NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

اولا كدا الجماعه بتوع "كلب تحت رجليكى" و الكلام دا يخرجوا من الموضوع من سكات عشان الموضوع مش ليكم و ياريت مشوفش حد منكم الرسايل

ندخل فى المهم بقى

انا شوفت فيديوهات كتير لكلاب وفيه و ذكيه جدا بتجيب العلاج لاصحابها و بتساعدهم فى اوقات النوبات القلبيه و الصرع و كدا و اوقات بتواسى اصحابها فى اوقات الحزن و البكاء

قرأت اكتر عن الكللابب لقيت انهم اوفياء جدا و اذكياء جدا و عندهم استعداد يموتو دفاعا عن صحابهم و بيحبوهم حب اعمى و ابدى

و برغم انى بخاف منهم و أحيانا بقرف منهم بس يمكن عشان كلاب شوارع

بس انا بجد قررت اجيب كلب جرو صغير اربيه و يكبر على ايدى و صوتى عشان يبقى مستحيل يعضنى

فلو حد يعرف ايه الانواع اصلا و ايه احس نوع اللى بيطلع ذكى جدا و وفي و مسالم بس فى نفس الوقت يدافع عنى وقت الخطر و يبقى متاح
افضل الانواع اللي هتحبي تربيها في البيت و في اللعب زي العسل ووقت الجد هيهد الدنيا و ذكي جدا فا نصيحة يكون اختيارك للجيرمان شيبرد
تاني نوع في الذكاء بردو جدا وهو البلدي المصري
اما كلب بيحب الفرهدة و لعب علطول طول الوقت منغير تعب و اوقات فا اختيارك هيكون الهاسكي
اما كلب نفس الاحجام دي بس بيتوتي فا الجولدن

اولا لو بتخافي خليكي في حاجة صغيرة

لاكن الاذكي فيهم هو الولف الجيرمان

الجيرمن شيبرد ده من الكللابب الاذكية جدا بس لازم تدريب لو عايزة تجيبى جرو هتجبيه عمره ٤٥ يوم وبيحتاج تطعيم وده من خلال اى دكتور او عيادة بيطرية وتدريب من اول يوم يجى فيه يا بتجيبى مدرب كلاب يدربه قدامك الاول هتدربيه على أنه يعمل حمام فى المكان اللى انتى عايزاه يعمل بعد كده تدريبات طاعة بعد كده تدريبات شراسة وهو فعلا أوفى الكائانات على وجه الارض واستحالة أنه يهجم عليكى أو يغدر بيكى مهما انتى عملتى فيه ويفديكى بحياته بالنسبة أنه يساعدك أنه يجيب علاج أو الحاجات كل ده بالتدريب ولازم تثبتى مواعيد الاكل بتاعته عشان ميجيلوش اى مرض أو ديدان فى بطنه هو التعامل معاه هيبقى متعب شوية فى الاول زيه زى ******* بالظبط بس بعد كده هتحبى الموضوع اوى لو انتى فعلا حابة أن تربى كلب هقولك على فيديوهات تشوفيها ولازم تقرى فى الموضوع كويس عشان متزهقيش انا ربيت الجيرمين شيبرد وربيت هاسكى ولو احتجتى اى معلومة انا تحت امرك
رد مفيد جدا و تقريبا فيه اجماع على الجيرمن شيبرد

هاخد خطوه و ادور على مكان اشترى منه

هاتي هاسكي او جيرمن او بيتبول🙂

اولا كدا الجماعه بتوع "كلب تحت رجليكى" و الكلام دا يخرجوا من الموضوع من سكات عشان الموضوع مش ليكم و ياريت مشوفش حد منكم الرسايل

ندخل فى المهم بقى

انا شوفت فيديوهات كتير لكلاب وفيه و ذكيه جدا بتجيب العلاج لاصحابها و بتساعدهم فى اوقات النوبات القلبيه و الصرع و كدا و اوقات بتواسى اصحابها فى اوقات الحزن و البكاء

قرأت اكتر عن الكللابب لقيت انهم اوفياء جدا و اذكياء جدا و عندهم استعداد يموتو دفاعا عن صحابهم و بيحبوهم حب اعمى و ابدى

بس انا بجد قررت اجيب كلب جرو صغير اربيه و يكبر على ايدى و صوتى عشان يبقى مستحيل يعضنى

فلو حد يعرف ايه الانواع اصلا و ايه احس نوع اللى بيطلع ذكى جدا و وفي و مسالم بس فى نفس الوقت يدافع عنى وقت الخطر و يبقى متاح
لو هتجيبي كلب اهم حاجه تهتمي بمواعيد التطعيم بتاعته ولازم توديه مدرسة تدريب اوامر عشان ذكاءة يعلي ويبدء يفهم صوتك واشاراتك بتقول اية وبناء علي دا يبدء الكلب يساعدك انما مش اي كلب بيبقي زي اللي بنشوفهم ف الفيديوهات الكلام بطبيعتها حيوانات بتحمل اللعب جدا ممكن يقد طول اليوم يجري ويلف ويعض ويهوهو ومبيشبعش بس من حيث الوفاء والحنيه هتلاقي بجد بتحسي انك قاعدة مع بني ادم طول ماانتي بتدي اهتمام وحنيه هيديكي اضعاف مضاعفه
خليكي ف نوع الجولدن او الجيرمن شيبرد

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
الجولدن ريتريفر قمر بجد و بيحب اللعب كدة
Babysitter بالمعني الحرفي ❤️❤️

lorem image png

ده هيكسل يعمل حاجه🥸
هو ميزته انه ذكي جدا و لويال جدا
و في نفس الوقت protective لاكن طبعا بي سبب انه مش كلب aggressive فا ميتقارنش بي انواع تانية
كنت اعرف حد كان بيقول عليه babysitter 😂

• بيضحكني
التفاعلات: T i to
هو ميزته انه ذكي جدا و لويال جدا
و في نفس الوقت protective لاكن طبعا بي سبب انه مش كلب aggressive فا ميتقارنش بي انواع تانية
كنت اعرف حد كان بيقول عليه babysitter 😂
😂😂😂😂
ايوه حضرتك انا لو ماشي بيه في الشارع وطلع عليا بيتبول مثلا هيسبني ويجري😂😂

😂😂😂😂
ايوه حضرتك انا لو ماشي بيه في الشارع وطلع عليا بيتبول مثلا هيسبني ويجري😂😂
يا صديقي انا ممكن اجبلك كلب بيتبول بيخاف من خياله 😂(انا الي ساعدت في تربيته😂😂)

صدقني علي حسب التدريب هو ده الي فعلا بيفرق مع الكلب

• عجبني
التفاعلات: LEGEND KYSER
يا صديقي انا ممكن اجبلك كلب بيتبول بيخاف من خياله 😂(انا الي ساعدت في تربيته😂😂)

صدقني علي حسب التدريب هو ده الي فعلا بيفرق مع الكلب
لي كده يابنتي حرام عليكي🤧😂
انا اعرف واحد صاحبي عنده بيتبول و**** العظيم كان بيأكل قطط😂😂
واصلا مش فارق معاي بيخاف ولا لا انا كده كده عندي فوبيا من اي حاجه بتمشي او بتيطر مهما كانت😂😂

لي كده يابنتي حرام عليكي🤧😂
انا اعرف واحد صاحبي عنده بيتبول و**** العظيم كان بيأكل قطط😂😂
واصلا مش فارق معاي بيخاف ولا لا انا كده كده عندي فوبيا من اي حاجه بتمشي او بتيطر مهما كانت😂😂
الي بيشرسوا الكللابب جزء منهم ***** بصراحة طالما مفيش اصلا سبب لي ده و فرحانين اوي بي مكنة القتل الي ماشية معاهم و تحصل المصيبة و بعدها الكلب هو الي بيتقتل

• أتفق
  • عجبني
التفاعلات: T i to و LEGEND KYSER
الي بيشرسوا الكللابب جزء منهم ***** بصراحة طالما مفيش اصلا سبب لي ده و فرحانين اوي بي مكنة القتل الي ماشية معاهم و تحصل المصيبة و بعدها الكلب هو الي بيتقتل
لا هو فعلا كان بيضرب الكلب قدامي خصوصا انا مثلا لو في قطه او اي حاجه من شده الكلب كان بيشده جامد ومش بيعرف يوقفه عموما

• الكلام ده مش عجبني
التفاعلات: Yasmin55

ندخل فى المهم بقى

افضل كلب جيرمن شيبرد يعتبر ٣اذكى كلب ف العالم وكمان بتاع حراصه وبيموت عشان صحبه ووفي جدا .
الكلب التانى السامويد ابيضانى وكيوت .
دول الى ف الحنين وتقدرى تبدأي بيهم

J8gzk6N.md.jpg J8gzeGp.jpg

رد مفيد جدا و تقريبا فيه اجماع على الجيرمن شيبرد

هاخد خطوه و ادور على مكان اشترى منه
متجبيش انتي !!! لااااازم شخص يكون عنده خبرة كبيرة هو اللي يشتري ليكي علشان المواصفات .. علشان متشتريش جرو اي كلام بس

• بيضحكني
التفاعلات: T i to
عايزة كلب
بيه هو؟؟

ندخل فى المهم بقى

انا مش بفهم اوي ف انواع الكللابب بس بما ان انت بتخافي من الكللابب هاتي puppy و انتي ربيه من صغره علشان يبقا معاكي و تكوني انتي زي ام ليه و كدا 👍🏼👍🏼

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%