NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

دندوشه

Daemon mode is active
دكتور نسوانجي
أستاذ نسوانجي
عضو
توجه جنسي
ثنائي الميل
كلنا بنندم على حاجات كتير عملناها فى حياتنا بس هو ينفع نندم على اننا معملناش الغلط فى يوم من الايام
انا ندمانه انى معملتش حاجات كتير غلط فى حياتى هو ده طبيعى

• عجبني
  • يالهوي هي وصلت لكده
  • محزن
التفاعلات: المارد الاحمر., Maxxx_PlayerxXx, roy.kah1986 و شخص آخر
بالعكس في حجات غلط بنقول كويس اننا معملنهاش عارفه انا في واحد اعرفه قالي في مره تعالي جرب مخدر معين و قعدت افكر كتير و قولت لا بلاش لحد ما هو ادمنه و دخل مصحه في حجات مينفعش نندم عليها ابدا راجعي نفسك يا ندوشه و خلي بالك من ضميرك كويس جدا و اوعي تفكري كده بعيد عن المربع هنا عشان هتخسري كتير اوي

كلنا بنندم على حاجات كتير عملناها فى حياتنا بس هو ينفع نندم على اننا معملناش الغلط فى يوم من الايام
اوقات كتير بيكون مباح الندم مع اختلاف المراحل العمريه مثلا ندمان اني معملتش علاقات وانا ف سن المراهقه اللي هوه ف البدايات الشغف والمتعه بتنتهي الاهم من كل دا هوه ازاي تسيطري علي نفسك ف وقت الندم وجلد الذات

بالعكس في حجات غلط بنقول كويس اننا معملنهاش عارفه انا في واحد اعرفه قالي في مره تعالي جرب مخدر معين و قعدت افكر كتير و قولت لا بلاش لحد ما هو ادمنه و دخل مصحه في حجات مينفعش نندم عليها ابدا راجعي نفسك يا ندوشه و خلي بالك من ضميرك كويس جدا و اوعي تفكري كده بعيد عن المربع هنا عشان هتخسري كتير اوي
ماهو دى المشكله انا ندمانه على حاجات غيرى بيحمد **** انها مش قى طريقه
مش عارفه اراجع نفسى ازاى او احسابها ازاى

اوقات كتير بيكون مباح الندم مع اختلاف المراحل العمريه مثلا ندمان اني معملتش علاقات وانا ف سن المراهقه اللي هوه ف البدايات الشغف والمتعه بتنتهي الاهم من كل دا هوه ازاي تسيطري علي نفسك ف وقت الندم وجلد الذات
منا مش عارفه اسيطر على نفسى

لا مش طبيعي

• عجبني
التفاعلات: الصقر_الجارح و CoConutzuz
منا مش عارفه اسيطر على نفسى
ما هوه علي حسب الحاجه اللي ندمانه عليها واد ايه ممكن تسبب مشاكل مثلا ندمانه انك مجربتيش المخدرات فدا ميستحقش الندم ندمانه مثلا متجننتيش جنسيا اوقات لو هيجي من وراه مشاكل يبقي بلاه ... ممكن تحددي مثال علي حاجه ندمانه فيها وممكن نفيدك برأي

ماهو دى المشكله انا ندمانه على حاجات غيرى بيحمد **** انها مش قى طريقه
مش عارفه اراجع نفسى ازاى او احسابها ازاى
الحوار شكله كبير بصي انتي محتاجه تريحي اعصابك و تعملي حاجه بره الصندوق الي بتلفي في غيري مودك شوايه و صدقيني هتلاقي فرق يعني انا اول ما بحس اني مش تمام بتمرن علي جسمي ممكن تضرب مني اقوم اعمل اكل
ادي ناس جزاء في الشغل
اي حاجه المهم اني اخرج الطاقه السلبيه

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
لاى درجه وهل فعلا محتاجه اروح لدكتور نفسى
لا مش محتاجه تروحي دكتور نفسي انا بلاحظ انكم أوفر زياده في حتت الدكتور النفسي حتى لو كان معاكو صداع هتحتاجو دكتور نفسي😂 بصي حبيبتي احيانا الانسان بيندم انو معملش الغلط مع صديق ميستاهلش حبيب خاين يعني ده عادي نابع من شعورو بالذنب اتجاه نفسو وغيرها من الامثله اما الاغلاط الي بتتكلمي عنها "ده لو هي فعلا الي ابالي" فمش طبيعي انك تندمي علشان معملتيهاش بالعكس المفروض تكوني مبسوطه ان الدنيا بوساختها والناس بوساختهم مأثروش فيكي ولا غيرو حاجه جواكي .

• بيضحكني
  • أتفق
  • عجبني
التفاعلات: فكرى، UnIdEnTItY و dr_nero
مش طبيعي
هو ضعف زي مافي لحظة بنلاقي الغلط ادامنا و نصعف و نعمله
احيانا في لحظة قوة نقدر نبعد بس في لحظة ضعف تانية نقول ياريتنا كنا كملنا
كلها صراعات نفسية بين الحلو و الوحش اللي جوانا و محتاجة بس قوة ارادة مش دكتور نفساني ولا حاجة

• عجبني
التفاعلات: فكرى
كلنا الشيطان بتركب دماغنا ساعات بطريقة أو بأخرى وبيبقى عايز يودينا لدرجة ابعد من اللى احنا وصلينها.. أعضاء المنتدى هنا الحاجات اللى جربوها مختلفة ومتعددة بداية من البورن والعادة السرية وصولا للعلاقات الجنس المفتوحة والشذوذ والجماعة والسادية وغيره .. اختلافهم معتمد على هما سمحوا للصوت اللى فى دماغهم ده يسيطر لمدة قد ايه وفى أنهى حاجات .. الوسوسة اللى بتجيلك هتلاقى بتيجى لناس كتير انا منهم بالمناسبة .. بس حلها الوحيد التجاهل وانك تفتكرى ان إيان كان اللى بتفكرى فيه يبان لذة بس بعد ما بتروح ندم أو اكتئاب أو أقل واجب احساس بالضياع وانك مش عارف حياتك رايحة على فين .. فا سيبك من الصوت ده والأفعال اللى بيندمك عليها .. لأنه هدفه الإساسى انه يحاول معاك انك تعمليها على كبر .. عشان يخسرك حياتك الموجودة وعشان يضيع كل اللى بنيتيه زمان

• عجبني
التفاعلات: فكرى
ايوه امر طبيعي لاني انا كمان بندم كتير اني وصلت لاني اعمل حاجات غلط واترددت فيها وضاعت الفرصه بس الحقيقه مش عارف لو كنت عملتها هل كنت حكون في حاله نفسيه احسن من دلوقتي ولا اسوأ

بصي يا دندوشه .. طبعا كمبدا ندم اه كلنا ندمنا والندم دا انواع ممكن زعل او لوم او عتاب للنفس لان طبيعه بعض البشر او اغلبهم النفس اللوامه بس برضه حسب شخصيتك وتقبلك للامر وانشغالك وتغير روتين حياتك بجديد او مختلف فالزعل يروح او يتنسي او تنشغلي ولكن التركيز فيه ليصل لندم قد يكون بسبب تاثير الحاجه الي سبيتها وشايفه قدام عينك ومتفرغه للتفكير فيها بدون حلول او بدائل

اما عن ما ندمنا عليه حاجه صح او غلط فترجع برضه للثقافه والوسط وايه هيه الحاجه واثرت عليك قد ايه ومن باب شهوه او تغير دائم وهتاثر لاحقا قد ايه

فمثلا هل ندمت علي عدم تطبيل او لسان حلو مع مدير مؤذي او فاسد فضيع تريقتك وعين من اقل او خرب الدنيا وفضل قدام عينيك .. مكنش هيجري حاجه لو كلمه صباح الخير جابت حقك وتغيره سهل مثلا كاسلوب مع التزام حدود

غير لما ندمت علي مخدر حشيش بسط زميله بس ما زالت اخلاقك وعقلك منعك وبعيدا عن بره اقروه زي هولندا بنسبه ٥ جرام بشروط ولا انصح بيه ولكن دول ليهم ثقافتهم وضغوط مجتمعهم المدني فمقارنتك بره الاطار وممكن تكون نشوه مجنونه وكلام لا يسيطر عليك خاصه لو شخصيتك قويه ولو جربت ومعجبكيش تقدر توقفي او مره وبس

اما تنجرفي و تلومي نفسك انه كمان شم بورده او غيره كدا دخلنا في ادمان مدمر واعتقد دا زعل او اشتياق لمجهول معلوم طريقه لا يستحق فالقصه برضه فيها حدود ولا مفتوحه

وكل دا برضه يقول ما ندمت عليه في وازع انت شفتيه او اتربيت عليه وقفك ودعاك للتفكير والتردد قد يسمي ندم او تردد بس اعتقد اوقات لما تشوف النتيجه الامر او سبب قلقك ظهر منه بتقول احسن ما عملتش ..

من الاخر مبدا موجود تعميمه صعب .. لانه اصلا ساعات بنندم علي صح عملناه لناس لا تستحق ولا سبب ضرر اكتر لم نره ونندم برضه .. فاحساسك طبيعي تعاملك معاه سواء عاوزه تبطليه او تنجرفي فيه هيكون راجع لتفاصيل ومقدرتك للتحكم

ايه الغلط الي انتي ندمانه انك مش عملتيه

ممكن
وفي بعض الأحيان
بحاسب نفسي اني مغلطتش

هو مبيبقاش اسمه ندم
هو لحظه فراغ قاعده مع نفسك دماغ بتفكر هو انا عملت حاجات كتير غلط مجاتش علي دي كنت حاسه اني هستمتع واهو من جمله الغلط الي عملته
بتركب مع دماغنا أحياناً حاجات زي كده
بس صدقيني بعد فتره لو قعدتي فكرتي تاني هتقولي كويس اني معملتهاش لأنها فعلاً مكانتش مستاهله اني افكر فيها
الفراغ بيقتل علي فكره وبيوصل بينا التفكير في بلاوي حاولي تلاقي حاجه تشغلي بيها وقت في اقرب فرصه

• عجبني
التفاعلات: زهايمر
الإنسان مِن غير صاحب مش هيعرف يعدي أي شيء صعب مهما كان قوي ، الرحله الصعبه بتهون مع شخص بتقاسمه كُل حاجه ، الإنسان ضعيف بطبعه لكن كُل شيء صعب في الحياه بيهون بضحكه وسط كُل التعب ، بالهزار واللعب ، بيهون كل شر مع الصاحب الصح♥️

• عجبني
التفاعلات: حسن٩٤
الحال من بعضه بس الفكره أنه معنديش الجرءه اعترف بكدا 😂

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%