NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

صباح الخير ...

سؤالي هو : هل الميول الجنسية فطرية أم مكتسبة ؟

بمعني : هل الشخص بيتولد من بطن أمه بميوله الجنسية الغير طبيعية والغير مألوفة أم أنه بيتولد بميول جنسية طبيعية ثم مع مرحلة البلوغ والمراهقة يكتسب الميول الغير طبيعية بسبب المؤثرات البيئية والإجتماعية والثقافية ؟

فإذا كانت مكتسبة .. هل يمكن التخلص منها يوما ما بطريقة ما ؟!
تلانسان بيتولد على الفطرة ميعرفش حاجة
كل التشوهات دى بتحصل بعد كدة
و اكيد لها علاج

صباح الخير ...

بمعني : هل الشخص بيتولد من بطن أمه بميوله الجنسية الغير طبيعية والغير مألوفة أم أنه بيتولد بميول جنسية طبيعية ثم مع مرحلة البلوغ والمراهقة يكتسب الميول الغير طبيعية بسبب المؤثرات البيئية والإجتماعية والثقافية ؟

لا انت بتتولد ملكش اي ميول لاي حاجه بتكتسبها من الحياه والمجتمع

صباح الخير ...

احنا بنتولد طبيعي جدا مش بنكون عارفين حاجه بس مع الوقت بيحصل تطور ف الهرمونات وطبعا البيءه والمجتمع الا بتتربي فيه ليه تأثير وتساعد ف كده

يعني التفسير العلمي يقدر يثبت اني كنت ديوث في بطن امي ؟
الدياثة مش ميول جنسية
هي فيتيش او كينك
انت لو بتنيك او تتناك مع راجل او ست او الاتنين هده هي الميول
انما اادياثة هي حالة مش ميول

• ايه ده
التفاعلات: أمير الظلام والملكة
الدياثة مش ميول جنسية
هي فيتيش او كينك
يعني المثليه لها تحليل علمي والدياثه فتيش 😳

عموما انا معرفش انت صح ولا غلط انا داخل هنا انبسط وأخرج مليش في المصطلحات الي توجع الدماغ 😅😅

• بيضحكني
التفاعلات: حنفي الونش
يعني المثليه لها تحليل علمي والدياثه فتيش 😳

عموما انا معرفش انت صح ولا غلط انا داخل هنا انبسط وأخرج مليش في المصطلحات الي توجع الدماغ 😅😅
الفيتيش مثل الدياثة مثل السادية مثل للمازوخية
ليه؟ لان النيول مش في طريقة الجنس! بل توجهك الجنسي وًالعاطفي الى اي شخص امراة رجل
الدياثة ناس cuckoled… بتستمتع بعلاقة بين طرفين تانيين… يعني اساسا مجرد ظرب عشرة فين الدور في العلاقة؟ هي فيتيش او كينك مثل السيطرة او غيرو…! اي شخص ممكن يظرب عشرة على اي خيال هو يحبو دي مش ميول

الفيتيش مثل الدياثة مثل السادية مثل للمازوخية
ليه؟ لان النيول مش في طريقة الجنس! بل توجهك الجنسي وًالعاطفي الى اي شخص امراة رجل
الدياثة ناس cuckoled… بتستمتع بعلاقة بين طرفين تانيين… يعني اساسا مجرد ظرب عشرة فين الدور في العلاقة؟ هي فيتيش او كينك مثل السيطرة او غيرو…! اي شخص ممكن يظرب عشرة على اي خيال هو يحبو دي مش ميول
ده بالنسبه للفتيش الي على حد فهمي أنه خيال في خيال ممكن يكون واقع ولو أصبح واقع فهو فتيش أو احساس أو خيال .

بالنسبه للمثليه بقى ايه تحليلك العلمي لها .

وهل المثلي صبح بين يوم وليله لقي نفسه مثلي ولا لازم عوامل أو بدايه خيال مثل فتيش الدياثه ؟
وهل ممكن نعرف أن المولود هيكون في يوم من الايام مثلي ولا لازم عوامل تأثر على ميوله حتى يصبح مثلي مثل باقي الميول زي الدياثه مثلا .

انت طرحت كلام كتير واثباته صعب لأن مش كل كلام يترص جنب بعضه يصدق .

بالنسبه لي مقتنع أن اي صاحب ميول لازم يتأثر بعوامل وأجواء محيطه تادي أنه يبقى صاحب الميل ده .

وخدت من نفسي مثال في تعليق فوق القي نظره عليه قبل الرد .

• عجبني
التفاعلات: bebooo6764 و Hamona
ده بالنسبه للفتيش الي على حد فهمي أنه خيال في خيال ممكن يكون واقع ولو أصبح واقع فهو فتيش أو احساس أو خيال .

وهل المثلي صبح بين يوم وليله لقي نفسه مثلي ولا لازم عوامل أو بدايه خيال مثل فتيش الدياثه ؟
وهل ممكن نعرف أن المولود هيكون في يوم من الايام مثلي ولا لازم عوامل تأثر على ميوله حتى يصبح مثلي مثل باقي الميول زي الدياثه مثلا .

بالنسبه لي مقتنع أن اي صاحب ميول لازم يتأثر بعوامل وأجواء محيطه تادي أنه يبقى صاحب الميل ده .

مرحبا الفانتازي هي الخيال و معناها الخيال الجنسي الي فمرحلة قصوى… و ممكن يتحقق و لو اتحقق ما يبقاش فانتازي… ينتقل الى الرغبات المثيرة او الشبق…
الفيتيش هي لما حد يكون عندو تركيز على تفصيلة فالجنس… كنوع قريب من الهوس لكنو مش هوس: الرجلين.. الصدر الصغير… الروج… اختلاس النظر لناس تانين وًالتجسس، اي موقف جنسي معين يكون قمة الاثارة للشخص او اي شيء ثاني كالبشرة… السن الخ الخ … حكاية مع طرف ثالث… حد ينيك مراتو… لو مثلا حكاية الدياثة تحققت : صارت علاقة بين ثلاث اطراف… يعني مرة اخرى مش ميول الدياثة لكن بايسكشوال ميول

بالنسبة للميول: هناك سلم من واخد لمية بين مغاير و بايسشكوال و مثلي… يعني الميول درجات الوان كثيرة! مش ابيض وًاسود.
المواقف و المجتمع تاثيرهم على الشخصية طبعا لكن مش على الميول… ممكن تاثر على كيف الواحد او الواحدة يعيشو حياتهم الجنسية… يتقبلوها ام لا… يكون عندهم عقد و كلاكيع يعبرو عنها في الجنس او. لا… ممكن تاثر على الهوية الشخصية : لكن لا تؤثر على رغبتك الى الرجال او النساء… هذه مافيهاش تاثير… اغلب الي ممكن نقول في عامل تاثير بيكونو (بايسشكوال على حد ما)

صباح الخير ...

هي مكتسبة وغالبا بسبب البيئة المحيطة بصاحب الميول

صحيح كلامك

صباح الخير ...

هذا سؤال جميل فعلا وذو مصداقية.. والرد العلمي المعروف، هو أن الشخص يولد بميول فطرية، تعبر عنها الغريزة بعد البلوغ.. وأما ما يدعى الميول، فإن للطفل مراحل قبل سن الخامسة من عمره.. في كل منها يشعر بالمتعة أو اللذة.. فينتقل من الاستمتاع بواسطة اللسان أثناء الرضاع، إلى الاستمتاع أثناء التبرز أو التبول.. وينمو تدريجيا إلى أن يبلغ سن المراهقة مع بوادر البلوغ. حينئذ يبدأ التحول في أعضائه الجنسية، بحيث يحس بمتعة غامضة.. تتأكد شيئا فشيئا.ز وخلال المرحلة الفاصلة بين مرحلتي لذة التبرز والبلوغ، يتعرض في حياته لتأثيرات خارجية.. اجتماعية وثقافية وسلوكية، أي من خلال تجاربه أثناء اللعب وحياته مع العائلة والأصدقاء.. وقد تؤدي هذه التأثيرات، حتى تلك التي يراها ويعيشها ولا يفهم جيدا حقيقتها.. إلى تخزين البعض منها في اللاشعور.. أي أنها تبقى مخبأة في ذاكرته العميقة بحيث لا يتذكرها لكنها تستمر مؤثرة في سلوكه.. وحسب ما يتعرض له يكون لتلك الذكريات الخفية تأثير مباشر على ميوله.. فشدة الحنان أو العنف، أو الحرمان من اللعب، أو الكراهية، أو الاستغلال والتحرش.. أي كل ما تعرض له في صغره يكون لها تأثير.. فإذا تخيلنا على سبيل المثال أن أحدا كان يضمه ويقبله ويعانقه ويلعب بأعضائه الجنسية في الصغر.. فإنه بالتأكيد سعبر عن الطاقة المخزنة في ذاكرته الخفية ببعض الميول غير الطبيعية.. مثل المثلية كسالب أو موجب.. والميل لحب الأشخاص الكبار، والعنف الجنسي، والرغبة في التجسس على الغير.. والحرص على الفرجة الجنسية وهكذا

• عجبني
التفاعلات: Hamona
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
الدياثة مش ميول جنسية
هي فيتيش او كينك

بصرف النظر عن التصنيفات والمسميات إن كانت حالة أو ميول .. اعتقد أن كلها في النهاية مكتسبة وليست فطرية .

بصرف النظر عن التصنيفات والمسميات إن كانت حالة أو ميول .. اعتقد أن كلها في النهاية مكتسبة وليست فطرية .
🤣😂 بالهنا و الشفا

صباح الخير ...

هما جانيين هرموني وجيني وطبعا البيئة

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%