NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

• بيضحكني
التفاعلات: I'm Klein
  • بيضحكني
التفاعلات: Life Arch و الأستاذ المنحرف
  • بيضحكني
التفاعلات: الأستاذ المنحرف
  • بيضحكني
التفاعلات: I'm Klein
IMG
الاحصائيات مبتكدبش انتم ظالمين ومطلعين عليا سمعه بالكدب 🌚🌚
انت كدا بقيت الخليل كوميدي مش عم ضياء 😂😂🤣

• بيضحكني
التفاعلات: I'm Klein و القمر 🌸
  • أتفق
التفاعلات: القمر 🌸
  • بيضحكني
  • بيضحكني
انا عملت اكتر حاجه بكرهها من غير ما اخد بالي دخلت رديت على الناس من غير ما اتكلم ف محتوى الشخص نفسه @القمر 🌸 ف بعتذرلك
ف معلش اجابه متاخره ..
اولا مش اسمه جواز تقليدي ولا صالون اسمه مصونات الفكره اللي اتصدرت لنا من بره عكس قيمنا و مبادئنا أنه لازم قصه حب خرافيه ووو قبل الجواز بتثبت فشلها اصلا سواء من اللي صدرهالنا أو اللي بيطبقوها .
ف زي ما هو واضح انا مش مع الجواز اللي بيكون قبله علاقه و معرفه وتواصل
ليه؟
هجاوب برضه
بأن القلوب متقلبه و المشاعر لحظيه و ليها فتره صلاحيه و دوره معينه بتبدء ضعيفه ف بدايه التواصل و بعدين توصل لأعلى مدى لها و مع الوقت تقل بالتالي الناس اللي بتاخد الطريق من نصه بتتفاجئ انها عقبال ما بتوصل لباب شقتها أنه مشاعرهم تكاد تكون معدومة ف بعض الحالات وف حالات تانيه قليله جدا ف ظل ارتفاع أسعار رهيب يقابله مرتبات معدومه و فشخره كدابه كعاده المصريين مبذريين وبتوع مظاهر ف بيفرضوا على نفسهم و يحملوها فوق طاقتها و ده بيضطرهم يضيعوا سنين كمان ف خطوبه و فرش و جواز
لكن الجواز القويم بمعاييرنا احنا
مش قايم على ماديات
( من ارضيتم دينه و خلقه فزوجوه)
( تنكح المرأة لاربعه لمالها و لجمالها و لنسبها و لدينها فأظفر بذات الدين تربت يداك)
بيمنع التواصل قبل الارتباط و بيحط ضوابط معينه .. بيامر كل طرف يغض بصره عن الآخرين و بعض الشروط التانيه اللي لو أطبقت بحذافيرها هتحقق علاقات ناجحه جدا .. بيامر الزوج بالرحمه و القوامه و الصرف و الرعايه و بيامر الزوجه بالطاعه و السكن و الموده و الالفه ..
عارف كل واحد فيهم ضعيف ف ايه و بيكمل التاني بيه و كل واحد فيهم قوي ف ايه و بيامره به ..
أما التاني .. ف نماذجه اللي نجحت اقل بكتير من اللي فشلت .
الكومنت كبير شويه ك تعويض اني رديت على الناس من غير ما ارد الاول على البوست نفسه .

• حبيته
  • يالهوي هي وصلت لكده
بتفضلو الزواج عن حب أو تقليد مع السبب؟ :unsure:
طبعا الجواز عن حب لانه بيكون في تفاهم وفي ود من الاول
اوكي في ناس بتاخد بعض عن خب وبيطلقه
بس برضو في الي نجحو ولسا مع بعض ولسا الخب بينهم
مع اني عن نفسي انا سخصيا بطل أمن انه في حب اصلا
بس ده ميمنعش اني اقول شفت ناس احوزو عن حب وعايشين عيشة حلوة
وشفت حواز الصالونات برضو كملو ومنهم مكملوش
وكل واحد هياخد بس الي ربنااااا كتبهوله

• حبيته
  • عجبني
التفاعلات: نسيم الليالي و القمر 🌸
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
انا عملت اكتر حاجه بكرهها من غير ما اخد بالي دخلت رديت على الناس من غير ما اتكلم ف محتوى الشخص نفسه @القمر 🌸 ف بعتذرلك
ف معلش اجابه متاخره ..
اولا مش اسمه جواز تقليدي ولا صالون اسمه مصونات الفكره اللي اتصدرت لنا من بره عكس قيمنا و مبادئنا أنه لازم قصه حب خرافيه ووو قبل الجواز بتثبت فشلها اصلا سواء من اللي صدرهالنا أو اللي بيطبقوها .
ف زي ما هو واضح انا مش مع الجواز اللي بيكون قبله علاقه و معرفه وتواصل
ليه؟
هجاوب برضه
بأن القلوب متقلبه و المشاعر لحظيه و ليها فتره صلاحيه و دوره معينه بتبدء ضعيفه ف بدايه التواصل و بعدين توصل لأعلى مدى لها و مع الوقت تقل بالتالي الناس اللي بتاخد الطريق من نصه بتتفاجئ انها عقبال ما بتوصل لباب شقتها أنه مشاعرهم تكاد تكون معدومة ف بعض الحالات وف حالات تانيه قليله جدا ف ظل ارتفاع أسعار رهيب يقابله مرتبات معدومه و فشخره كدابه كعاده المصريين مبذريين وبتوع مظاهر ف بيفرضوا على نفسهم و يحملوها فوق طاقتها و ده بيضطرهم يضيعوا سنين كمان ف خطوبه و فرش و جواز
لكن الجواز القويم بمعاييرنا احنا
مش قايم على ماديات
( من ارضيتم دينه و خلقه فزوجوه)
( تنكح المرأة لاربعه لمالها و لجمالها و لنسبها و لدينها فأظفر بذات الدين تربت يداك)
بيمنع التواصل قبل الارتباط و بيحط ضوابط معينه .. بيامر كل طرف يغض بصره عن الآخرين و بعض الشروط التانيه اللي لو أطبقت بحذافيرها هتحقق علاقات ناجحه جدا .. بيامر الزوج بالرحمه و القوامه و الصرف و الرعايه و بيامر الزوجه بالطاعه و السكن و الموده و الالفه ..
عارف كل واحد فيهم ضعيف ف ايه و بيكمل التاني بيه و كل واحد فيهم قوي ف ايه و بيامره به ..
أما التاني .. ف نماذجه اللي نجحت اقل بكتير من اللي فشلت .
الكومنت كبير شويه ك تعويض اني رديت على الناس من غير ما ارد الاول على البوست نفسه .
ترفع لك القبعة بجد 🌸
**** يبارك فيك وبتفكيرك 👏🏻👏🏻

طبعا الجواز عن حب لانه بيكون في تفاهم وفي ود من الاول
اوكي في ناس بتاخد بعض عن خب وبيطلقه
بس برضو في الي نجحو ولسا مع بعض ولسا الخب بينهم
مع اني عن نفسي انا سخصيا بطل أمن انه في حب اصلا
بس ده ميمنعش اني اقول شفت ناس احوزو عن حب وعايشين عيشة حلوة
وشفت حواز الصالونات برضو كملو ومنهم مكملوش
وكل واحد هياخد بس الي ربنااااا كتبهوله
اكيد وربنا يكتبلنا الخير جميعًا 🌸

• حبيته
التفاعلات: Sense 🌹queen