NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

حوت البحر

نسوانجى مبتدأ
عضو
إنضم
5 أكتوبر 2023
المشاركات
3
مستوى التفاعل
4
نقاط
15
الجنس
ذكر
الدولة
مصر
توجه جنسي
عدم الإفصاح
صباح الخير او مساء الخير حسب قراتك قصتي
انا: الحوت
اول مره اكتب قصه يارب تعجبكو
عنوان القصة: طرد مجهول
الجزء الاول


الساعه واحده بالليل خبط علي بابي مندوب شركة توصيل!!
طرد مبعوت من لي من شخص مجهول. لما فتحت الطرد اكتشفت ان حياتي كلها كدبة!!!!

اسمي نور في سنة تالتا كلية هندسه قسم كهربا......
ياتيم وماليش قرايب خالص...
امي ماتت وهي بتولدني • وابويا مات وانا في تالتا عدادي.. من ساعتها وانا عايش لوحدي في شقه متواضعه جداً في منطقه شعبيه.، بصرف علي نفسي
من وانا في ثانوي.. اشتغلت كل حاجه علشان اعرف اكمل دراستي في كلية الهندسه
اشتغلت بتاع شيشه في كافيه كنت اسيخ الشيشه واغير الفحم لولاد الناس الاغنيه...
اشتغلت في مغسلة عربيات وكنت بغسل العربيات في عز البرد الميه كانو بيبوشو' جلدي وينخرو عدمي
بس استحملت علشان اعرف اصرف على نفسي في كلية الهندسه.. وربنا كرمني بشغلانه في شركة منظفات وبقيت مندوب مببعات اد الدنيا شغلانا نضيفه" هيا مرمطا بس احسن من البهدله....
عندي هدف واحد في حياتي , عارف ايه؟
لا مش اني ابقى مهندس والكلام ده!!!!!
هدفي الوحيد هو اني اتجوز زميلتي "نيللي" ونعيش مع بعض في بيت واحد انا ونيللي بنحب بعض من اول اسبوع في الكلية وبالرغم من انها بنت ناس اوي اوي حبتني.. علشان مكافح وعصامي وبشتغل علشان اصرف علي دراستي والاول علي الدفعه 3سنين ورا بعض ده غير اني مرشح لبعثه بره بعد ماقدمت ورقة بحثيه عن تطوير الدائرة الكهربائية الرنانه عشان ننتج كهرباء عالية الجهد بس بتيار كهربائيّ منخفض وفكره صغيره بمخطط
بجهاز غير مكلف شبه الرواتر'ممكن عن طريقه ننقل الكهرباء لاسلكي زي ال wifi...
دي حاجه هاتبقى أامن من سلوك الكهرباء واللي سبب في كتير من حوادث الموت بالصعق الكهربائي
الفكره عامله زي خاصية الرنين الكهربائي اللي بيطورها معهد ماساتشوستس للتقنية.......
نيللي بتعشقني وهتواجه اهلها علشان نتجوز«وانا بعشق نيللي علشان شافتني من جوه ومبصتش على هدومي الرخيصه واللي اوقات كتيره بتبقي مخرومه.:؛؛؛
ومع ان ابن عمها طارق معانا في نفس الكلية وبيجي كل يوم بعربيه شكل'الاانها بتستتقل دمه ومبتردش عليه لما يجي يكلمها وهي معايا ™وبتحرجه كمان علشان كده بيكرهني. اووي 😅😅
نيللي فيها كل المميزات مرحه ودمها خفيف ومن حيث الشكل فهي اشيك واحلي بنت في الجامعه كلها
مشكلتها بس انها مهملة في الدراسه.... ودا طبعا علشان مش هاتستفاد حاجه بالشهاده ولو خدت امتياز حته في الاخر حتروح تدير اي شركة من شركات ابوها...
كنا طول الوقت مع بعت حتي في الامتحانات كانت دايما في الكرسي اللي قدامي في اللجنه وكنت بغششها علشان ماتسقطش برضه.
النهارده المفروض انه اخر واصعب امتحان في السنه كلها
الحمد**** خلصت الامتحان كلو في ربع ساعة....
كنت ببص علي زمايلي في اللجنه وهما محتاسين في الاسئله وحطين ايديهم فوق راسهم من خيبة الامل..
نيللي كانت متوتره جدا ريحت ضهرها علي الكرسي وقالتلي بصوت واطي خلصت
قولتلها من بدري!؛ في حاجه واقفه معاكي!!؟
قالتلي بصوت واطي حاجه واحده بس؟ أنا مش عارفه احل ولا مسألة الاسئله صعبه جدا!!!!!
قولتلها تمام 👌هبعتلك الاجابات علي الواتس انتي خبيتي الموبايل بتاعك صح!؟
قالتلي اها
قولتلها اصبري عليا ربع ساعة وهبعتلك الامتحان كله
رجعت راسها تاني وعملت نفسها بتحل في الورقه....
بصيت على المراقبين بتوع اللجنه لقيتهم مش شايفني ..
طلعت الموبايل من البنطلون وحطيته بين رجلي وطلعت ايدي اليمين من كم القميص وسيبت الكم فاضي علي الترابيزه كخداع بصري في حين ان ايدي تحت وماسكه الموبايل
فتحت النت وبعدين فتحت الواتس اتفاجت بكمية رسايل من العملاء على الواتس اللي عايز كراتين صابون وشاور واللي عايز بامبرز....... هو ده وقته
الحمد**** الموبايل صامت 🔇 خرجت من الواتس وكررت احل الامتحان كله في النوته علي الموبايل وبعد كده ابعت انوت كلها مره واحده لنيللي على الواتس...
كتبت تقريبا إجابة الامتحان كله في النوت وعملت حفظ ولسه هبعتا.... فوجئت بايد بتتمدعلي رجلي وبتخطف التليفون!!! قفشت في الموبايل لا ايرادين وقفلت الشاشه بتعاته قبل مايتخد مني بصيت علي اخد الموبايل لقيته دكتور الماده!!!!!!!!
قالي وهو بيبص علي الموبايل وبيحاول يفتحو
اهلا وسهلا مدخل موبايل اللجنة وبتنقل منه كمان..! هات باسورد الموبايل. واطلع بره اللجنه حالا:::::::::
قولتلو حضرتك فاهم غلط انا مكنتش بغش وال.....
قالي. هات الباسورد وبعدين نبقا نشوف انا فاهم غلط ولا لا
قولتلو. مش هينفع الموبايل عليه صوري وانا عريان ومش هاينفع حد يشوفها
قالي ياسلااام..
قلتلو وحياتك عندي هات الموبايل وانا افتحهولك ونشوف مع بعض اذا كنت بغش ولأ لا
قالي اطلع بره اللجنه ياغشاش.!!
رفض اتلع بره اللجنه وعملت دوشه
ابن عم نيللي (طارق) قال للمراقب مش هاينفع كده حضرتك مش عارفين نحل في الدوشه خدو بره اللجنه وتفاهمو معا ببعيد عننا!!!!!!!
الدكتور قالي. انت كمان بتشتت زمايلك اتفضل اطلع بره اللجنه حالا والا هاطلب الامن
خرجت بره اللجنه وفضلت مستني بره لحد ماالمراقبين يخرجو وقت الامتحان وقت الامتحان خلص والمراقبين خرجو ومعاهم الورق ولمحت الدكتور اللي خارج من القاعه ومعاه الموبايل بتاعي وحاولت اكلمو
تجاهلني وسابني ومشي .. مشيت ورا وقعدت اترجاه مايضيعش مستقبلي مكنش بيرد عليا برضه...
فضلت ماشي وراه في كل حتة يروحه لحد المكتب بتاعه ورحت وراه برضو وعمال اترجاء فتح المكتب ودخل جيت ادخل وراه وقف علي الباب وقال انت غشاش الموبايل هيروح للشئون القانونية بكره وفي التحقيق ابقي قولهم على الصور العريانعه اللي في الموبايل
قولتله يادكتور ارجوك ماضيعش مستقبلي انا مرشح لبعثه بره وكده هضيع عليا...!
قالي بستهزاء يبقي اخدها بالكوسه او بالغش ومش من حقك ياغشاش يمكن **** عمل كده علشان ضتيع عليك وحد تاني احق منك ياخده وقفل الباب في وشي!!!!!!!!
خبطت علي باب مكتبه كتير وصعبت عليا نفس فخد بعدي ومشيت من الكليه خالص وانا ماشي نيللي عمال تنادى عليا مستنتهاس ومشين علي البيت متكسر نفسين من الموضوع وصلت شقتي وقفلت بابي عليا وفضلت أبكى حياتي كلها اتدمرت في ساعه واحده..
سنه مهمه هتطيع من حياتي مصاريف زياده!!
تليفوني رن ولقيت اسم نيللي على اشاشه فكنسلت وقفلت الفون محتاج ابقي مع نفسي اشوية يانيللي
فضلت افكر لحد نص الليل... مفيش حل قدامي توجهت لربنا وقلتلو انقذني يارب انا اتعبت يارب انا عارف اني غلط بس ده هايبقا عقاب قاسي قاوي يارب انقذني..... ارجوك
فجأه سمعت صوت الباب بيخبط..!!!!!
نهاية الجزء الاول
تشجيع عشان اكمل باقيت الأجزاء

الجزء الثاني
صباح الخير او مساء الخير حسب قراتك قصتي طرد مجهول الجزء الثاني
فجاه سمعت صوت الباب بيخبط بصيت على الساعه لقيت الساعه 1:00 بالليل بصيت من العين بتاعة الباب فشوفت واحد لابس كاب وشايل صندوق وماسك ورقه في ايده وبيبص فيها وهو ساند الصندوق على الباب تقريبا بيتاكد من العنوان
قولتلو مين على الباب
قال لي شركه فاست للشحن والتوصيل يا فندم
قلتلو هو في شركه شحن بتيجي متاخر كده
قال لي حضرتك السبب يا فندم موبايلك مقفول وماكنتش عارف اتواصل معاك علشان اوصل العنوان بالضبط واخدت وقت على ما..
فتحت الباب وقلتله وجايب معاك اي؟؟؟
قال لي.. ما اعرفش يا فندم الطرد مقفول زي ما حضرتك شايف ممكن تمضيلي بالاستلام علشان امشي حضرتك اخرتني جدا
قلت له.. ومين اللي بعت الطرد قالي بنفت صبر ما اعرفش يا فندم
بصيت على الورقه لقيت اللي بعته مجهول
قلتله.. اللي بعته مجهول مش هستلمه مش ممكن تكون قنبله ولا مخدرات!!!
قال لي قنبله ايه يا فندم الطرود بتتكشف عليها بجهاز اول ما نستلمها قلتله متاكد بتعملو كده في الشركه عندكم
قالي وكان هاين عليه يشتمني وحيات امي بنكشف على الطرود انجز عايز اروح طلعت ميتيني!!!
مضيت على الورقه واخذت منه الطرد فطلع يجري وهو بيقول لي الصراحه مابنكشفش على الطرود!!!!
ينعن ابو اللي جاب ابوك😂😂
لسه هقول له خذ ياض لقيته اختفى من قدامي لقيتني شايل الطرد في ايدي خفت ارميه على الارض ينفجر في وشي ولا حاجه مشيت بيه بالراحه وحطيته على الترابيزه بشويش وبعدت عنه حطيت ودني عليه ما سمعتش حاجه مسكت الطرد بالراحه وبصيت على اللي جوه فوجئت باللي شفته.. قميص!!!!!
قميص شكله غريب مش قادر احدد لونه ايه بالظبط طلعته من الصندوق فلقته طويل زي البلطه ملمسه كان غريب جدا عليا لا هو ملمس القطن ولا هو ملمس الحرير بس ملمسه منعش جدا ومريح زرايره عباره عن اقراص كبيره وبرده يعني مش قادره تحدد لونها ايه بالظبط كل اللي شايفه موجات الوان كثيره داخله في بعضها قلبته عشان اشوف ظهره لقيت لونه كله بقى ابيض قلبته ثاني لونه اتغير في احمر كل لما الف واقلبه على اي وش يدي لون مختلف خدت بالي من كلمه مكتوب على القميص من تحت كانت مكتوبه مكتوبه بلغه غريبه تقريبا حد ماضي باسمه عليه لبست القميص ورحت شفت نفسي في المرايه قفلت زراير القميص وانا ببص على شكلي في المرايه زررت اخر زرار في القميص وبعدها اتصدمت من اللي انا شفته ما شفتش حاجه اختفيت تماما فكيه الزراير القميص ظهرت تاني اندهشت وقفلت اخر زرار فختفيت تاني وقفت فتره استوعب اللي بيحصل تقريبا لازم او ازرار كل الزراير القميص علشان اختفي!!
فكره الاختفاء موجوده في العالم مش اسطوره وفي علماء اخترعوا بالفعل عبايات بتختفي ليه تحتها مصنوعه من بلورات الكالسيوم منشوريه الشكل
ده غير انه في ماده اسمها الماده الفائته او الميته اللي بيتصنع منها عدسات الكاميرات اللي بتشوفها الجدران وتحت الملابس الماده دي العلماء حاليا بيطوروها علشان يصنعوا منها عبايات تخفي اي حاجه تحتها بصيت على القميص تاني وتاملته معقوله يكون القميص مصنوعه من الميته ماتريل مين اللي بعث لي الطرد يعرفني منين الموضوع كان مقلقني جدا بس كان مفرحني اكثر وحسيت ان **** استجاب لدعائي وابعث لي حاجه تنجدني ما نمتش اليوم ده فضلت اكتشف في قدرات القميص وبيشتغل ازاي انبهرت بالاوبشنز اللي فيه مثل الفكره اللي هتيجي لاي حد في مكاني طلعت الصبح على الجامعه وانا لابس القميص من غير ما اقفل اخر زرار تقريبا كنت اول يوصل الجامعه وقفت على الجنب في حته مستخبيه وذررت القميص ومشيت قدام الامن وكنت خايف يشوفني بس ما شافنيش وانا داخل بوابه الجامعه رحت نهايه الكليه بتاعتي عديت من قدام امن الكليه عادي برده رحت ناحيه مكتب الدكتور اللي اخذ مني الموبايل حاولت افتح باب اوضته بس كان مقفول بالمفتاح كنت عامل حسابي واخذت معايا بنستين شعر دي موهبه ولدت بيها بعرف افتح اي باب من غير مفتاح تقريباً جدي كان حرامي او نجار فتحت الباب ودخلت الاوضه ولعت النور ودورت على موبايلي ولقيته على المكتب فوق رصه كتب مسكت الموبايل فتحت ومسحت النوت اللي كاتب فيه اجابه الاسئله وسبت الموبايل مكانه بالظبط وخرجت من الاوضه وقفلت الباب حاولت اقفله ثاني برنس الشعر عشان ما يبانش انه اتفتح قفلته وكنت خلاص همشي من قدام الاوضه بس اتفاجئت بحد بيخبط فيا وداس على رجلي جامد فطلعت صوت اه بصيت لقيت الدكتور دايس على رجلي بعدت عنه بسرعه وحطيت ايدي على بوقي علشان ما اطلعش صوت ولا نفس الدكتور اتخض لما حس انه اتخبط في حاجه واقفه عند الباب وفضل يتلفت حواليه كنت خايف يشوفني بس ما كانش شايفني خالص كان مندهش جدا فرك عيونه بس ما شافش حاجه برده طلع المفتاح بتاع الباب وفتح الباب وهو بيبص وراه بيتلفت يمين وشمال نزلت ودخلت حمام الكليه وقفت قدام المرايا وفكيت زرار واحد من القميص فظهرت ثاني لفيت لفه كامله بالقميص وانا بفكر في اللون الازرق القميص هتحول لونه ازرق جيت اخرج من باب الحمام لقيت الدكتور في وشي بصينا البعض من غير كلام
فقلت له يا دكتور ارجوك ما تضيعش مستقبلي حضرتك فاهم غلط ولو الاشاعه بتاعه اني غشاش وصلت للجنه احتمال يستبعدوني حتى لو بريء ضحك بسخريه وقال بريء انا ماسكك وانت بتنقل من على الموبايل قلت له يا دكتور و**** حضرتك فاهم غل قال لي هو انت هتفضل تطاردني كده كتير قلي ابقى قول الكلام ده للشؤون القانونيه وزقني ودخل الحمام الساعه 12:00 الظهر استدعوني للتحقيق
المحقق سال الدكتوره اللي حصل فقال له الطالب كان بيغش من الموبايل ومسكته متلبس بس قفل تليفونه ولما سالته على الباسورد قال لي انه حاطط على الموبايل صوره وهو عريان وكان بيشوشها على زمايله ورفض يخرج من اللجنه المحقق هز راسه بالتفاهم وبص له وسالني على اسمي وكودي قلت له نور ناجي احمد محقق قال لي بلهجه رسميه اسمك رباعي يا طالب قلت له نور ناجي احمد ناير وكودي 7 7 4 0 6 0 8 0 سالني ايه اللي حصل قلت له حضرتك الدكتور فاهم غلط انا ما كنتش بغش و** وحاولت افهمه بس هو كان منعسف جدا معايا وما حاولش يسمعني المحقق قال لي ما سلمتش الموبايل ليه قبل ما تدخل اللجنه زي زمايلك قلت له اقسم ب** سلمت موبايلي الشخصي ممكن حضرتك تسال المراقبين بس الصراحه ما سلمتش موبايل الشغل اللي هو في حضرتك وكمنت كلامي وانا متاثر انا بشتغل مع دراسه علشان انا يتيم وما ليش حد يصرف عليا شغل مهم لان من غيره هموت من الجوع حرفيا مش هعرف اكمل دراستي مع حضرتك بشتغل مندوب وبيعت شركه منظفات بره من اني بصرف على نفسي لان الاول على دفعتي ثلاث سنين مرشح لباسه بره مصر وبعد ما خلصت الامتحان كله في ربع ساعه الحمد لله فتحت موبايلي الشغل علشان ارد على العملاء كانو عايزين اوردرات وطلبات كنت عايز استغل الوقت لان حضرتك عارف احنا ما ينفعش اخرج من قبل نص مده الامتحان بصيت للدكتور وقلت للمحقق الدكتور مسكت وانا برد عليهم وحليفه ضيع مستقبلي مش كده وبس ده كمان اهني قدام زمايلي وقبل الامن علشان يطردوني ما رضاش يسمعني وبالرغم من اني قلت له الموبايل بس ما يدخلش على صوري المحقق ماسك الموبايل وقال لي الباسورد ايه قلت له مش هينفع حضرتك عليه صور لي وانا عريان و** ما بحبش حد يشوفني وانا بالوضع ده المحقق زعق فيا وقال لي هات الباسورد يا طالب قلت له حاضر يا فندم بس ارجوك ما تدخلش على الصور شخط فيا جامد وهددني بالفصل قلت له على الباسورد وفاتح الموبايل وفضل اللجنه بتسالني على بضاعه ما ردتش عليهم دخل على الصور واندهش شويه ولقيته بعتذر لي وقال لي انا باتسف لك جدا يا ابني الدكتور كان منداش وطلب بيشوف الصور بس المحقق رفض تماما ووجه كلامه لي وقال لي الحادثه دي حصلت من امتى قلت له من السنه اللي فاتت الدكتور قال للمحقق ممكن اعرف بتتكلموا عن ايه المحقق قال له الصور اللي على الموبايل صور لي فعلا هو عريان صور كدمات فعلا في مناطق حساسه اسفل ظهره وما فيش حاجه من اللي حضرتك بتقول عليه وما فيش اي حاجه ليها علاقه بالامتحان على موبايله اتفضل حضرتك شوف نفسك بس ما تدخلش على الصور المحقق للدكتور الموبايل واللي فاضل اللي فيه وما لقاش حاجه ولا برده رسائل من العملاء الدكتور اتصدم المحقق قال لي تقدر تاخذ الموبايل وتمشي امتى يا نور انت بني ادم عصامي وهيكون انك مستقبل باهر وبقى افتكرني لما تطلع البعثه ان شاء ** بس برده ولا بتدخل بالموبايل اللجنه فاهم هزيت راسي وقلت له **** يخليك يا فندم بس برده عمري ما انسى لحضرتك موقفك ده مسانتك ليه قال لي انا بساند الحق يا ابني يلا اخرج بره وخد موبايلك وسيبني مع الدكتور لوحدنا اخذت الموبايل وانا فرحان ثاني يوم لبست القميص ورحت الجامعه وقعدت ادور على نيللي في الكليه لحد ما لمحتها قاعده قدام الكليه وجنبها ابن عمها طارق اكيد برخم عليها زي كل مره رحت الحمام وزررت القميص واختفيت قررت اروح اشتغل طارق وبين انه اهبل قربت من طارق وهو قاعد جنب نيللي في وشه فكان بيحوش بايده فسمعته وهو بيقول هتعرفي تخلعي من الواد ده اتفاجات بيها بتضحك وبتقول له نور ده عبيط خالص هشوف عاوز ايه واساريه على طول قال لها لا انا عايزك تسربيه خالص كده كده مش هتستفادي منه تاني اتمسك وهو بيغش واكيد هيعيد السنه مش هيبقى وراكي في اللجنه الامتحان السنه اللي جايه احنا متفقين منه لله بابا بقى هو اللي شرط عليا اجيب تقدير في الكليه علشان يخليني ادير شركه دوت التجميل مش عارفه ايه ده استفاد ايه لما ابقى مهندسه ولا اجيب تقدير طارق قال هو عمي كده عامل زي بابا بالظبط ما بيديش الحاجه من غير مقابل المهم خلينا في ده اهبل ده عايزين نخلص منه الصراحه زهقت من التمثيليه دي ما بقتش طايقه قالت له ما تشغلش بالك بيه هو من نفسه هيفهم اللي فيها انا كنت ضحكه عليه ووعداه اني هقنع بابا علشان البعثه اللي كان طالعه ■دلوقتي البعثه بح وشكله هيفضل طول عمره مندوب منظفات تصور بيقول لي اعمل لك مفاجاه انت عارف المفاجاه هتبقى ايه قال لها ايه قالت له وهي بتضحك عرض شامبو صابونه بريحه
■ضحك طارق بصوت عالي وقال لها بموت فيك وفي دمك الخفيف قالت له وانا بموت فيك يا رققتي الدنيا كانت بتلف بيا من الصدمه واقف على الارض وما حدش حس بيا ولا شافني طول عمري محدش بيحس بيا ولا بيشوفني حتى حلم حياتي طلع كذبه رحت على البيت وانا مخنوق بفكر ازاي هنتقم منهم انتقم من اللي مثلت عليه الحب طول السنين اللي فاتت علشان اغششها في الامتحان كنت اضيع مستقبلي علشانها مانع في ده جرحتني وكسرت قلبي كنت بكسر في كل حاجه في البيت وانا منهار كنت بصرخ وبشتمها وبشتم ابن عمها وبشتم ابوها انا هنتقم منكم سمعت صوت الباب بيخبط بصي في الساعه لقيتها واحده بالليل بصيت في العين لقيت مندوب ثاني من نفس شركه التوصيل فتحت الباب وبصيت له من غير ما اقول له حاجه
■فبص لي بندهاش فضلت تفحص في بنظرات ثاقبه فلقيته قال لي الاستغراب في حاجه يا استاذ
■قلت له انت اللي في ايدك طرد ابعت لي من شخص مجهول صح!!!
■بص على الايصال وقال اه يا فندم الراسل مجهول
■قلت له طب انا فاتح موبايلي اللي اخرك
■قال لي اسف عندما على التاخير بصراحه موبايلي فصل شحن اخذت وقت كتير لعبات لما عرفت اوصل للعنوان
■ قلت له ما فيش مشكله حاطهم ضلك عليه خدت الطرد اللي كان باين عليه تقيل فحطيته على الترابيزه قلت لنفسي يا سلام بقى لو بنطلون كمان يبقى الطقم كده كمل فتحت الطرد وفتحت بقي من اللي انا شفته جوا... اتمنى اعجبكم الجزء الثاني وانتظروه بقيه الاجزاء طرد مجهول
 
  • عجبني
التفاعلات: ابوروي، امير العاشق و مرة واحدة notty
القصه جامده بس في غلطه انت بتقول ان دكتور الماده خد التليفون ...ازاي نيللي رنت وانت كلمتها
 
القصه جامده بس في غلطه انت بتقول ان دكتور الماده خد التليفون ...ازاي نيللي رنت وانت كلمتها
دي مش غلطه هو معاه موبالين واحد شخصي وتاني شغل انا قولت في الاول لما فتحت الواتس لقيت كميه رسايل كتير من العملاء في الجزء الثاني هتلاقي التوضيح
شكرا لقراءه بقصتي واتمنى جميع الاجزاء تعجبك👌❤
 
  • عجبني
التفاعلات: my1712
يتم اضافة الجزء التالي كتعليق هنا ويتم ابلاغنا للدمج في هذا الموضوع
هذا رابط الدمج
 
روعه امتي الجديد
 
صباح الخير او مساء الخير حسب قراتك قصتي
انا: الحوت
اول مره اكتب قصه يارب تعجبكو
عنوان القصة: طرد مجهول
الجزء الاول


الساعه واحده بالليل خبط علي بابي مندوب شركة توصيل!!
طرد مبعوت من لي من شخص مجهول. لما فتحت الطرد اكتشفت ان حياتي كلها كدبة!!!!

اسمي نور في سنة تالتا كلية هندسه قسم كهربا......
ياتيم وماليش قرايب خالص...
امي ماتت وهي بتولدني • وابويا مات وانا في تالتا عدادي.. من ساعتها وانا عايش لوحدي في شقه متواضعه جداً في منطقه شعبيه.، بصرف علي نفسي
من وانا في ثانوي.. اشتغلت كل حاجه علشان اعرف اكمل دراستي في كلية الهندسه
اشتغلت بتاع شيشه في كافيه كنت اسيخ الشيشه واغير الفحم لولاد الناس الاغنيه...
اشتغلت في مغسلة عربيات وكنت بغسل العربيات في عز البرد الميه كانو بيبوشو' جلدي وينخرو عدمي
بس استحملت علشان اعرف اصرف على نفسي في كلية الهندسه.. وربنا كرمني بشغلانه في شركة منظفات وبقيت مندوب مببعات اد الدنيا شغلانا نضيفه" هيا مرمطا بس احسن من البهدله....
عندي هدف واحد في حياتي , عارف ايه؟
لا مش اني ابقى مهندس والكلام ده!!!!!
هدفي الوحيد هو اني اتجوز زميلتي "نيللي" ونعيش مع بعض في بيت واحد انا ونيللي بنحب بعض من اول اسبوع في الكلية وبالرغم من انها بنت ناس اوي اوي حبتني.. علشان مكافح وعصامي وبشتغل علشان اصرف علي دراستي والاول علي الدفعه 3سنين ورا بعض ده غير اني مرشح لبعثه بره بعد ماقدمت ورقة بحثيه عن تطوير الدائرة الكهربائية الرنانه عشان ننتج كهرباء عالية الجهد بس بتيار كهربائيّ منخفض وفكره صغيره بمخطط
بجهاز غير مكلف شبه الرواتر'ممكن عن طريقه ننقل الكهرباء لاسلكي زي ال wifi...
دي حاجه هاتبقى أامن من سلوك الكهرباء واللي سبب في كتير من حوادث الموت بالصعق الكهربائي
الفكره عامله زي خاصية الرنين الكهربائي اللي بيطورها معهد ماساتشوستس للتقنية.......
نيللي بتعشقني وهتواجه اهلها علشان نتجوز«وانا بعشق نيللي علشان شافتني من جوه ومبصتش على هدومي الرخيصه واللي اوقات كتيره بتبقي مخرومه.:؛؛؛
ومع ان ابن عمها طارق معانا في نفس الكلية وبيجي كل يوم بعربيه شكل'الاانها بتستتقل دمه ومبتردش عليه لما يجي يكلمها وهي معايا ™وبتحرجه كمان علشان كده بيكرهني. اووي 😅😅
نيللي فيها كل المميزات مرحه ودمها خفيف ومن حيث الشكل فهي اشيك واحلي بنت في الجامعه كلها
مشكلتها بس انها مهملة في الدراسه.... ودا طبعا علشان مش هاتستفاد حاجه بالشهاده ولو خدت امتياز حته في الاخر حتروح تدير اي شركة من شركات ابوها...
كنا طول الوقت مع بعت حتي في الامتحانات كانت دايما في الكرسي اللي قدامي في اللجنه وكنت بغششها علشان ماتسقطش برضه.
النهارده المفروض انه اخر واصعب امتحان في السنه كلها
الحمد**** خلصت الامتحان كلو في ربع ساعة....
كنت ببص علي زمايلي في اللجنه وهما محتاسين في الاسئله وحطين ايديهم فوق راسهم من خيبة الامل..
نيللي كانت متوتره جدا ريحت ضهرها علي الكرسي وقالتلي بصوت واطي خلصت
قولتلها من بدري!؛ في حاجه واقفه معاكي!!؟
قالتلي بصوت واطي حاجه واحده بس؟ أنا مش عارفه احل ولا مسألة الاسئله صعبه جدا!!!!!
قولتلها تمام 👌هبعتلك الاجابات علي الواتس انتي خبيتي الموبايل بتاعك صح!؟
قالتلي اها
قولتلها اصبري عليا ربع ساعة وهبعتلك الامتحان كله
رجعت راسها تاني وعملت نفسها بتحل في الورقه....
بصيت على المراقبين بتوع اللجنه لقيتهم مش شايفني ..
طلعت الموبايل من البنطلون وحطيته بين رجلي وطلعت ايدي اليمين من كم القميص وسيبت الكم فاضي علي الترابيزه كخداع بصري في حين ان ايدي تحت وماسكه الموبايل
فتحت النت وبعدين فتحت الواتس اتفاجت بكمية رسايل من العملاء على الواتس اللي عايز كراتين صابون وشاور واللي عايز بامبرز....... هو ده وقته
الحمد**** الموبايل صامت 🔇 خرجت من الواتس وكررت احل الامتحان كله في النوته علي الموبايل وبعد كده ابعت انوت كلها مره واحده لنيللي على الواتس...
كتبت تقريبا إجابة الامتحان كله في النوت وعملت حفظ ولسه هبعتا.... فوجئت بايد بتتمدعلي رجلي وبتخطف التليفون!!! قفشت في الموبايل لا ايرادين وقفلت الشاشه بتعاته قبل مايتخد مني بصيت علي اخد الموبايل لقيته دكتور الماده!!!!!!!!
قالي وهو بيبص علي الموبايل وبيحاول يفتحو
اهلا وسهلا مدخل موبايل اللجنة وبتنقل منه كمان..! هات باسورد الموبايل. واطلع بره اللجنه حالا:::::::::
قولتلو حضرتك فاهم غلط انا مكنتش بغش وال.....
قالي. هات الباسورد وبعدين نبقا نشوف انا فاهم غلط ولا لا
قولتلو. مش هينفع الموبايل عليه صوري وانا عريان ومش هاينفع حد يشوفها
قالي ياسلااام..
قلتلو وحياتك عندي هات الموبايل وانا افتحهولك ونشوف مع بعض اذا كنت بغش ولأ لا
قالي اطلع بره اللجنه ياغشاش.!!
رفض اتلع بره اللجنه وعملت دوشه
ابن عم نيللي (طارق) قال للمراقب مش هاينفع كده حضرتك مش عارفين نحل في الدوشه خدو بره اللجنه وتفاهمو معا ببعيد عننا!!!!!!!
الدكتور قالي. انت كمان بتشتت زمايلك اتفضل اطلع بره اللجنه حالا والا هاطلب الامن
خرجت بره اللجنه وفضلت مستني بره لحد ماالمراقبين يخرجو وقت الامتحان وقت الامتحان خلص والمراقبين خرجو ومعاهم الورق ولمحت الدكتور اللي خارج من القاعه ومعاه الموبايل بتاعي وحاولت اكلمو
تجاهلني وسابني ومشي .. مشيت ورا وقعدت اترجاه مايضيعش مستقبلي مكنش بيرد عليا برضه...
فضلت ماشي وراه في كل حتة يروحه لحد المكتب بتاعه ورحت وراه برضو وعمال اترجاء فتح المكتب ودخل جيت ادخل وراه وقف علي الباب وقال انت غشاش الموبايل هيروح للشئون القانونية بكره وفي التحقيق ابقي قولهم على الصور العريانعه اللي في الموبايل
قولتله يادكتور ارجوك ماضيعش مستقبلي انا مرشح لبعثه بره وكده هضيع عليا...!
قالي بستهزاء يبقي اخدها بالكوسه او بالغش ومش من حقك ياغشاش يمكن **** عمل كده علشان ضتيع عليك وحد تاني احق منك ياخده وقفل الباب في وشي!!!!!!!!
خبطت علي باب مكتبه كتير وصعبت عليا نفس فخد بعدي ومشيت من الكليه خالص وانا ماشي نيللي عمال تنادى عليا مستنتهاس ومشين علي البيت متكسر نفسين من الموضوع وصلت شقتي وقفلت بابي عليا وفضلت أبكى حياتي كلها اتدمرت في ساعه واحده..
سنه مهمه هتطيع من حياتي مصاريف زياده!!
تليفوني رن ولقيت اسم نيللي على اشاشه فكنسلت وقفلت الفون محتاج ابقي مع نفسي اشوية يانيللي
فضلت افكر لحد نص الليل... مفيش حل قدامي توجهت لربنا وقلتلو انقذني يارب انا اتعبت يارب انا عارف اني غلط بس ده هايبقا عقاب قاسي قاوي يارب انقذني..... ارجوك
فجأه سمعت صوت الباب بيخبط..!!!!!
نهاية الجزء الاول
تشجيع عشان اكمل باقيت الأجزاء

الجزء الثاني
صباح الخير او مساء الخير حسب قراتك قصتي طرد مجهول الجزء الثاني
فجاه سمعت صوت الباب بيخبط بصيت على الساعه لقيت الساعه 1:00 بالليل بصيت من العين بتاعة الباب فشوفت واحد لابس كاب وشايل صندوق وماسك ورقه في ايده وبيبص فيها وهو ساند الصندوق على الباب تقريبا بيتاكد من العنوان
قولتلو مين على الباب
قال لي شركه فاست للشحن والتوصيل يا فندم
قلتلو هو في شركه شحن بتيجي متاخر كده
قال لي حضرتك السبب يا فندم موبايلك مقفول وماكنتش عارف اتواصل معاك علشان اوصل العنوان بالضبط واخدت وقت على ما..
فتحت الباب وقلتله وجايب معاك اي؟؟؟
قال لي.. ما اعرفش يا فندم الطرد مقفول زي ما حضرتك شايف ممكن تمضيلي بالاستلام علشان امشي حضرتك اخرتني جدا
قلت له.. ومين اللي بعت الطرد قالي بنفت صبر ما اعرفش يا فندم
بصيت على الورقه لقيت اللي بعته مجهول
قلتله.. اللي بعته مجهول مش هستلمه مش ممكن تكون قنبله ولا مخدرات!!!
قال لي قنبله ايه يا فندم الطرود بتتكشف عليها بجهاز اول ما نستلمها قلتله متاكد بتعملو كده في الشركه عندكم
قالي وكان هاين عليه يشتمني وحيات امي بنكشف على الطرود انجز عايز اروح طلعت ميتيني!!!
مضيت على الورقه واخذت منه الطرد فطلع يجري وهو بيقول لي الصراحه مابنكشفش على الطرود!!!!
ينعن ابو اللي جاب ابوك😂😂
لسه هقول له خذ ياض لقيته اختفى من قدامي لقيتني شايل الطرد في ايدي خفت ارميه على الارض ينفجر في وشي ولا حاجه مشيت بيه بالراحه وحطيته على الترابيزه بشويش وبعدت عنه حطيت ودني عليه ما سمعتش حاجه مسكت الطرد بالراحه وبصيت على اللي جوه فوجئت باللي شفته.. قميص!!!!!
قميص شكله غريب مش قادر احدد لونه ايه بالظبط طلعته من الصندوق فلقته طويل زي البلطه ملمسه كان غريب جدا عليا لا هو ملمس القطن ولا هو ملمس الحرير بس ملمسه منعش جدا ومريح زرايره عباره عن اقراص كبيره وبرده يعني مش قادره تحدد لونها ايه بالظبط كل اللي شايفه موجات الوان كثيره داخله في بعضها قلبته عشان اشوف ظهره لقيت لونه كله بقى ابيض قلبته ثاني لونه اتغير في احمر كل لما الف واقلبه على اي وش يدي لون مختلف خدت بالي من كلمه مكتوب على القميص من تحت كانت مكتوبه مكتوبه بلغه غريبه تقريبا حد ماضي باسمه عليه لبست القميص ورحت شفت نفسي في المرايه قفلت زراير القميص وانا ببص على شكلي في المرايه زررت اخر زرار في القميص وبعدها اتصدمت من اللي انا شفته ما شفتش حاجه اختفيت تماما فكيه الزراير القميص ظهرت تاني اندهشت وقفلت اخر زرار فختفيت تاني وقفت فتره استوعب اللي بيحصل تقريبا لازم او ازرار كل الزراير القميص علشان اختفي!!
فكره الاختفاء موجوده في العالم مش اسطوره وفي علماء اخترعوا بالفعل عبايات بتختفي ليه تحتها مصنوعه من بلورات الكالسيوم منشوريه الشكل
ده غير انه في ماده اسمها الماده الفائته او الميته اللي بيتصنع منها عدسات الكاميرات اللي بتشوفها الجدران وتحت الملابس الماده دي العلماء حاليا بيطوروها علشان يصنعوا منها عبايات تخفي اي حاجه تحتها بصيت على القميص تاني وتاملته معقوله يكون القميص مصنوعه من الميته ماتريل مين اللي بعث لي الطرد يعرفني منين الموضوع كان مقلقني جدا بس كان مفرحني اكثر وحسيت ان **** استجاب لدعائي وابعث لي حاجه تنجدني ما نمتش اليوم ده فضلت اكتشف في قدرات القميص وبيشتغل ازاي انبهرت بالاوبشنز اللي فيه مثل الفكره اللي هتيجي لاي حد في مكاني طلعت الصبح على الجامعه وانا لابس القميص من غير ما اقفل اخر زرار تقريبا كنت اول يوصل الجامعه وقفت على الجنب في حته مستخبيه وذررت القميص ومشيت قدام الامن وكنت خايف يشوفني بس ما شافنيش وانا داخل بوابه الجامعه رحت نهايه الكليه بتاعتي عديت من قدام امن الكليه عادي برده رحت ناحيه مكتب الدكتور اللي اخذ مني الموبايل حاولت افتح باب اوضته بس كان مقفول بالمفتاح كنت عامل حسابي واخذت معايا بنستين شعر دي موهبه ولدت بيها بعرف افتح اي باب من غير مفتاح تقريباً جدي كان حرامي او نجار فتحت الباب ودخلت الاوضه ولعت النور ودورت على موبايلي ولقيته على المكتب فوق رصه كتب مسكت الموبايل فتحت ومسحت النوت اللي كاتب فيه اجابه الاسئله وسبت الموبايل مكانه بالظبط وخرجت من الاوضه وقفلت الباب حاولت اقفله ثاني برنس الشعر عشان ما يبانش انه اتفتح قفلته وكنت خلاص همشي من قدام الاوضه بس اتفاجئت بحد بيخبط فيا وداس على رجلي جامد فطلعت صوت اه بصيت لقيت الدكتور دايس على رجلي بعدت عنه بسرعه وحطيت ايدي على بوقي علشان ما اطلعش صوت ولا نفس الدكتور اتخض لما حس انه اتخبط في حاجه واقفه عند الباب وفضل يتلفت حواليه كنت خايف يشوفني بس ما كانش شايفني خالص كان مندهش جدا فرك عيونه بس ما شافش حاجه برده طلع المفتاح بتاع الباب وفتح الباب وهو بيبص وراه بيتلفت يمين وشمال نزلت ودخلت حمام الكليه وقفت قدام المرايا وفكيت زرار واحد من القميص فظهرت ثاني لفيت لفه كامله بالقميص وانا بفكر في اللون الازرق القميص هتحول لونه ازرق جيت اخرج من باب الحمام لقيت الدكتور في وشي بصينا البعض من غير كلام
فقلت له يا دكتور ارجوك ما تضيعش مستقبلي حضرتك فاهم غلط ولو الاشاعه بتاعه اني غشاش وصلت للجنه احتمال يستبعدوني حتى لو بريء ضحك بسخريه وقال بريء انا ماسكك وانت بتنقل من على الموبايل قلت له يا دكتور و**** حضرتك فاهم غل قال لي هو انت هتفضل تطاردني كده كتير قلي ابقى قول الكلام ده للشؤون القانونيه وزقني ودخل الحمام الساعه 12:00 الظهر استدعوني للتحقيق
المحقق سال الدكتوره اللي حصل فقال له الطالب كان بيغش من الموبايل ومسكته متلبس بس قفل تليفونه ولما سالته على الباسورد قال لي انه حاطط على الموبايل صوره وهو عريان وكان بيشوشها على زمايله ورفض يخرج من اللجنه المحقق هز راسه بالتفاهم وبص له وسالني على اسمي وكودي قلت له نور ناجي احمد محقق قال لي بلهجه رسميه اسمك رباعي يا طالب قلت له نور ناجي احمد ناير وكودي 7 7 4 0 6 0 8 0 سالني ايه اللي حصل قلت له حضرتك الدكتور فاهم غلط انا ما كنتش بغش و** وحاولت افهمه بس هو كان منعسف جدا معايا وما حاولش يسمعني المحقق قال لي ما سلمتش الموبايل ليه قبل ما تدخل اللجنه زي زمايلك قلت له اقسم ب سلمت موبايلي الشخصي ممكن حضرتك تسال المراقبين بس الصراحه ما سلمتش موبايل الشغل اللي هو في حضرتك وكمنت كلامي وانا متاثر انا بشتغل مع دراسه علشان انا يتيم وما ليش حد يصرف عليا شغل مهم لان من غيره هموت من الجوع حرفيا مش هعرف اكمل دراستي مع حضرتك بشتغل مندوب وبيعت شركه منظفات بره من اني بصرف على نفسي لان الاول على دفعتي ثلاث سنين مرشح لباسه بره مصر وبعد ما خلصت الامتحان كله في ربع ساعه الحمد لله فتحت موبايلي الشغل علشان ارد على العملاء كانو عايزين اوردرات وطلبات كنت عايز استغل الوقت لان حضرتك عارف احنا ما ينفعش اخرج من قبل نص مده الامتحان بصيت للدكتور وقلت للمحقق الدكتور مسكت وانا برد عليهم وحليفه ضيع مستقبلي مش كده وبس ده كمان اهني قدام زمايلي وقبل الامن علشان يطردوني ما رضاش يسمعني وبالرغم من اني قلت له الموبايل بس ما يدخلش على صوري المحقق ماسك الموبايل وقال لي الباسورد ايه قلت له مش هينفع حضرتك عليه صور لي وانا عريان و ما بحبش حد يشوفني وانا بالوضع ده المحقق زعق فيا وقال لي هات الباسورد يا طالب قلت له حاضر يا فندم بس ارجوك ما تدخلش على الصور شخط فيا جامد وهددني بالفصل قلت له على الباسورد وفاتح الموبايل وفضل اللجنه بتسالني على بضاعه ما ردتش عليهم دخل على الصور واندهش شويه ولقيته بعتذر لي وقال لي انا باتسف لك جدا يا ابني الدكتور كان منداش وطلب بيشوف الصور بس المحقق رفض تماما ووجه كلامه لي وقال لي الحادثه دي حصلت من امتى قلت له من السنه اللي فاتت الدكتور قال للمحقق ممكن اعرف بتتكلموا عن ايه المحقق قال له الصور اللي على الموبايل صور لي فعلا هو عريان صور كدمات فعلا في مناطق حساسه اسفل ظهره وما فيش حاجه من اللي حضرتك بتقول عليه وما فيش اي حاجه ليها علاقه بالامتحان على موبايله اتفضل حضرتك شوف نفسك بس ما تدخلش على الصور المحقق للدكتور الموبايل واللي فاضل اللي فيه وما لقاش حاجه ولا برده رسائل من العملاء الدكتور اتصدم المحقق قال لي تقدر تاخذ الموبايل وتمشي امتى يا نور انت بني ادم عصامي وهيكون انك مستقبل باهر وبقى افتكرني لما تطلع البعثه ان شاء بس برده ولا بتدخل بالموبايل اللجنه فاهم هزيت راسي وقلت له ** يخليك يا فندم بس برده عمري ما انسى لحضرتك موقفك ده مسانتك ليه قال لي انا بساند الحق يا ابني يلا اخرج بره وخد موبايلك وسيبني مع الدكتور لوحدنا اخذت الموبايل وانا فرحان ثاني يوم لبست القميص ورحت الجامعه وقعدت ادور على نيللي في الكليه لحد ما لمحتها قاعده قدام الكليه وجنبها ابن عمها طارق اكيد برخم عليها زي كل مره رحت الحمام وزررت القميص واختفيت قررت اروح اشتغل طارق وبين انه اهبل قربت من طارق وهو قاعد جنب نيللي في وشه فكان بيحوش بايده فسمعته وهو بيقول هتعرفي تخلعي من الواد ده اتفاجات بيها بتضحك وبتقول له نور ده عبيط خالص هشوف عاوز ايه واساريه على طول قال لها لا انا عايزك تسربيه خالص كده كده مش هتستفادي منه تاني اتمسك وهو بيغش واكيد هيعيد السنه مش هيبقى وراكي في اللجنه الامتحان السنه اللي جايه احنا متفقين منه لله بابا بقى هو اللي شرط عليا اجيب تقدير في الكليه علشان يخليني ادير شركه دوت التجميل مش عارفه ايه ده استفاد ايه لما ابقى مهندسه ولا اجيب تقدير طارق قال هو عمي كده عامل زي بابا بالظبط ما بيديش الحاجه من غير مقابل المهم خلينا في ده اهبل ده عايزين نخلص منه الصراحه زهقت من التمثيليه دي ما بقتش طايقه قالت له ما تشغلش بالك بيه هو من نفسه هيفهم اللي فيها انا كنت ضحكه عليه ووعداه اني هقنع بابا علشان البعثه اللي كان طالعه ■دلوقتي البعثه بح وشكله هيفضل طول عمره مندوب منظفات تصور بيقول لي اعمل لك مفاجاه انت عارف المفاجاه هتبقى ايه قال لها ايه قالت له وهي بتضحك عرض شامبو صابونه بريحه
■ضحك طارق بصوت عالي وقال لها بموت فيك وفي دمك الخفيف قالت له وانا بموت فيك يا رققتي الدنيا كانت بتلف بيا من الصدمه واقف على الارض وما حدش حس بيا ولا شافني طول عمري محدش بيحس بيا ولا بيشوفني حتى حلم حياتي طلع كذبه رحت على البيت وانا مخنوق بفكر ازاي هنتقم منهم انتقم من اللي مثلت عليه الحب طول السنين اللي فاتت علشان اغششها في الامتحان كنت اضيع مستقبلي علشانها مانع في ده جرحتني وكسرت قلبي كنت بكسر في كل حاجه في البيت وانا منهار كنت بصرخ وبشتمها وبشتم ابن عمها وبشتم ابوها انا هنتقم منكم سمعت صوت الباب بيخبط بصي في الساعه لقيتها واحده بالليل بصيت في العين لقيت مندوب ثاني من نفس شركه التوصيل فتحت الباب وبصيت له من غير ما اقول له حاجه
■فبص لي بندهاش فضلت تفحص في بنظرات ثاقبه فلقيته قال لي الاستغراب في حاجه يا استاذ
■قلت له انت اللي في ايدك طرد ابعت لي من شخص مجهول صح!!!
■بص على الايصال وقال اه يا فندم الراسل مجهول
■قلت له طب انا فاتح موبايلي اللي اخرك
■قال لي اسف عندما على التاخير بصراحه موبايلي فصل شحن اخذت وقت كتير لعبات لما عرفت اوصل للعنوان
■ قلت له ما فيش مشكله حاطهم ضلك عليه خدت الطرد اللي كان باين عليه تقيل فحطيته على الترابيزه قلت لنفسي يا سلام بقى لو بنطلون كمان يبقى الطقم كده كمل فتحت الطرد وفتحت بقي من اللي انا شفته جوا... اتمنى اعجبكم الجزء الثاني وانتظروه بقيه الاجزاء طرد مجهول
قصة جميلة ولوك جديد استمر
 
ميراث نور من افضل القصص اللى الواحد قريها
 
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%