NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

مشكله اجتماعييه ثقافة انتشار المحتوى التافه وأشياء أخرى

honorable man

نسوانجى خبرة
دكتور نسوانجي
أستاذ نسوانجي
عضو
إنضم
12 أبريل 2024
المشاركات
575
مستوى التفاعل
373
نقاط
3,330
الجنس
ذكر
الدولة
Egypt
توجه جنسي
أنجذب للإناث
ما تيجي نجيبها من الاول خالص؟ انزل تحت خالص و اقرا الملخص في اخر كام سطر، ثم لو عجبك وعندك اسألة وعايز تفهم بالتفصيل اقرأ باقي الكلام

ومتنساش تعرفني ان البوست وصلك ❤️

يالا بينا .

"المجتمع" هو مجموعة من الافراد المتباينين عايشين في مكان ما برتبطهم شبكة من العلاقات كل واحد منهم بيسعى لتحقيق المصالح والاحتياجات عشان في النهاية يكملوا بعض.

- عشان يبقا فيه مجتمع لازم يبقا فيه تطور اجتماعي.

التطور الاجتماعي هو الانتقال من النمط البسيط الى نمط اكثر تعقيدا، بداية من الاسرة الى العشيرة ثم القبيلة ثم القرية ثم المدينة ثم المجتمع القومي

- والتطور المجتمعي بيظهر معاه "طبقات المجتمع"

ونظام الطبقات عبارة عن تقسيم المجتمع الى طبقات متراتبة كل طبقة بتمتلك نفس الوضع الاجتماعي والاقتصادي والتعليمي ومترتبين على شكل هرم.

- وطبقات المجتمع بتخلق ما يسمى صراع الطبقات.

الصراع الطبقي لما الطبقات الاجتماعية تتحول الى طبقات معادية، ووتحول الطبقات من مكملة الى منافسة، يعني طبقة زي البرجوازية تسيطر على طبقة البروليتاريا او العمال

- والصراع الطبقي يولّد ما يسمى بالتدرج الاجتماعي.

التدرج الاجتماعي هو تباين افراد المجتمع جوا نفس الطبقة على اساس الثروة والدخل والحالة الاجتماعية والوظيفة والقوة، يعني نفس الطبقة فيها تمايز بين فرد والتاني على حسب قوة العيلة او النفوذ او الثروة على شكل هيمنة هرمية او شكل هرمي يعني.

- والتدرج الاجتماعي يوصلنا للحراك الاجتماعي.

الحراك الجماعي هو امكانية تحرك فرد او جماعة الى اسفل او اعلى الطبقة الاجتماعية في هرم التدرج الاجتماعي، يعني لو ممرض بقا دكتور هوا صعد طبقة، وده انواع زي الحراك المهني والاقتصادي والمكاني.

- والحراك الاجتماعي ياخدنا لنظرية المقومات الثلاث.

النظرية تعتمد على ان السلطة داخل الطبقة بتعتمد على ثلاثة اشكال وهما الثروة والهيبة والنفوذ، بمعنى لو قدر شخص انه يحقق ارادته على شخص تاني هو كدة مارس السلطة.

- المقومات الثلاث يودونا للوجاهة الاجتماعية.

الوجاهة هي الاتصاف باستحقاق الملاحظة، أو امتلاك الشهرة، أو الحصول على درجة عالية من الاهتمام أو الأهمية أو التميز، زي الطفل اللي بيصرخ عشان بيدور على الاهتمام من اللي حواليه.

- الوجاهة الاجتماعية تقودنا الى مجتمع المعرفة.

ومجتمع المعرفة هو المعرفة بأشكالها كافة كقوة اجتماعية واقتصادية وسياسية، بمعنى ان العصر دا يسمى عصر رأس المال من دون عمل، لأن مجتمع العمل يختفي ومجتمع المعرفة يزداد.

من مجتمع المعرفة الى اقتصاديات التكاثر.

اقتصاد التكاثر هو وزن الافعال على حسب الطاقة اللازمة لمتابعة "الفعل" مقابل المكافآت، وعليه بيبحث الانسان عن اقل طاقة لتحقيق اعلى المكافآت كالقبول الاجتماعي والصحة على سبيل المثال، بالنسبة للسلوك فا الاختيار بين التفاهة والتفكير يرجع الكفة للتفاهة كونها اقل مجهود واقل طاقة واكثر من حيث المكافأة.

- واقتصاد التكاثر يقودنا في النهاية لظاهرة الانفلونسرز.

الانفلونسر او المؤثر هو الشخص المؤثر على الذوق العام في السوق والءي يكسب ثقة متابعيه، مما ينعكس بعدها على حركة المبيعات الخاصة بمنتج ما يروج له المؤثر.

- وظاهرة الانفلونسرز تودينا لسوق المؤثرين.

وسوق المؤثرين هو سوق اقتصادي موازي يتحول فيه المؤثر الى علامةً تجارية قابلة للتسويق وقادرة على جلب المزيد من المشاهدات والمبيعات بناءا على ارقام المتابعين.

- سوق المؤثرين ياخدنا لهوس الشهرة.

هوس الشهرة هو هاجس يدفع الإنسان إلى لفعل اي شيء لمجرد أن يعرفه الناس ويصبح مشهوراً ويحقق الارباح بلا عمل، ويمكن أن يقدم في سبيل ذلك الكثير من التنازلات والمساومات، وهذا يدفعه إلى تسخير أيَّة علاقة يكون طرفاً فيها لتزيد من شهرته، أو إنشاء علاقات بهدف توسيع هذه الشهرة، أو القيام بتصرفات غريبة ليُحدِثَ بلبلة تلفت أنظار الناس إليه فيعرفونه على أساسها.

- واخيرا هوس الشهرة يوصلنا لانتشار المحتوى التافة ومتابعيه

كثرة الراغبين في الشهرة بلا موهبة او مقومات حقيقية تكثر معها البحث عن اسهل الطرق للشهرة، وهو المحتوى الاجتماعي، واللي بيتفرع منه محتويات اكثر تفاهة زي عرض الحياة الشخصية للعلن مقابل المتابعين والفلوس.

شهرة المحتوى ده بسبب ان الإنسان مكوّن بطريقة تجعل الجسم يُفضّل الحفاظ على الطاقة قدر الإمكان ويتجنّب استهلاكها إلّا للضرورة، والمحتوى الفكري يستهلك الكثير من الطاقة، فيتجه الانسان للهروب من الواقع مقابل محتوى اكثر تفاهة يساعد على الحفاظ على الطاقة بدون استهلاكها في الفهم والتفكير.

والاهتمام بمحتوى دون غيره يساعد في النهاية على ان نظام الخوارزميات في السوشيال ميديا يتعلم ان ده من متطلبات السوق، فا يظهرلك المحتوى التافة اكتر من التعليمي او المفيد.

ملخص كل الكلام ده في كام سطر :

قصص الزواج والطلاق من ناس ظهروا فجأة كمشاهير لهم متابعين منعرفهومش احنا، هي محاولة من الافراد دول في المجتمع داخل الطبقة الواحدة للتمييز عن باقي الطبقة والشعور بالسلطة، ومحاولة الظهور وتحقيق الثروة بلا عمل، حراك جماعي بين الطبقات ومحاولة للاشباع النفسي للمؤثر لتعويض النقص المفروض عليهم من اللي حواليهم داخل بنية المجتمع الواحد، وده يؤدي للبحث عن الوجاهة الاجتماعية عن طريق هوس الشهرة عن طريق العلاقات الغريبة او التنازلات مقابل زيادة المتابعين.

الفائز في النهاية هو اللي بيحقق ربح وراء القصص دي، سواء المؤثر او الشركة المروجة، اما الخاسر فهو اللي بيقارن حياته بحياتهم المزيفة القائمة على الترويج لنفسهم كعلامات تجارية حية لا اكثر ولا اقل، في سبيل ده ممكن يخونوا ويتطلقوا ويتجوزوا بس عشان يروجولك في النهاية منتج ويكسبوا من وراك.

فهمت حاجة؟؟

JggKFn9.md.jpg
 
  • عجبني
  • حبيته
التفاعلات: قرمووط الطيظ، Cuckold hubby و aahmedegypt
👏👏👏👏👏👏👏👏
max weber
 
  • عجبني
التفاعلات: قرمووط الطيظ
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
  • عجبني
التفاعلات: قرمووط الطيظ و aahmedegypt
هل تعتقد البواب و السواق والجرسون و المعرص والديوث ممكن يفهموا الكلام دة ؟
 
amazing
 
  • عجبني
التفاعلات: honorable man
هل تعتقد البواب و السواق والجرسون و المعرص والديوث ممكن يفهموا الكلام دة ؟
مش عاوزك تتعامل مع الكلام أن انا اللي كاتبه
انا قديم هنا وعارف أن العقليات هنا يادوب 🤏
باخده كوبي بيست و أما أفضى بخش اقراه لنفسي مش عشان كومنتات ولا أنه يعجب حد يعني
بمعنى أدق بتعامل كأنه ارشيف اخزن فيه الحاجات اللي بتعجبني انا مش اللي تعجب الناس
 
  • عجبني
التفاعلات: قرمووط الطيظ

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%