NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

هي الفكره مش يمشي رايه بس هي تبقي غيره ومش عايز حد تاني يبصلها غيري والناس الي بتعمل كده بتبقي اوفر شويه بس من جواه بيبقي بيحبها جدا عايزها بيخاف عليها وبيغير جدا والي غير جدا ويبقي اوبن مايندد زي ما بيقولو اعتقد انه مفيش حب او حب ع الماشي مش هامه حاجه لانه مثلا كان واخدها صالونات او مش عجباه وهو وقع في الموضوع غصبا عنه او او او او وطبعا ملوش حكم عليه في بيت ابوها لانها لسه خطيبته بس عادي انه ينصح ويقول رايه باسلوب هادي وجميل ويقول انا بغيير وبكره حد يبصلك غيري من غير زعيق ولا افوره ولا يعمل فيها سبع البرمبه فااهم وكله بيجي بالنقاش والكلام الحلو ومش بالغصب
يقول رأيه وهي حرة تعمل بيه أو لا

سؤال مثير للجدل وللاسف مشكلة منتشرة في المجتمع الشرقي بالتحديد مصر

الشاب لما يكون خاطب بنت بيبقي عاوز هو اللي يمشي رأيه عليها ويقول تخرج امتي وترجع امتي وتلبس ايه وتكلم مين وما تكلمش مين

👈السؤال بقي

هل الشاب ليه حكم علي خطيبته في بيت ابوها ولا لا ؟
المشكلة ان اغلب الرجالة مفكرين ان الوضع في العلاقة هو يأمر و هي تنفذ بس فعليا ده ميخليهاش علاقة صحية ولا مستمرة (سواء ارتباط خطوبة زواج )
الدنيا مبتمشيش كدة ولا في شخصية سوية هتقبل علي نفسها كدة ، بص من الاخر انت قبل اي علاقة بتشوف الاول الشخص ده حياته متناسبة معاك ولا لا يعني اللبس هو مش هيتفاجأ انه واخد واحدة مش ملتزمة ولا فجأة هيتفاجأ انها ليها اصحاب ولاد
فكرة اخد واحدة و امشيها زي ما انا عايز ديه غبية و مش هتوصلهم لي حاجة و هيبقي ضياع وقت و مشاعر علي الفاضي و مش هيستمروا

طب نيجي لي حالة تانية هي /هو متناسبين بس حد منهم بدأ يقع في حاجة مثلا مقربة من شخص غلط ،لبس بقي فيه حاجة اوفر و و و و
وقتها يقدر انه ينصحها و يتكلم معاها و يتناقشوا و نفس الكلام لو الوضع معكوس
حصل و الطرف اقتنع خلاص ،محصلش يبقي الانفصال

• عجبني
التفاعلات: الصقر_الجارح، fighter10 و جواد جامح مسلسل بالحب
العادات والشكليات تقول لاء مينفعش لأن الحاكم الوحيد عليها ابوها وأخوها ،
لكن يوجد ثغرات الكل بيعمل اعمى عنها على سبيل المثال ،

خطيبته بتخرج في وقت متأخر بالليل وهو متضرر وشكل رجولته مهزوز هنا رأيه لازم يمشي ولو مسمتعتش كلامه يفركش طبعا ،

لكن استعراض رجوله على حاجه تافهه طبعا لاء مينفعش لأن لها من يحاسبها ،

• عجبني
التفاعلات: الصقر_الجارح، جواد جامح مسلسل بالحب و In the world
نفترض لو هى محجبه وشعرها مش بيطلع برا الطرحه
وجت بعد الجواز طلعت شعرها برا الطرحه فى خروجه ما وهو قالها دخلى شعرك واظبطى الطرحه
وهى رفضت واتحججت بالناس و و و ووعملت مشاكل وعاندت معاه ساعتها هيضربها ويكسر وشها وحقه علفكره
حقه يضربها ويكسر وشها ؟ لن اعلق

• عجبني
التفاعلات: Aymanx123
بالحب والتفاهم كل شئ يسير بتناغم .

اللي تشوفه
يسطا لا انت كلامك غلط خالص مفيش حاجه اسمها هيا حره تعمل الي هيا عوزاه مهي لامؤاخذه الكلام ده تقوله لما تكون متجوزه ترطور مش راجل انا كا راجل بغار علي مراتي ولو شفت منها غلط هقلها متعمليش كده تاني رجعت عملت هتخناق ومش كل المواضيع هتخلص بيضرب ضرب ده لو موضوع كبير زي مثلا بنشوف ستات كتير بتحاول تبعد جوزها عن امه وخواته ودايما تعمل مشاكل أحينا بتحاول تفرق بينه وبين اخوه احينا بتعمل لجوزها سحر عشان يبقا خاتم في صبعها دي لو الكلام مجبش معها يبقا تضرب لو مش كده يبقا علي بيت أهلها ده مثال بس في حجات فعلا تستحق ام الراجل يضرب زوجته بس نرجع لنقطه مهمه لو هوا بيحبها وهيا بتحبه اكيد مهتعملش حاجه تضايقه ولو عملن مش هتعملها تاني بس كده بختصار يعني لاكن من الحق الزوج اوعا يضرب زوجته واتخانق معها بس مش في كل وقت وكل مشكله لو حاجه كبيره وهنا محبتش اذكر آيات واحاكم وادخل في مواضيع كتيره

عنده حكم عليها في حجات تمس شخصه.
اما الباقي هي فحكم ابوها .
حكم عليها مثلا
متقابلش ولا تتكلم مع ابناء عمها او أي من قرايبها .او شكل لبسها
يعني يتحكم لكن مش في كل حاجة

حقه يضربها ويكسر وشها ؟ لن اعلق
يجدعان مش في كل حاجه حاجه كبيره غلط انتبهت عليه كذا مره انتو بتتكلمو في ايه منا مش هبقا شايف مراتي بتغلط واسكت يعني احا يعني فين الرجوله لما مراتي تطلع بشعرها وتلبس مثلا فستان سهره ولا لما حد يبصلها بص هيجان ام القرف بتاعكم وااي شخص خبط وحده ولقها بتعمل حجات كتير بنات بتعملها مش حابب اتكلم كتير لازم ينبها ابسطها موضوع الحاجب ده يتلبسيه يتقلعيه مش عارف انتو جرالكو ايه والمفروض اي وحده عارفه انها متجوزه راجل تحترم نفسها وتلزم حدودها مش تحط رسها براسه ينعل ام المجتمع الي يخلي ست ترفع صوتها علي جوزها لازم كل ست تعرف اني في حاجه سمها غيره ودم حامي ونصيحه لأي شخص عاوز تخاطب يبقا تدور علي بنت الناس الي تصونك مش واحده ماشيه ورا الترندات وقبل اي حاجه لا م تحط معها شروط اوافقت عليها امين مفوقتش يفتح **** ونرجع نقول طلما انت بتحبها هيا بتحبك مش هتعمل حاجه تضايقك ولو عملت مش هتككرها واننت كمان ما انتا مش ملاك اغلب الناس هنا واخدين الفكر القديمه الغلط الي هيا راجلها وسشكمها ومش عارف ايه لا طبعا خليك مبتسم كده وهزر معها واضحك وانبسط ورومانسيه ومحن قبل الجواز وبعد الجواز مش تقلب وشك وتحسسها ان هيا ملكه ومفيش احسن منها وديما عكسها كده مش هقعد اعلمك يا صحبي بس يعني ده الي انا شايفه ومظنش حد هيختلف معيا

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي

الشاب لما يكون خاطب بنت بيبقي عاوز هو اللي يمشي رأيه عليها ويقول تخرج امتي وترجع امتي وتلبس ايه وتكلم مين وما تكلمش مين

👈السؤال بقي

تعاله بقا ارد علي سؤالك بختصار على قد ما اقدر

نتفق كده يابشا انك مش هتخطب وحده وسلام انت بتسأل وتشوف **** كرمك وقلت بس هيا دي رحت اتقدمت ليها وأهلها وافقوا هتخرجو مع بعض كتير لان الاصل في الخطوبه انكم بتشوف هل انتم مناسبين لبعض ولا لا لقيت عليها كذا خطاء بتلبس لبس مش عاجبك بتبين شعرها بتلبس نص طرحه وانا مش عارف ده هيكون ازاي وانت مدور لأنك اكيد تشوفها وهيا خارجه هتعرف نظمها قبل ما تتقدم وده الأساس اصلا يعني بس لنفرض ده حصل هتقلها لو سمحتي انا بغار عليكي ومش عاوز اشوفك بلبس ده تاني وياريت تعدلي ال**** وافقت تبقا بنت ناس وبتحترم رايك موافقتش خلاص وبعدين ليه اصل انت شايف موضع تخرج امتى ومتخرحش امتى وتلبس ايه ومتلبسش ايه مشكله اصلا مين اشتكالك ده أفضل حاجه مهوا بعني مش هيقلها مثلا متنزليش الساعه ٩ ولا٨ اكيد لا اكيد هيقلها اخرك يوم متأخري١٢ اكيد هيقلها تلبس الي لبس الي ميلفتش نظرك ليها وانت واقف الي مخلكش تقول عليها كلمه تجرحه ولا فين رجولتك بقا وزي ما قلت انت بتدور على بنت الحلال المحترمه وهلها مربينها الي انت متشوفوش منها غير الاحترام دي هيا الي تجري عليها تلحقها لأنهم بقو قليلين بص اتمنى تكون وصلتك فكرتي لانو اي شب مهما عاكس ومهما كلم ومهما سمع سكس وعمل لاما يجي يتجوز ده موضع تاني خالص دي حياه

نفترض لو هى محجبه وشعرها مش بيطلع برا الطرحه
وجت بعد الجواز طلعت شعرها برا الطرحه فى خروجه ما وهو قالها دخلى شعرك واظبطى الطرحه
وهى رفضت واتحججت بالناس و و و ووعملت مشاكل وعاندت معاه ساعتها هيضربها ويكسر وشها وحقه علفكره
طالما عندت وحطت راسها براسو يبقى انت معاك حق البيت ما بينكم يجمع ويبقا كده مفيش تفاهم بينكم لانو المفروض اي علاقه مبينه على الحب وتفاهم وتقدير وكل ست لازم تعرف حق جوزها عليها وانها متعملش الي يضايقه وانا زهقت من الكلام بينا مجتمع غريب الغيره تعتبر عيب

• عجبني
التفاعلات: Aymanx123

👈السؤال بقي

لاء
بس من باب التعود علي إعتبار ما سيكون
لازم تحاول ترضيه

و السؤال الاهم لو هو مس عاحبه عادتها و تقاليد بيتها
يراجع نفسه لانهم كده مش ماشيين مع بغض

• عجبني
التفاعلات: In the world

👈السؤال بقي

لاء بس من الاحترام انها تاخد رأيه

ممكن يمشى كلمته بالتفاهم و الدلع و الروح الطيبه مش بالعصبيه و الغصب لانه ملوش كلمه عليه لى بيت ابوها

لو اتعصب و قلبها عناد يبقى بيقل من نفسه

• أتفق
  • عجبني
التفاعلات: الصقر_الجارح, In the world, بحب الكس الابيض و شخص آخر
  • حبيته
التفاعلات: فكرى
المشكلة ان اغلب الرجالة مفكرين ان الوضع في العلاقة هو يأمر و هي تنفذ بس فعليا ده ميخليهاش علاقة صحية ولا مستمرة (سواء ارتباط خطوبة زواج )
الدنيا مبتمشيش كدة ولا في شخصية سوية هتقبل علي نفسها كدة ، بص من الاخر انت قبل اي علاقة بتشوف الاول الشخص ده حياته متناسبة معاك ولا لا يعني اللبس هو مش هيتفاجأ انه واخد واحدة مش ملتزمة ولا فجأة هيتفاجأ انها ليها اصحاب ولاد
فكرة اخد واحدة و امشيها زي ما انا عايز ديه غبية و مش هتوصلهم لي حاجة و هيبقي ضياع وقت و مشاعر علي الفاضي و مش هيستمروا

طب نيجي لي حالة تانية هي /هو متناسبين بس حد منهم بدأ يقع في حاجة مثلا مقربة من شخص غلط ،لبس بقي فيه حاجة اوفر و و و و
وقتها يقدر انه ينصحها و يتكلم معاها و يتناقشوا و نفس الكلام لو الوضع معكوس
حصل و الطرف اقتنع خلاص ،محصلش يبقي الانفصال
كلام موزون جدا
لكن سؤال هل في بنات بتحب الواد العصبي والجو ده ؟

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%