NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

من اللى بشوفها هنا من معامله سيئه للام والاخت اى احد يعرف اغلب الرجاله هنا ..الواحده بتحمد ** انها مخلفتش لسه ..لكن لو ** كرمنى استحاله امسك ابنى تلفون قبل ما يبقى راجل وراجل وراجل لان انصاف الرجال كترت اوووووى ..الواحده تنتبه لهدومها وسط اخوها وابوها وابنها ..ده اللى ناقص 🤦‍♀️🤦‍♀️
بصى انتى ليكى الحق قى كل اللى بتشوفيه وليكى الحق تحرصى بس مش كل الناس زى بعضها فى ناس تحافظ على أهل بيتها وعمرهم ميشفوهم بشكل وحش او بطريقه وحشه وانا هنا بتكلم عن نفسى مهما كان دى اختى او امى عمرى ما ابص ليهم بطريقه حطا
اخر حاجه انتى لو واثقه من نفسك ومن تربيه باباكى وامك ليكو مش هتفكرى بالشكل ده وليكى الحق تقلقي ونص الناس اللى هنا كدابين اصلا ومفيش كلمه واحده ثقه
اخر حاجه شكرا ليكى وبتمنى كلامى ميكونش فى اى مضايقه ليكى وشكرا 🌹🌹

• عجبني
التفاعلات: mervat adel
اللى هنا دا نسبة بسيطة من المجتمع مش كل المجتمع بلاش الهلع دا والمراقبة وابة لكل شخص متخليش شوية الاكونتات الفيك اللى متكررة هنا لنفس الاشخاص ترعبك احنا 100 مليون لما يبقى فيهم حتى الف واحد ديوث مش رقم المصيبة بقى ان الموضوع بينتشر ودا بسبب الشهوة والفضول
المصيبه انهم فى تزايد ..افتح التايم لاين تلاقى شذوذ ودياثه بسسسسسس

الواحده خوفها بيزيد يا رونى اووى
لا طبعا ده ماتخافيش و لا حاجه العكس خدي بالك و ركزي دلوقتي التربيه تركيز في التفاصيل الصغيره اكتر بس

الوضع صعب اوي يا روني
ليا قرايب ***** لما بقعد معاهم و اشوف كمية الوقت الي هما ماسكين في الموبيل و الافكار الي بيتبنوها من دلوقتي بترعب
و افضل احاول اتكلم و اوعي سواء الاهل او ******* و مفيش فايدة
فيه اهالي معتقدين ان طالما التيليفون ولا ايباد مسكتهم يبقي كدة تمام
بقى ادمان لاطفال تشوف النيك توك والقرف ده وتتعلم منه ..اقربهم ترند اه الشارع اللى وراه ..دى علقت مع أبن اختى ..ود قله ادب زعقت فى اختى قولتلها ازاى تسيبيه كده وبقيت أعلمه انه غلط وعيب

كلامك صحيح 100%
لكن في المكان الخطأ تماما
المشكله ان هنا مكانه لو عاوزين نفهمهم انهم غلط صعب نتكلم فيس مثلا وهم مش هناك اصلا

بقى ادمان لاطفال تشوف النيك توك والقرف ده وتتعلم منه ..اقربهم ترند اه الشارع اللى وراه ..دى علقت مع أبن اختى ..ود قله ادب زعقت فى اختى قولتلها ازاى تسيبيه كده وبقيت أعلمه انه غلط وعيب
للاسف علشان كدة في خاصية في الاجهزة المفروض الاهالي تاخد بالها منه الي parenting control
و يبقي فيه ليميت لي الوقتالي الطفل هيقعد فيه علي الموبيل و طبعا مع مراقبة المحتوي الي بيشوفوه

• عجبني
بالضبط الكلام هنا انا شايفاه صح يمكن حد منهم يفهم ان امه واخته واى حد يعرفه ملهوش ذنب فى مرضه والمفروض يعقل ويبطل ده
وجهة نظر تحترم يا ريم

لاكن بالنسبالي ديه مش نصيحة لان مش بوجه ليهم كلام بالنسبالي التجاهل اسلم حل

لاكن الفكرة بالنسبالي في رفض الخطأ ،السكوت عنه و التعامل معاه انه وضع عادي و المفروض نتقبله ده شيء صعب عقلي انه يتحمله

الفكرة مش اننا بس بنتكلم في ميول او واحد فعله بيأذي نفسه بس ،ديه حياة اسرة كاملة بتتفضح بي سبب واحد الشهوة لاغية عقله
الفعل الي بنتكلم عنه في اطراف كتير بتتأذي و يعتبر جريمة و تشهير كمان

المصيبه انهم فى تزايد ..افتح التايم لاين تلاقى شذوذ ودياثه بسسسسسس
عارف وشايف صدقينى ومتابع انا قديم شوية هنا الفكرة ان فى احتمالات كتير انهم مثلا كام واحد وليكن خمسين واحد وكل واحد عامله اكونت واتنين وتلاتة زى البنات الىل هنا كل واحدة عندها اكونت واتنين القليل فيهم عنده واحد بس مش كل الناس بردو الشاهد انك عشان فى مجتمع ضيق وكله اوضة وصالة شايغة انهم كتير اوى وبتشكى فى كل الىل حواليكى الشك ظاهرة صحية عشان تاخدى بالك كويس ولكن الزيادة عن اللزوم هيبقى وسواس قهرى ومرض انتى اتاكدى من الىل حواليكى مرة واتنين وعلى فترات وعيشى حياتك عادى واصلا لو رجعنا للدين هتلاقه حاط حدود للبس الست او البنت حتى لو محارم فى حدود وبالنسبة للتزياد الاعداد فى الشذوذ والدياثة اها فعلا بيزيد نتيجة افلام السكس وحب الفضول عند الناس الىل بياخدهم لسكك ميعرفوش يرجعوا منها

الجيل الحالي انسي انك تعملي أو تعدلي من العقليات الموجوده فيهم .
الحل في الأجيال القادمه .
الاطف..ال الحديثه لازم لازم الأمهات والاباء يراعوا الامراض المنتشره حاليا وياخدوا بالهم من التربيه الصح .
ولازم لازم زي ما وصانا الن.بي ينفصل ونعزل بين الذكور والإناث في المنام والفراش 🤝🤝
مش هقول انا شيخه لكن فعلا انا منتظره طف.ل ناويه اربيه بطريقه صح واتعلم من اخطائي في حياتي فيه وفي حياته
بس مش صح نسيبهم برضو الضرر علينا اكبر ..يوما ما حتلاقى صورتك مكان وحده اتفضحت بسبب حد تعرفيه

• أتفق
التفاعلات: الملك السادى
بصى انتى ليكى الحق قى كل اللى بتشوفيه وليكى الحق تحرصى بس مش كل الناس زى بعضها فى ناس تحافظ على أهل بيتها وعمرهم ميشفوهم بشكل وحش او بطريقه وحشه وانا هنا بتكلم عن نفسى مهما كان دى اختى او امى عمرى ما ابص ليهم بطريقه حطا
اخر حاجه انتى لو واثقه من نفسك ومن تربيه باباكى وامك ليكو مش هتفكرى بالشكل ده وليكى الحق تقلقي ونص الناس اللى هنا كدابين اصلا ومفيش كلمه واحده ثقه
اخر حاجه شكرا ليكى وبتمنى كلامى ميكونش فى اى مضايقه ليكى وشكرا 🌹🌹
المصيبه فى التفكييير ..ازاى حد يشوف أمه او خته كدا ..وحتى لو منضش والجو ده طب واللى عاوز مراته تعمل كده ده اييه ده اللى المفروض حيربى اصلا لا وكمان اللى بيتخيل بنته ينهار اسود

الجيل الحالي انسي انك تعملي أو تعدلي من العقليات الموجوده فيهم .
الحل في الأجيال القادمه .
الاطف..ال الحديثه لازم لازم الأمهات والاباء يراعوا الامراض المنتشره حاليا وياخدوا بالهم من التربيه الصح .
ولازم لازم زي ما وصانا الن.بي ينفصل ونعزل بين الذكور والإناث في المنام والفراش 🤝🤝
مش هقول انا شيخه لكن فعلا انا منتظره طف.ل ناويه اربيه بطريقه صح واتعلم من اخطائي في حياتي فيه وفي حياته
ماهو المشكلة ان الجيل الحالى لازم يتصححله مفاهيمه عشان هو الى هيبقى اب وام للأجيال الىل جاية فلو دا فاسد مش هيجيب دكاترة يعنى لازم نلحق من اول الجيل الحالى

بس مش صح نسيبهم برضو الضرر علينا اكبر ..يوما ما حتلاقى صورتك مكان وحده اتفضحت بسبب حد تعرفيه
وغير كدا ماهو الجيل الحالى هو اب وام الجيل اقادم فلو هو شمال مش هيربى جيل يمين يعنى

• عجبني
لا طبعا ده ماتخافيش و لا حاجه العكس خدي بالك و ركزي دلوقتي التربيه تركيز في التفاصيل الصغيره اكتر بس
و**** يا رونى الخوف من العقل الباطن متشوفيش الرسايل اللى بتوصلنى الواد ميبقاش لسه بلغ ويبعتلى عاوز طريقه اوصل لماما ..وازاى اعرف لو ماما بتكلم شباب احييه وانت مالك اصلا دى مهمه ابوك او خالك او حد كبير انه يقوم امك لو غلط لكن توصل لمين معلش

للاسف علشان كدة في خاصية في الاجهزة المفروض الاهالي تاخد بالها منه الي parenting control
و يبقي فيه ليميت لي الوقتالي الطفل هيقعد فيه علي الموبيل و طبعا مع مراقبة المحتوي الي بيشوفوه
فعلا لازم الاهل يعملوا كده ..لكن بشوف اختى تقولى ايه قال خليه يحل عن دماغى بالتاب او الفون ..ببقى نار منها ازاااى تعمل كده فيه وتدمره

فى نقطة انتو عمش واخدين بالكو منه وغيابها سبب فى بلاوى كتير بردو غياب الاب غياب راجل البيت دور الاب مهم جدا فى تقويم مراته وبنته وابنه شاء من شاء وابى من ابى عشان كدا فى الدين هو الراعى وهو المسؤل قدام **** عن رعيته وهو القوام

و**** يا رونى الخوف من العقل الباطن متشوفيش الرسايل اللى بتوصلنى الواد ميبقاش لسه بلغ ويبعتلى عاوز طريقه اوصل لماما ..وازاى اعرف لو ماما بتكلم شباب احييه وانت مالك اصلا دى مهمه ابوك او خالك او حد كبير انه يقوم امك لو غلط لكن توصل لمين معلش
كل ده خيال يا حبيبتي مش حقيقه و هو لا يجرأ طيب حتي لو خيال اكيد غلط برده اكيد انتي بقي تتعلمي من الحاجات دي لان اللي هنا صحيح مش حاله تذكر ولا يعبر عن الكل و نسبه صغيره جدا بس برده نحطها في الاعتبار

• أتفق
التفاعلات: البرنسيسه ليدي
فعلا لازم الاهل يعملوا كده ..لكن بشوف اختى تقولى ايه قال خليه يحل عن دماغى بالتاب او الفون ..ببقى نار منها ازاااى تعمل كده فيه وتدمره
دا الغلط بعينو لازم تسمعو وتنصحو وتفهمو براحه وتعمل كنترول كويس وتكون عارفه هو بيعمل اي علي التاب أو الفون

• عجبني
كل ده خيال يا حبيبتي مش حقيقه و هو لا يجرأ طيب حتي لو خيال اكيد غلط برده اكيد انتي بقي تتعلمي من الحاجات دي لان اللي هنا صحيح مش حاله تذكر ولا يعبر عن الكل و نسبه صغيره جدا بس برده نحطها في الاعتبار
الخيال لو موقفش ورجع فيه هيوصل للحقيقه ياروووني معظم الحالات الي زي كدا بتبدأ بالخيال وبتتحول بالتدريج لحقيقه

• عجبني
المشكله ان طول ما المشكله موجوده فهى خطر ..زى ..ولا بلاش خدت بان لما اتكلمت عن غزه واعتبروها سياسه

• عجبني
التفاعلات: البرنسيسه ليدي
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%