NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

يا صديقي في أزمات كتير
هسالك سؤال هل الدنيا ليها امان ؟
بص يا صديقي
زي ما قولتلك في أول رد أن الموضوع ده مفهوش صح وغلط
هي قناعات واراء مختلفة

ومن وجهة نظري

الراجل راجل والست ست
والراجل طول ما في صحه ينحت في الصخر ويصرف علي بيته لأن ده دوره .

الدنيا ليها امان .... اكيد لا
بس طول ما الراجل واقف علي رجله يقدر يصرف علي بيته في حدود إمكانياته .

وعندي سؤال لو الست بتشتغل ب ١٥.٠٠٠ والراجل بشتغل ب ٣٠٠٠ و الاتنين بيحطوا مراتبهم في مصاريف البيت
كده مين بيصرف علي البيت فعليا 🤔

اولا انا مقدرش اخلي مراتي تشتغل وتساعد انا هعمل اللي عليا وافحت التراب لكن انها تنزل وتساعد لا لاني انا الراجل وانا اللي لازم اشيل المسؤولية كاملة لوحدي
فكرة انها تنزل تشتغل معنديش بصراحة انا ضد الست انها تنزل تشتغل لو نازلة رافهية لا لكن لو نازلة تشتغل على مضطره لكدا اه ماشي ولكن يبقا في حدود في التعامل ومتخطلتش بحد في الشغل ده قبل بس ولكن في الحالتين مش هخليها تشتغل لاني هكون خايف عليها من المجتمع الخارجي وجو الشغل وكدا
+ النقطة اللي انا موافق فيها انها تنزل تشتغل دي قبل الجواز لكن في الجواز شغل لا

أولا مسألة مشاركة المرأة بمرتبها أو جزء منه في مصاريف البيت يكون برضاها ومش واجب عليها تعمل كده عشان ** بيقول ( الرجال قوامون على النساء بما فضل ** بعضهم على بعض وبما أنفقوا من أموالهم ) فالراجل هو اللي واجب عليه شرعا انه يصرف على البيت وعليها هي كمان ، ثانيا هي اللي لما بتشتغل بتوفر على الراجل مصاريفها هي شخصيا أي مصاريف متعلقه بيها هي بتقوم بيها طالما بتشتغل والرجاله اللي بيقولوا وقت المرأة لبيتها تمام لو كانت مقصره تقعد متشغلهاش لكن متاخدش منها مقابل الوقت اللي هي بتشتغله
تمام ده اللي بتقوله

بص يا صديقي
زي ما قولتلك في أول رد أن الموضوع ده مفهوش صح وغلط
هي قناعات واراء مختلفة

ومن وجهة نظري

الراجل راجل والست ست
والراجل طول ما في صحه ينحت في الصخر ويصرف علي بيته لأن ده دوره .

الدنيا ليها امان .... اكيد لا
بس طول ما الراجل واقف علي رجله يقدر يصرف علي بيته في حدود إمكانياته .

وعندي سؤال لو الست بتشتغل ب ١٥.٠٠٠ والراجل بشتغل ب ٣٠٠٠ و الاتنين بيحطوا مراتبهم في مصاريف البيت
كده مين بيصرف علي البيت فعليا 🤔
معلش
بس واحدة بتقبض 15000 ليه تتجوز واحد بيقبض 3000 الفكرة مش منطقية حتي 😅

• أتفق
التفاعلات: avioo
اولا انا مقدرش اخلي مراتي تشتغل وتساعد انا هعمل اللي عليا وافحت التراب لكن انها تنزل وتساعد لا لاني انا الراجل وانا اللي لازم اشيل المسؤولية كاملة لوحدي
فكرة انها تنزل تشتغل معنديش بصراحة انا ضد الست انها تنزل تشتغل لو نازلة رافهية لا لكن لو نازلة تشتغل على مضطره لكدا اه ماشي ولكن يبقا في حدود في التعامل ومتخطلتش بحد في الشغل ده قبل بس ولكن في الحالتين مش هخليها تشتغل لاني هكون خايف عليها من المجتمع الخارجي وجو الشغل وكدا
+ النقطة اللي انا موافق فيها انها تنزل تشتغل دي قبل الجواز لكن في الجواز شغل لا
ايه الفرق في الشغل قبل الجواز وبعد الجواز ؟

ايه الفرق في الشغل قبل الجواز وبعد الجواز ؟
قبل الجواز انها مش ملزمة مني ولا متحكم فيها هي ليها شخص مسؤولة منه هو بقا راضي ينزلها براحته ولكن في الجواز ملزمة مني انا وانا شايف انها تقعد معززه مكرمة في البيت طلباتها تجيلها وهي قاعده + لو نزلت يبقا في حدود في التعامل و الاختلاط

قبل الجواز انها مش ملزمة مني ولا متحكم فيها هي ليها شخص مسؤولة منه هو بقا راضي ينزلها براحته ولكن في الجواز ملزمة مني انا وانا شايف انها تقعد معززه مكرمة في البيت طلباتها تجيلها وهي قاعده + لو نزلت يبقا في حدود في التعامل و الاختلاط
وايه يمنع انك تتجوز واحدة ما بتشتغلش من الاول

• عجبني
التفاعلات: Madara 13
وايه يمنع انك تتجوز واحدة ما بتشتغلش من الاول
ما انا عمتا مش عايزها تكون شغالة واما اكتر سبب مش بحبه في الشغل هو الاختلاط فاهمني لان الواحد بيشوف فعلا نماذج تخوف الواحد بيبقا خايف على اللي معه فاهمني

ما انا عمتا مش عايزها تكون شغالة واما اكتر سبب مش بحبه في الشغل هو الاختلاط فاهمني لان الواحد بيشوف فعلا نماذج تخوف الواحد بيبقا خايف على اللي معه فاهمني
ماشي تتجوز واحدة من الاول مش بتشتغل

انما تروح لموظفة تقولها اقعدي من الشغل ؟

معلش
بس واحدة بتقبض 15000 ليه تتجوز واحد بيقبض 3000 الفكرة مش منطقية حتي 😅
اهووو هو ده حسيت أن مش منطقي أن الست دخلها اكبر مع راجل دخله أقل 😉😁

عشان العرف اللي اتربينا عليه أن الراجل هو مصدر الدخل في الأسرة
فلو قولتلك العكس هتلاقيها مقبولة صح
لو راجل بيقبض ١٥٠٠٠ والست بتقبض ٣٠٠٠

ماشي تتجوز واحدة من الاول مش بتشتغل

انما تروح لموظفة تقولها اقعدي من الشغل ؟
اكيد هتجوز واحده مش بتشتغل لكن لو فكرة الشغل في دماغها هقتعها انها متنزلش

انما اتجوز واحده بتشتغل مظنش اني هعرف اخليها تقعد لان الحوار هيتقلب ضدي وهتتغير معايا ك معاملة وكدا و تصرفاتها

اكيد هتجوز واحده مش بتشتغل لكن لو فكرة الشغل في دماغها هقتعها انها متنزلش

انما اتجوز واحده بتشتغل مظنش اني هعرف اخليها تقعد لان الحوار هيتقلب ضدي وهتتغير معايا ك معاملة وكدا و تصرفاتها
بالظبط

انا هتكلم من وجهة نظري انا
انا كست لو شايفه جوزي عامل اللي عليه و متأكده انه مش مقصر في حاجه من ناحية انه بيعمل اللي عليه و زياده في الشغل و في الحياه علشان يوفر ليا و لبنتي حياه كويسه بس ظروف الحياه دلوقتي زي ما انت شايف صعبه جدا جدا جدا
مش هتردد ثانيه في إني اسنده و اقف جمبه
جوزي سوري في اللفظ مش حيوان مربوط في ساقيه مطالب منه يدور بيها طول الليل و النهار علشان انا اكل و اشرب و انام و خلاص لا لا لا بالعكس جوزي بني ادم و يستاهل معامله اكرم من كده
مش معني انه جوزي و راجل البيت اني استنزفه ماديا و جسديا و نفسيا
القلب علي القلب رحمه
مش هبقي بنت اصول ولا بنت ابويا لو شوفت جوزي محتاج سنده مني و سبته
انا اقرب حد لجوزي و اولي حد لجوزي يسنده
و جعلنا بينكم مودة و رحمة
بس كل الكلام اللي قولت فوق دا في حاله واحده
ان جوزي عامل اللي عليه و مش مقصر في حقي ولا حق بيته
ساعتها مش عيب اني اسنده
صح لسانك
فينك بقالك فتره طويله غايبه

سؤال صعب من باب النقاش

هل تقبل كراجل انك تخلي مراتك تساعدك في مصاريف البيت ؟

وانتي كست تقبلي انك تساعدي زوجك في مصاريف البيت ولا هتقولي مش ملزمة ؟
بعدما يحاول اكثر من مره انه يقوم بكل الالتزامات المتوجبه عليه وبعد المحاولات اذا ما قدرش يقوم بيها يبقى ممكن يسمحلها تساعده
وهنا الاختيار ليها اما توافق او ترفض ومن حقها انها ترفض

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
اللي قاعد علي الكنبة ده مش راجل ولا يستاهل الكلمة دي حتي
اللي بيتعب فعلا ومافيش في ايده حاجة الا وعملها ده اللي بتكلم عنه

كلام منطقي
بالظبط كده ونا طبيعي لما اشوف جوزي داخل البيت مهموم و م قادر من المصاريف من نفسي لازم احاول اقلل مصاريفي للحساسية بس و أحاول اساعد لأن صعب راجل يقول ل مراته انه محتاجها تساعده ف المصاريف
ده لو راجل بجد

سؤال صعب من باب النقاش

هل تقبل كراجل انك تخلي مراتك تساعدك في مصاريف البيت ؟

وانتي كست تقبلي انك تساعدي زوجك في مصاريف البيت ولا هتقولي مش ملزمة ؟
لا مش ملزمه انها تساعدني فى مصاريف البيت

• بيضحكني
التفاعلات: محمد ايزل
بالظبط كده ونا طبيعي لما اشوف جوزي داخل البيت مهموم و م قادر من المصاريف من نفسي لازم احاول اقلل مصاريفي للحساسية بس و أحاول اساعد لأن صعب راجل يقول ل مراته انه محتاجها تساعده ف المصاريف
ده لو راجل بجد
دي حقيقة فعلا

• عجبني
التفاعلات: hell girl

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%