NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

• عجبني
التفاعلات: الحالم10، ناقد بناء و BASM17 اسطورة القصص
  • عجبني
بس لنفترض ان القصه حجمها بيفرض نشر اكتر من ثلاثة سلاسل .... الحل هيبقى ايه ؟
الكاتب يتواصل مع مشرفين القصص

• عجبني
التفاعلات: ناقد بناء، Ehab Demian و BASM17 اسطورة القصص
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
بس لنفترض ان القصه حجمها بيفرض نشر اكتر من ثلاثة سلاسل .... الحل هيبقى ايه ؟
بص هو حرق للقصه الي بنشرها دلوقتي
بس مش مشكله لاني كده هواجهه مشاكل قدام
قصه عصر الاهوال هتحتاج اربع سلاسل واحتمال كبير
ممكن تحتاج خمس سلاسل عشان اوصل للنقطه الي واقف
عندها صاحب القصه الاصلي
طب انا نزلت سلسله عشاان انشر الباقي ف السلسلتين الباقيين
علي حسب القوانين الجديده يبقي هيكون السلسله التانيه عشرين جزء
و التالته عشرين جزء بردواا...... ودي حاجه مش حلوه خااالص بالنسبه للمتسلسله

• عجبني
التفاعلات: الحالم10, ناقد بناء, Ehab Demian و شخص آخر
لو ممكن ان القصص القديمه تتنشر تاني... بس ادارة المنتدي هي اللي تختار لكل قصه كاتب من الموجودين حاليا هو اللي يكملها ويراعوا ان يكون الكاتب اللي يختاروه طريقته واسلوبه قريبه من الكاتب الاصلي للقصه... فكره حلوه ولا انا بهبد؟ 😂
مرحبا ...بتهبد ...في شي اسمه حق ملكية لا يحق لاحد ان يعدل او يكمل قصة لكاتب ثاني من غير موافقته المسبقة... واعتقد لا يجوز حتى لادارة المنتدي فعل ذلك الا بموافقة الكاتب الأساسي ، لكن لست متأكدة من هذا قد تكون عضوية المنتدي تمنح الأدارة هذا الحق كشرط من شروط العضوية. انا لا اوافق ان يمس حق ملكيتي للقصة الا باستثناء ولقصة محددة شرط ان اوافق عالتعديلات او الإضافات او الإستكمالات قبل اعتمادها ونشرها معدلة وفي هذه الحالة اسمح ان يضاف اسم المكمل الى جاتب اسمي حفظا لحق ملكيته للتعديل.

• عجبني
التفاعلات: فولدمورت, ناقد بناء, Mazen El 5dewy و شخص آخر
مرحبا ...بتهبد ...في شي اسمه حق ملكية لا يحق لاحد ان يعدل او يكمل قصة لكاتب ثاني من غير موافقته المسبقة... واعتقد لا يجوز حتى لادارة المنتدي فعل ذلك الا بموافقة الكاتب الأساسي ، لكن لست متأكدة من هذا قد تكون عضوية المنتدي تمنح الأدارة هذا الحق كشرط من شروط العضوية. انا لا اوافق ان يمس حق ملكيتي للقصة الا باستثناء ولقصة محددة شرط ان اوافق عالتعديلات او الإضافات او الإستكمالات قبل اعتمادها ونشرها معدلة وفي هذه الحالة اسمح ان يضاف اسم المكمل الى جاتب اسمي حفظا لحق ملكيته للتعديل.
اعتقد ان كل اللي قولتيه دا بيحصل وحق الملكية بيفضل لكاتبها الاصلي.. انا كان قصدي من كل الكلام ان اللي يكمل قصه يكون عل نفس مستوي وافكار الكاتب الاصلي وطبعا تكون التكمله بموافقة الكاتب الاصلي اذا كان موجود لسه ف المنتدي... لسه بهبد بردو..!؟

• عجبني
التفاعلات: ناقد بناء و BASM17 اسطورة القصص
تم أنشاء مسابقة لأستكمال القصص راجع التعليق الأول المسابقة الكبرى (جولد ستار) لتنشيط القصص المتوقفة
اعتقد ان كل اللي قولتيه دا بيحصل وحق الملكية بيفضل لكاتبها الاصلي.. انا كان قصدي من كل الكلام ان اللي يكمل قصه يكون عل نفس مستوي وافكار الكاتب الاصلي وطبعا تكون التكمله بموافقة الكاتب الاصلي اذا كان موجود لسه ف المنتدي... لسه بهبد بردو..!؟
نعم حق الملكية محفوظ

• عجبني
التفاعلات: الحالم10 و ناقد بناء

• عجبني
التفاعلات: ناقد بناء
مش قصدي الإساءة لكنني استخدمت الكلمة التي انت استخدمتها وختمت بها تعليقك الأول ...على كل تبادل الأفكار والأراء مش تهبيد بل تعبيد لفهم اعمق وافضل.... او صرت انا بهبد ...!!!

• عجبني
التفاعلات: ناقد بناء
مش قصدي الإساءة لكنني استخدمت الكلمة التي انت استخدمتها وختمت بها تعليقك الأول ...على كل تبادل الأفكار والأراء مش تهبيد بل تعبيد لفهم اعمق وافضل.... او صرت انا بهبد ...!!!
انا مفهمتش الموضوع انه اساءه خالص... دا مجرد نقاش عادي جدا بس انا حبيت ارد علي كلامك ان حق الملكية محفوظ فعلا... لا مش بتهبدي خالص 😂

• عجبني
التفاعلات: ناقد بناء و BASM17 اسطورة القصص
  • عجبني
تنبيه هام وعاجل

السادة @ناشر قصص @ناقد فني @مشرفين قصص

بدأ من اليوم 5/12/2023 لن يقبل نشر أكثر من ثلاثة قصص منقولة

فلا تعرض نفسك لحذفها أو التحذير مرارا وتكرار
ممكن توضيح لاني مش فاهم
انت قصدك يعني لو انا بألف قصة مينفعش انشر 3 قصص مختلفين في وقت واحد
ولا قصدك ان القصة ميكنش ليها اكتر من 3 سلاسل
مثال مثلا انا صاحب قصة العراف والمفروض انشر السلسلة الخامسة كده الوضع ايه وضحولنا القرار اكثر من كده

• عجبني
التفاعلات: BASM17 اسطورة القصص
ممكن توضيح لاني مش فاهم
انت قصدك يعني لو انا بألف قصة مينفعش انشر 3 قصص مختلفين في وقت واحد
ولا قصدك ان القصة ميكنش ليها اكتر من 3 سلاسل
مثال مثلا انا صاحب قصة العراف والمفروض انشر السلسلة الخامسة كده الوضع ايه وضحولنا القرار اكثر من كده
التوضيح يعني لا تنقل اكثر من ثلاث قصص ألفها غيرك

• عجبني
التفاعلات: الحالم10، 𝗕𝗹𝗮𝗰𝗸 𝗪𝗼𝗹𝗳 و BASM17 اسطورة القصص
  • عجبني
هل يجوز نقل قصص لكتاب اخرين دون موافقتهم ....؟؟؟؟
من داخل المنتدي مرفوض، من خارج المنتدي نضع اسم الكاتب في العنوان،

نشرت اليوم في قسم "مسابقات قصصية" قصة بعنوان "قصة حياتي" .. وبما أن العنوان ده سبق استخدامه قبل كده في قصة أخرى .. أرجو تفيير العنوان إلى:

ملامح من قصة حياتي
ولكم جزيل الشكر

• عجبني
التفاعلات: BASM17 اسطورة القصص، Eden 123 و Adam Afndena
تَمّ إنْشَائِه لِتَلَقِّي شكاوي مؤلفي الْقَصَص وَعَرْض الْآرَاء و الْأَفْكَار وَكَذَا التَّعَارُف

مشاهدة المرفق 95596
هذا المتصفح

Microsoft Edge
يتيح القراءة بصوت مرتفع وجيد

ننصح قارئ القصص بأستخدمة

وهذا برنامج تشكيل الحروف العربية

حكوكو
مساء الخير: لدي سؤال تقني أرجو من خلاله أن أنبه حضرتكم لجانب مهم في القصة، مهما بلغ شأن صاحبها وأهميته.
فقد لاحظت خلال قراءتي لمعظم قصص المنتدى، أن كتابها لا يعيرون ما يسمى" علامات التنقيط" أي عناية أو أهمية، مما ينتج عنه خلط وصعوبة في متابعة القراءة. ولهذا أقترح عليكم تقديم درس خاص بهذه العملية، لفائدة كتاب القصص، لو أمكنكم ذلك بالطبع. ومعلوم أن علامات التنقيط، خاصة الفواصل والنقط وعلامات الاستفهام وعلامة التعجب،،، لها دور كبير في مساعدة القارئ على فهم مشاعر الشخصيات.
وأظن ان هذا النقص خير دليل على عدم فهم الكاتب لبنية الجملة، كوحدة مهمة في نقل مشاعر شخصياته بوضوح للقارئ. كما أن الاستهزاء بها، هو في الوقت ذاته استهزاء من القصة نفسها قبل القارئ.

• عجبني
نشرت اليوم في قسم "مسابقات قصصية" قصة بعنوان "قصة حياتي" .. وبما أن العنوان ده سبق استخدامه قبل كده في قصة أخرى .. أرجو تفيير العنوان إلى:

ملامح من قصة حياتي
ولكم جزيل الشكر
تم التغيير يا نونة

• عجبني
  • عجبني
التفاعلات: Eden 123 و BASM17 اسطورة القصص
مساء الخير: لدي سؤال تقني أرجو من خلاله أن أنبه حضرتكم لجانب مهم في القصة، مهما بلغ شأن صاحبها وأهميته.
فقد لاحظت خلال قراءتي لمعظم قصص المنتدى، أن كتابها لا يعيرون ما يسمى" علامات التنقيط" أي عناية أو أهمية، مما ينتج عنه خلط وصعوبة في متابعة القراءة. ولهذا أقترح عليكم تقديم درس خاص بهذه العملية، لفائدة كتاب القصص، لو أمكنكم ذلك بالطبع. ومعلوم أن علامات التنقيط، خاصة الفواصل والنقط وعلامات الاستفهام وعلامة التعجب،،، لها دور كبير في مساعدة القارئ على فهم مشاعر الشخصيات.
وأظن ان هذا النقص خير دليل على عدم فهم الكاتب لبنية الجملة، كوحدة مهمة في نقل مشاعر شخصياته بوضوح للقارئ. كما أن الاستهزاء بها، هو في الوقت ذاته استهزاء من القصة نفسها قبل القارئ.
المشكلة يا عزيزي! هي فقد الكاتب لقواعد اللغة العربية! وتركيب الجمل وتناغمها، أنها العامية المصرية المتأصلة، في الأعلام العربي والعالمي

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%