NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

وصلت لدرجه من الخنقه قويه اوى مش طايقه السوشيال ميديا كلها ومش طايقه نفسي ولا اى حد ومضطره اقول حاضر نعم بس ومش عارفه اطلع من الزون دى 💔😭
يمكن عشان معندكيش صحاب بس طظ فى الناس اخرجى غيرى روتين يومك اعملى حاجه جديده واعملى صحاب بس تكونى بتثقى فيهم

• عجبني
التفاعلات: sara rafat
حاسه انى لوحدى.. تعبت وبقيت ملازمه السرير كام يوم واهلى محدش حاسس بيا.. كل اللى عليهم ليه هو انتى بتموتى ما تعملى كذا وكذا وساعدى امك وانا لو قمت من السرير ببقى عملت انجاز.. بعيدا عن التفاصيل بس اظن الفكره وصلت
هو فعلا بعيدا عن التفاصيل
بس اهلك مش ظلمينك ، واضح ان التفاصيل اللي مسببالك حالتك النفسية السيئة دي ، ابتدت وانتهت من ورا اهلك او اهلك عندهم علم بس شايفين ان انتي بتبالغي في رد فعلك زي مثلا لو فسختي خطوبة او كدا
اللي يهمني (ودة الواقع) متحطيش اهلك ف صف انهم ضدي او مش حاسين بيا ،،، لان اهلك دولا اكتر ناس هيكونوا خايفين عليكي ودة مش كلام انشا
الشارع برا مبيرحمش ومفيش شي (دون مقابل إلا من الاهل) ✋

حاسه انى لوحدى.. تعبت وبقيت ملازمه السرير كام يوم واهلى محدش حاسس بيا.. كل اللى عليهم ليه هو انتى بتموتى ما تعملى كذا وكذا وساعدى امك وانا لو قمت من السرير ببقى عملت انجاز.. بعيدا عن التفاصيل بس اظن الفكره وصلت

لا بس ماما كبيره فى السن وشغل البيت عليا فلما تعبت كان المفروض الكام يوم دول بس ماما واختى يعملوا الحاجه بس اقوم من تعبى ..لكن محدش قدر ده لحد ما دلوقتى تعبت خالص وبقيت داخله فى اكتئاب ..
اطلعي في الشمس و معاكي كوبايه شاي و كلمي العصافير و غني و ارقص متحطيش في بالك دي مشاكل بسيطه انا موظف حكومي و كلير اخواتي وانا الي شايل المسؤليه لدرجه ان اهلي عاملين ليا توكيل عام و اتعب و اروح و اجي و في الاخر اخد من المكسب ٢٠الف و يحطوا في حساب اخويا ٣٠٠الف

• عجبني
هو فعلا بعيدا عن التفاصيل
بس اهلك مش ظلمينك ، واضح ان التفاصيل اللي مسببالك حالتك النفسية السيئة دي ، ابتدت وانتهت من ورا اهلك او اهلك عندهم علم بس شايفين ان انتي بتبالغي في رد فعلك زي مثلا لو فسختي خطوبة او كدا
اللي يهمني (ودة الواقع) متحطيش اهلك ف صف انهم ضدي او مش حاسين بيا ،،، لان اهلك دولا اكتر ناس هيكونوا خايفين عليكي ودة مش كلام انشا
الشارع برا مبيرحمش ومفيش شي (دون مقابل إلا من الاهل) ✋
اهلى مش عارفين انى تعبانه ؟! ليه جايبين بنتهم من على المسجد ولا الدكتور اللى كان هنا كان بتاع لبن ..اللى يقول كلمه معلش ميعصبنيش مش ناقصه

اهلى مش عارفين انى تعبانه ؟! ليه جايبين بنتهم من على المسجد ولا الدكتور اللى كان هنا كان بتاع لبن ..اللى يقول كلمه معلش ميعصبنيش مش ناقصه
قولتلك جايز عارفين بس بالنسبالهم بتبالغي ف ردة فعلك يعني ميكونش دور برد وتقعد اسبوع نايمة في سريرك ،،، وجايز عاوزين يخلوكي تقومي عشان يبقوا مطمنين عليكي ويشوفوا انك واقفة وسطهم بس اسلوبهم غلط ،،، الاهالي بشر والطبيعي يغلطوا بس المهم نيتهم خير ليكي

• عجبني
بصى انا مليش اتكلم فى خصوصياتك بس نصيحه مهما اهلك عملوا فيكى اوعى تكرهى حد فيهم

خدى بالك انا الوسطانى يعنى يعتبر مش باين غير فى الشغل والمشاهير بس اعتمدى على نفسك وخليكى قد مشاكلك ومدخليش حد فيها يعنى اجمدى لحد متسكنى لوحدك أو تسافرى أو تبعدى عنهم انا عارف اللى انتى فيه صعب بس استحملى

• عجبني
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
انتى محتاجه تغيرى نظام حياتك محتاجه تسافرى مكان جديد تشوفى ناس تانيه غير الامتعوده عليهم تغيرى كل سيستم حياتك حتى نومك صحيانك صحابك لان كده ممكن تدخلى فى اكتئاب حاولى تلعبى رياضه تشتغلى فى اى حاجه

• عجبني
لا بس ماما كبيره فى السن وشغل البيت عليا فلما تعبت كان المفروض الكام يوم دول بس ماما واختى يعملوا الحاجه بس اقوم من تعبى ..لكن محدش قدر ده لحد ما دلوقتى تعبت خالص وبقيت داخله فى اكتئاب ..
يسطا بلاش الكلام ده دا بدل متقلها عاش يعنى هيا تعابنه وبتقول داخله فى اكتئاب تقولها كده هون عليها بدل متعكها كده

• عجبني
**** يفرجها عليكي وانتي حاولي تطلعي نفسك وتساعدي نفسك وتكوري من نفسك وادخلي ع قوقل واقرس المواضيع ف متل حالتك اختيالصغيرة

• عجبني
وصلت لدرجه من الخنقه قويه اوى مش طايقه السوشيال ميديا كلها ومش طايقه نفسي ولا اى حد ومضطره اقول حاضر نعم بس ومش عارفه اطلع من الزون دى 💔😭
اقفلي السوشيالز بتصيبنا بهشاشة نفسية

• عجبني
استهدي ب**** وصلي ركعتين كده **** يخرجك من ضيقتك وهتتحل وهنرتاحي

• عجبني
التفاعلات: sara rafat و FreeSoul
سارة عاوزك

امممم هي فترة و هتعدي
أنا كنت كده من اسبوع منعزل في اوضتي مبطلعش غير اكل و يمكن اوقات باكل جوا اوضتي
انتي عايزه بس فترة انعزال و هدوء نفسي

أنا لما ببقا كده من سكات بعزل نفسي جوا الاوضه بجيب كل اللي محتاجه من حلويات و ساقع و احطه جوا اوضتي و انعزل فترة ١٠ ايام مبشوفش اللي معايا فالبيت
بطلع ببقا مرتاح نفسيا بسبب اني ريحت نفسي

ممكن تنزلي تخرجي مع نفسك، تغيري روتين، تلعبي games عالكمبيوتر أو موبايل، تكلمي random chat مع اي حد، اي حاجه معملتيهاش قبل كده

• عجبني
كلميني على الخاص

دا حال الدنيا متكبريش الموضوع
اعمليلك كباية شاي وفكري
ولى اقولك الحل عندي بس حاخد فلووووس كتييير 🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰

• عجبني
حاولة تطلعى مصيف و اقفلى التليفون و اقعدى قدام البحر ساعات الشروق و الغروب هتحسى بفرق كبير لما ترجعى

• عجبني
لازم قبل ما تقولي كده يبقي ف سبب واضح للحاله دي مع العلم لو اي حد سالك فينا مالك هتقولي معنديش سبب محدد بس داخليا فيه حاجه مزعلاكي وممكن اقولك تحديدا من الفراغ اللي ف حياتك او مش لاقيه حاجه بتدوري عليها وعلي ما اظن من خبرتي البسيطه انتي منتظره حاجه وبتفكري فيها كتير وهيه اللي موصلاكي لكده وموقفه حياتك عليها ومش عارف تكملي يومك .... وممكن انصحك بحاجه انا بعملها بحاول اشغل نفسي بحاجه جديده او امارس رياضه حتي لو اتمشي والحاجه اللي انتي بتفكري فيها هتلاقيها بتيجي لعندك بدون توتر او شد اعصاب او ملل ودا من تجربه معايا اناموقف حياتي علي ناس معينه وبحاول اخرج من اللي انا فيه باني بدخل نسوانجي يوميا وبقيت اتفاعل واعمل كومنتات يمكن احصل علي اللي بدور عليه وبالتوفيق ليكي

• عجبني
كوباية القهوة في البلكونة...و كس ام الفيل ابو زلومة

• عجبني
بلاش الخنقه يا بت يا حلوة. بكره تنفرج

• عجبني
صعب أن الواحد يأخذ بكلام الناس وتتغير حياته مرة وحدة بس أنا عن نفسي
مريت بهذي الحالة بعد ماطلعت من الشغل وجلست مدة سنتين بهذي الحالة ٢٤ ساعة بالغرفة

لحد مابديت احس ان عمري قاعد يضيع وأنا جالس على السرير
التغيير ماصار بسرعة بديت بكسر الروتين بأشياء تافهة
مثل لما اصحى من النوم ارتب السرير بعدها بديت فترة دخلت على اليوتيوب وتعلمت اشياء جديدة
وبديت انشر تجربتي على الانترنت مع الوقت لقيت الناس تتفاعل وهالشيء حمسني أني اطلع من القوقعة اللي انا فيها واستمر

نصيحتي حاولي تبدأين بالتتغير بأشياء بسيطة ماتحسين أنها ثقيلة على نفسك
وتكون ماتأخذ من وقتك أكثر من خمس دقايق لكن لازم تكررينها يومياً عشان تحسين أنك منجزة

• عجبني
التفاعلات: Moheb sex و sara rafat

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%