NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

فضفضه تفتكر ليه في اشخاص كل ما تضايق اول حاجة تعملها تولع سجاير ؟

مصطفى مصطفى

نسوانجى الاصلى
نسوانجي متفاعل
نسوانجي متميز
دكتور نسوانجي
أستاذ نسوانجي
عضو
نسوانجي قديم
الموقع الالكتروني
117889527168158347776.sarhne.com
توجه جنسي
أنجذب للإناث
هل السجاير فعلا فيها مادة بتهدي ولا ايه الحوار ؟

💫 الحقيقة ان التحليل النفسي عنده اجابة علي السؤال ده خاصة بنظريته، وهي ان اللي بيحصل ف الموقف ده بيسمي نكوص ..

◽طب ايه هو النكوص بقي ❓
هو عبارة عن حيلة دفاعية ( ميكانيزم دفاعي ) الشخص بيلجأ ليها لما بيتعرض لموقف ضاغط ..
عن طريق ان مسار الليبيدو بتاع الشخص بيرجع لورا (بيتقهقر) ،لمستوي غير ناضج من السلوك، لوقت حصل فيه تثبيت قبل كدة .عشان يشعر بالامان ..

🌾واتكلمنا ف مقالات فاتت عن ان التثبيت ده بيحصل في مرحلة من مراحل النمو الانسان فيها اتعرض لقسوة زيادة او تدليل زيادة .. انا الاهل اشبعوا رغبات الطفل ده بصورة زيادة ومبالغ فيها او انهم حرموه وسببوله احباط جامد ف الحالتين دول بيتوقف الليبيدو هنا وبيحصل التثبيت عند المرحلة دي بقي وبيأثر علي تصرفات الشخصية فيما بعد.

💥( بالمناسبة التثبيت ده ممكن يحصل ف اكتر من مرحلة حسي تعامل الاهل )💥

🍂 ومن ضمن التصرفات اللي بتحصل وهو ان بعض الشخصيات مع كل موقف ضاغط يتعرضوله ميعرفوش يتصرفوا فيه يحصلهم بقي النكوص ده علي المرحلة اللي حصلهم تثبيت عندها.
💢وهنا في مثالنا ده التدخين ايه اللي بيحصل بالظبط ..
عبارة عن نكوص لمرحلة فمية 👄
☘️الشخص ده هنا حصله تثبيت عندها،
بمعني ان الشخص المدخن ده انا حصله اشباع جامد في المرحلة الفمية ( مرحلة الرضاعه ) او احباط شديد وحصله تثبيت عند المرحلة دي ⚠️

🍁 ف كل ما بيتعرض لموقف ضاغط ويلاقي نفسه اتعصب ومش عارف يحل حاجة ف يقوم يرجع لورا شوية لمرحلة حصل فيها علي لذة جامدة او احباط جامد ف يختار انه يدخن كحل او زي هروب من موقف ضاغط اتعرضله ..

واشكال النكوص كتير ، منها ان الط فل مثلا تلاقيه يرجع يمص ف صباعه تاني لما يتولد ط فل جديد ف الاسرة، او يحصله تبول لا ارادي بعد ما كان ظبط الموضوع ده ..

🍂دمتم بخير🖤✨

• عجبني
التفاعلات: الـ مجتاو و ميدو ابن عز
النيكوتين يا درش هو اصلا مادة مهدئة

و كده كده اهي حاجه ننفخ فيها بدل ما تنفخ الي قدامك 😅

• بيضحكني
التفاعلات: مصطفى مصطفى
و قررت ابطل تدخين

• عجبني
  • أتفق
التفاعلات: الـ مجتاو
يبقي ده سؤال ياراجل انت
ماهو لو ما ولعتش السجاره هاولع في امه

• بيضحكني
يبقي ده سؤال ياراجل انت
ماهو لو ما ولعتش السجاره هاولع في امه
ما أنا مش سهل حد ينرفزني بسهوله بكون بارد جدا مع أي شخص بيحاول ينرفزني بس اخر ما بزهق بضرب ضربتي وا اروح اشرب السجاره براحتي 😂😂

• بيضحكني
التفاعلات: الـ مجتاو
ما أنا مش سهل حد ينرفزني بسهوله بكون بارد جدا مع أي شخص بيحاول ينرفزني بس اخر ما بزهق بضرب ضربتي وا اروح اشرب السجاره براحتي 😂😂
انا كدا دخلت التاريخ لما عصبتك 😁

• بيضحكني
  • عجبني
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%