NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

لا ساعه لما بحس بيه بقدر اللاقي اللي يشغلني والحل
و الاحساس دا مش بيزيد غير مع الفراغ
و**** برافو عليك لانه احساس قذر و صعب حقيقي

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
الغربه في الاصل احساس بنحسه في وقت معين و احساس صعب اوي بجد ممكن يكون غربة من المكان يعني بره بلدك و ممكن يكون في بلدك و سط اهلك و اصحابك تحس بيه و ممكن احساس بالغربه من اقرب الناس .

حسيت او حسيتي بيه قبل كده ؟
و لو حصل عملت او عملتي ايه عشان مايتملكش منك و تخلصو منه ؟
انا مسافر ايطاليا حسيته اول لما سافرت واشتغلت ف مكان بعيد ومكنش ف سكن اسكن فيه مع مصريين لان مفيش ف البلد دي مفيش غير شوية مغاربه وكلهم عائلات وف نفس الوقت مش عايز ارجع روما واسيب الشغل عشان محسش بالفشل وسكنت مع طلاينه ف سكن فيه حمام بس مش مسموح اطبخ فيه ولا مسموح اغسل هدومي فيه وكمان غالي وكمان كنت لسه مسافر معرفش اللغه ولا عارف أتعامل كويس معاهم واستحملت الايام وعدت الحمد**** وحسيتها تاني ف مصر ف وسط اللي المفروض انهم صحابي دي بقي كانت اصعب بكتير بس عادي اللي يتجاهلك تجاهله وخرجتهم كلهم من حباتي مجرد ناس اعرفهم لو اتقابلنا بنقعد ونضحك ونهزر ونمشي كل حاجه انتهت

• أتفق
التفاعلات: Ms Roony
  • بيضحكني
انا مسافر ايطاليا حسيته اول لما سافرت واشتغلت ف مكان بعيد ومكنش ف سكن اسكن فيه مع مصريين لان مفيش ف البلد دي مفيش غير شوية مغاربه وكلهم عائلات وف نفس الوقت مش عايز ارجع روما واسيب الشغل عشان محسش بالفشل وسكنت مع طلاينه ف سكن فيه حمام بس مش مسموح اطبخ فيه ولا مسموح اغسل هدومي فيه وكمان غالي وكمان كنت لسه مسافر معرفش اللغه ولا عارف أتعامل كويس معاهم واستحملت الايام وعدت الحمد**** وحسيتها تاني ف مصر ف وسط اللي المفروض انهم صحابي دي بقي كانت اصعب بكتير بس عادي اللي يتجاهلك تجاهله وخرجتهم كلهم من حباتي مجرد ناس اعرفهم لو اتقابلنا بنقعد ونضحك ونهزر ونمشي كل حاجه انتهت
اتحولت الغربه من هناك لهنا و من هنا لهناك مش كده

الغربه في الاصل احساس بنحسه في وقت معين و احساس صعب اوي بجد ممكن يكون غربة من المكان يعني بره بلدك و ممكن يكون في بلدك و سط اهلك و اصحابك تحس بيه و ممكن احساس بالغربه من اقرب الناس .

انا مغترب وعايش بره مصر بقالي 10 سنين
دوقت الغربة بحلوها ومرها الغربة الي بجد لما تتعب وماتلاقيش حد جمبك يقولك مالك. الغربة الي بجد لما ييجي عليك رمضان وانته قاعد بتفطر وتتسحر لوحدك الغربة الي بجد لما تسمع خبر وفاة حد عزيز عليك وانته بعيد . الغربة الي بجد لما حد من عيلتك او اهلك تسمع انه تعبان ودخل المستشفى وانته ماقدرتش تنزل. الغربة الي بجد ان تعيش فرحك لوحدك وحزنك لوحدك الغربة الي بجد ان في عز كل ده انته بتقوم الصبح تروح الشغل ومطالب انك تمارس يومك عادي بغض النظر عن مشاعرك اياً كانت.
مع احترامي للجميع الغربة الي بتتكلموا عنها غير الي احنا عشناها خالص

• أتفق
انا مغترب وعايش بره مصر بقالي 10 سنين
دوقت الغربة بحلوها ومرها الغربة الي بجد لما تتعب وماتلاقيش حد جمبك يقولك مالك. الغربة الي بجد لما ييجي عليك رمضان وانته قاعد بتفطر وتتسحر لوحدك الغربة الي بجد لما تسمع خبر وفاة حد عزيز عليك وانته بعيد . الغربة الي بجد لما حد من عيلتك او اهلك تسمع انه تعبان ودخل المستشفى وانته ماقدرتش تنزل. الغربة الي بجد ان تعيش فرحك لوحدك وحزنك لوحدك الغربة الي بجد ان في عز كل ده انته بتقوم الصبح تروح الشغل ومطالب انك تمارس يومك عادي بغض النظر عن مشاعرك اياً كانت.
مع احترامي للجميع الغربة الي بتتكلموا عنها غير الي احنا عشناها خالص
كل حد بيشوفها من زاويته طبعا و طبعا **** يعينك و يهون عليك غربتك و يكتبلك الخير دايما في اي مكان

من غير نقاش لو سمحت شرح تفصيلي يا لايف لو سمحت 😂
بسي يا سيتي
الموضوع طويل
عندك صبر

اولا :-
اسوء شعور بالغربة هو ان انك تحسي بانك لاتتنمتني لل الواقع الي حوليكي
من صحاب و اهل و اصدقاء و احباب مش فاهمينك
كل كلمه بتقوليها كل حركة بتعمليها عايزة تبرير و تفسير
و لما كمان نكسر حاجز ال٣٥ و نقرب على ٤٠ بتحسي ان كمان بقى جسمك و خربشة الزمن على وشك في هيئة خطوط مش فاهمينك و لا انتي فاهماهم

• أتفق
بسي يا سيتي
الموضوع طويل
عندك صبر

اولا :-
اسوء شعور بالغربة هو ان انك تحسي بانك لاتتنمتني لل الواقع الي حوليكي
من صحاب و اهل و اصدقاء و احباب مش فاهمينك
كل كلمه بتقوليها كل حركة بتعمليها عايزة تبرير و تفسير
و لما كمان نكسر حاجز ال٣٥ و نقرب على ٤٠ بتحسي ان كمان بقى جسمك و خربشة الزمن على وشك في هيئة خطوط مش فاهمينك و لا انتي فاهماهم
ده ارخم احساس لان حلوله صعبه فعلا
لازم اضغط عليك يعني 😂

• بيضحكني
التفاعلات: Life Arch
اتحولت الغربه من هناك لهنا و من هنا لهناك مش كده
أنا ف ايطاليا مش حاسس بغربه خالص هو الموقف ده بس لاني كنت لسه مسافر ومن زمان وانا بعتمد ع نفسى وكتير كان نفسهم افشل عشان كدا مكنتش حابب اسيب الشغل واستسهل لان اخواتي قالولي تعالي ومتبهدلش نفسك بس انا مرضيتش رغم ان الشغل كان اكتر من ١٦ ساعه ف اليوم والمرتب ضعيف بس احسن ما اخد من حد فلوس انما الاصعب كان صحابي اللي عشرة سنين لما كانوا بيسهروا جنب بيتي بالظبط عند جاري وصاحبي برضو وميقولوش ليا لمجرد اني مش بنافق معاهم دي كانت صعبه اكتر بس تجاوزتها خالص وبقوا بالنسبه ليا والعدم سواء لو اتقابلنا صدفه بنهزر ونتكلم نمشي خلاص كدا

• أتفق

الحمد لله عمري ماحسيب بيه بس بزعل علشان والدي فقط لا غير لانه مسافر ومتغرب من وهو ١٩ سنه وبيرجع كل فتره

• محزن
و**** برافو عليك لانه احساس قذر و صعب حقيقي
الاستسلام وحش يا روني و بيتعب نفسيا
ان عندي اتعب جسديا ولا نفسيتي تبقي وحش
و اهو من كتر ما الدنيا بتعلم في الواحد

ده ارخم احساس لان حلوله صعبه فعلا
لازم اضغط عليك يعني 😂
لا مش لازم
بس لو نشرت كل الي كتبته مره واحدة حتملي
و توهي
و يروحب التشويق و الاثارة المؤدية للمتعة 😅🙏

• بيضحكني
كل حد بيشوفها من زاويته طبعا و طبعا **** يعينك و يهون عليك غربتك و يكتبلك الخير دايما في اي مكان
اكيد كل واحد ليه وجهة نظره بس الي اقصده ان الغربة الي الناس بتتكلم عنها وهي في وسط اهلها واصحابها مهما كانت اهون بكتير من الغربة الي بحد واكيد الي مسافر هيفهم كلامي كويس
وشكرا ليكي على زوقك 🌹

• أتفق
الحمد لله عمري ماحسيب بيه بس بزعل علشان والدي فقط لا غير لانه مسافر ومتغرب من وهو ١٩ سنه وبيرجع كل فتره
اومال عايز تيجي ايطاليا عند السويسي ليه يا عم انت 😂😂😂

أنا ف ايطاليا مش حاسس بغربه خالص هو الموقف ده بس لاني كنت لسه مسافر ومن زمان وانا بعتمد ع نفسى وكتير كان نفسهم افشل عشان كدا مكنتش حابب اسيب الشغل واستسهل لان اخواتي قالولي تعالي ومتبهدلش نفسك بس انا مرضيتش رغم ان الشغل كان اكتر من ١٦ ساعه ف اليوم والمرتب ضعيف بس احسن ما اخد من حد فلوس انما الاصعب كان صحابي اللي عشرة سنين لما كانوا بيسهروا جنب بيتي بالظبط عند جاري وصاحبي برضو وميقولوش ليا لمجرد اني مش بنافق معاهم دي كانت صعبه اكتر بس تجاوزتها خالص وبقوا بالنسبه ليا والعدم سواء لو اتقابلنا صدفه بنهزر ونتكلم نمشي خلاص كدا
يبقي فعلا الغربه اتحولت

اكيد كل واحد ليه وجهة نظره بس الي اقصده ان الغربة الي الناس بتتكلم عنها وهي في وسط اهلها واصحابها مهما كانت اهون بكتير من الغربة الي بحد واكيد الي مسافر هيفهم كلامي كويس
وشكرا ليكي على زوقك 🌹
يمكن الغربه بتاعتك ليها سبب و لو رجعت تنتهي لكن الغربه في مكانك وسط ناسك احساسها بتبقي اصعب شويه .
انت اللي كلك ذوق 🌹

لا مش لازم
بس لو نشرت كل الي كتبته مره واحدة حتملي
و توهي
و يروحب التشويق و الاثارة المؤدية للمتعة 😅🙏
اخ منك يا معذبنا 😂

• بيضحكني
التفاعلات: Life Arch
اومال عايز تيجي ايطاليا عند السويسي ليه يا عم انت 😂😂😂
بص هو مش حوار السويسي اصلا😂😂
بص ياغالي الفكره ان انا لسه شاب ولسه عاوز ابني مستقبلي علشان اعيش قدام واتجوز الي بحبها ونعيش حساه كويسه وغير كده البدل معتدش فيها فرص عمل او توظيف يعني بالمعني مش هشغل بشاهدتي ف هيا دي الفكره

• أتفق

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%