NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

متسلسلة الوسية - السلسلة الثانية - حتي الجزء الثالث 19/4/2024

Sharo elgen 1

نسوانجى خبرة
دكتور نسوانجي
أستاذ نسوانجي
عضو
ناشر قصص
نسوانجي قديم
توجه جنسي
أنجذب للإناث
➤السابقة

الجزء الاول

يابت امشى بطلى يا لبوة تهزى فى طيزك الحاج دياب عينه عليكى هيجتيه يا لبوة
يووووووه هو انا عملت حاجة مانا غصب عنى الكلت الطباخ الخواجة قطعهولى اعمل ايه بس
طب مدى شوية على الدار وسحبتها من ايديها ورحنا على الدار انا وهى وفطنة بنتى وادهم
ودخلنا الدار هى صغيرة شوية بس معقولة وفيها اوضتين كبار وصالة كبيرة وحمام ومطبخ
مراتى اول ما دخلت الدار دى حلوة اوى يا خليل دا الحاج دياب بيحبك اوى على كرم الضيافة اللى عملو معانا ده
اومال يا بت مش بقولك معرفة من زمان وهو ابن اصول
حلوة اوى يابا الدار
عجبتك يا فطنة
اوى يابا بس برضه مش عارفة ليه سبنا الوسية محدش قاللى حاجة غير ان الخواجة غضبان عليك
وهو ده شوية يا فطنة يختى ابوكى حر ودمه حر ومرضاش ان الخواجة يضربه قدام الفلاحين وراح ضربه هو ودى اهانة كبيرة انتى مش عارفة الخواجة غضب وثار وبقى عامل زى التور الهايج وعايز ينتقم من ابوكىباى طريقة فكان لازم نسيب البلد فهمتى يا بت ولا لسة
ايوة ايوة يخويا فهمت انت بتزعق كدة ليه
ولا بيزعق ولا حاجة يا فطنة يلا خشو انتى وامك وضبوا الدار
حاضر يابا
وانت يا ادهم ساعد امك
حاضر يابا
شوية وجت البت زينب اللى شغالة عند العمدة دياب ومعاها صينية كبيرة وعليها اكل كتير
يا خليل افندى
ايوة مين
انا زينب يا خليل افندى شغالة عند العمدة دياب
خشى يا زينب
العواف
يعافيكى يختى وايه ده كله يا زينب كتير يختى
ولا كتير ولا حاجة يا سعاد يختى دا العمدة موصينا على عليكو اوى
تسلمى يا زينب ويسلم العمدة ودايما الخير حداكو
تسلمى يختى تومريش بحاجة تانى
تسلمى تسلمى يا غالية
حبيبتى يختى
اشكرلنا العمدة يا زينب على كرمه معانا
حاضر يا خليل افندى هو كان بيقولك بعد ما ترتاحو باليل كدة ابقى تعالى اشربو الشاى معاه
حاضر يا زينب حاضر
بالعواف انا بقى ومشيت زينب وقعدنا كلنا وكنا جعانين اوى وكلنا ودخلت انا وسعاد اوضتنا ريحنا شوية وادهم وفطنة دخلو اوضتهم ريحو هما كمان
بالليل صحينا ورحنا كلنا نشرب الشاى مع العمدة
واول لما وصلنا دوار العمدة قابلنا العمدة دياب بالحضن
شرفتنا يا خليل افندى انت والاسرة الكريمة
تسلم يا عمدة تسلم واجبك وكرمك معانا عمره ما يتسنى
متقلش كدة داانت زى اخويا بالظبط يا خليل افندى
عجبتك الدار يا ام ادهم
تسلم يا عمدة الدار كبيرة وكرم كبير
اعتبرى الدار داركو يا سعاد العمدة موصينا عليكو اوى
تسلمى يا ست مربوحة يا بنت الاصول ده من كرم اخلاقكو
وناوى على ايه يا خليل افندى زى ما قولتلك انا عايزك معايا فى الغيط تمسكلى الدفاتر انت شاطر فى الحاجات دى
انت تومر يا عمدة حاضر اللى تشوفه
وانت يا ادهم عايزك تكمل علامك انت وفطنة
انا خلاص يا عمدة بعرف اقرى واكتب واشتغل مع ابويا امسك معاه الدفاتر
عفارم عليك يا ادهم راجل يا واد
وفطنة تكمل علامها ولا خلصت
انا برضه بعرف اقرى واكتب وبساعد امى فى شغل البيت بس ناوية اكمل علامى ولا ايه يابا
اللى انت عايزاه يا فطنة
لا تكمل علامها يا خليل افندى دى زى بنتى بالظبط واللى عايزينه تحت امركو
تسلم يا عمدة دانت خيرك مغرقنا
متقوليش كدة يا ام ادهم دا خليل افندى صحبى وحبيبى وعشرة عمر
تسلم يا عمدة وقعدنا نحكى كتير واخر الليل رجعنا على الدار
يابا احنا مش هنسيب حقنا
ازاى يا ادهم ماخلاص يبنى
لا يابا وحق عليا ما سيب تارنا عند الخواجة ولازمن اعرفه غلطه
هتعمل ايه يا ادهم
متخفيش ياما لسة مش عارف لسة بس مش هسيب حقنا ابدن
طيب طيب يا ادهم نتكلم فى الموضوع ده بعدين
يلا علشان عندنا شغل بكرة بدرى فى الغيط
حاضر يابا
انا داخل انام داخلة معايا يا سعاد
لا انا هقعد شوية انا والبت فطنة نوطب الدار ونشوف حالنا وبعد اذنك يخويا واجب عليا اروح اساعد الحاجة مربوحة مراة العمدة فى الدار ولا ايه اقولك
صح عداكى العيب بس هتساعديها ازاى ما عندها يختى البت زينب وعفاف
اهو اساعدها فى الطبيخ وكدة مانت عارف طبيخى لا يعلا عليه
ماشى يختى والبت فطنة
هتيجى معايا واهى اعلمها الطبيخ برضه
ماشى يا سعاد ماشى اللى تشوفيه
انا داخل انام وصحينى بدرى على الفجرية كدة علشان نروح الغيط
حاضر يخويا
ودخلت انام وصحينا تانى يوم وفطرنا كلنا وخدت ادهم ورحنا على دوار العمدة اللى جه معانا الغيط وادانا الدفاتر وعرف الفلاحين كلهم وبقيت خوجة ونايب عنه فى كل حاجة تخص الغيط كلها
والفلاحين كانو فرحانين اوى بينا وهما ناس طيبين اوى اوى
والعمدة سابنا ورجع على الدوار ومراتى سعاد وفطنة بنتى راحو بساعدو الحاجة مربوحة فى الدوار وكانت فرحانة بيهم اوى اوى بس ايه اللى ممكن يجرى فى الدوار مش عارف الفار بيلعب فى عبى من ساعة ما لمحت العمدة وعبنه على طيز مراتى سعاد ... ايه اللى ممكن يجرى مش عارف ... مش عارف

الجزء التانى
رحت على الغيط انا وادهم ومسكت الدفاتر وقعد افر فيهم وقولت فى باللى لا لزمن اجرد كل حاجة على الطبيعة واشوف فى فرق بين الدفاتر ولا لا
والعمدة كان عنده يجى ١٠٠ فدان غير زريبة كبيرة مليانة مواشى وبقر وعجول وزريبة تانية خرفان وجديان ومعيز واسطبل خيل كبير وكمان شونة للغلال
العمدة كان كبير البلد وعيلة الديابة اكبر عيلة فى البلد مكنش فى وقتها حد جمبهم والاراضى كلها بتاعتهم
كان يوم طويل مع الفلاحين واحنا بتعدى على الغيطان لحد ما عرفونا كلهم وناس طيبة اوى وبعد كام يوم بقى بقنا عشرة والعمدة جه فى يوم شربنا معانا الشاى وقولتله فى فرق بين الدفاتر واللى على الطبيعة
قاللى مانا عارف اصل الخوجة اللى قبلك كان العوبان شوية وانا مشيتة علشان كنت شاكك فيه بس مقدرتش امسك عليه حاجة زى كانت شايف الدفاتر متظبطة
ايوة با عمدة عندك حق ومين ده اللى كان خوجة قبلى
رزق افندى عارفه
رزق ال... اه عارفة ده ابن كلب حرامى بس ايه متعرفش تمسك عليه حاجة
اهو غار فى داهية
ولا يهمك يا عمدة
انت غيره خالص يا خليل افندى الامانة والصدق عندك والناس كلها تعرف كدة
تسلم يا عمدة
طيب انا عايز برضه اخواتى الواد كمال وسيد هما صغيرين اه بس شغلهم وعرفهم مسكة الدفاتر وخصوصا كمال دماغه حلو شوية وسيد معاك فى الغيط ويساعدوك
اللى تشوفه يا عمدة
طب انا هروح الدوار علشان فى ناس جايبن دلوقت
مع الف سلامة يا عمدة
وبقينا شغالين فى الغيط ونرجع نتغدى فى الدار ونرجع تانى على الغيط وعدى يجى اسبوعين والحال بقى زى الفل والفلاحين خدنا علبهم اوى ولا كاننا اهل من زمان وزودتهم فى الاجرة علشان يشتغلو اكتر واحسن وياخدوا بالهم من المحصول والعمدة مقالش حاجة والفلاحين كلهم بقو فرحانين اوى وكمان بقيت اديهم حاجة بسيطة من المحصول تكفى قوتهم والعمدة بقى فرحان ومبسوط وقاللى عغارم عليك يا خليل افندى
الفلاحين بقى يراعو الارض اكتر من الاول والمحصول بقى عال العال والسنادى انا حاسس انه هيطلع احسن محصول فى الزمام كله
قولتله طبعا يا عمدة طول ما الفلاحين يتديهم حقهم وبزيادة كمان هيحبو الارض والشغل وهيتعبوا زيادة كمان
وعدى يجى اسبوعين كمان واحنا فى الغيط بقى الحال زى الفل
يا سعاد يا سعاد
ايوة يا ستى مربوحة
خلى فطنة بنتك تساعد البت زينب وعفاف فى الخبيز
حاضر حاضر
روحى يا فطنة اتعلمى الخبيز من زينب وعفاف وخليكى شاطرة يابت
حاضر ياما
ايه اخبار الطبيخ يا سعاد
الوكل على النار اهو ناوية تعمل زفر ايه يا حاجة
بصى سبينى اكمل انا الطبيخ واطلعى على السطوح فوق نطفى عشة الفراخ وهاتنا كام فرخة بلدى يجى ٥ ولا ٦ فرخات وكمان دكرين بط مدملكين كدة علشان العمدة بيحب البط
حاضر يا حاجة
استنى يا سعاد خدى كمان اكل معاكى للحمام وحطلهم مية واكل فى الغية فوق
حاضر يا حاجة انا طالعة اهو
وطلعت على السطوح ملقتش حد دورت على المقشة وخدها ولسة هخش عشة الفراخ لا الجلابية تتطين وتبقى ريحتها وحشة رحت قالعاها وكنت لابسة تحتيهت جلابية ببتى قصيرة حمرا ستان هى لازقة عل جسمى اه بس مفيش حد هنا وانا لوحدى
ودخلت وقعدت انطف واكنس عشة الفراخ كويس وحطتلهم اكل ومية ورحت لغية الحمام
ياباى كل دى غية دى كبيرة اوى مبينية بالطوب وفبها فتحات كتير للحمام يقف فيها رحت واول ما دخلت ولسة هكنسها لقيت العمدة فى وشى اتخضيت رحت تفيت فى عبى
ااه انا اسفة يا عمدة بحسب محدش هنا وكان واقف على عمود الخشب بيبص على الحمام
راح نازل وقاللى ولا يهمك يا سعاد انتى جية تعملى ايه
قولتله ابدا بنطف الغية وبحط اكل ومية للحمام لقيته بيبصلى اوى وعينه متشالتش من عليا يووووووه انا نسيت دانا لابسة الجلابية البيتى القصيرة وبزازى بابنة اتكسفت وبحط ايدى على صدرى ولسة هخرج راح هووووووب ايه ده زلازل اااااااااه خفت واترعبت اوى رحت مرمية فى حضن الكبير وحضنى جامد والزلازل جامد اوى بقى يهز الغية جامد اوى
متخفيش يا سعاد ده زلازل متخفيش
انا خايفة اوى يا كبير خايفة اوى ومسكت فيه جامد
حضنى اوى قاللى متخفيش متخغيش انا ماسكك اهو وشوية راح الزلازل خلص وانا لسة فى حضنه بصتله وهديت شوية
قاللى خلاص الزلازل خلص
قولتله طب همشى انا وسبته ولسة بخرج من العشة اتكعبلت فى خشب على الارض رحت واقعة وانا بقع بحاول امسك فى اي حاجة ملقتش غير جلابية الكبير بمسك فيها وانا بقع رحت وقعت وراح الكبير وقع فوقى
بصلى وراح نازل فيا بوس وتقفيش فى بزازى لا لا لا يا عمدة لا لا انت بتعمل ايه حرام عليك سبنى حرام عليك
انا بحبك اوى يابت يا سعاد وجسمك جننى انا بحبك اوى يابت من ساعة لما شوفتك ونازل بوس فيا وانا عمالة ازقه ومش قادرة لا لا لا سبنى يا عمدة سبنى حرام عليك وراح قطع القميص وراح مطلع بزازى ونزل فيهم مص وعض لا لا لا يا عمدة لا لا ااااااااه اااااااااه حرام عليك سبنى وراح شادت الكلت بايده وقطعه وراح مرة واحدة رزع زبره فى كسى اااااااااه اااااااااه ااااااااه لا لا لا حرام عليك مدخلش زبرك فى كسى لا لا يا عمدة راح بايسنى اوى وقالى بعشقك يابت يا سعاد وبعشق جسمك انا بحبك اوى يا بت وراح رزه زبره فى كسى تانى اااااااااه اااااااااه اااااااااه وبقى عمال بنيك فيا لحد ما طلعه وراح مغرقنى بلبنه وجه فى وشى وعلى بزازى بعد ما قطع قميصى كله
ااااه وقعدت اعيط حرام عليك يا كبير بقى كدة تعمل فيا كدة اقول لجوزى ايه
لا يا سعاد حقك عليا غلطة ومعرفش انا جرالى ايه بس غصب عنى وحقك عليا
بقى كدة يا كبير واحنا اللى ضيوف عندك تعمل فيا كدة
حقك عليا وغلطى ده هعوضك عنه ومش هتكرر تانى معلش حقك عليا بس اوعى تقولى لجوزك انتو غالين عندى اوى ومقدرش ازعلكو
تزعلنا واللى حصل من شوية ده كان ايه
معلش يا سعاد اعتبرية غلطة ومش هتكرر تانى واقولك ليكى يا ستى عندى فى بيت فى اخر البلد من الناحية القبلية هديكو البيت ده وهعملكو كمان عقد بيه العمر كله ليكى انتى وجوزك وولادك ومن غير ولا مليم ده هدية منى ليكو وده حقك عليا علشان تسامحينى
بيت انت بتضحك عليا
لا وحياتك انتى عرفانى كلمتى عقد بس قدام جوزك هقوله هدية منى ليكو واوعى تقوليه على حاجة
مسمحانى يا سعاد
مش عارفة مش عارفة انا عايزة امشى وبوطى وبمسح وشى وبزازى من اللبن اللى الكبير غرقنى بيه وببص ورايا نسيت انى موطية وطهرى ليه
اوووووووف يابت يا سعاد طيزك ملبن يا بت يخربيتك وراح ماسك زبره وراح زنقنى فى الحيطة وراح رزعه فى طيزى ااااااااااه اااااااااه انت بتعمل ايه تانى يا كبير حرااااام عليك سبنى
طيزك يا بت يا سعاد جننتنى وهيجتنى اوى اوى اوى انا بعشق طيزك يابت معلش غصبن عنى خدى زبرى فى طيزك المتناكة دى راح رزع زبره تانى فى طيزى اااااااه ااااااااه ااااااااااه حرام عليك يا كبير زبرك كبير اوى حرام عليك كفاية اااااااااه اااااااااه ااااااااه وقعد ينيك فى طيزى لحد لما جاب لبنه تانى وغرق طيزى بقى كدة يا عمدة وقولتلى غلطة ومش هتكرر تانىبقى كدة
حقك عليا غصبن عنى بجد المرادى طيزك حلوة اوى يابت وملبن اوى ومن ساعة لما شوفتك اول مرة وانت ماشية بتترقصى فى طيزك ولا ملبن وانا هايج عليكى اوى
ااااه حرام عليك يا عمدة حرام عليك اللى عملته فيا ده
حقك عليا يا سعاد حقك عليا وانا ماشى اهو وراح مشى وانا قعدت افتكر اللى حصل
اااااه يخربيتك يا كبير ايه اللى عملته ده دا فشخ كسى وطيزى اااااااه ولا زبره كبير اوى اااااااااه ااااااااه طب اقول لجوزى ايه يحوستى دى تبقى فضيحة ومش عارفة ممكن يعمل ايه ساعتها طب اعمل ايه اعمل ايه ورحت لابسة العباية ونزلت على تحت ورجعت على البيت علطول
شوية والبت فطنة جتلى
انتى فين ياما دى الحاجة بتسال عليكى انت ايه اللى جابك هنا
ايه مفيش اصل الزلازل وقعنى واتخبطت فى العشة قوللها امى تعبانة ووقعت اتخبطت ومش قادرة تيجى
طب انتى كويسة ياما
اه ياحبيبتى روحى بس قوللها
حاضر باما ومشبت وسابتنى وجاتنى بعد كام ساعة
خدى ياما الغدا ده الحاجة بعتاه معايا وبتقولك الف سلامة
بصيت بعتت اكل كتير وفرختين بلدى كبار تسلم تسلم يا فطنة
وجه جوزى وادهم وعرفو انى وقعت واتخبطت بس اطمنو عليا وقعدنا نتغدى وبقيت عمالة ابص لجوزى اقوله على اللى حصل ولا اعمل ايه مش عارفة .... مش عارفة اااااااخ يانا اعمل ايه طيب

الجزء الثالث

قعدت كام يوم فى البيت قال ايه ضهرى بقى وجعنى من الواقعة ساعة الزلزال وعملتى نفسى مش قادرة حتى مرحتش الدوار يجى سبوع واكتر
وجوزى بقى كل مرة يقربلى ولا عايزينى اقوله مش قادرة وانا بجد كنت مفشوخة جامد اوى فى كسى وطيزى وتعبانة بجد وخصوصا طيزى يخربيته زبره كبير اوى وفشخلى طيزى
بس بعد كدة نمت مع جوزى ومبقتش عارفة اقوله اللى حصل من العمدة ولا لا وقولت اسيبها لوقتها ورجعت تانى الدوار وبقيت اساعد الحجة مبروحة فى الدوار بس العمدة بقى خايف يواجهنى افضحه او اقول لمراته على اللى حصل
وعدى كام اسبوع وكمان كام شهر بس الواد ادهم مبقاش يروح الغيط مع ابوه كتير وبقى بجى البيت بالليل اوى وكل ما اساله كنت فين يقولى اصحابه وقاعدين سوا
بس مش عارفة حسيت ان الواد ادهم فى حاجة مخبيها عليا مش عارفة ايه بس اكيد هعرفها
عدى شهرين تلاتة والمحصول بتاع الغيط طلع وزى الفل وبقى احسن محصول فى الزمام كله والعمدة كان فرحان اوى وبعت لجوزى يروحله الدوار وادهم كان معاه
عفارم عليك يا خليل افندى محصول الارض بتاعتنا احسن محصول فى الزمام كله
ايوة يا عمدة
وكمان بعته بسعر اكتر بكتير من السنين اللى فاتو ايام زفت الطين رزق افندى
رزق افندى ده كان حرام وابن كلب ماهو اصله خواجات برضه يا عمده وانت يا عمدة كتر خيرك واففتنى على اننا نزود الفلاحين الاجرة بتاعتهم وده خلاهم يحسو ان الارض بتاعتهم هما ومبخلوش علبها بعرقهم ابدا
انت يا خليل افندى اللى كتر خيرك خوفك على الفلاحين وانت اللى قولتلى نزودلهم الاجرة وده حقهم بس اكتر حاجة مفرحانى لما قولتى نديهم شوية من المحصول اللى بيزرعوه علشان يحسو ان دى فعلا ارضهم مش بس شغالين فيها
صح يا عمدة اللى انت عملته يا عمدة مع الفلاحين ده كرم اخلاق واصل طيب غير الخواجات اللى بيمصو ددمم الفلاحين ومشغلنهم عندهم بالسخرة وكمان كانهم عبيد عندهم قمة الظلم والقهر ولازمن يجى يوم ونتخلص من ولاد الكلب الخواجات دول
كلامك اكبر من سنك يا ادهم بس كلامك صح وعندك حق فى كل اللى بتقوله
معلش يا عمدة اصل ادهم بيحب اوى الكلام الكبير ومتاثر اوى بسعد باشا زغلول
اومال يابا هو سعد باشا زغلول هو نصير الغلابة وزعيمنا كلنا وهو اللى قدر يقول كلمة حق قصاد الانجليز والملك اللى ناهبين البلد
صح يا ادهم يابنى سعد باشا زغلول زعيمنا كلنا واحنا كلنا بنحبه وفى ضهره ومفيش مصرى حر مبيحبش سعد باشا زغلول بس فى كلامك قولت حاجة غريبة شوية اننا لازمن نتخلص من الخواجات والانجليز اللى مالين البلد ازاى ده هيحصل يا ادهم يبنى
بالكلمة زى ما سعد باشا زغلول بيتكلم ومحدش يسكت على الظلم ابدا منهم وحاجات تانية كتير
حاجات تانية زى ايه يا ادهم
بس يبنى اسكت شوية مفيش يا عمدة
مفيش حاجة يابا انا متعصب شوية علشان اللى شفناه من الخواجة ابن الكلب بتاع الوسية
اه طيب يبنى واللى انتو عملتوه مش كل الناس ممكن تعمله متنساش ان الفلاحين غلابة
ولسة ادهم هيتكلم راح خليل قاله اللى بتعمله يا عمدخ مع الفلاحين ياريت كل الناس تبقى زيك يا عمدة مكنش يبقى فى فلاح واحد حقه ضايع ولا مش لاقى لقمة فى بيته
عندك حق يا خليل افندى بس انا بديهم حقهم والفلاحين دول اهلنا واحنا منهم ولا ايه ادهم
صح كلامك يا عمدة
وعلشان المحصول بتاعنا احسن محصول فى الزمام كله وكمان انتى بعتوا باحسن سعر واعلى كتير من السنين اللى فاتو انا هديك هدية منى ليك يا خليل افندى
قوم يا كمال هات الورقة من جوا
ودخل كمال ابن العمدة جاب ورقة واداها للعمدة
امسك يا خليل افندى الورقة دى
ايه ده يا عمدة ايه الورقة دى
ده عقد بيع وشرا للبيت فى اخر البلد من الناحية القبلية اللى كان قاعد فيه الخوجة رزق وانا هدولك بيع وشراء يبقى ليك انت ومراتك وولادك العمر كله وتمنه وصل خلاص
ايه يا عمده هو البيت كويس وكل حاجة بس تمنه وصل ازاى وانا مدفعتش ولا مليم احمر
تعبك معايا فى الغيط واخلاصك وامانتك ده اقل حاجة اردلك اللى بتعمله معايا طلبى بس الصغير تفضل معايا هنا فى البلد العمركله ومتسلنيش ابدا
يا عمدة احنا عمرنا ما هنلاقى فى كرم ولا اصلك الطيب بس كدة كتير قولى حاجة يا سعاد
مش عارفة اقول ايه يا خليل العمدة مضايفنا وكرم كبير اوى من ساعة لما جينا البلد خيره كتير وكرمه معانا كبير وبقول فى باللى وكمان زبره كبير كبير اوى يخربيته دا فشخ كسى وطيزى
وكمان خد الورقة دى كمان يا خليل افندى
ورقة تانية ايهدى يا عمدة
دى ورقة بيع وشرا برضه لنص فدان جمب البيت اللى هيبقى ملككم علشان تزرعو فيه اللى انتو عايزين انا عارف انك دمك حر ومستتقل ان الاكل يجى عندى من الدوار ليكو مع انى ده اقل حاجة بعملها لاخويا وحبيبى يا خليل افندى
كتير اوى يا عمدة بجد كدة كتير نص فدان بحاله لا لازمن ادفعلك حقه ده يا عمده
بص طيب انا حالف البيت ماخد ولا مليم والنص فدان حقه وقت ما تجمع فلوسه معاك فى اى وقت هبقى اخد حقه منك مرضى كدة يا خليل افندى
مش عارف اقولك ايه يا عمدة
متقولش حاجة يابا والعمدة جميله ده دين فى رقابتنا لاخر العمر وكرمه كرم ولاد الاصول يارين نقدر نردله ولو حاجة من كرمه لينا
امضى يلا يا خليل افندى على الورق وخد ولادك وروح شوف الدار والارض وانا عازم نفسى على غدا معتبر لما تقعدوا فى الدار ولا ايه يا ام ادهم
تشرف وتنور يا عمدة فى اى وقت الدار دارك
تسلم يا عمدة وهنستنى زيارتك لينا فى اى وقت يا عمدة وخدت مراتى وادهم وفطنة بنتى ونقلنا حاجاتنا من بيت الضيافة ورحنا بيتنا الجديد
واول لما دخلنا سعاد بقت فرحانة اوى
مبسوطة يا سعاد
اومال يا خليل انا مكنتش متخيلة العمدة يعمل معانا كدة ويدينا دار تبقى ملكنا العمر كله لينا ولاودنا
انا فرحان اوى يابا
وانا كمان يا ادهم يخويا فرحانة اوى اوى بقى لينا دار ملكنا
العمدة بقت جمايله مغرقانه ومش عارف اردله جمايله ازاى يا ولاد
هنردله مسير الوقت يجى ونردله يخويا وبقينا كلنا فرحانين اوى اوى وقعدنا طول اليوم بنوضب فى الدار الجديدة بس بالليل ادهم برضه عوق وغاب برا البيت
ازيكو يا اصحابى عاملين ايه
كنت فين يا ادهم اتاخرت علينا
مفيش اصل العمدة ادنا دار جديدة ونقلنا فيها
مبروك يا ادهم العمدة بتاعنا حقانى وبيدى الفلاحين حقهم ومببخلش عليهم ابدا
ايوة يا حسانين كلامك مظبوط العمدة حقانى علشان مصرى وابن بلد انما الخواجات ولاد الكلب اللى الملك فى سهرة فى كباريه ولا لعب قمار يفرق اراضى الفلاحين عليهم ببلاش وكمان بيشغلو الفلاحين عندهم زى العبيد
واحنا مش لازم نسكت ابدا على الظلم اللى بيحصل للفلاحين دول اهلنا واحنا اكتر ناس نحس بيهم
عندك حق يا عوضين عندك حق
وهنعمل ايه يا ادهم
احنا دلوقتى يجى خمسة ستة لازمن يبقى معانا رجالة تانية وكمان مكان نتقابل فيه
فى مغارة قديمة فى اخرة البلد زمان اهل البلد طلعو على المغارة انها مسكونة بالعفاريت والناس تخاف تقربلها
عفارم عليك يا عطية يخويا ده احسن مكان وهنتقابل فيه بعد كدة ويكون بالليل
طب عايزين نعمل اى حاجة فى خواجة فى البلد اللى جمبنا سارق عرق الفلاحين وكمان بيضربهم بالكرباج
اسمه ايه الخواجة ده
اسمه الخواجة جون وهو ابن عم الخواجة الكبير اللى بيقوله عليه ماسك الحملة الانجليز اللى فى مصر وكان بيلعب قمار مع الملك واداله العزبة كلها هدية ليه ومن ساعة لما جه قعد فى العزبة وقعد فى قصر كبير اوى وكمان العمدة بيسمع كلامه وحاطط غفر كتير فى القصر بيحموه
العمدة الجبان خايف على العمودية
هو ده يا عوضين الخواجة اللى هناخد منه حق الغلابة ونرجعه ليهم
طب ازاى يا ادهم
هقولكو ازاى اول حاجة حد فينا يروح ويراقب القصر من بعيد ويعرفلنا كل حاجة عن الخواجة
انا هعمل كدة يا ادهم سيبها عليا
عفارم عليك يا محمدين اوعى حد ياخد باله منك او بتعمل ايه
متخفش عليا يا ادهم
هو الخواجة جون معاه مين فى القصر
هو ومراته خواجاية زيه اسمها ايه اسم غريب جوى اسمها ايه ياواد يا فتيحة اسمها ايه سما
ايه سما
لا لا اسمها ايه افتكرت الخوجاية رنا صح اصل فى واحدة معرفة شغالة عندهم فى القصر قالتلى على اسمها
طب حلو ده مين دى
الخوجاية رنا
ياخى لا قريبتك اللى شغالة فى القصر
اه دى البت فتحية هى معرفة عايزينى اسالها على حاجة فى القصر
اه ولا اقولك لا لا تقع بلسانها بعد اللى هنعمله وتقر عليك اوعى تسالها على حاجة وابعد عنها خالص اليومين دول فاهم يا فتيحة
فاهم يخويا فاهم
محمدين اهم حاجة تعرف كل حاجة عن قصر الخواجة
حاضر يخويا حاضر
احنا لازمن ناخد حق الفلاحين الغلابة من الخواجة ابن الكلب ده ولازمن يعرف ان اللى هيظلم الفلاحين احنا هنجبله حقه
عندك حق يا ادهم عندك حق وكلنا معاك وسبتهم ورجعت على الدار
ازيك ياما ازيك يابا
ايه اللى اخرك كدة يا ادهم يبنى
مفيش ياما كنت قاعد مع اصحابى وسهرنا شوية
مش قولتلك متخفيش عليه يا سعاد ابنك كبر هو عيل صغير لسة خايفة عليه
اه يخويا ومخفش عليه ليه بقى مش ابنى حبيبى
طب قومى يختى انا هقوم اروح الغبط الصبح بدرى وعايز انام
يلا يخويا وانتو يلا ادخلو نامو ماشى يا فطنة بطلى رغى انت واخوكى ونامو علطول انتو بتصحو بدرى
حاضر ياما ودخلت انا وجوزى اوضتنا
وفطنة دخلت اوضتها هى واخوها
ايه ده بقى مفيش غير سرير واحد وكنبه
نامى انتى يختى على السرير وانا هنام على الكنبة
تسلم يخويا يا حبيبى بس انا مش جايلى نوم تعالى نرغى شوية
يابت بطلى رغى ابوكى لو سمعنا هيجى يزعقلنا
اهم دخلو نامو متخفيش وقعدنا على السرير نرغى شوية
يابت تعالى بقى وحشانى
وانت كمان يا خويا استنى البسك قميص النوم الاحمر اللى بتحبه
اه يابت بيهجنى اوى وهو مبين بزازك الملبن ولا طيزك ولا جسمك بس بقولك ايه وطى صوتك مش كل لما اجى انيكك صوتتك يبقى عالى ولادك بسمعونا
وانا هعمل ايه انا كدة لما بتناك وابقى مبسوطة غصبن عنى صوتى بيبقى عالى
طب اخلصى يابت
اهو ادينى قلعت كل حاجة وبقيت ملط ولبستلك قميص النوم الاحمر
اووووووف عليكى يا لبوة يخربيت بزازك
اسكت محكتلكش على اللى حصل النهاردة فى دوار العمدة
هو ده وقته
ياراجل انا اقصد اصل
اصل ايه يا لبوة حصل ايه
مفبش اصل العمدة وانا خارجة من الحمام وطالعة من الباب خبط فيا وهو كان داخل الحمام ومستعجل زى ما يكون كان مزنوق
عادى يعنى هو خبط فيكى ازاى يعنى
ابدا اقولك ولا هتزعل ونمت جمبه على السرير وكان لابس اللباس بس ومسكت زبره وبصتله وانا بضحك
بتضحكى على ايه يا شرموطة متقولى يابت حصل ايه
مفبش مفيش محصلش حاجة انت زوبرك هايج ليه كدة
يابت انطقى وقولى العمدة خبط فيكى ازاى
انت عايزينى اقولك يعنى ومش هتزعل
لا مش هزعل قولت يابت
حاضر هقولك اهو زوبرك هايج وحلو اوى

• عجبني
  • نار ياحبيبي نار
  • حبيته
التفاعلات: mo3men, aldorg, بموت في نيك الشواذ و 21 آخرين
كاتبي المفضل دايما بستمتع بيك

• عجبني
التفاعلات: Sharo elgen 1 و عاشق الديوثين
تسلم ايدك بجد تحياتى لك قصه روعه

• عجبني
التفاعلات: Sharo elgen 1
الجزء الاول
يابت امشى بطلى يا لبوة تهزى فى طيزك الحاج دياب عينه عليكى هيجتيه يا لبوة
يووووووه هو انا عملت حاجة مانا غصب عنى الكلت الطباخ الخواجة قطعهولى اعمل ايه بس
طب مدى شوية على الدار وسحبتها من ايديها ورحنا على الدار انا وهى وفطنة بنتى وادهم
ودخلنا الدار هى صغيرة شوية بس معقولة وفيها اوضتين كبار وصالة كبيرة وحمام ومطبخ
مراتى اول ما دخلت الدار دى حلوة اوى يا خليل دا الحاج دياب بيحبك اوى على كرم الضيافة اللى عملو معانا ده
اومال يا بت مش بقولك معرفة من زمان وهو ابن اصول
حلوة اوى يابا الدار
عجبتك يا فطنة
اوى يابا بس برضه مش عارفة ليه سبنا الوسية محدش قاللى حاجة غير ان الخواجة غضبان عليك
وهو ده شوية يا فطنة يختى ابوكى حر ودمه حر ومرضاش ان الخواجة يضربه قدام الفلاحين وراح ضربه هو ودى اهانة كبيرة انتى مش عارفة الخواجة غضب وثار وبقى عامل زى التور الهايج وعايز ينتقم من ابوكىباى طريقة فكان لازم نسيب البلد فهمتى يا بت ولا لسة
ايوة ايوة يخويا فهمت انت بتزعق كدة ليه
ولا بيزعق ولا حاجة يا فطنة يلا خشو انتى وامك وضبوا الدار
حاضر يابا
وانت يا ادهم ساعد امك
حاضر يابا
شوية وجت البت زينب اللى شغالة عند العمدة دياب ومعاها صينية كبيرة وعليها اكل كتير
يا خليل افندى
ايوة مين
انا زينب يا خليل افندى شغالة عند العمدة دياب
خشى يا زينب
العواف
يعافيكى يختى وايه ده كله يا زينب كتير يختى
ولا كتير ولا حاجة يا سعاد يختى دا العمدة موصينا على عليكو اوى
تسلمى يا زينب ويسلم العمدة ودايما الخير حداكو
تسلمى يختى تومريش بحاجة تانى
تسلمى تسلمى يا غالية
حبيبتى يختى
اشكرلنا العمدة يا زينب على كرمه معانا
حاضر يا خليل افندى هو كان بيقولك بعد ما ترتاحو باليل كدة ابقى تعالى اشربو الشاى معاه
حاضر يا زينب حاضر
بالعواف انا بقى ومشيت زينب وقعدنا كلنا وكنا جعانين اوى وكلنا ودخلت انا وسعاد اوضتنا ريحنا شوية وادهم وفطنة دخلو اوضتهم ريحو هما كمان
بالليل صحينا ورحنا كلنا نشرب الشاى مع العمدة
واول لما وصلنا دوار العمدة قابلنا العمدة دياب بالحضن
شرفتنا يا خليل افندى انت والاسرة الكريمة
تسلم يا عمدة تسلم واجبك وكرمك معانا عمره ما يتسنى
متقلش كدة داانت زى اخويا بالظبط يا خليل افندى
عجبتك الدار يا ام ادهم
تسلم يا عمدة الدار كبيرة وكرم كبير
اعتبرى الدار داركو يا سعاد العمدة موصينا عليكو اوى
تسلمى يا ست مربوحة يا بنت الاصول ده من كرم اخلاقكو
وناوى على ايه يا خليل افندى زى ما قولتلك انا عايزك معايا فى الغيط تمسكلى الدفاتر انت شاطر فى الحاجات دى
انت تومر يا عمدة حاضر اللى تشوفه
وانت يا ادهم عايزك تكمل علامك انت وفطنة
انا خلاص يا عمدة بعرف اقرى واكتب واشتغل مع ابويا امسك معاه الدفاتر
عفارم عليك يا ادهم راجل يا واد
وفطنة تكمل علامها ولا خلصت
انا برضه بعرف اقرى واكتب وبساعد امى فى شغل البيت بس ناوية اكمل علامى ولا ايه يابا
اللى انت عايزاه يا فطنة
لا تكمل علامها يا خليل افندى دى زى بنتى بالظبط واللى عايزينه تحت امركو
تسلم يا عمدة دانت خيرك مغرقنا
متقوليش كدة يا ام ادهم دا خليل افندى صحبى وحبيبى وعشرة عمر
تسلم يا عمدة وقعدنا نحكى كتير واخر الليل رجعنا على الدار
يابا احنا مش هنسيب حقنا
ازاى يا ادهم ماخلاص يبنى
لا يابا وحق عليا ما سيب تارنا عند الخواجة ولازمن اعرفه غلطه
هتعمل ايه يا ادهم
متخفيش ياما لسة مش عارف لسة بس مش هسيب حقنا ابدن
طيب طيب يا ادهم نتكلم فى الموضوع ده بعدين
يلا علشان عندنا شغل بكرة بدرى فى الغيط
حاضر يابا
انا داخل انام داخلة معايا يا سعاد
لا انا هقعد شوية انا والبت فطنة نوطب الدار ونشوف حالنا وبعد اذنك يخويا واجب عليا اروح اساعد الحاجة مربوحة مراة العمدة فى الدار ولا ايه اقولك
صح عداكى العيب بس هتساعديها ازاى ما عندها يختى البت زينب وعفاف
اهو اساعدها فى الطبيخ وكدة مانت عارف طبيخى لا يعلا عليه
ماشى يختى والبت فطنة
هتيجى معايا واهى اعلمها الطبيخ برضه
ماشى يا سعاد ماشى اللى تشوفيه
انا داخل انام وصحينى بدرى على الفجرية كدة علشان نروح الغيط
حاضر يخويا
ودخلت انام وصحينا تانى يوم وفطرنا كلنا وخدت ادهم ورحنا على دوار العمدة اللى جه معانا الغيط وادانا الدفاتر وعرف الفلاحين كلهم وبقيت خوجة ونايب عنه فى كل حاجة تخص الغيط كلها
والفلاحين كانو فرحانين اوى بينا وهما ناس طيبين اوى اوى
والعمدة سابنا ورجع على الدوار ومراتى سعاد وفطنة بنتى راحو بساعدو الحاجة مربوحة فى الدوار وكانت فرحانة بيهم اوى اوى بس ايه اللى ممكن يجرى فى الدوار مش عارف الفار بيلعب فى عبى من ساعة ما لمحت العمدة وعبنه على طيز مراتى سعاد ... ايه اللى ممكن يجرى مش عارف ... مش عارف
جميله ............استمر وبالتوفيق

• عجبني
رائع

• عجبني
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
روووووعاتك يا برنس

• عجبني
ياااااه ده انا كنت يئست من انك تكتب السلسلة الثانية . عود احمد اخي الكاتب الكريم .

• عجبني
تسلم ايدك
مبدع دائما

• عجبني
هى فين السلسلة الاولى

• عجبني
يااااه اخيرا رجعت تكتبها تانى دا انا كنت نسيت القصه...شابو

• عجبني