NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

عايزه إجابة اخر سؤالين
هو زى مقولتلك كل شخص وليه ابعاد المشكله
بس ف العموم بالنسبه ل اخر سؤالين مدام عاوزه ف العموم
ع صاحب الحق انه ياخد وقته ف التفكير وميتسرعش
و سواء قبل او لا دا قراره لوحده اهم حاجه محدش ياثر عليه فيه عشان ميرجعش يتلغبط

. . سياسة الاعتذار

.. من السهل أن نخطئ فى حق الآخر فلا أحد معصوم من الخطأ ، وهنا نسرع إلى الاعتذار وهذا شئ جميل ، لكن ما المطلوب من ذلك الإنسان صاحب الحق ؟

.. المشكلة أن المعتذر يظن أنه على الاخر الإسراع فى قبول الاعتذار دون تفكير ، وهو لا يرى ان نفسه اصبحت متعبة من الكلمات التى سمعها أو الفعل الذى تعرض له .

. فالكلمة تترك جرحًا في نفوس الآخرين ؛ تماما كمن يدق مسمارًا في الاخشاب . وحين نعتذر لهم كما ننزع المسمار من تلك الأخشاب ''فالجراح التي تسببها كلماتنا اللاذعة تماما مثل الثقوب التي تحدثها المسامير في الاخشاب .

... ويظل المعتذر يضغط على الاخر ليعيده كما كان دون جدوى ، لأن الآخر قد تعكرصفاء نفسه ولا يستطيع أن يعود الا بعد فترة من الزمن .

.. وهنا يبدأ المعتذر فى الخطأ من جديد واتهام الآخر بالقسوة ، وأنه متكبر ومتغطرس معه ومع الآخرين ، وأنه أذل نفسه بالاعتذار الذى يظن أنه لم يقبله الآخر ، ولا يعطى فرصة لنفسه بالتفكير
ولا فرصة لغيره أن يسيطر على نفسه التى اصبحت متعبة من الخطأ وتكراره .. تلك هى المشكلة .

ما المطلوب من ذلك الأنسان صاحب الحق؟
هل اذا تجاهل الاعتذار أو لم يتقبله هل هو مخطأ؟
جمله جميله قراتها في الاعتذار والاساءة ودايما بحب امشي بيها في حياتي
" إذا كان الاعتذار ثقيلاً على نفسك ، فالإساءة ثقيلة على نفوس الآخرين أيضاً "

هو زى مقولتلك كل شخص وليه ابعاد المشكله
بس ف العموم بالنسبه ل اخر سؤالين مدام عاوزه ف العموم
ع صاحب الحق انه ياخد وقته ف التفكير وميتسرعش
و سواء قبل او لا دا قراره لوحده اهم حاجه محدش ياثر عليه فيه عشان ميرجعش يتلغبط
تمام شكرا للإجابة 🥰

جمله جميله قراتها في الاعتذار والاساءة ودايما بحب امشي بيها في حياتي
" إذا كان الاعتذار ثقيلاً على نفسك ، فالإساءة ثقيلة على نفوس الآخرين أيضاً "
❤️🥰جملة روعة فعلا ميرسي جدا لحضرتك

• حبيته
التفاعلات: Dr.Ah
  • حبيته
التفاعلات: LADY MONA
  • حبيته
التفاعلات: Dr.Ah
. . سياسة الاعتذار

.. من السهل أن نخطئ فى حق الآخر فلا أحد معصوم من الخطأ ، وهنا نسرع إلى الاعتذار وهذا شئ جميل ، لكن ما المطلوب من ذلك الإنسان صاحب الحق ؟

.. المشكلة أن المعتذر يظن أنه على الاخر الإسراع فى قبول الاعتذار دون تفكير ، وهو لا يرى ان نفسه اصبحت متعبة من الكلمات التى سمعها أو الفعل الذى تعرض له .

. فالكلمة تترك جرحًا في نفوس الآخرين ؛ تماما كمن يدق مسمارًا في الاخشاب . وحين نعتذر لهم كما ننزع المسمار من تلك الأخشاب ''فالجراح التي تسببها كلماتنا اللاذعة تماما مثل الثقوب التي تحدثها المسامير في الاخشاب .

... ويظل المعتذر يضغط على الاخر ليعيده كما كان دون جدوى ، لأن الآخر قد تعكرصفاء نفسه ولا يستطيع أن يعود الا بعد فترة من الزمن .

.. وهنا يبدأ المعتذر فى الخطأ من جديد واتهام الآخر بالقسوة ، وأنه متكبر ومتغطرس معه ومع الآخرين ، وأنه أذل نفسه بالاعتذار الذى يظن أنه لم يقبله الآخر ، ولا يعطى فرصة لنفسه بالتفكير
ولا فرصة لغيره أن يسيطر على نفسه التى اصبحت متعبة من الخطأ وتكراره .. تلك هى المشكلة .

المطلوب منه تقييم الموقف هل الاعتذار ينفع يقبل او لا
طب هل هيتكرر نفس الخطا او لا
طب هل باقي رصيد عشان اقبل الاعتذار او لا

المطلوب بقي من المعتزر انو يعتذر مش عشان يرجع حاجه كانت لا
انز بعتزر عشان هو أخطأ فوجب عليه الاعتذار
الاعتذار لمجرد الاعتذار
زي مهو ادا نفسه حق يجرح الشخص دا انو يدي الشخص الحق ف قبول الاعتذار من عدمه
للاسف الكلام دا لو اتطبق عليا هخسر اغلي حد عندي بس دي الحقيقه اللي مفيهاش جدال

• حبيته
المطلوب منه تقييم الموقف هل الاعتذار ينفع يقبل او لا
طب هل هيتكرر نفس الخطا او لا
طب هل باقي رصيد عشان اقبل الاعتذار او لا

المطلوب بقي من المعتزر انو يعتذر مش عشان يرجع حاجه كانت لا
انز بعتزر عشان هو أخطأ فوجب عليه الاعتذار
الاعتذار لمجرد الاعتذار
زي مهو ادا نفسه حق يجرح الشخص دا انو يدي الشخص الحق ف قبول الاعتذار من عدمه
للاسف الكلام دا لو اتطبق عليا هخسر اغلي حد عندي بس دي الحقيقه اللي مفيهاش جدال
عجبتني جدا صراحتك وجرأتك
شكرا جداااا للأجابة أنا هاخد قرار الساعات الجاية🥰

المفروض ان الاسف يعمل ترابط بين الشخصين بصورة حلوة وترك الخلاف بقا مهما كان لازم المخطيء يعترف بخطئه ويصبر علي صاحب الحق يهدي كده واعصابه تبقي ريلاكس ويفكر يتقبل الاسف ولا لا لان بردو في مواضيع الاسف فيها مش كفايه..
انا من وجهة نظري صاحب الحق يقبل الاعتذار بصدر رحب انما مش مخطىء خالص لو رفض لان زي مقولت في مواضيع يتقبل فيها الاعتذار ومواضيع الاعتزار ليس كافي

• حبيته
عجبتني جدا صراحتك وجرأتك
شكرا جداااا للأجابة أنا هاخد قرار الساعات الجاية🥰
دا مبدأ عندي ف ٩٩ ف الميه من كلامي هو الصراحه ال ١ ف ال١٠٠ الباقي دا انا سعات بمتنع عن الكلام انما مش كدب

في باقي ف كلامي جه ف دماغي الوقتي
انو اوقات مبنكنش عارفين نعتذر مش علشان خوف او تكبر او حتي أن ف دماغنا أن لو اعتزرنا مش هبتقبل الاعتذار
إنما مبنعتزرش عشان بقينا بايخين من كتر الاعتذار بقينا نحس انو بقي طعمه ماسخ
اننا عارفين اننا هنقع ف نفس الغلط تاني
ف لو اعتذرنا هيكون بنضحك علي نفسنا قبل منضحك ع اللي بنعتذرله

بالنسبة لقرارك ادرسه كويس جدا وبلاش تتسرعي
ودي نصيحه للاسف من واحد مبغلطش ف حياته ولا بيخسر ناس الا بتسرعه اللي موديه ف داهيه

• حبيته
المفروض ان الاسف يعمل ترابط بين الشخصين بصورة حلوة وترك الخلاف بقا مهما كان لازم المخطيء يعترف بخطئه ويصبر علي صاحب الحق يهدي كده واعصابه تبقي ريلاكس ويفكر يتقبل الاسف ولا لا لان بردو في مواضيع الاسف فيها مش كفايه..
انا من وجهة نظري صاحب الحق يقبل الاعتذار بصدر رحب انما مش مخطىء خالص لو رفض لان زي مقولت في مواضيع يتقبل فيها الاعتذار ومواضيع الاعتزار ليس كافي
تمام شكرا جدا معلمي 😂🥰

• حبيته
التفاعلات: Mr. Berlin
دا مبدأ عندي ف ٩٩ ف الميه من كلامي هو الصراحه ال ١ ف ال١٠٠ الباقي دا انا سعات بمتنع عن الكلام انما مش كدب

في باقي ف كلامي جه ف دماغي الوقتي
انو اوقات مبنكنش عارفين نعتذر مش علشان خوف او تكبر او حتي أن ف دماغنا أن لو اعتزرنا مش هبتقبل الاعتذار
إنما مبنعتزرش عشان بقينا بايخين من كتر الاعتذار بقينا نحس انو بقي طعمه ماسخ
اننا عارفين اننا هنقع ف نفس الغلط تاني
ف لو اعتذرنا هيكون بنضحك علي نفسنا قبل منضحك ع اللي بنعتذرله

بالنسبة لقرارك ادرسه كويس جدا وبلاش تتسرعي
ودي نصيحه للاسف من واحد مبغلطش ف حياته ولا بيخسر ناس الا بتسرعه اللي موديه ف داهيه
حاضر هيحصل وهفكر بإذن **** ميرسي جداا يا محمود 🥰♥️

• بيضحكني
التوكسيك والفسيخة وجهان لعمله واحده
الاتنين مؤذين نفسيا وجسديا وجب التخلص منهم كما يجب في اسرع وقت

حاضر هيحصل وهفكر بإذن **** ميرسي جداا يا محمود 🥰♥️
العفو علي بس بالعكس انا اللي المفروض اشكرك انك فتحتي الموضوع دا عشان كنت محتاج اقول الكلام دا لنفسي قبل اي حد

• بيضحكني
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
. . سياسة الاعتذار

رأيى الشخصى الاعتذار يمحو الخطأ . لا سيما ان كان اعتذارا واعترافا وندما على الخطأ .

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%