NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

مكتملة الملعون والجحيم (Damned and hell) - سبعة أجزاء 2/3/2024

ALbrens

نسوانجى الاصلى
ناقد فني
نسوانجي متفاعل
دكتور نسوانجي
أستاذ نسوانجي
عضو
ناشر قصص
نسوانجي قديم
ناشر صور
توجه جنسي
أنجذب للإناث
المقدمة..... سامر وصفه... السن.. 40 الطول.. 180.... الوزن.. 85... الهيئه.... جسمه معضل وشكله عادي.....
في قرية من احد القري....
يسكن ساحر من اشد واعتا السحرة لديه بيت من ثلاث ادوار وكان كل يوم سبت لازم اهل القرية يقدمه ليه حيوان في الي يقدم فرخه والي يقدم خروف والي يقدم نعجه المهم الي ميقدمش القربان يتأذي في الي يمرض وفي الي بيته يولع بدون سبب وفي يعمل حدثه. ألخ.....
وفي يوم سامر قاعد مع ابنه..علي وصفه السن 19....الطول..177...جسمه متوسط وشكله عادي زي ابوه.... ايوا كده لا لازم قبل ما تدبح القربان تأكله الزعفران اليي مقروء عليه وتشربه الميه الي متعزم عليها يلا نفذ الي قولتلك عليه تمام لا استني قوم هات الطبق النحاس يقوم علي ويجيب الطبق عايزك تردد ورايا واول ما اخلص تدبح الديك في طبق النحاس واياك اياك تعمل حاجه غلط اول ما يظهرلك الخادم لو خوفت هتتأذي حاول تتمالك اعصابك تمام.. ويحضر سامر المبخره ويحط نوع بخور معين ويرمي ورق مكتوب في طلاسم في المبخره سامر:::: بحق ملوك الجن السفلية وعشيرة بني الاحمر وبكل عفريت منهم او مارد وبحق عشيرة بني غيلان وبحق عشيرة سموم وعفاريت بني سموم أن تقبلوا هذا القربان وتوكلوا خادم ليي علي الابن الوريث المتوهج احضروا احضروا احضروا في التو واللحظه الساعة الساعة العجل العجل الاجل الاجل وبيفضل سامر يعيد وعلي بيردد وراه بيشاور سامر لي علي انه يدبح الديك وبعدين يجيب قطه ويدبحها بردوا وبعديها يجيب يجيب خروف ويدبحه ويصفي كل الدم ده في الطبق النحاس بعدها البيت والقرية كلها بيحصل فيها زلزال جامد وصوت اجش بيقول تم قبول القربان تم قبول القربااااان بيبتسم سامر لأبنه وبيظهر ظلال كتير وبيخرج من وسطيهم كائن طويل طوله اتنين متر وعنده قرنين كبااار... وحوافر وجسمه كله شعر..... طبعاً علي هيموت من الرعب بس بيحاول يتماسك عشان خايف لا يتأذي وبيشاور سامر لأبنه وبيهزله دماغه بحاضر ويقوم ماسك الطبق ومقدمه للمخلوق ده وبيتكلم المخلوق انا وعشيرتي خدامك الأن وبيختفي المخلوق والدم بردوا بيختفي...

الجزء الاول

مشهد اخر.....
الشيخ اسامه.. وصفه... الطول 175.. الوزن.. 76 السن..44 شكله عادي وبشوش وليه هيبة ويخليك تحترمه من اسلوبه وذوقه.... في المسجد بعد ما يخلص ****... بيلاقي كل الي خلص **** قاعدين وحاطين ايدهم علي خدهم وشايلين هموم الدنيا.... الشيخ اسامه::: مالكم قاعدين كده ليه..... واحد من الناس يعني يرضيك كده ياشيخ سامر واخد الي حيلتنا اول بأول وبعدين انت الي في ايدك الحل ولا اكمنه اخوك
بيسرح الشيخ.. فلاش باك
الشيخ محمد يبقا ابو اسامه..وسامر... وصفه.. الطول.. 188 الوزن.. 80 السن..77.. بيزعق لسامر هو انا علمتك عشان تستغل الناس وتاخد منهم فلوس وبعدين ايه الي انا سمعته ده انت بتعمل اسحار هو انا مش موصيك انت واخوك وكمان متعهدين قصاد.... تستخدمه العلم ده في الخير وبيرزعه بالقلم بيدخل اسامه خلاص يابا كل شئ بيتصلح..... الشيخ محمد::: يتصلح ازاي بس يبني ده كفر وباع نفسه للشيطان وبيكمل ضرب فيه وبيطرده من البيت... بيخرج سامر ووشه عليه غضب الدنيا..... اسامه اهدي يابا خلاص اهو مشي خلاص وبعدين انت علمتنا ان كل شئ وليه توبه....الشيخ محمد::: الا الي عمله اخوك ده سامر باع روحه للشيطان انا كنت شاكك في من بدري بس بحاول اكدب نفسي فاكر عمك عتمان جارنا... اسامه.... يرحمه اه طبعاً...... فاكر مات ازاي يبني..... انا كل ما افتكر شكله بستغرب لأن الراجل ده مكنش بيفوت فرد وطول عمره راجل اخلاق كل فلوسه رايحه علي الغلابه..(عتمان كان جار الشيخ محمد وبيته الوش في الوش وكان راجل طيب جداً بس مسلمش من الخيانه كان عتمان مش متجوز ومعندوش في عيلته غير اخوه وكان كل واحد فيهم عنده ارض بس اخو عتمان.. سالم وصفه مش مهم كان طمعان في ارض اخوه وكان نفسه في يوم يجيله خبره المهم سالم كان صاحب سامر وعارف عنه كل حاجه وانه بيمارس السحر من ورا ابوه وفي طلب منه انه يعمل سحر لأخوه بالموت..... سامر:::: وانا موافق بس لو جيت في يوم ضميرك نقح عليك هيكون مصيرك الموت تمام.... تمام يسامر.... وبيقعد سامر في بيت كان مشتريه من ورا ابوه... وبيحضر مبخره وبيطلب من سالم انه يجيب صورة وخصلة شعر من عتمان وفعلا بيجيب سالم الحاجه.... سامر دلوقتي هنبتدي.... بيحط خصلة الشعر في كوباية فاضيه وبيملاها بسائل اسود وبيرسم علي الصورة نجمه خماسيه وشوية رموز وطلاسم وبعدين بيحط بخور ريحته وحشه اوي في المبخره سالم... هو ايه البخور ده وهو حاطط ايده علي مناخيرو.... سامر:: اطلع بره عشان الي جاي مينفعش تحضر فيه وبيخرج سالم.... سامر:::استني اسم امك ايه.. سالم..ايه...سامر:::مش هعيد كلامي...مريم.... يلا اخرج.... بيخرج سامر الشعر من الكوبايه وبيحط الشعر في المبخره توكله ياخدام هذه الاسماء واحضروا لي ناصور لقضاء حاجتي بحق عزازيل وعاينه والملك الابيض وبحق زعماء الجحيم السبعه وبحق رچمان وابي محرز الاحمر هللا هللا.. هللا هللا احضر يا نااااااااصوووور في التو واللحظه الساعه الساعه العجل العجل الاجل الاجل ومره واحده الاوضه حرارتها بتعلي وبيظهر كائن طويل اوي لدرجة ان راسه واصله للسقف وجلده لونه احمر وضوافره كبيره ولونها اسود وعند قرنين كبار وعينه لونها احمر ناري... وبيتكلم بصوت بيرج البيت اين القرباااان بسرعه بيمسك سامر خروف لونه اسود وبيدبحه وبيصفي دمه في الطبق النحاس وبيقدمه لناصور...... لقد تم قضاء حاجتك لقد تم قضاء حاجتك.... عند عتمان قاعد في اوضته ومره واحده بيفقد السيطره علي نفسه وبيروح يقف قدام المرايا وبيمسك سكينه وبيدبح نفسه وبيقع جثه هامده.... نرجع عند الشيخ محمد... يعني انت قصدك ان سامر الي عمل كل ده لا يابويا مش للدرجه دي... بيهز الشيخ محمد دماغه بأسف... اسامه.. يعني ايه اعرف في يوم وليلة ان اخويا ساحر وكمان قاتل انا لازم اوقفه عن الي بيعمله لازم ويروح اسامه لسالم وأول ما يفتح يضربه بالبوكس عملك ايه ها عملك ايه ده كان دايما يشكر فيك ويقول انا مليش غير اخويا كان بيحبك وسايبلك ارضه انت تشغلها وكان واثق فيك كل ده وهو بيضربه وسالم بيعيط بس مش من الضرب ولكن من تأنيب الضمير وبيعرف منه مكان سامر.. وبيروح اسامه لسامر وبيخبط علي الباب وبيترزع الباب لدرجة ان اسامه وقع.... سامر::: عايز ايه
الوقت الحالي...
بيفوق اسامه من السرحان اليي كان في علي واحد بينادي ياشيخنا شيخ اسامه.... اسامه:: عايز ايه يعواد...
هتعمل ايه في الي قولنالك عليه ياشيخ... بيرد اسامه.. انا هتصرف لازم ننهي الحكايه دي...

الجزء الثاني...... استمتعوا
مشهد اخر..... قاعد سامر في بيته في الدور الارضي اللي بيستقبل في الناس ويدخل عليه العمده.. عامر.. وصفه..الطول.. 172.. الوزن.. 90.. السن.. ٥٩... سامر عايز ايه يا عاامر.. العمده.. ارحمني انت ايه يأخي معندكش مله... سامر.. مش انت اللي مقدمتش القربان... العمده.. تقوم تحرقلي الارض انت لازم تموت انت شيطااان انت لعنه وحلت علي البلد.... وبيدخل الغفر وفي ايدهم البنادق وبيضربوا عليه لكن مفيش حاجه بتخرج من البنادق.... سامر.. بيضحك سامر بسخريه انت فاكر اني مش عارف انت ناوي علي ايه الرد هيوصلك هتلاقيه لما تروح الدار.... بيجري العمده علي بيته بيلاقي ابنه مرمي علي الارض ومراته بتصوت بياخد ابنه وبيروح المستشفي.... ويستقبلوه الممرضين في الاستقبال وياخدوا احمد للدكتور.. ابن العمده وصفه مش مهم وعنده 11سنه.... بعد شوية وقت بيخرج الدكتور.. العمده.. طمني يدكتور... للأسف دخل في غيبوبة مفاجأ...
مشهد اخر....
عند اسامه دخل بيته وقعد علي الدكه(دي بتبقا شبه الكنب بتاع زمان بس قطن وناشفه حبتين)
يا محمد محمد ابن الشيخ اسامه... وصفه.. الطول.. 180.. الوزن.. 81..السن... 20...(اسامه زارع فيه الايمان من صغره وكمان بيخليه يساعده وهو بيعالج بالقر... وكمان حافظ كتاب ومعلمه كل العلم اللي ورثه من ابوه بس في الخير)ايه يابا في ايه........ اسامة.. هي امك فين.. عند خالتي... اسامه... اول ما تيجي تاخدها وتسافره عند جدتك ومتجيش غير لما اقولك خد دول خليهم معاك... في ايه بس يابا لكل ده انتوا اتخانقتوا ولا ايه... اسامه.. لا يبني بس انا مش عايزكوا تتأذو بسببي انت عارف سامر وألاعيبه... يابا طول ما **** معانا مانخفش من حد.... اسامه.. ونعمة با* يبني لو عليك فأنا عارف ان سامر ولا ابنه هيعرفه يأذوك بس امك الغلبانه دي انا مش هطمن عليها طول ما هي معاك.... بس يابا.... اسامه.. الكلام خلص اسمع الكلام يبني.... خلاص اللي تشوفه يابا.....
مشهد اخر....
قاعد سامر هو وعلي... سامر.. انت كده اتعلمت كل حاجه بس فاضل اهم حاجه أنك تحضر الشيطان وده غير الجن ده اقوي بكتير بس بيبقا طلب قدام قربان طلب واحد وبس اياك تحاول تسخره تحت خدمتك ولو حس انك خايف لو للحظه هيقتلك وبيفتح سامر كتاب مكتوب عليه العزيف انت خلصت النص الاول من الكتاب وكانت المكافأة عشيرة بني سموم وعشيرة بني غيلان بقوا تحت خدمتك ناقص عشيرة بني الاحمر ودول الميراث اللي شايلهولك اللي يليق بالأبن المتوهج وهتعرف اللقب ده بعدين ودلوقتي هتروح رحلة لو طلعت قدها صدقني العالم كله هيبقا تحت رجلك اهم حاجه في الرحلة دي عدم الخوف لو خوفت للحظه واحده هتتسجن سجن ابدي وانا مش هعرف ارجعك تاني بكل اللي انا وصلتله بس ده الملك شمهورش حاكم محكمة الجن وده قوته الشيطان نفسه ميقدرش عليه يبقا من الجن ال**** وقوته تفوق الخيال ركز في اللي جاي ده كويس هعلمك تحضر ناصور وده من الشياطين وخادم مخلص لأبليس وهطلب منه ينزع الخوف من قلبك بس قصاد ده هياخد قربان بس القربان هيبقا غالي بس الطلب اغلي بكتير فهمت حاجه... علي.. فهمت بس ايه هو القربان ده...
سامر.. القربان ده مش هيجيبه لينا غير نصير..
علي.. مين نصير ده...... سامر..نصير ده يبقا ساحر مغربي ومن اقوي السحره اللي اعرفهم هسافرله مخصوص وانت هتخليك هنا هتبقا مكاني... وعايزك تقعد في الخلوه بتاعتك واستفيد اكتر من خدامك تمام..... علي.. تمام
مشهد اخر.......
بيروح العمده لبيت اسامة.. العمده الحقني ياشيخ اسامة سامر هيموت ابني وبيبكي... اسامة هو فين دلوقتي... العمده... في المستشفي ياشيخ جاله غيبوبة مفاجأه....
اسامه.. روح هاته ابنك علاجه عندي مش هيعرفه يعملوا حاجه....... العمده.. بجد ياشيخ اسامه يعني انت هتعالجه
اسامة.. بيطبطب عليه هاته يا عامر هاته...
بيخرج العمده جري.... اسامة.. ظلمك زاد اوي يسامر وبقيت طاغي فيه ورحمة ابويا والعهد الي مبيني ومبين ر***لاتكون نهايتك علي ايدي......
مشهد اخر.....
محمد نايم وبيحلم براجل وشه بشوش وله وقار وهيبه ودقنه كبيره وتزيده جمال.. محمد.. انت مين.. انا اللي اتسمية علي اسمه انا دليلك في الحرب.... محمد.. جدي!! ابويا دايما يحكيلي عنك وأن ر*** كان عطيلك هبه...
وده اللي انا جايلك بسببه انت دلوقتي هتشوف وتسمع
بس كل ما تقرب اكتر من ر*** كل ما تعرف اكتر وتبقا اقوي........محمد.. انا مش فاهم حاجة حرب مع مين!!! وهشوف واسمع ايه.!!!. ... سلام يمحمد استنا يجدي انا مش فاهم.... سلام يا محمد..... وبيصحا محمد..........
مشهد اخر......
في بيت اسامة بيدخل عليه العمدة اهو ياشيخ
الشيخ.. اسامة.. سيبه واخرج برا البيت
العمدة..بس ياشيخ اااا..
اسامة.. لو عايز ابنك يتعالج اخرج..
وبيخرج عامر من البيت....
بيبتدي اسامه يجيب ازازة مايه وبيقرأ عليها في سره وبعدين بينيمه علي الارض وبيدلق عليه مايه بيقوم الواد قايم نص قومه وبيصرخ. بصوت اجش اسامة.. بسم نعوذ بك من همسات الشياطين والجن ونعوذ بك من شر ما في الارض ومن يخرج فيها وبيفضل الشيخ اسامة يعيد كتير وبعدين بيصرخ الواد بصوته العادي وبينادي ابوه.. بابا الحقني انا بتعذب الحقني انا بموت بيسمع عامر صوت ابنه وبيجي يدخل بيزقه الشيخ اسامة وبيقفل الباب وبيقرأ عليه ايات معينه وبيقوم الواد يحاول يضرب الشيخ اسامة بس بيكتفه وبعدين يكمل قرايه وبعد ما خلص والواد بينهج جامد ها هتخرج ولا تتحرق بيتكلم الواد بصوت اجش هخرج هخرج وبعديها بيخرج من بوق الواد دخان اسود وبعدين بياخده الشيخ اسامة وبيغسله وشه وبعدين يفوقه ويخرجه لأبوه... خد امسك ازازة المياه دي تشربهاله كلها علي مدار يومين كل يوم نص.... بيوطي العمدة يبوس ايد اسامة..... استغفر .. العمدة..بسعادة شكراً ياشيخ انا مش عارف ارد جميلك ده ازاي.... الشيخ اسامة.. انا بعمل اللي المفرود يتعمل يلا يعامر.. خد ابنك وروح وخليه ينتظم في ال** هي اللي الحماية من كل شر...
مشهد اخر.......
بعد ما وصل سامر المطار.. بيروح لبيت نصير.........
نصير.. كيداير.(يعني عامل ايه بالمغربي)....
سامر.. تمام يانصير....
نصير... ايش بغيت (يعني عايز ايه)
سامر.. كنت عايز....
وهنا ينتهي الجزء الثاني اتمني ان ينال اعجابكم ♥

الجزء الثالث....

مشهد اخر.......
بعد ما وصل سامر المطار.. بيروح لبيت نصير.........
نصير.. كيداير.(يعني عامل ايه بالمغربي)....
سامر.. تمام يانصير....
نصير... ايش بغيت (يعني عايز ايه)
سامر.. كنت عايز.. زئبق احمر
نصير.. امممممم كد ايش تريد(يعني قد ايه عاوز)
سامر.. 50جرام...
نصير.. كتير بس صافي نعطيك ما بغيت (كتير بس خلاص هديك اللي انت عايزه)......
سامر.. شكراً ليك يا نصير.....
نصير.. هتدفع 5مليون الحين ومتلهم بعد ما تاخد ما بغيت...
سامر... بس دول كتير اوي....
نصير.. ما عنديش فصال متل ما بتقوله بالمصري....
سامر.. خلاص اتفقنا.......

مشهد اخر.....
علي قاعد في الخلوه بتاعته وفجأه الباب بيخبط
بيقوم علي يفتح بيلاقي عمه اسامه في وشه
اسامة.. ابوك فين ياعلي....
علي.. عايزه ليه انا مكانه دلوقتي....
اسامة.. اممممممم حسابي مش معاك حسابي مع ابوك قوله لما يرجع يجيلي علي بيت ابوه الحكايه هتخلص هناك......
علي.. حساب ايه وحكاية ايه انا مش فاهم حاجة وبعدين يعم اعتبره واقف قدامك وورييني اخرك....
بيرزعه اسامه قلم بيخليه يقع علي الارض لو محترمتش نفسك وانت بتكلمني هأدبك بمعرفتي وواضح ان ابوك علمك اسمع قدامك فرصه اخيره تعالي معايه صدقني يبني الطريق ده اخره خراب كل اللي مشي فيه بتبقا اخرته عذااب وموت وبيمدله ايده... بيقوم علي من علي الارض وبيحاول يضرب عمه لكن اسامه بيمسك ايده ويلويها كده الرد وصل وبيزقه ويمشي......
بيقوم علي وهو غضبان وبيقفل الباب وبيحضر المبخره
والبخور.... وبيقعد علي الارض ويجيب ورقه ويعملها علي شكل بني ادم ويكتب اسم عمه وتحتيه بيكتب طلاسم... بحق ديدامون ورجمان وأمير قبيلة سموم وبحق من حاكم قبائل الجن والشياطين اجيبو لي طلبي ياخدام قبيلة سموم الان الأن وبيظهرله خيالات كتير وبيطلع خيال واحد من وسطيهم لن نستطيع ان نحقق لك ما طلبت لن نستطيع وبيختفوا....... بيتعصب علي وبيفضل يكسر في كل حاجه في البيت يعني ايه مش عارفين يعني اااااااييييييه..........
مشهد اخر.......
عند محمد قاعد في الجامع بيلاقي واحد بيقع وهو بيصلي وبيقوم يشوفه في ايه بيلاقيه مات..... وبعدين يفتح عينه وبيفهم انه كان بيحلم وبيقوم يتوضه وينزل الجامع وأول ما بيدخل بيلاقي ناس كتير متجمعه..... لا حول ولا قوة إلا **** كأنه كان حاسس......
بيفهم محمد انه مات..... حد فيكم يعرف اهله....
واحد من الناس.. اه ياشيخ ده ساكن في العمارة اللي في وش الجامع..... طب خلاص احنا نصلي الفجر وبعدين نبلغ اهله..... واتفقوا الناس علي كده.........
مشهد اخر.....
عند العمده.... مجمع كبار اهل البلد.....
العمده.. احنا لازم نخلص من سامر كفايه جبن بقا طول ما هو شايفكوا خايفين هيفضل مستعبدكوا كده وياخد اللي حليتكوااا.... عواد..انا معاك يعمده....... حامد.. وانا معاك...... وبيتفقوا ان كلهم هيحرقوا بيت سامر ويخلصه عليه......
مشهد اخر....
عند سامر بيظهر ليه خادم وبيبلغه كل اللي حصل بيبتسم سامر بقا كده طب خلوا بالكم من الوريث اهم حاجه الوريث......
نصير... ايش داير.(ايه اللي بيحصل)
سامر.. الكللابب عايزين يحرقه بيتي وفي خطر علي.. عليي...
نصير.. لباس لباس (خير خير) وانت ناوي علي ايش...
سامر.. اسمع يا نصير انا هجيبه عندك هنا وعايزك انت اللي تبعته الرحلة ومش محتاج اقولك انت عارف الباقي ولو علي الفلوس هتوصل حسابك بكره بالكتير عقبال منا اربي ولاد الكلب دول........
نصير.. تمام يامصري.........
وبيرجع سامر للقريه تاني يوم.....
علي.. بيحكي لأبوه علي اللي حصل....
سامر.. متقلقش انا هخدلك حقق.......
وبعدين جهز شنطك عشان هتسافر عند عمك نصير
بكره بالكتير وهناك هو هيكمل معاك......
علي.. واسافر ليه متكمل معايه انت.....
سامر.. اسمع الكلام وانت ساكت وقوم يلا سبني لوحدي شويه......... مش ناوي تجبها البر ابدا يا اسامه...
وبيسرح فلاش باك.......
بيترزع الباب جامد لدرجة ان اسامة وقع....
سامر.. عايز ايه جي ليه....
اسامة.. انت لا يمكن تكون سامر اخويا اللي اعرفه
انت شيطان نسيت العهد اللي واخدينه قصاد ر*** خلاص نسيت لأ وكمان بتقتل انت ايه يأخي ناقصك ايه فلوس ومعاك علم ومعاك رد عليا ناقصك ايه....
سامر.. دي حاجات اللي زيك ميفهمهاش يلا قوم غور من هنا......
اسامه.. اغور!! وبيقوم يمسك فيه ويضربه وسامر بيضحك.....
سامر.. ههههههههههههههههههههه ومره واحده بيذوقه بيتنطر اسامه علي ضهره لو تخطيط حدودك معايه بعد كده هقتلك انت سامعني...... وبيقفل الباب......
بيقوم اسامه من علي الارض ويروح لسالم...
اسامة.. انت تيجي معايا دلوقتي للنقطه وتعترف علي كل حاجه......
سالم.. بيبكي علي اخوه وحزين وتايه وبيقرر انه يعترف علي نفسه عشان ياخد جزاءه يمكن ده يخفف حكمه عند ر*** وكمان بيقرر انه يعترف علي سامر......
وبياخده اسامه وبيروحه ناحية النقطه...
المشهد عند سامر...
ببحضر سامر المبخره والبخور وبيكتب اسم سالم.
علي ورقه ويعملها علي شكل بني ادم ويكتب طلاسم
بحق شيصبان وملوك الجحيم بحق الملعون والمغضوب عليه وبحق الغيلان واتباعهم وبحق ملوك العالم السفلي أن تقضه ليي حاجتي في التو واللحظه..........
المشهد.. عند اسامه وسالم....
ولسا داخلين اسامه وسالم النقطه....
بفقد سالم السيطره علي نفسه وبيروح يتهجم علي الاسم وبيضرب العساكر والظباط ومحدش قادر عليه ولسا بيخنق المأمور بيقوم العساكر ضاربين عليه نار وبيقع ميت......
رجوع للوقت الحاضر.... بينادي سامر علي....
انت هتتحرك دلوقتي......
علي.. انت مش قولتلي بكره... لا دلوقتي.....
وبيخرج علي.........
بعد يومين......
بيتلم اهل البلد في دار العمده.....
العمده.. احنا اصبرنا كتير وتحملنا اكتر ولازم الظلم ينتهي لحد هنا يلا بينا يرجاله..... وبيروحه ناحية بيت سامر........
بيخرج اسامه من بيته علي صوت صريخ........

الجزء الرابع.........
بيخرج اسامه من بيته علي صوت صريخ..... وبيشوف الصدمة.... اكتر من عشر رجالة واقعين وروسهم وقعه في الارض جمبهم وكل لما حد يقرب من بيت سامر بيموت..... بيروح اسامة. جايب مايه وبيقعد علي الارض وبيقرأ ايات معينة علي المايه بيخرج اسامه وبيروح ناحية بيت سامر........
اسامه.. وسعوا وبيقف قدام البيت بحق العهد الذي اخذتموه علي ملك سليمان ولن يكفر سليمان ولكن الجن كفروا وبحق الملك شمهورش قاضي محكمة الجن وبحق ملوك الجن المسلمين العلويين ان تذهبوا ولا تئذوننا... ان تذهبوا ولا تئذوننا والا حرقتكما بقوة لا ا** الا **** وبيرش المايه قصاد بيت سامر....
ومره واحده دخان كتير بيظهر وبينزل تحت الارض وبيدخل اسامة علي سامر........
اسامة.. شوفت جهلك وصلنا لأيه يا ما قولتلك ضيعت نفسك زمان وضيعت ابنك كل ده وهو بيضربوا وبعديين بيخرج بيه برا للناس وأول ما خرج.......
سامر.. مش هنولكم الشرف ده وبيطلع سكينة وبيدبح نفسه وبيقع جثه هامدة............

مشهد اخر عند علي.......
نصير قاعد مع علي وبيوصله خبر ان سامر مات من الخدام بتوعه بس مبيوقلش ليي علي.....
نصير..(نصير بيتكلم مغربي بس هكتب مصري)دلوقتي يا علي هنحضر ناصور وعايزك تركز اول ما يظهر تقدمله الزئبق وتفكر بس في طلبك وهو هيقضي طلبك اوعي تتكلم ممكن يموتك..... بيبتدي نصير وبيقول...
بحق ابناء ابليس وبحق عشيرة بني الاحمر وبحق عاينة وبحق الملك الابيض وبحق لوسيفر محسن النسل... احضروا احضروا في التو واللحظه الساعه الساعه العجل العجل الاجل الاجل الاااااااااااان..... بيحضر ناصور..... بهيئته المرعبة ماذا تريد ايها الانسي بيقدم ليه علي الزئبق وبباخد ناصور الازازة وبيشربها وجسمه بيكبر اكتر وبيبقا اقوي لك ما طلبت يا انسيييييي لك ما طلبت ولك مني طلب اخر الأن..... ببفكر علي علطول انه يبقا ليه خدم من اقوي انواع الجن وبيظهر ليه سمسائيل (ده يبقا من ملوك الجن العلوي السبعة) كيف تجروء علي احضاري يا ناصور وبيبص ناحية ناصور بيلاقيه بقا اقوي وبيخاف تحت امرك مولاي ناصور...... وبيختفي ناصور........
سمسائيل.. تؤمرني بشئ سيدي......
علي..لا.... وبيختفي سمسائيل...(وصفه.. شكله طوله اتنين متر.. وشكله بيشبه البني ادمين لدرجه كبيرة بس الفرق ان بشرته شاحبه وعينه مشقوقه زي القطط بالطول....).......
نصير.. دلوقتي انت معاك عشيرة بني سموم ورجمان... وسمسائيل ناقص اهم اتنين......
علي..مين هما.....
نصير.. الملك ابي محرز الاحمر... وهند ابنته... رحلتك صعبة بس انت دلوقتي انت قدها وهي انك هتتجوز هند.وساعتها هتبقي الابن المتوهج مع اني مكنتش عايز اقولك بس ده هيديك دافع عشان تحقق المراد...
علي.. في ايه يعم نصير......
نصير.. ابوك يبني مات.....
علي.. وهو بيبكي وغضبان في نفس الوقت مين اللي عمل كده......
نصير.. محدش ابوك موت نفسه بس السبب عمك...
علي.. بيقوم انا رايح اجيب حقه ددمم ابويا ميرحش هدر....
نصير.. كلها اسبوع واعمل اللي انت عايزه دلوقتي لو روحت هيبقا موته الاب وابنه....
علي.. بيفكر بيلاقي ان كلام نصير مظبوط..... تمام انا جاهز للرحلة.....
نصير.. مش هينفع لازم بكره عشان بكره يوم 14 ليلة اكتمال القمر.....

مشهد اخر...... عند محمد
محمد بقاله كام يوم عمال يشوف خيالات وحجات غريبة ومش فاهم حاجه.... موبيله بيرن.... الو ايه يابا حصل حاجة.....
اسامة.. هات امك وارجع خلاص الشر انزاح.....
محمد.. عمي مات......
اسامه.. متقولش عمك انا اتبريت منه من زمان وجدك كمان اتبره منه من زمان... عايزك تجيلي انت وامك في اسرع وقت جدك ظهرلي ووصاني علي حاجات ولازم تكون موجود......
محمد.. حاضر يابا بكره اول ما الصبح يطلع هاجيلك...
وبيروح محمد ينام واول ما يروح في النوم.....
(مش اكتب محمد وجد محمد عشان انا بزهق بسرعه 😂هنخليها الجد)....
الجد... مالك يبني تايه ليه انا عارف ان صعب عليك في يومين ويظهرلك الحاجات دي كلها بس انت قدها يبني انت اللي هتورث العلم كله والباقي ودليلك في الطريق ده انا وابوك الايام اللي جيا صعبه بس انا عارف انك هتستحملها .....
محمد.. انا مش فاهم حاجه فهمني ياجدي متسبنيش تايه.....
بكره يامحمد بكره هتفهم كل حاجة.........
مشهد اخر......

في القرية ماشي الدرويش..... وحدووووووو.....
وراح ناحية سور القرية وبيكتب بالتباشير.....
(مات في القرية ساحر.. فأستراحوا من اذاه. خلف الساحر جنێآ.. فاق في سحر اباه.)..... وبعدها بيقوم ويمشي وينادي ويقول ايامكم سوده يأهل البلد بيوتكم هتولع عيالكم هيموتوا ابتلاء ولازم نستحملوا مكتوب علينا ومش بأدينا نغير القدر الشر جي جي الشر هيطول الكل هيطول المنقذ هيطول المنقذ هيطول المنقذ واهل البلد طبعاً اللي يقول ده مجنون واللي يقول ده مخه اتلحس بس لو هنحسبها هو العاقل اللي فيهم وهنعرف ليه في الاجزاء القادمه

احب الاول اشكر كل واحد قال رأيه في القصة وكل ناقد فني قال الاخطاء اللي فيها عشان ده بيخليني اراجع اخطائي..... حضر قهوتك☕وتعالي
معايا عشان الجزء ده طويل........

الجزء الخامس...... (حكاية عادل وبداية الرحلة)

الشيخ عادل.. يبقي من اقوي الشيوخ اللي بتعالج بال**** في المغرب.. وصفه.. الطول 190.. جسمه متوسط... وهيئته شكله عادي بس عنده جرح في رقبته... ودقنه طويلة وليه هيبه.....
قاعد عادل في بيته وبيدخل عليه راجل ومعاه ابنه.. اللحقني ياشيخ عادل ابني بيموت مني...
عادل.. ايه اللي حصل...
الراجل.. انا كنت في الشغل ولقيت موبايلي بيرن وكان مدير المدرسة وبيقولي اجي ضروري روحت المدرسه ولقيت محمود (ابنه) جوه فصل وقفلين عليه الباب وعمال يكسر في كل حاجة ويرمي في الدسكات وعينه مقلوبه وكلها بيضه ومحدش كان قادر عليه فين وفين لما قدرنا نكتفه انا وكام مدرس وكان فيه قوة ولا عشر رجالة متناسبش *** في سنه وروحت بيه علي المستشفي وادوله حقنه مهدئه ونام وبعد ما فاق اتعرض علي دكتور نفسي واتشخص بنوبة صرع.... فات اسبوع والدنيا تمام بياخد علاجه في معاده وبيروح مدرسته وكله تمام لحد امبارح بليل كنت نايم وصحيت علي صرخه قومت جريت علي اوضة محمود لاقيته مرفوع من علي السرير وبيصرخ وفيه كائن طويييل وعند قرنين ولون جلده اسود وشكله بشع مسخ رافع ايده ومره واحدة نزل ايده وترمي محمود علي السرير وبيبصلي انا الدم نشف في عروقي مش عارف اتكلم مش عارف احرج رجلي ثبت مكاني وضربات قلبي سريعة وعمال يقرب يقرب وعلي وشه ابتسامه خبيثه وفضل يقرب لغاية مافيش بيني وبينه نص متر... وصرخ صرخه انا مستحملتش ووقعت ما حستش بنفسي غير تاني يوم صحيت وخدت محمود وجيتلك......
عادل.. خير خير.. وبيقوم وياخد محمود لأوضه كلها ايات قر****..... اول ما بيجي يدخل بيصرخ محمود بيزوقه عادل جوا الاوضه بيقع محمود وه بيتمرمغ في في الارض بيمسكه عادل وبيبص في عنيه بتحدي لو مقولتش مين اللي عمل كده هحرئق.....
بيتكلم محمود.. بصوت خشن وغليظ مولاي نصييير وهو بيداري وشه.....
عادل.. بيقوم ويخرجه برا الاوضه ودلوقتي اطلع والا حرقتك وبيخرج دخان اسود من فم محمود......
وبعد ما بيطلع للراجل برا طبعاً بيشكره وكده....
عادل.. اللي عمل كده حد من اهل بيتك طمعان في ورثك.......
الراجل.. مفيش غيرها عايزه تموت الواد وبعديها تموتني وتكوش علي كل حاجه.... انا لازم اقتلها لازم وبيجي يقوم....
عادل.. طلقها يبني صدقني لو قتلتها الواد ده يتيتم...
الراجل.. ماشي كلامك ياشيخ.....
عادل.. وعد....
الراجل.. وهو بيحضن ابنه وعد ياشيخ وعد....
بيمشي الراجل وبيقعد عادل يسرح في الماضي.....
فلاش باك.......
بالمناسبة بيت عادل ونصير في نفس المنطقه...
وفي يوم بيجي لعادل شخص اللحقني ياشيخ مراتي بتموت... وبيقوم عادل مع الشخص ده وبيروح معاه بيته وأول ما بيوصل.......
الشخص.. تعالي ياشيخ من هنا......
وبيدخل عادل بيلاقي واحده مربوطه في السرير ووشها كله ازرق وشاحب وبتضحك...... ههههههههههههههههههه انت فاكر اني هخرج لااااااااااا...... بيدخل عادل وبيطلع م.... وبيقرأ وهي بتصوت وبتصرخ وبتشتمه بأقذر الشتايم.... ومره واحدة بتفق الحبل وبتقوم. تضربه بس بيقدر يكتفها بمساعدة جوزها... عادل مين اللي مسلطك عليها..مولا نصير. اخرج ياملعون اخرج بحق كلمة لا * الا ... لاااااا مش هخرج لو خرجت هموتها معايا.. بيكمل عادل قراية *.. ومره واحدة بتقطع الحبل تاني وتقوم تنط من الشباك وبتقع ميته بيجري عادل علي تحت هو وجوزها وبيعرفوا انها ماتت.. بيجري جوزها زي المجنون علي بيت نصير......... وبيرزع علي الباب بيفتح نصير... ولسا جاي يضربه...... نصير بيمسك ايده وبيبرقله جامد وبيتمتم في سره بعدها الراجل بيخرج من البيت وبيفضل يجري بسرعة جداً وبيشوفه عادل رايح ناحية الجبل وبيطلع بسرعة جداً وبيطلع وراه عادل......
عادل.. استني يبني انت رايح فين وبيحاول يمسكه لكن مبيعرفش وبينط من فوق الجبل وبيقع جثه هامدة.......
بيروح عادل علي بيت نصير وبيجمع اهل المنطقة وبيروح ناحية بيت نصير بيلاقيه واقف قدام البيت وبيضحك...
نصير.. انتوا فاكرين ان عادل يقدر يقف قصادي انا افعصه تحت رجلي..........
بيروح جماعة من الناس اللي واقفه ناحية نصير....
بيرفع ايده ناحيتهم وهو بيتمتم ومره واحدة بيقعه علي الارض..... والباقي بيخاف ويجري ما عدا عادل.....
نصير.. امممممم انا هقرصك قرصه صغيرة عشان لو حاولت بعد كده تتخطي حدودك معايا هيكون فيها موتك ومره واحدة بيظهر كائن شبه الغوريلا وعنده ضوافر طويلة جداً.... وبيقرب من عادل بيحاول عادل يقرأ **** بس مش عارف يتكلم ولا يفتح بوقه زي ما يكون حد خيطله شفايفه في بعض وبيقرب الكائن اكتر بيحاول عادل يرجع بضهره لي ورا مبيعرفش وجسمه متكتف بيقوم الكائن ده جارح عادل في رقبته...... بيفوق عادل من السرحان اللي كان فيه.........
عادل وهو بيكلم نفسه.... انا لازم اخلص الناس من شره لازم يموت لازم......
نفسه.. وهتقدر عليه كان غيرك اشطر....
عادل.. انا لازم اقعد في الخلوه واكيد ر*** هيمدني بالقوه واقدر عليه..........
مشهد اخر....... عند علي....
نصير.. يلا بينا نبتدي جاهز.....
علي.. جاهز...
نصير.. دلوقتي نبتدي يلا قوم معايا.......
وبياخده نصير ويروح عند الجبل وبيدخل كوخ وبيطلع ازازة حبر لونها احمر وبيكتب علي جدران الكوخ طلاسم كتير وبيرسم نجمه خماسية وسطيهم......
نصير.. اقلع التيشرت يا علي.....
وبيقلع علي التيشرت ويكتب نصير طلاسم علي ضهره وصدره وعلي دراعاته وبيتمتم وفجأه بتزهر بوابه في الكوخ........
نصير.. يلا ادخل يا علي...
بيدخل علي البوابة وبيشوف عالم غريب عالم اقل ما يقال عليه انه جحيم عالم مظلم عالم كله براكين وفيه قمر منور بس نوره احمر داكن زي الدم.... وبيظهر ليه كائن قصير طوله لا يتعدي 120سم... وشكله مسخ.......
لماذا جأت ايها الانسي في عالمنا..... وماذا تريد. ومن انت....
علي.. انا الابن المتوهج... جيت هنا لمقابلة الملك ابي محرز الاحمر... ماذا اريد ليس لك دخل........
الكائن.. امممممم تعالي معي......
وبيروح علي معاه لقصر الملك ابي محرز الاحمر....
الكائن.. انتظر هنا......
وبيدخل يخبط علي اوضة الملك...(وهنسميه الملك عشان بزهق بسرعه)... ماذا تريد يا سومايل.......
انا لا اريد شئ سيدي الذي يريدك انسي وملقب بالأبن المتوهج....... امممممم اسمح ليه بالدخول......
امرك مولاي...... وبيدخل علي وبينحني للملك....
وصفه... طويل جداً جداً...... ولون بشرته احمر داكن ولابس تاج من الياقوت والذهب الخالص......
الملك.. انت الوريث انت الابن المتوهج....
علي.. نعم سيدي...
الملك.. ماذا تريد....
علي.. اريد أن اتزوج ابنتك هند وأحقق خطة لوسيفر محسن النسل.......

الجزء السادس....

الملك.. انت الوريث انت الابن المتوهج...
علي.. نعم سيدي..
الملك.. ماذا تريد...
علي.. اريد ان اتزوج ابنتك هند وأحقق خطة لوسيفر محسن النسل......
الملك.. اممممم لن اوافق قبل انتظارك يومين في عالمنا واخد العهد بيننا...........

مشهد اخر....... عند محمد واسامة...
اسامة... دلوقتي جه وقت الجد اللي داخل عليه مش سهل انت داخل طريق لو نسيت ايمانك بيي ر***.. هتوه
ومش هتعرف راسك من رجليك خد الورقه دي وادخل خلوتك ومتخرجش غير للحمام اكلك انا هحضرهولك...
ونفذ كل اللي في الورقه اوعي تفوت حاجة كل حاجة فيها مهمة جاهز يبني.....
محمد... جاهز يابا......
اسامة.. توكلنا علي ****
وبياخد محمد وبيدخل الاوضة.. دلوقتي الخلوه ملهاش ايام محدده ممكن اسبوع.. شهر.. سنة انت اللي هتكمل المسيره انت قاهر الشر..**** يبني بيختار ناس محددة هي اللي بتقف قدام الشر جدك وانا وانت منهم بس انت طريقق صعب اوعاك تفتكر ان بموت سامر كده خلاص الشر خلص هو اه انزاح شوية بس اللي جي محدش هيقدر عليه غيرك........
بيخرج اسامة.. ومحمد بيطلع المبخرة وبيحط نوع بخور معين وبيطلع الم*** وبيقرأ ايات محددة بأعداد محدده وهو مش عارف هيخلص امتي ممكن يوم شهر سنه بس لازم يكمل مسيرة عيلته............

مشهد اخر........
رجالة وستات كتير من جنسيات كتير في العربي وفي الاجنبي شكلهم يبان عادي لكن جواهم شر وحقد وكره كبير. ملمومين قدام ضريح (ده مكان بيروحولو السحرة اللي في العالم كله يقدمه فيه قرابين ويقدمه خدماتهم للشيطان..) وبيظهر كائن اقل ما يقال عليه انه مسخ طويييل جداً وجلده لونه احمر وضوافره كبيره ووشه اسود وعينه لونها اصفر.... وبيتكلم بصوت اجش خشن وغليظ... لا داعي للمحاولات لقد تم اختيار الابن المتوهج لقد اقترب الوقت للتخلص من نسلكم وسيبقي فقط خدامي خدام لوسيفر...........
مشهد اخر....... عند علي...
قاعد علي في اوضة في قصر الملك وعمال يفكر هيخلص امتي عشان يرجع ينتقم لابوه من عمه ومن اهل البلد والانتقام مالي دماغه.. بيدخل عليه سومايل وبيديله الاكل... وبيخرج تاني........

مشهد اخر...... في البلد.....
ماشي الدرويش وبينادي.. قرب يا اهل البلد المعاد قرب الشر هيطول الكل ومحدش هيفلت منه الزمن بيعيد نفسه من تاني بس افتكروا دايما كله مكتوب اوعوا تنسوا ايمانكم بر***..... وحدووووووواا........
العمدة وهو قاعد علي القهوة.. الراجل ده كلامه مش مطمني يترا يقصد ايه بالزمن بيعيد نفسه... ماهو لو اللي في بالي يبقا مصيبة وحلت علي دماغنا.....
عواد.. وانت بتصدق كلام الراجل ده ده مخبول ياعمدة....
خالد..(واحد من اهل البلد) متقلقش يا عمدة ده مخه فوت خد يصدق ملامه برضوا...
العمدة... يارييت يارييت يطلع كلامكوا صح

بعد مرور يومين......
عند علي.. بيدخل عليه سومايل مولاي في انظارك...
بيخرج علي يقابل الملك وبيشوفها.. هند..وصفها.. الطول177.. لون جلدها احمر.. جسمها مظبوط بالملي.. عندها قرنين صغيرين.. وعنيها زرقا وشكلها حلو....
الملك.. لقد قبلت زواجك من ابنتي وحفلة الزفاف اليوم ستبقي يوم للخلوة وبعد ذلك تأتي معك.......
علي.. كلامك مطاع يا مولاي بس هند هتيجي بعد يومين عشان في حساب لازم اخلصه....... الملك... امممم اشم ريحة الانتقام موافق.... وبيقوم الملك ويخرج ويسيب هند مع علي بيقوم علي يقعد جمب هند.. علي.. انتي موافقه علي جوازك مني......
هند..ليه بتقول كده.....
علي..(بيصيع) مش عايز اغصبك علي حاجة يعني يرضيكي اغصب القمر ده...
هند.. بتبتسم موافقه...
علي.. بيمسك اديها وبيرغي معاها......

مشهد اخر....... عند الملك...
الملك.. لقد فعلت ما امرتني بيه مولاي....
لوسيفر وهو قاعد علي العرش.... احسن.. اذهب الان....
بينحني وبيمشي......

مشهد اخر...... عند اسامة....
وبيفكر... وبيكلم نفسه.....
نفسه.. تفتكر ان المعاد قرب....
اسامة.. انا حاسس بكدة بس محمد صعبان عليا لسا صغير علي الحمل ده كله مش هيعرف يعيش زي الناس ولسا هينكشف عنه الساتر وهيشوف عالم صعب عالم ملوش قوانين عالم كله غدر عالم الشر فيه اسلوب حياة..
نفسه.. بس محمد قدها وهو قدره كدة مش هينفع يغيره.
مشهد في الاجزاء القادمة.....(يأهل البلد اللحقوا يأهل البلد)......

الجزء السابع والأخير.......

مشهد اخر....... عند محمد
قاعد محمد بيقرأ ****... وبيظهر ليه مره واحد....
رجل لابس جلباب ابيض ودقنه طويلة وبيضه وشكله بشوش وليه هيبة تقشعر لها الابدان....
محمد.. انت مين.....
انا الملك شمهورش قاضي محكمة الجن.... واقوي ملوك الجن ال****........ انا من يدلك انا من يحميك من اهل الشر........
محمد.. انا مش فاهم حاجة فهمني....
شمهورش... بعد ما ابليس عصي امر ر** واتلعن...
كان في الجن المؤمن والجن الكافر... وفضل ابليس يضم الجن الكافر وطبعا الجن المؤمن رفض ينضم ومن هنا تبدأ الحكاية كان فيه مجموعة من الجن المؤمنين رافضين اللي ابليس بيعملوا بس طبعاً مش هيعرفوا يحاربوا عشان كانت اعدادهم قليلة بالنسبة للجن الكافر...
بس قرروا انهم يحاربوا بطريقة غير مباشره.... واستمر ابليس يغوي بني ادم وينشر الشر.... ومن ناحية تانية الجن المؤمن يساعد البشر من التخلص من الشر......
وفضل الوضع كده فتره كبيرة لغاية ما ابليس قرر يعلم الناس السحر ويبقي ليه تابعين من البشر...
ومن ناحية تانية الجن المؤمن بقا ليهم اتباع من البشر بس في الخير ومحاربة الشر.... الفرق ما بين دول ودول ان ممكن اي حد يبقا تابع للشر... ولكن مش اي حد يبقا تابع للخير... ومن ساعتها بقا في حروب مباشرة بين الخير والشر.. لكن انت في عائلتك الوضع مختلف فيها الخير وفيها الشر.... بس اللي انت داخل عليه صعب اصعب من اللي مر بيه جدك وأبوك.. فهمت يا محمد...
محمد.. فهمت...
شمهورش..انت دلوقتي هتيجي معايا لسا في حاجات كتير لازم تتعلمها..
محمد.. وهنروح فين....
شمهورش.. هتيجي معايا القصر في مملكتي وهناك هيبقي اكتر أمان ليك..... وبيمسك ايد محمد وبيختفي بيه......
مشهد اخر..... عند عادل.....
قاعد عادل في الخلوه بتاعته ومره واحده بيحصل زلزال قوي وبيحس برجه شديده في الارض والسماء بتمطر والقمر لونه داكن......
عادل وهو مبسوط... قرب المعاد قرب قربت الحرب قربت..
وبيدخل الخلوه تاني.....
.مشهد اخر......عند اسامة.....
بيجي اسامة يدخل الاكل لأبنه ومش بيلاقيه....
اسامة وهو مبسوط... اخيرا اخيرا حصل المراد.. وبيخرج لمراته..(وصفها مش مهم) سعاد يا سعاد....
سعاد.. في ايه...
اسامة.. حضري هدومك وامشي وانا هحصلك بعد يومين.
سعاد.. ليه ايه اللي حصل...
اسامة.. مش وقته كلام دلوقتي لما اجيلك ابقا افهمك...
مشهد اخر..... عند نصير....
قاعد في بيته وبيظهر ليه الخادم....
نصير.. ايه اخر الاخبار...
ولهان..تم زواج الوريث وظهرة علامة الحرب...
نصير.. بتفكير اممممم اذهب الأن وبلغني اخر الاخبار....
مشهد اخر...... عند علي......
بيقوم من النوم وبيصحي هند....
هند.. علي انت ممكن تنتقم وانت في مكانك خليك معايا.
علي.. بيبوس راسها مش هتأخر بس لازم اخد تار ابويا بأيدي......
هند.. لو في اي حاجة فكر فيا بس هتلاقيني عندك وبتاخده بالحضن... سلام ياحبيبي....
مشهد اخر....... في البلد.....
الدرويش ماشي وبينده.. يا أهل البلد اللي يقدر يهرب يهرب الموت هيطول الكل الا القليل هتموته الايام وحدووووووووووااا..... ايه المجنون اللي عايزنا نسيب بلدنا ده.... ده اكيد اتهبل...... لا حول **** الراجل مخه اتلحس...... كل ده كلام الناس بتقوله وفيه اللي يضحك واللي يتريق..... الخ...
مشهد اخر...... عند علي.....
علي واقف عند اول البلد ولابس عبايا سوده مطرزه بالدهب وعنيه بطق شرار وبيروح علي دوار العمده وبيضرب الباب برجله يكسره بيقابله الغفر وبيضربه عليه نار بس مفيش حاجه بتطلع وبيبص عليهم ومره واحده بيقعه كلهم وبيطلع اوضة العمده بيقوم العمده مفزوع وبيحاول يضرب علي لاكن علي بيمسكه من رقبته وبيفصلها عن جسمه وبيروح عند ابنه اللي بيصرخ وبيحدفه من الشباك وبعدها بيخلص علي مرات العمده...
وبيخرج من الدوار وبيفضل يتنقل من بيت لبيت ويخلص علي اللي فيه... المشهد كالأتي... الدم بقا مالي الارض والجثث مترميا ***** وشباب وشيوخ رجالة وستات وناس بتجري الحقو يا أهلا لبلد.... وبيروح ناحية بيت عمه بيلاقيه واقف قدام الباب......
اسامة..لسا بيتقدم ناحية علي..... بيقوم علي مطلع خنجر وبيقتل عمه.......
الي اللقاء في السلسلة القادمة...... مشاهد من السلسلة القادمة (محمد وهو بيبكي وغضبان موتك علي ايديا يا علي موتك علي ايديا؛؛؛....يا اهلاً بيك يا عادل ههههههههههه؛؛؛؛.... لوسيفر كيف تجرأ وتقف امامي ايها الانسييي)

• عجبني
  • حبيته
التفاعلات: Hamoksha 777, AMGjr, fares1980 و 10 آخرين
  • عجبني
التفاعلات: Ehab Demian و aahmedegypt
الجزء الاول...
المقدمة..... سامر وصفه... السن.. 40 الطول.. 180.... الوزن.. 85... الهيئه.... جسمه معضل وشكله عادي.....
في قرية من احد القري....
يسكن ساحر من اشد واعتا السحرة لديه بيت من ثلاث ادوار وكان كل يوم سبت لازم اهل القرية يقدمه ليه حيوان في الي يقدم فرخه والي يقدم خروف والي يقدم نعجه المهم الي ميقدمش القربان يتأذي في الي يمرض وفي الي بيته يولع بدون سبب وفي يعمل حدثه. ألخ.....
وفي يوم سامر قاعد مع ابنه..علي وصفه السن 19....الطول..177...جسمه متوسط وشكله عادي زي ابوه.... ايوا كده لا لازم قبل ما تدبح القربان تأكله الزعفران اليي مقروء عليه وتشربه الميه الي متعزم عليها يلا نفذ الي قولتلك عليه تمام لا استني قوم هات الطبق النحاس يقوم علي ويجيب الطبق عايزك تردد ورايا واول ما اخلص تدبح الديك في طبق النحاس واياك اياك تعمل حاجه غلط اول ما يظهرلك الخادم لو خوفت هتتأذي حاول تتمالك اعصابك تمام.. ويحضر سامر المبخره ويحط نوع بخور معين ويرمي ورق مكتوب في طلاسم في المبخره سامر:::: بحق ملوك الجن السفلية وعشيرة بني الاحمر وبكل عفريت منهم او مارد وبحق عشيرة بني غيلان وبحق عشيرة سموم وعفاريت بني سموم أن تقبلوا هذا القربان وتوكلوا خادم ليي علي الابن الوريث المتوهج احضروا احضروا احضروا في التو واللحظه الساعة الساعة العجل العجل الاجل الاجل وبيفضل سامر يعيد وعلي بيردد وراه بيشاور سامر لي علي انه يدبح الديك وبعدين يجيب قطه ويدبحها بردوا وبعديها يجيب يجيب خروف ويدبحه ويصفي كل الدم ده في الطبق النحاس بعدها البيت والقرية كلها بيحصل فيها زلزال جامد وصوت اجش بيقول تم قبول القربان تم قبول القربااااان بيبتسم سامر لأبنه وبيظهر ظلال كتير وبيخرج من وسطيهم كائن طويل طوله اتنين متر وعنده قرنين كبااار... وحوافر وجسمه كله شعر..... طبعاً علي هيموت من الرعب بس بيحاول يتماسك عشان خايف لا يتأذي وبيشاور سامر لأبنه وبيهزله دماغه بحاضر ويقوم ماسك الطبق ومقدمه للمخلوق ده وبيتكلم المخلوق انا وعشيرتي خدامك الأن وبيختفي المخلوق والدم بردوا بيختفي...
ماهو تصنيف القصة؟ هل هي قصيرة؟

• عجبني
التفاعلات: aahmedegypt
لقصر الحزء ظننتها قصيرة ..
وجدت صعوبة في قراءتها ..
عليك وضع فواصل بين الحوار والسرد .. كذلك لا تدمج كل السرد ببعضه فتضيع و تتشابك القصة مع بعضها و يتيه القاريء

• أتفق
التفاعلات: ALbrens
الجزء المنشور لا يرقى لكونه جزء من قصة
هل يصلح عدد الكلمات المكتوبة لتصنيفها على أنها قصة قصيرة ؟
قد تصلح كمقدمة قصة لكنها لا ترقى لكونها قصة قصيرة

• أتفق
التفاعلات: الباحـــث و ALbrens
هي معلومه و الحوار طلاسم غريبه جدا

• عجبني
التفاعلات: الباحـــث و aahmedegypt
الجزء المنشور لا يرقى لكونه جزء من قصة

هل يصلح عدد الكلمات المكتوبة لتصنيفها على أنها قصة قصيرة ؟
قد تصلح كمقدمة قصة لكنها لا ترقى لكونها قصة قصير
يجدعااااان انا عارف ان الجزء قصير بس وهصلح الغلط ده في الاجزاء القادمه.. وشكرا علي الانتقادات انا بستفاد منها وهصلح من اخطائي

• عجبني
هي معلومه و الحوار طلاسم غريبه جدا
طلاسم وإحنا عندنا خطوبة فى المنتدى النهاردة
لالالالالا عايزين حد من الإدارة يشوفلنا حل
😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂

• بيضحكني
التفاعلات: Ms Roony و ALbrens
  • عجبني
طلاسم وإحنا عندنا خطوبة فى المنتدى النهاردة
لالالالالا عايزين حد من الإدارة يشوفلنا حل
😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂
و.... تأليف يجدعااااان 😂😂😂

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
يجدعااااان انا عارف ان الجزء قصير بس وهصلح الغلط ده في الاجزاء القادمه.. وشكرا علي الانتقادات انا بستفاد منها وهصلح من اخطائي
يا صديقى العزيز
حتى يطلق على الكتابة جزء لابد أن يكون به شيئا مفهوما

• عجبني
التفاعلات: Ms Roony
حاولت ان لا اظلمك .. واعدت قراءة القصة عدة مرات على امل ان افهمها اولا .. ولكني لم اجد اي شيء من اركان القضة موجود فيها ..

• عجبني
التفاعلات: ki1inG و aahmedegypt
يا صديقى العزيز
حتى يطلق على الكتابة جزء لابد أن يكون به شيئا مفهوما
ياصحبي انا لسا بادئ في الكتابه من كام يوم يعني لسا كاتب مبتدء وهصلح كل الاخطاء في الاجزاء القادمه هتشوف عظمه اصبر بس

• عجبني
و.... تأليف يجدعااااان 😂😂😂
يا عم بهزر
مانا عارف إنها تأليف
إعتبر الجزء اللى انت كتبته مقدمة للجزء الأول واكتب على أساسها الجزء

• عجبني
ياصحبي انا لسا بادئ في الكتابه من كام يوم يعني لسا كاتب مبتدء وهصلح كل الاخطاء في الاجزاء القادمه هتشوف عظمه اصبر بس
منتظر
خد بالك إحنا عندنا هنا الى بيكتب ويكسل يكمل بيتخطف
😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂

• بيضحكني
التفاعلات: Ehab Demian و ALbrens
منتظر
خد بالك إحنا عندنا هنا الى بيكتب ويكسل يكمل بيتخطف
😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂
لأدي انا عارفها كويس😂😂😂

• بيضحكني
  • عجبني
التفاعلات: Ehab Demian و aahmedegypt
لأدي انا عارفها كويس😂😂😂
إكتب انت بس الجزء الأول واطلب من المشرف يدمج الحتة اللى كتبتها معاه كمقدمة
ومنتظر اشوف العظمة

• عجبني
  • حبيته
التفاعلات: Ehab Demian، ALbrens و Ms Roony
إكتب انت بس الجزء الأول واطلب من المشرف يدمج الحتة اللى كتبتها معاه كمقدمة
ومنتظر اشوف العظمة
النهاردة بليل هيكون اتكتب وهيبقا جزء كبير

• عجبني
  • حبيته
النهاردة بليل هيكون اتكتب وهيبقا جزء كبير
نصيحة .. ترجو ان تتقبلها ..
لا تستعجل في الكتابة .. وراجع ماكتبته عندما تنتهي لتصحح اخطاءك الاملائية وربما تعديل قصتك ..لو رأيت ذلك مناسبا

• عجبني

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%