NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

ايه يابوب طمنا عليك ومش ناوي تنزل جزء ولا ايه

• حبيته
التفاعلات: Ali-elshoky
  • عجبني
التفاعلات: العنتير
  • أتفق
انا بشطب الجزء يا ملعم
يسطا انت لو بطشطب شقه زمانك خلصت بس شكلك صنايعي خول وهتتعبنا معاك بس شغلك فاجر ويسلطن الدماغ وجديد

• حبيته
تم أضافة الجزء الثاني

• حبيته
يعني كل التأخير ده كلو علي الجزء ده بس عاش عليك اكيد كان عندك ظروف ف **** معاك

• حبيته
شكرا بجد ل دعمك بس مقتبسة من ايه انا مش مقتبس حاجا هيا القصة شبه قصة تانية ؟
انا مقولتش مقتبسة من قصة
انا قصدي انها فيها شبه كبير من مسلسل اجنبي
_ لسة مقريتش التاني ❤👍

• أتفق
عااش يا عالمي استمر مستنيين الجديد 💫✨

• حبيته
يعني كل التأخير ده كلو علي الجزء ده بس عاش عليك اكيد كان عندك ظروف ف **** معاك
و**** يسطا هونا كنت بتعولق مش اكتر بس اوعدك الجزء الجاي هيكون اطول و اسرع

انا مقولتش مقتبسة من قصة
انا قصدي انها فيها شبه كبير من مسلسل اجنبي
_ لسة مقريتش التاني ❤👍
اكيد هيا فعلة شبه اكتر من حاجا زي وكينج ديد و اي عمل فيه زومبي هتلاقي ليه شيء مشابه شوية ف القصة

• عجبني
التفاعلات: BASM17 اسطورة القصص
  • عجبني
التفاعلات: mor2010
  • حبيته

هلا هلا هلا يا جدعان بصراحة انتو وحشني فشخ وانا عارف اني راجل علق وبتناك ف الخرابة اللي عل اول المنتدي عشان مكملتش قصة ابن الوزير بس بصراحة انا حصلي سدة كتابة ف القصة عشان خيالي وقف و شغفي راح ل القصة دي لو انت مستني ان القصة دي تكون فيها ناس شيلة ازبرهم علي كتفهم او تجسوس او ناس بتعدي من الحيطة او قوة خارقة او شياطين و جن فا من الاول امشي عشان دي زومبي ايوا اللي انت قريته زومبي كمل بقي يا وحش واعمل لايك و لما تخلص قراية ابقي سيب رايك ف كومنت

الجزء الاول

يبدء اليوم ف بيت كريم وهوا بيصحا من نومه علي سريره واللي او ما بيفتح عنيه بيندهش من كمية قزازي البيرة الي ملية الاوضة و من البنت اللي نيمة جمبه عريانة

كريم : احا انتي مين ؟

(وصف كريم : طوله 172 سم وزنه تقريبا 80 وجسمه مظبوط وشعره مدرج الجناب وعامل وعامل فرد ل باقي شعره علي ورا ومن الاخر كدا علي وضعه )

البنت : ( وهيا بتفوق ) انا لانا انت لحقت تنسي امبارح

كريم بدا يفتكر ايه اللي حصل امبارح

فلاش باك امبارح بيليل

وكريم بينكها ف طيزها وعمال يضرب علي طيزها وبيشرب بيرا ويحشش

باك من البلاش باك

كريم : افتكرت اه ( وبيبص نحية النتيجة اللي علي الحيطة ) **** يخربيتكم المحكمة !!

وبيقوم يلبس بسرعة وهوا طالع بيشوف يوسف صحبه

(وصف يوسف : طوله 167 سم وزنه 60 وجسمه مليان وشوم كتييير وعامل شعره بان من فوق )

كريم : احا انت بايت هنا ؟

يوسف : ( وهوا بيلف حشيش ) صببح يا كيمو

كريم : يابن المره العرص يا بارد مين المصيبة اللي مريمية جوا دي

يوسف : دي لانا .. احا مانت شقطها امباره من البوب

كريم : اه يبن العرص انا قلتلك مبحبش اروح الاماكن دي

يوسف : يابن المتناكة بتقول كدا بعد ما صوت البت كان جايب اخر الشارع 😂😂

كريم : ارجع بس من المحكمة وهنيكك ف افكارك يا علق

وبيتحرك كريم علي المحكمة ب العربة بتعته وبيوصل متاخر 3 دقايق واول ما بيدخل القاعة

القاضي : ما لسة بدري يا افندي دا تسيب......

كريم : ( وهوا بينهد ) بعد اذن حضرتك انا كان في حادث مرور ومعرفتش اوصل عشان نقلت ناس مصابة ب عربيتي ( طبعة بيكدب 😂😂 )

القاضي : .... طيب اتفضل يا استاذ و يكون ف علمك انت استهلكت رصيد التئجيلات المسموح ليك بيه

كريم : عارف يا فندم ... اتفضل دا مستند القضية مسبت فيه كل اللي كان نقصني ف الجلسة اللي فاتت

بعد 10 دقايق

القاضي : حكمت المحكمة حضورية و باجماع الاراء علي المتهم ب الالبرائة من كل التهم المسندة اليه ..رفعت الجلسة

عند كريم ف جمب القاعة

كريم : كسمك احنا متفقناش علي كدا انا اتفقت معاك علي برائة يساوي 200 الف

الشخص : مانا مقولتش حاجا انا قلتلك 150 ف ب شيك و 50 كمان اسبوع ف حسابك عشان انا مزنوق شوية وليك عندي اي خدمة تطلبها دا كفاية انك طلعه من اعدام

كريم : ماشي فين ال شيك

الشخص : اتفضل (وبيدليه ال شيك )

كريم بيسبه وبيمشي وبرجع البيت

بيشوف يوسف علي نفس قعدة الصبح في الارض وقدامه الطربيزة القزاز اللي عليها طبق و بفرة و تبغ وحتة حشيش ملفوف ف سيلوفان بيسبه وبيدخل ينام

بعد 4 ساعات

يوسف بيصحي كريم وهوا مفزوع

يوسف : كريااام كرياام كريم اصحي يلا اصحي

كريم : ( بيقوم مفزوع ) يابن المتناكة مش انا نبهت عليك متصحنيش.....

يوسف : (بيشده علي الصالة ) بص يابن كوم الشرميط (وبيشاور علي الtv )

كريم بيبص و الصدمة بتمتلك وشه

المذيع : هاذا وقد صرح مسئول ب هيئة الصحة العالمية ب تفشي فيروس جديد اشبه ب وباء عالمي غير معروف مصدره وهوا قادر علي تحويل البشر اللي كائنات عدوانية شرهة ل الدماء و اكل لحوم البشر و ... ( الكهربة بتفصل )

يوسف : احا احا كانت نقصة كهربة دلوقتي ( وبيفتح الفلاش بتاع تليفونه )

كريم : بقلك ايه

يوسف : العب بليه 😂

كريم رزعه علي قفاه 😂

كريم : دا وقته يابن الزنيوكة دا وقت شرمطة حبكت معاك تبيض عليا دلوقت.......

يوسف : سامع ... سامع الصوت دا ؟

كريم : تعال نسشوف فيه ايه ..ثانية البنت اللي كانت هنا راحت فين ؟

يوسف : قبضتها ومشتها لما انت جيت نمت

كريم : تمام تاعل نشوف في ايه

بيتحرك كريم و يوسف مابين الصالة و طرق البيت و الاوض لحد الباب و لما بيفتحوه بيشوفو صدمة عمرهم بيشوفو طيرات هليكوبت عسكرية بتعدي علي مستوي قريب من مباني المدينة وبيشوفو الناس بتفرج من الشبابيك و البلكونات في ذهول تام

يوسف : هوا في ايه

كريم : تقريبا كدا في غزو او احتلال

يوسف بيبص نحية واحد قاعد ب مزاج ف بلكونة فيلا ومشغل ام كلثوم وعامل شاي

يوسف : يا حج .. يا حج انت شكلك قديم ف الحتا هنا .. هوا في ايه ؟

الراجل : (بيبص ل يوسف ب قرف ) في فيرس انتشر ب البلد (وبيتكلم ف سره ) عقبال مايخدكم (انت مش فاهم هوا بصصله ب قرف ليه يوسف طالع ب بوكسر و فنلة حملات وكريم ب بنطلون بيت و فنلة حملات ... لزبيان هههه )

بتظهر 3 مدرعات مشين ورا بعض من اول الشارع عليهم ميكروفون

الجندي في المكرفون : علي جميع المواطنين التزام منازلهم اكرر علي جميع المواطنين التزام منازلهم للحفاظ علي سلامتهم ( وبيضربو نار ف الجو للتنبيه )

بيخش كريم و يوسف جري علي جوا وبيفتحو شراعة الباب الحديد بتاعة البيت عشان يبصو في اللي بيحصل ف الشارع وفجئة باب المدرعة بيتفتح وبيقع منه مجند بيتشنج بشكل مرعب وعنيه مقلوبة ولنهم ابيض ب الكامل وبيقوم بيفضل يهجم علي المدرعة والمجند اللي جوا يضربه ب النار لد ما رصاصة جت ف دماغه و وقع علي الارض مقمش تاني وبتجري المدرعات من المنطقي

يوسف : انا طالع

كريم : يخربيت امك تخرج فين يابن المجنونة !! ؟؟

يوسف : يا عم استني بس ( وبيطلع من البيت )

بيتسحب يوسف ف حذر و الناس وقفين ف البلكونات مرعوبببين ومصدومين من اللي شيفينه من شوية وتخيل معايا واحد لابس فنلة حملاات بيضة وبكسر اصفر منقط سودة بيتسحب وبيسرق جثة ف نص الشارع وبياخد منه الرشاش و المسدس و الاسلكي و كل حاجا وفجئة يوسف بينشن ب الرشاش ب عشوائية علي كل البلكونات والناس بتجر علي جوا

يوسف : خشو جوا .. جوا يا ولاد ال!@#$#!$% 😂😂

وبيدخل جري علي جوا اليبت عند كريم وبيقفل الباب وراه

كيرم : يابن المجنونة اللي اللي انت عملته دا هتحبسنا وهتودينا ف ستين دهيا

يوسف : حبس مين يا عم هما لما يقتلو واحد منهم ف نص الشارع ويسبوه مريمي ف الشارع ويجرو تفتكر لسا فيها حكومة ولا نظام دا وااضح انها خربت فا انا قلت القط حتتين السلاح اللي مع الدفعة اهو نحمي نفسنة بيهم

كريم : وانت مين قلك اني معنديش سلاح ؟

يوسف : عندك ؟؟

كريم : طبعا يبني انا محامي مشهور....

يوسف : قصدك شمال 😂

وفجئة الكهربة بترجع

كريم : طب تاعل يا بورم نشوف اي حاجا ف الاخبار نفهم اي حاجا بدل محنا كدا

بيخش كريم و يوسف وبيفتحو الtv وبيشوفو كوارث ف كل حتا ف العالم ناس بتجري وناس متعورة وناس تحسها مسعور وعمالين يهجمو الناس هنا و هناك وقوات الجيش ف كل العالم قررو يتعملو مع الحالات الهجومية ب ضرب النار

كريم : ( بصدمة ) احا هما البشر اتسعرو ولا اي انا لسة نايم ؟؟؟؟

يوسف : مش عارف طب لو انت بتحلم انا بعمل ايه ف حلمك

كريم : ....

صوت تخبيط علي الباب الحديد بتاع البيت

كريم : (بخوف ) احا مين

يوسف : ( برعب ) اكيد معرفش

وقامي والاتنين واحد ماسك الرشاش و التاني ماسك المسدس وطلعين و ركبهم ب تخبط ف بعض

كريم : ميين

صوت من ورا الباب : انا جورج افتح بسرعة

يوسف بيفتح الباب

جورج : انت والاتني بسرعة في 10 طيرات بتنقل الناس اللي ف الشارع ل منطقة امان لمو حجتكو بسرعة

( وصف جورج طوله 175 ووزنه 95 شعره اصفر وعينه خضرة وجسمه مليان شوية ولبسه فورمل ديمة )

وبيطلع يجري لحد اول الشارع

وفي يجي 15 طيارة ناقلة جنود بتنقل كل سكان المربع السكني ل منطقي تم تامينها من الجيش اللي ف المدينا (معلومة المربع السكني دا مفيهوش غير 7/9 عماير هما اللي سكنين يعني حسبة 50/60 انسان بس اللي ف المنطقي )

كريم : (بيبص ل يوسف ) هتروح ؟؟

يوسف : امال نستني لما نتسعر زي المجند ولا نلاقي منهم هنا .. يلا بينا بسرعة

وبيخش يوسف و كريم يلبسو وكريم بيلم كل الفلوس اللي ف البيت ويوسف بيلم السلاح اللي ف البيت ف شنط وطلعو يجرو لحد او الشارع و النظام كلاتي

ازيد من 15 هليكوبتر وقفين ف الجو ف شكل طبور وواحد واقف ب مقياس حرارا زي بتاع ايام كرونا بيقيس بيه حرار الناس واللي تتقاس حررته يركن علي جب يكونو مجموعة من 10 افراد وطيارة من الطبور تنزل يركبو فيها كل اللي اتفحصت درجة حرارتهم وكل طيارة المفروض تركب من 10/15 شخص وكريم و يوسف اول ما وصلو ل الطبور قبلو جورج

كريم : هنعمل ايه يا جورج ؟؟

جورج : هنعمل ايه يا منيل هنستني هنا لما يجي دورنا ( وبيفتح الكتاب المقدس وبيصلي ف سره علي جمب )

و كريم بيقعد يستغفر علي كل الزنوب اللي عملها ف حياته

يوسف : طب علي ما دورنا يجي هروح افك واجي 😂

كريم : (بيوقف استغفار ) روح جتك القرف ... يا معفن

يوسف : معفن عشان ملحد ولا عشان هطرطر 😂😂 ؟؟ ( اه مانا نسيت اقلك يوسف ملحد 😂😂 )

كريم : عشان معفن عموما 😂

يوسف بيروح يطرطر علي جمب وهوا بيخلص سمع صوت غريب صوت وحدة بتعيط

بيمشي يوسف ورا الصوت لحد مدخل خلفي ل عمارة لسة بتتشطب وشاف الاتي

وحدة مربوطة وواحد واقف قدمها

الست : ( وهيا بتعيط ) طب انا .. انا اذيتك ف ايه عشان تعمل كدا

الشخص : لا ماهو لو فضلتي تعيطي كتير انا كدا هتبضن وهنيكك ب العفية .. وبعدين انا قلتلك يا تخلعي ب الذوق يا اما هنيكك ب العفية وانا مش بحبها

الست : يا كمال انا مرات اخوك حرام اللي انت بتعمله دا حتي اخوك موصيك عليا قبل ما يموت ( عياط )

الشخص ( كمال ) رزعها ب القلم وهيا عيطت اكتر

كمال : كسمك يا بنت العرص يعني هوا ياخد دهب امي يعملك بيه عملية ويخش يعمل عملية ويموت دا احا علي حظه

الست : طب انا مالي قدر **** تقوم انت عايز تاخد حقك مني طب انا ذمبي ايه ( عياط )

يوسف اتسحب لحد ماسورة من بتوع تركيب الغاز ( واللي هيقلي جت منين المسورة هفشخه دي عمارة بتتشطب مش محل ملابس ) واتسحب براحة والست اول ما شفته برقت و كمال لف نحيت يوسف راح يوسف منوله ف دماغه وقع مغمي عليه وفك الست وهيا مرعوبة

الست : انت ان ان انت مين ؟؟؟

يوسف : اللي قتل التنين 😂😂

الست : ؟؟؟ ايه ؟

يوسف : احنا هنرغي يلا نهرب قبل ما يصحي انتي مش ريحة المعسكر بتاع الجيش ؟

الست : ايوا

يوسف : طب يلا

وبيخدها وبيخرجو وبيخليها تمشي قبله وهيا بتمشي قلقانة وبيروح وراها بعدها بشوية و كل الطبور طلعو علي المعسكر مش فاضل فيه غير جورج و امه متيلدا و كريم و يوسف وكام جندي ومستنين هليكوبتر ترجع من المعسكر عشان كلهم بينقلو الناس وجه دور متيلدا عشان تقيس درجة الحرارة وبيلاقي درجة الحرارة زيادة نص درجة

الجندي بيرفع السلاح نحية ماتيلدا وجورج بيجري يقف مابين الجندي و امه ويوسف بيرفع مسدس نحية الجندي وفي مجند بيرفع رشاش علي يوسف وكريم بيرفع مسدسه علي المجند ومجند تاني بيسبت كريم وكريم بيرفع ايده التنية ب مسدس علي الجندي التاني وفجئة و في جندي بيرفع رشاش تاني علي كريم

وفجئة في 5 مصابين بيظهرو من العدم وبيجرو نحية المجندين و كريم و يوسف .. متيلدا بتسرخ من الخوف وجورج واقف مرعوب وفجئة المجندين بينشنو نحية المصابين وبيحولو يقتلوهم

مجند : كله ياخد ساتر

وبدا ضرب النار المصابين بعيد علي مسافة 200 متر او اكتر وكل ما الرصاصة تيجي ف واحد يقع ويقوم تاني بس يكون بيعرج وحركته بتكون اصعب

وفجئة كريم افتكر لما شاف المدرعة و المجند اللي يوسف سرق جثته

كريم : ف الراس بيموتو لما بيضربو ف الراس

وفعلة كل الجنود بقو ينشنو علي الراس و كل ما واحد من المصابين يتزف رصاصة ف راسه بيقع ميقومش تاني لحد ما الخمس مصابين ماتو

والكل واقف مصدوم ان في خمسة ماتو ف دقيقتين

كريم : (وهوا مصدوم ) هوا اللي حصل دا بجد !! ؟؟ ( وبيقرب يشوف المصابين وهما ميتين علي الارض )

جورج : ( وهوا مرعوب ) هما كدا ماتو.. يعني في خمسة ماتو دلوقتي حالا عشان مصابين؟؟

مجند 1 : الفيرس وقع اغلب الدول ودي الطريقة الوحيدة ل التعامل مع المصابين واديكو شيفين لو مكنوش ماتو كان زمنا احنا اللي ميتين

جورج : انت يا عم انت و هوا كسمين ام الطيرة اللي المفروض تخدنا هتيجي امتا ؟؟

المجند بيرفع عليه السلاح

مجند 1 : لا ماهو مافيش حد فيكم هيركب طيارات

مجند 2 بينزله السلاح وبيتكلم

مجند 2 : بقولكو اي لو قضيناها رفع سلاح علي بعض مش هنخلص ومش بيعيد يكون في مصابين تاني حوالينا وحنا مش دريانين

مجند 4 : انا شايف كدا برضو

مجند 3 : شايف ايه يا حبيب بابا منك ليه مش دول اللي كانو هيقتلونا من شويا ؟؟؟

يوسف بيتدخل وبتكلم

يوسف : انا رفعتك ب السلاح عشان انت رفعت السلاح علي خلتي متيلدا

متيلدا : جتك خلخلة نيابك

جورج : يما يعني حبكت الفرعنة دولقتي ؟؟؟

مجند 2 : انا اسمي محسن ( وبيمد ايده ل يوسف )

يوسف بيسلم عليه

يوسف : وانا يوسف ودا جورج ودي خلتي متيلدا امه والمصدوم اللي هناك دا كريم ( وبيشاور علي كريم )

محسن : دلوقتي احنا لزمنا مكان امن نفضل فيه لحد ما الطيارة تيجي تنقلنا

كريم اخيرا اتكلم

كريم : البيت بتاعي يعتبر امان

محسن : تمام يلا بينا

وبيتحركو كلهم و المجندين مسكين سلاحهم ف حذر لحد بيت كريم وبيدخلو وبيقفلو الباب الحديد كويس وراهم

محسن : كرم حاول تلقط اشارة راديو المعسكر

مجند 3( كرم ) : تمام (وبيطلع علي الصطح )

محسن : معتصم خليك هنا جمب الباب تامين .. يا كريم اسمك كريم صح

كريم : اه صح

محسن : في مداخل ل البيت هنا غير الباب دا ( وبيشاور علي الباب )

كريم : لا

محسن : معتصم انت مكانك هنا وخدلك ساتر كويس مههمتك لحد ما نمشي من هنا تامين الباب تمام

مجند 4 ( معتصم ) : تمام

محسن : شريف انت خليك مع معتصم هنا

محسن : كريم بعد ازنك في اي مكان هادي هنا

كريم : اه في الصالة

بيتحرك محسن و كريم و يوسف ومتيلدا و جورج علي الصالة وبيدخلو

محسن : انا بجد اسف يا مدام متيلدا عن التصرف اللي حصل لانو كان سوء تفاهم

متيلدا : واحد كان هيقتلني وتقلي سوء تفاهم !!؟؟

محسن : انا و**** كنت لسة هتكلم واقول انه ممكن ارتفاع الحرارة ممكن يكون بسبب الطبور و الانتظار او دور برد واحنا التعليمات اللي عندنا القداء علي اي اشتباه حتي لو بصيت بس طبعا انا بعدي اي حد ميكونش باين عليه اعراض الفيروس زي حضرتك

كريم : معلش بس انت قلت اعراض اعرض ايه دا الفيروس منتشر من 6 سعات لحق يكون له اعراض وتكتشفوها ؟؟

محسن : اسف اني هقلك الكلام دا بس الفيروس منتشر بقاله اسبوع او اكتر بس كان في تعتيم اعلامي عنه صحيح كان في فديوهات علي السوشيال بس مكنش في كلام رسيم من الحكومة

جورج : وليه الحكومة متعلنش عن حاجا زي كدا ؟؟

يوسف : محولة طبعة ل التظاهر ب التماسك وان لو وقعنا يتقال ان احنا اخر دولة وقعت وممكن نكون اول دولة !

محسن : انا فعلة كت لسة هقول ان الفيروس انتش من مصر ومن بعدها ل لبيا والسودان و اسرائيل ودول اللي جنبهم و البنظام دا

محسن : المهم دلوقتي اننا لازم نحمي نفسنا كويس

يوسف : ودا ازاي ؟

محسن : اولا انا مش عارف الطيارة هتيجي امتي ودا هيكون بعد ما كرم يلقط اشارة

يوسف : يعني هنطول هنا ... تمام انا هخش اعمل اكل مين جعان ؟؟

الكل عنيه بتلمع بعد ما يوسف بيتكلم بس بيكونو مكسوفين

يوسف : تمام هعمل اكل يكفينا كلنا....

كريم : هوا انت ايه ؟ انت بجد ليك نفس تاكل وفي 5 مقتولين قدامك ؟؟

يوسف : علي فكرة بقي انا ممكن اكن متاثر اكتر منك ولاكن هعمل ايه دولة بتحتضر ومصابين لو متقتلوش هيقتلونا غريزة النجاه كفية تخليني اقتل ابويا لو لزم الامر

يوسف بيخش المطبخ يدور وبيلاقي 4 علب بلوبيف وبيعملهم ب بيض كتير وبيطلع 7 اطباق وبيعمل لكل شخص سندوتشين كبار وبيطلع يوزع عليهم اطباقهم

عند معتصم و شريف

معتصم : انا مش مرتاح ل الي بيعمله محسن

شريف : عمل ايه اللي عمله هوا الصح احنا لسة منعرفش الطيارة هتيجي امتي ومحتاجين مكان امان نكون فيه

معتصم : انا مش صعبان عليا غير الناس اللي بقت تتقتل عشان بس مصابين

شريف : سب ونبي عشان كل ما بفتكر كدا بقرف من نفسي بشكل يخليني عايز انتحر

بيخش عليهم يوسف وبيدي لكل واحد طيبق اكله وبيطلع يدي اكل ل كرم وبينزل تاني يحضر الكلام اللي بيتقال

محسن : للاسف احنا متطرين اننا نفضل هنا ودا لاكتر من سبب

جورج : و ايه هما ؟؟

محسن : اولا عشان لسة منعرفش في كام مصاب علي الاقل ف المنطقة دي ثانية عشان الزخيرة اللي معايا قربت تخلص وثالثة عشان الطيارة اللي المفروض تنقلة هتيجي علي هنا

متيلدا : طب يبني ما زميلك برا معاهم سلاح

محسن : الشكلة مش ف السلاح المشكلة ف الزخيرة اللي هيا الرصاص او الطلق

يوسف : طب ماحنا معانا رصاص هنا ف البيت

محسن : رصاص ؟ رصاص نوعه ايه ؟

يوسف : تقريبة 9ملي في تقريبا كرتونتين يعني اقصد اكتر من 50 رصاصة

محسن : طيب تمام كدا ناقصنة نعرف في كام مصاب ف المنطقة و نعرف الطيارة هتيجي امتة عشن تنقلكو وتنقلنا

كل دا وكريم قاعد ساكت و سرحان ومش موجود اساسة فا بيسبهم بيدخل اوضته وبيقعد

وبيوسف بيدخل وراه ولسة هيتكلمو بيمع صوت من جوا الدولاب وفجئة بيتفتح

اشوفك بقي ف الجزء الجاي يا رايق ومتنساش تفاعل بقي مع القصة وسيب رايك ف كومنت ماشي سلام يا فخم

يا اهلا يا اهلا عشان تبقو عرفين انا بكتب الساعة 2 بليل ودا اول يوم من بعد رفع الجزء الاول فا استمتع وبجد شكرا علي كومنتات الجزء اللي فات

توضيح سريع عشان اللي بيقراء ميتوهش مني القصة ملهاش بطل محدد هيا تحسها كاميرة وسارحة ف العالم يعني شوية يوسف و شوية كريم وشوية جورج ويا عالم مين ممكن يظهر كمان شوية بس كدا انجوي

ف الاول دا وصف متيلدا و معتصم وكرم ومحسن وشريف عشان معملتلهمش وصف ليهم ف الجزء اللي فات

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(( محسن سنه 29 طوله 180 سم وزنه تقريبا ف حدود 70/80 وجسمه مقسم دبابة علي صغير وشعره اسود فحم وعنيه لونها عسلي ورتبته رائد ))
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(( معتصم سنه 23 طوله 177 سم وزنه 67 وجسمه مشدود زي احمد حلمي ف 1000 مبروك وشعره بني غامق وعنيه لونها اخضر ورتبته ملازم تاني ))
(( شريف 24 طوله 180 سم وزنه 82 وجسمه مظبوط بس مش قوي وشعره لونه اشقر وعنيه لونها خضرة ورتبته ملازم تاني ))
(( كرم 21 طوله 172 سم وزنه 60 وجسمه يعتبر نحيف شوية شعره مجعد ولونه اسود وعنيه لونها بني ورتبته عسكري ))
(( متيلدا سنه 47 طول 169 وزنها 65 جسمها بلدي بس مدي علي ميلف شعرها اصفر وعنيها لونها اخضر ))

وقفنا ف الجزء اللي فات علي

محسن : رصاص ؟ رصاص نوعه ايه ؟

يوسف : تقريبة 9ملي في تقريبا كرتونتين يعني اقصد اكتر من 50 رصاصة

محسن : طيب تمام كدا ناقصنة نعرف في كام مصاب ف المنطقة و نعرف الطيارة هتيجي امتة عشن تنقلكو وتنقلنا

كل دا وكريم قاعد ساكت و سرحان ومش موجود اساسة فا بيسبهم بيدخل اوضته وبيقعد

وبيوسف بيدخل وراه ولسة هيتكلمو بيمع صوت من جوا الدولاب وفجئة بيتفتح

-----------------------------

الجزء الثاني

-----------------------------

وبيوسف بيدخل وراه ولسة هيتكلمو بيسمع صوت من جوا الدولاب وفجئة بيتفتح باب الاوضة وجورج بيدخل

جورج : محسن بيقلك تعلة عشان في موضوع مهم و... (وبيسمع كركبة اللي ف الدولاب )

جورج : احااا ايه دا اللي ف الدولاب

كريم : مش عارف ( بخوف )

يوسف بيقوم نحية الدولاب وبيطلع مسدس من جمبه وبينشن علي الدولاب وفجئة بيسمع هوهوا من جوا

بيفتح وبيقع منه كلب جيرمن ضخم شوية وبيكون مرعوب وبيزمجر

كريم بيقوم من علي السرير مكان ما كان قاعد وبيمد ايده ل الكلب عشان يشمشم ويهدي وفعلة الكلب بيبدا يشم ف ايده بيبدا يهدي وكريم بيحط ايهد عليه وبيطبطب عليه وبيبدا يهدي

جورج : يوضع سره ف اغبي خلقه

كريم : بس يا متناك عشان مليش نفس انيكك

يوسف : طيب هنعمل فيه ايه يعني هنقول ل الجماعة ايه

جورج : مالك يا يوسف انت هتخيب وهما ملهم يعني

يوسف : مش قصدي مش يمكن يخافو عشان يكون مريض او حاجا

كريم : (وهوا بيتفحص الكلب بنظر سريعة ) لا هوا مافيهوش حاجا يادوب بس هما شوية الزعر اللي بينين من عنيه

جورج : ودا يتري بتاع مين

كريم : انا مش برغوت ف جسمه عشان اعرف هوا كان فين قبل كدا

يوسف : قكوكو من شغل العيال دا انا ... لسة مش متطمن ل الجماعة اللي برا دول

كريم : .........

جورج : مش عارف انا متطمن بس مش قوي يعني نحرص منهم عشان منتغفلش

كريم : ........

يوسف : كريم انت سرحان ف ايه ؟؟

كريم : .... ايه مافيش بس بحاول امسح منظر المصابين من ذاكرتي مش قادر

جورج : دي حاجا صعبة فعلة يعني عشان بس اتصابو فا بقي عادي قتلهم

كريم : ولا يا يوسف انت خدت بالك انه كانو اسرع و اقوي من المصاب اللي كان ف الشارع

جورج : معلش انا كنتش علمي عشان افهمها لوحدي بس حاسس انك تقصد مصيبة .. صح ؟

يوسف : دي مصيبة سودة دا معناه انهم بيتطورو مع الوقت تقريبا !!

محسن : ( من بره ) يا يوسف تعال عيزك هنا

بيطلع جورج ويوسف و كريم الكلب ماشي جمبه وخايف من حاجا

يوسف : في ايه ؟

محسن : انتو اللي في ايه الكلب دا جه منين ؟؟؟

جورج : لاقيناه ف الدولاب

محسن : نعم ؟؟؟

يوسف : لا هوا بيتكلم جد تقريبا في حد كان مستخبي من المصابين ف البيت هنا وخبي الكلب بتاعه ف الدولاب جوا ومشي او **** اعلم ممكن يكون اتصاب و مات مع المصابين براه

محسن : طيب الكلب دا كدا خطر !!

كريم : لا انا فحصته بسرعة ومفيهوش حاجا

يوسف : معلش بس في اي اشارة او حاجا حصلت ف الاسلكي ؟؟

كرم : (بعد ما كان نزل ) للاسف اشارة المعسكر بعيدة عن قدرة اللاسلكي

متيلدا : طب يا كرم يا بني مفيش اي حل تاني ؟؟

كرم : اه في بس هوا صعب شوية

محسن : ما تنطق يا عم هتنقطني ب الكلام !

كرم : الحل هوا اني اعمل راديو استقبال و ارسال .. بس في حاجات نقصاني

يوسف : ايه هيا الحجات دي

كرم : زي راديو قديم

متيلدا : عندي ف البيت

كرم : و اي مايكروفون و سمعة ب طرف جاك مش usb واي حاجا يكون فيها بوردة الكترونية وبلاستر اسود عازل

محسن بيطلع خريطة من الشنطة اللي علي ضهره بيفتحها علي الطربيظة بتاعة الصالة و الكل بيتلم حولين الطريبيظة

محسن : يا يوسف محتاج منك تعلملي علي البيت اللي احنا فيه دلوقتي وتعلملي علي كل محل مهم حولينا زي الهيبر اجهزة كربئية كل حاجا مهما فاهمني ؟

يوسف : ......

كريم : تمام انا فهمت ( وبياخد القلم المركر )

وكريم بيعدل الخريطة وبيسحبها نحيته وبيبدا دقق فيها وبيبدا يعلم علي كل الاماكن المهما

كريم : طيب هنا و...هنا واه كنت هنسا هنا ( كل دا بيعلم علي الاماكن وبيكلم نفسه )

جورج بيبص علي الخريطة

جورج : هات القلم ثانية يا كريم

وبياخد القلم وبيعلم علي مكان بيته

محسن : يا معتصم معتصم

لما بيجي معتصم

معتصم : تمام يا ريس

محسن : بص خد الخريطة دي واطلع علي السطح وشوف اعلي نقطة تكون كشفة المنطقة وشوفلي في اي مصابين ف الشارع ولا لا تمام ؟

معتصم : تمام يا كبير ( وبيمشي معتصم )

جورج : معش يعني هوا انت مش خايف من المصابين

يوسف : انا عن نفسي مرعوب ( وبيتكلم ب هزة )

محسن : .... مش قوي بس اللي فيكو مش هيقدر يجي يقول من دلوقت

متيلدا : هما هيجو معاك اصلا ؟؟ لا انا مش مستغنية عن ابني

جورج : .........

محسن : تمام ادي جورج طار مين تاني ؟؟

يوسف : انا معاك واهو عشان متوهوش ف المنطقة هنا

محسن : طب وانت يا كريم ؟

كريم : لو تضمنلي اننا نرجع سلام وبئمان هاكون تمام معاك

محسن : لا اذا كان كدا خليك هنا احسن عشان دي حاجا مش مضمونة و......

معتصم بيكون نزل وبيدخل الشقة ماهي بابها مفتوح

معتصم : تمام يا كبير الشارع فاضي تماما

محسن : تمام ..ناديلي علي شريف

بيطلع معتصم بيجيب شريف وبيرجع

شريف : تمام يا ريس

محسن : ركزو بقي شوية انا ويوسف وشريف هنطلع نجمع شوية حجات محتاجهة كرم عشان نتواصل مع المعسكر و انت يا كرم انت و معتصم هتفضلو هنا تامين و فنفس الوقت عشان تحاول تاني مع الاسلكي يا كرم تمام ؟

شريف : تمام

يوسف : ...تمام

كرم : تمام

معتصم : تمام

كلهم قالوها ف وقت واحد وبدء محسن يلقن المسدس ب خزنة متروسة طلق هوا وشريف ويوسف دخل جاب ماسورة حديد من المنور بتاع البيت وطلع وقف معاهم ف المدخل

محسن : ركزولي كويس .. احنا هنطلع من هنا علي شكل دايرة ضهرنا ف ضهر بعض عشان اي حاجا تظهر من اي نحية نكون امان تمام ؟

يوسف : تمام

شريف : تمام

ف نفس الوقت

وبيفتحو الباب في حذر وبيطلعو و الغموض في انتظارهم وبيبداو يمشو في شكل ديرة وهما في حذر شديد جدا وكل شخص ماسك سلاحه وبيتفلت حوليه في رعب شديد

محسن : خليكو ف شكل ديرة متماسك هنتحرك ف الشارع اللي جاي هشان ندخل الهيبر

وبيفضلو مشين ف شكل ديرة لحد ما وصلو ودخلو الهيبر وشكله يقبض القلب الباب الاوتومتك قزازه مكسر والنور بيرعش وفي اثار رصاص في السقف
و الرفوف بتاعة الطلبات حجات منها واقع علي الارض و الارض عيلها يجي 8/7 جثث

شريف : (بصوت واطي ) هوا ايه اللي حصل هنا واي كل الجثث دول

يوسف : (بصوت واطي ) باين انها عركة او حد كان بيسرق

محسن : (بحزم ) المهم نلم طلبات اكل وشرب من هنا ونمشي بسرعة قبل اي حاجا ما تحصل ..يلا بسرعة

بيبداو ينتشرو ف المكان ويكل واحد يلم اكل وشرب ف شنطة علي ضهره منغير صوت ويوسف بيروح نحية ركن المجمدات وبيلمح حاجا نشفت الدم ف عروقه بيلمح مصاب بس اعمة عنيه الاتنين مفقوعين وبيهز دماغه كانه بيحاول يسمع حاجا وبيتلفت حولين نفسه وبيشمشم ويسف بيشوف شريف وهوا بيضور ومش شايف المصاب اللي ورا ضهره فا بيطلع يوسف بيتسحب نحية المصاب والمصاب ماشي ورا صوت الخروشة اللي بيعمله شريف

يوسف : حاسب يا شريف

وبيرزع ب المسورة الحديد اللي معاه اول المصاب لما بيتلفت نحية صوته وبيفضل يرزع ب هسترية علي دامغ المصاب لحد ما بتتفتت وبيغرقو ددمم هوا و شريف

شريف : اء ... اء اء.. انت انقذتني !!

يوسف : ............. ( ومندهش وباصص علي الجثة علي الارض )

وفجئة بيسمعو صوت من اوضة معدات النضافة اللي جنبهم وبيتسحبو ل نحيتها واول ما بيفتحو الباب ...... بيلاقو بنت عمالة تعيط ووخدة وضع الجنين ومتسخبية

شريف : انتي يا ... يا انسة انتي يا بت

البنت بتوقف عياط وبتفتح عنيها وتبص نحيتهم

البنت : ارجوك خد كل حاجا انت عايزها وسبني اعيش ونبي ونبي متموتنيش.....

شريف : اموت مين انتي ايه اللي دخلك هنا وبتعيطي ليه

البنت : انا ...اء ....انا شغالة هنا ف التنضيف و فجئة في ناس كتير ...كتير اوي دخلو و بقو يسرقو يضرربو نار ف المكان هنا وانا استخبيت من الخوف

يوسف : ........ طيب تعالي في مكان .... امان احنا ملمومين فيه كلنا وهنطلع علي معسكر تابع ل الجيش بس هنجمع شوية حجات من هنا وهنمشي تمام ؟

البنت : ماشي

وشريف باصصله ب اندهاش ...... بيطلعو يكملو تدوير علي اي اكل و شرب ف المكان

لحد ما بيلمو كل حاجا وكله تمام وبيتقابلو عند الباب

محسن : مين دي يا شريف

شريف : .......

يوسف : دي .... دي احا تسدق معرفش اسمها لحد دلوقت انتي اسم ايه

البنت : ميرنا

يوسف : دي ميرنا

محسن : لا يا شيخ تسدق فاجئتني .. ظهرة امتي لاقيتوها فين ؟؟

يوسف : كانت مستخبية ف اوضة ادوات التنضيف اللي جوا

شريف : محسن مش وقت س و ج دلوقت لما نرجع ابقي حقق برحتك

محسن : ...... ماشي يلا

وبيطلعو وهما في شكل دايرة ومشين من الشارع في حذر شديد لحد ما بيوصلو البيت وبيدخلو والكل مبحلق في ميرنا ومش فهمين حاجا

جورج : يوسف هوا انت ليه غرقان ددمم كدا ليه ؟

يوسف : ............. ( وسبهم ودخل الحمام )

محسن : شريف انطق البت دي ظهرة فين ولا لاقيتوها فين

ميرنا : انا كنت مستخبية ف اوضة ادوات التنضيف ... انا اصلا شغالة ف الهيبر و ....... ( بتاخد نفسها ) اليوم كان ماشي عادي جدا لحد ما فجئة لاقينا ناس كتير بيكسرو ويضربو نار ويسرقو ف الهيبر مغير سبب وبعدها في واحد منهم وقع علي الارض لوحده وبضي يتشنج وقام وفضل يضرب فيهم وانا دلخت استخبيت ف اوضة المعدات

محسن : احيه دا كدا الفيرس بيتشكل باكتر من شكل

جورج : يعني ايه ؟

كريم : انا هقلكو يعني ايه يعني محسن بيه هوا و الشلة الكرام لازم يقولونا كل حاجا عشان مش هينفع نفضل وقفين حميير كدا كتير

محسن : (بتنهيدة ) .... تمام انا هقلوكو علي كل حاجا نعرفها ...... المفروض ان الفيرس دا مزيج بين سعار الكللابب و غرائز البشر المدفونة و المفروض انه كان من ضمن مجموعة فيروسات اترمت علي مصر ف حرب بايولوجية سرية حصلت و...

متيلدا : معلش بس يابني حرب ... حرب ازاي يعني حرب حصلت وعرفناش كا مواطنين يعني ؟؟

محسن : عارف ان الموضوع مش مفهوم شوية بس الدولة اكتشفت متاخر ان في اصل جها ورا الفيروسات يعني زي كرونا والفطر الابيد و الاسود و الاصفر وزي السعار البشر اللي هوا موجود دلوقتي بس اللي حصل وكان مفاجئة انه انتشر ف العالم كله تقريبا مافيش غير كوريا الشمالية وهنكونج واستراليا وجزيرة برمودة وشوية الجزر اللي مصستقلة ف العالم يعني المليد و الكاناري وجزر القمر والجزر اللي زيهم

كريم : وايه هوا حوار ان الفيرس بيتشكل دا ؟؟؟

محسن : المفروض ان حسب البحوث اللي حصل ف الاسبوعين اللي فاتو ان الفيرس بيكون سابت علي شكل واحد بس اللي ميرنا قالته معناه ان في اكتر من شكل ل الفيرس و لتحويله ل البشر واكتر من شكل

جورج : يانهار اسود و منيل

كريم : واي اسود دا السواد ب شكله الخام

ميرنا : ...... معلش انا درسة طب بس مش فهمة حاجا وحدة هوا الفيروس دا هوا هوا اللي كان منتشر ف الفيدوهات اللي علي النت من اسبوعين ؟

كريم : يااااه دي جية ف اخر الفيلم الهندي تسال مين بيحب مين

ميرنا : نعم ؟؟

محسن : افندم ؟؟؟

كريم : يعني مافيش وقت يما احنا ممكن نموت ف اي لحظة لو مجمعناش الرديو اللي الراجل دا عيزه ( وبيشاور علي كرم ) اوعدك او ما نجمعه هفهمك كل حاجا

محسن : انت عندك حق انتو جبتو ايه يا شريف من الطلبات ؟

شريف : احنا رحنا الهيبر جبنا اكل وشرب و حجات كتير منها البلاستر العازل وكل حاجا لقناها هناك تنفع تتاخد خدناها انا و يوسف

كرم : كدا مش ناقص غير......

فجئة بيسمعو الباب الحديد بيخبط بكل هستيري واكن اللي بيخبط هربان من الجحيم و

الجزء خلص يا معلم نكمل ف الجزء اللي جاي متنساش تقول رايك وتفم عليا كدا يلا انجوي

كمل يا برنس​

• حبيته
لا بجد حاجه عظمه جدااااااااااا ومستنين الجزء التالت وياريت متتتاخرش بقا

• حبيته
كمل عاش بس متأخر عنا تاني
وطول الجزء شويه او كتر الأحداث

• حبيته
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
حلوه اوي زي مسلسل the last of us الي بيتعرض الايام دي ولو شوفته