NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

المصير المزعوم ( السلسله الاخير من مرات عمي سبب فجر العائلة)

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

العقرب وحسب

نسوانجى الاصلى
نسوانجي متفاعل
دكتور نسوانجي
أستاذ نسوانجي
عضو
ناشر قصص
نسوانجي قديم
توجه جنسي
أنجذب للإناث
المقدمه ولد:انت مين يا عم انت زمن:انا زمن انا المراقب الكبير شوفت كتير ناس بتقتل وناس بتسرق ناس تدمر وناس تزرع وتعمر ولد: وعايز مني ايه زمن: جاي احكيلك حدوته يمكن تفهم ان انت ماشي غلط ولازم تتصلح الحكايه قديمه وبايخه واتكررت كتير ولسه بتتكرر بس الأشخاص مختلفين والاسماء مش هي لكن هتفضل الحكايه واحده ولد: وايه هي الحكايه ديه زمن: الحكايه صراع قديم ناس تشوفه بيحصل بين بعضهم لكن دي شويه مشاكل تافهه انما الصراع الحقيقي جوا الانسان الانسان للاسف لما بيقرر انه يلغي عقله ويمشي ورا علامات ملهاش اصل بيضل انت يا ابني هتشوف حروب بين البشر عمرك ما كنت تتخيل انها موجوده وهتلاقيها علي اتفهه سبب ولد: فهمت انا كدا يا عم قول كلام يتفهم زمن: ومن امتي وانا بقول كل حاجه مره واحده ديه قاعده عندي كل شئ وله اوان وانت اوانك جه خلاص وقرارك هيغير حاجات كتير هتمشي وراه علامات ملهاش اصل ولا ورا عقلك وقلبك ولد: وانت هتعمل ايه دلوقتي زمن: هتفرج هقعد مكاني واتفرج عليك خلينا نشوف البدايه انا واقف وجمبي سليم قدام مركز تجنيد في رمايه ومعانا ورقنا ومستنين ندخل انا: خلاص با سليم الحلم قرب سليم: اخيرا يا عمر بس انت متاكد من الي هيحصل انا قلقان انا: متخفش انا مرتب لكل حاجه مش عايزك تخاف سيلم: بس حلوه الفورمه الي انت عاملها ديه تعرف لولا نظرك الضعيف والقلب كانوا ودوك الصاعقه ابتسمت علي كلام سليم لانه ميعرفش انا مخطط لايه بعد دخولنا الجيش طبعا كل بيسال فورمه ايه انا طبعا مسبتش نفسي طول السنين الي فاتت ديه وتدريباتي مكنتش سهله انا وطبعا خسيت وبقيت فورمه وطولي وعرضي بانوا وبقي جسمي عباره عن عضلات حاجه كدا شبه فان ديزل خرجت من سرحاني والعسكري بينداه علينا وبدانا ندخل ونقف في طابور وفي ظابط عمال يعدي يبص علينا معرفش ليه حسيت اني داخل اختبارات الحربيه مش جاي اسلم نفسي لتجنيد الاجباري المهم جه دوري سجلت اسمي في الكشف ودهلت سلمت اوراقي وكب دا سليم ورايا في كل حاجه ودخلنا عياده عشان الكشف طبي قطعا للاحداث اظن الكل فهم اني لسه مدخلتش الجيش فاكل حاجه هقولها هنا من وحي خيالي وسمحوني لو في مبالغه في موضوع الجيش انا بكتب تصوري او الي بسمعه بدا الكشف الطبي وقلعنا هدومنا الا البوكسر او بمعني اصح الكلسون الابيض طبعا انا كل دا ماشي بانتظام لاني كنت في مدرسه عسكري وعارف نظام ازاي دكتور سحب مننا عينات ددمم وبداء يكشف علي نظر ودخلنا جهاز اشعه ويسالنا عن تاريخنا المرضي وكل كلام دا بس لفت نظري العصيان الي ماشيه جمبي انا دكتور شاف جسمي خاف يكشف عليا اساسا ابص حوليا شايف عصايه مقاشه المهم طبعا اتهلاكنا من الكشف الطبي وبعد ما خلصنا لبسنا هدومنا وروحنا واتبلغنا بمعاد البدني اخدت سليم وروحنا واحنا في طريق سليم: انا مش فاهم احنا مقبلناش حد جواه هو ايه الي حصل بظبط انا: متستغربش لسه مش دلوقتي مستحيل نشوفهم في الكشف الطبي ولو شوفناهم مكناش عرفناهم متقلقش هنشوفهم في الاختبار البدني جهز نفسك بس عايزين نبهرهم سليم: متقلقش هنوريهم الي محدش شافه بس قولي هو مس طبيعي انك هتروح مزارع القوات المسلحه بما انك خريج زراعه وانا هروح وحده المعلومات لاني مهندس كمبيوتر انا: اه اشمعني سليم: امال هنجمع كلنا ازاي انا: مش قولتلك سيب كل حاجه لوقتها وهتعرف كملنا طريقنا وروحنا عشان نرتاح وبعدها بكام يوم روحنا في معاد الاختبار البدني كان ساعه 5 الصبح طبعا اتقسمنا مجموعات و ان ل ضغط وبطن وجينا عند اختبار الجري واول ما اخدنا الاشاره كل بدء يجري انا كنت بجري بسرعه كبيره لدرجه ان الظابط القائم عن التدريب اخد باله مني لكن بمجرد ما شاف 7 غيري بيجروا بسرعه زاي لكن ابطا مني شويه رجع قسم مجموعات تاني وحطنا في نفس المجموعه وبداءنا اختبار زحف وبرضوا انا وسبعه الي مستوانا عالي وروحنا عند حمامات السباحه عشان قفزه الثقه وطبعا ديه مش محتاجه اي مجهود نطيت وعومت للاتجاه تاني بسرعه وانا تحت المياه كتمت نفسي لمده 4 دقايق وبعدها كان اختبار الاشتباك باليد واول ما جه دوري كان قدلمي واحد من مشرفين في ثانيه كنت رقدته طبعا الكل اندهش حتي باقي المشرفين وساعتها في دخلي اربع مشرفين وكلهم ماخدوش في ايدي وقت نهائي و وكملوا وبرصوا في سبعه زاي بس مستواهم اضعف مني لحد ما اتجننوا طبعا خلصنا ومشيت انا وسليم وهو بيكلمني عن السته تانين ومستواهم وان اكيد هما دول الي بندور عليهم روحنا بعد كدا عشان كشف الهيئه وكان حاجه عاديه خلصت ومشيت لكن جاتلي رساله اني اروح الكليه الحربيه ساعتها ابتسمت و وصلت للي انا عايزه روحت كليه الحربيه ولقيت سليم جاتله نفس الرساله والسته التانين وقفنا كلنا انتباه الظابط: انتو 8 اتفوقتم علي كل المجندين الي هيدخلوا السنه ديه وعلي المشرفين في قوه وسرعه وصلابه والمهاره كمان عشان كدا هيتعملكم اختبارات مختلفه ومن نوع خاص حد عنده اي اساله انا رفعت ايدي ظابط: اتفضل انا: ايه نوع الاختبارات ديه يا فندم وليه احنا هيتعملنا اختبارات خاصه بخلاف باقي المجندين ظابط: مش شغلك هتعرف كل حاجه وقت ما احنا نقول غبر كدا تنفذ الاوامر بس وبدون اي نقاش مفهوم يا مجند انا: للاسف لا يا فندم لاني من حقي اعرف سبب اختبارات الخاصه ديه وديه من حقوقي كمواطن انا هنا عشان خدمه العسكريه الاجباري لا جاي اقدم في كليه الحربيه او اتطوع وفي شروط ولوائح المفروض تطبق ظابط: اسمع يا ابني نصيحه مني متختبرش اعصابي عشان متزعلش تعالوا ورايا اتحركنا وراه بانتظام وانا كنت اول واحد في صف و وصلنا لقينا نفسنا في ملعب رمايه وقدمنا طولات عليها سلاح مفكك ولوحه رمايه ظابط: المطلوب منكم ضغط علي زر دا و تركيب سلاح الي قدامكم وبعدها تضغطوا تاني علي زر وتصوبوا علي لوحه اتفضلوا كل زاحد وقف مكانه واول ما اخدنا الإشارة بدانا ضغط علي زرار وبدلت اركب السلاح بسرعه اخد تركيبه 10 ثواني بس كان في طلقه علي جمب وانا بركبها حطيتها وشديت جزئ السلاح وحطيت الخزنه وبدات اصوب وضربت ضربات متتاليه وبمجرد ما خزنه خلصت حطيت خزنه تانيه وشديت الجزء سللح وضربت بالطول وعملت علامه+ زائد حطيت سلاح مكانه و وقفت انتباه وببص حوليا لقيت سبعه لسه بيركبوا سلاح والي بيصرب نار ولما الكل خلص وقفوا زاي ظابط اتحرك واحنا وراه روحنا ساحه ولقينا في راجل ومجموعه شباب مستنينا مش شكرهم مش مصري ظابط: معلم ساو هيكون هو مشرف اختبار الاشتباك اتفضل يا معلم ساو فضل يبص علينا اوي لغايع ما عينه جان في عيني لكنه بعدها بسرعه وطلب من سليم يتقدم و واحد من شباب الي معاه وبداوا الاشتباك لكن سليم اتفوق بشكل كبير بس اخد حوالي دقيقه وبعد كدا باقي السته وانا كنت الاخير لكن زاي كل مره ضربه واحده وافقد الشخص وعيه وبعدها الظابط اخدنا وكمل لينا اختبارات لياقه بدنيه تسلق جدران والحبال القفز وحاجات كتير وفي الاخر دخلنا احنا ال8 اوضه مفيهاش غير شفاطات وتكييف عشان التنفس لكن مفيش اي شباك او كراسي او اي حاجه دخلنة كلنا والكل قعد وسليم قعد بعيد عني وانا فضلت واقف وساند علي الجدار ومحدش فينا بيكلم تاني المشهد في غرفه العمليات الظابط بعد ما دخلنا راح لغرفه العمليات في الكليه وكان متجمع قيادات كتير في الجيش والمعلم ساو حتي وزير دفاع موجود قاعدين كلهم وقدامهم ملفات و الظابط وقف قدام بروجكتور وزير: اتفضل ابدء يا اشرف اشرف: من بدايه الاختبارات وال8 اشخاص دول لفتوا نظرنا بسكل مش طبيعي مهرات عاليه في فنون القتال الجري التحمل السباحه مستواهم علي جدا كأنهم مدربين باحتراف لدرجه اننا شكينا انهم منتمين لتنظيم خارجي او ارهابي لكن لما دورنا وراهم لقينا ان كلهم بلا استثناء ملهومش اي علاقه بكلام دا والمدهش اكتر ان كلهم شخصيات مسالمه ومش عنيفه بطبعها قدام حضرتك يا فندم ملف كل شخص فيهم وهنا تيجي المعلوامت المدهشه كل واحد في الشباب دول محترف في مجال درسته بل وعبقري فيه ومبتكر كمان وفي كذا واحد فيهم بقوا مشهورين في مصر ودول تانيه بصراحه يا فندم احنا قدام مجموعه محترفه لاعلي الحدود الوزير : خلينا نشوف هما مين بظبط اتفضل اشرف: سليم العطار خريج كليه هندسه الجامعه الامريكه قسم برمجه هاكر محترف واكتشفنا انه قدر يخترق شبكه معلومات لاكتر من شركه دا غير انه في مره قدر يخترق جهاز جهاز الامن الوطني وياخد كل ملفاته الوزير: انت بتقول ايه ازاي عمل حاجه زاي ديه ايه تسيب دا اشرف: مش عارف يا فندم لكن المدهش اكتر انه معملش بالمعلومات ديه اي شئ بل علي عكس دا دخل علي جهاز ملفات خاصه بعملاء سريين في البلد وخلايا نايمه بصراحه الولد دا كارثه الوزير: مين تاني اشرف: صقر وود وطبعا مدام قولت الاسم دا يبقي هو مربوط بعيله وود احسن جراحين في العالم كله خريج كليه طب جامعه قنا دكتور شاطر ومحترف في عمل الجراحات الصعبه رغم صغر سنه لدرجه انه تدخل في حادثه علي طريق سريع وانقذ شخص من الموت وعملته جراحه سريعه في شارع عشان حالته تستقر لحد ما يوصل المستشفي انسان هادي ومثقف جدا غير الشخصيه الي شوفناها تالت شخص هو كامل غازي خريج كليه علوم قسم كمياء شاب هادي جدا وبيحب القراءه لكته مجنون بحاجه اسمها مواد وتفاعلات كميائيه عبقري حقيقي في مجاله لدرجه انه بيقدر يصنع مخاليط من المركبات الكيميائيه ويدخلها في اي جسم تغير من صفاته تركيبيه بيحب المصارعه وهو اساسا مصارع لكن مش لدرجه الي احنا شوفناها رابع سليمان الناجي ودا خريج كلبه اداب قسم علم نفس بس داهيه ماشيه علي الارض شخص قادر يقنع الي قدامه باي شئ بيعرف يسيطر علي عقول ناس وعنده مهارات تحكم عاليه جدا في حالته نفسيه وفي الي حوليه ان شخص يدخل معاه في حوار في خلال دقيقتين السخص دل بيقتنع وبيسلم بكل كلام الي قاله سليمان وبرضوا شخص هادي ومسالم مش عنيف خالص خامس سهيل الهواري خريج كليه تجاره قسم محاسبه بيعشق رمايه اشتارك في مستبقات كتير زكان الاول دايما وفي اخبارات الرمايه دلوقتي لقينا ان سهيل بيقدر يصيب الاهداف من علي مسافات بعيده جدا عنده مهاره عاليه في قنص بشكل مش طبيعي السادس منصور الصياد خريج كليه اعلام قسم صحافه بيعشق تصوير لكن الاغرف انه محترف في تخفي والتسلل لدرجه انه قدر يقتحم اكتر من منشأه امنيه لمجرد تسليه وبيعرف يغير شكله بطريقه مش طبيعيه لدرجه ان حضرتك تشوفه شخص تاني خالص السابع حامد الجعفري خريج كليه هندسه قسم ميكاترونكس متخصص في استخدام الالات ومحترف في تطبيق العلوم الفيزيائيه وصنع مجالات الطاقه العازله دا غير انه يعتبر مطرقه بيقدر يهدم اي جدار مهما كان كل تركيزه علي ركوب الخيل و والاختراعات غير كدا لا الثامن والاخير ويعتبر دا اكتر مصيبه فيهم عمر الجبالي خريج كليه زراعه قسم استصلاح الأراضي وتسميد الشاب دا بصراحه يا فندم مش عارف ابدء منين معاه الوزير: ليه يعني هو محير لدرجه ديه اشرف: اكتر يا فندم دا شخص مجهول بطريقه غير طبيعيه محدش قادر يحل لغزه قبل ما يدخل الكليه كان مجرد شاب عادي من اسره متوسطه والده شغال مدرس يعني حياته عاديه بدء حياته المهنية بدري من سن صغير لغايه قبل الثانويه العامه اشتغل في مطعم في مرسي مطروح كل حاحه طبيعيه لكن اتعرف هناك علي عز الهداجي رجل الاعمال الكبير وتعارف دا وصل لان عمر قعد في بيته اسبوع كامل وبعد شهرين استقال ورجع القاهره ودخل كليه زراعه وقابل بنت عز الهداجي وشبه بقوا اصدقاء ومن هنا بدات تحصل مشاكل منها ان الكشف الطبي اكد ان عمر اصيب برصاص مسدس من اربع سنين قرب منطقه الرقبه ولما رجعنا عرفنا ان عمر دخل مستشفي الهداجي فعلا باصابه طلق ناري لكن مش لوحده كان معاه امجد الهداجي وبعد كدا ضهرت قريبه لعمر من عيلته لكن سوريه الجنسيه وبقيت ملازمه علي طول وبعد الحادثه ديه بفتره عربيه البنت ديه وهي قدلم الكليه وكانت هي وعمر واقفين قدامها العربيه انفجرت بسبب طلقه قناص علي تنك البنزين في العربيه الغريب بقي يا فندم ان عمر خرج هو وقريبته سالمين مش بس كدا في شهود كانوا قريبين قالوا ان هما اختفوا من قدام العريبه تاني يوم عمر ظهر بشكل طبيعي وراحله ظابط امن وطني عشان يحققوا معاه في الواقعه ديه لكن من حظه ان راحله ظابط في خلاف بين عمر وقريبه فراح من غير اذن من النيابه الظابط حاول ياخده بالقوه لكن عمر ضرب الظابط وقاله مدام معكش ازن نيابه يبقي دا مش تعدي عليك اثناء تاديه وظيفتك لكن انا ممكن اقدم فيك شكوي في الوزاره باستخدامك لنفوذك وسلطتك لأغراض شخصيه ولما الموضوع وصل لعميد الكليه ادخل وعمل اتصالته وشالوا عمر من حساباتهم وبقوا يتعاملوا معاه بحذر عشان مشاكل لدرجه انهم راح له بصفه وديه بعد الموضوع دا عمر كمل حياته بشكل طبيعي لكن في سنه تالته ظهر بشكل تاني اظهر زكاء وبراعه غير طبيعيه وشركه مني الالفي قررت تعمل منحه لطلبه المتفوقين لتدريب في شركتها عن كريق ابحاث مميزه عمر بقي يا فندم بحثه كان هدم لنظريه عالم هولندي بقالها 200 الوزير: مش دا البحث الي اتعرض من كام شهر في مؤتمر كبير وبعدها صاحب البحث كان هيحصله عمليه اختيال اشرف:بظبط يا فندم هو الغريب ان عميد كليه قال ان مني الالفي اخدت البحث واختفت وبعدها باسبوع عمر اتعين في شركتها في مكتب تخطيط والمكتب دا مش بيشتغل فيه غير صفوه المهندسين في شركتها والبحث اختفي نهائي لغايه ما عمر اتعرف علي سيلين الهواري الوزير: سيلين الهواري مش ديه البنت الي في شكوك حوليها انها بتاجر في المخدرات مع سكري الي اتقبض عليه اشرف: هي يا فندم لكن سيلين مولت عرض كبير اوي لعمر بس لما جينا نعرف اي تفاصيل لقينا كريق مسدود وكل حاجه تخص الموضوع دا اتحفظت في ملف واتختمت واتمنعت تتفتح غير بامر من سيد رئيس الجمهورية شخصيا الوزير: ودا الملف الي انتو معرفتوش توصلوا ليه وانا اخدت الاذن بفتحه لما نشوف مين استاذ عمر دا فتح الوزير الملف وبدا يقراء الي انا عملته في موضوع سيلين كله وبقي متنح ومش فاهم حاجه الوزير: ايه الشيطان دا دا لو عايز في يولع في البلد محدش هيقدر يمنعه او يثبت عليه حاجه ملكش دعوه بالملف دا كمل في ايه تاني عندك اشرف: بعد موضوع سيلين الهواري سافر المنيا لخان الصمدي وقابل مصطفي ومحمود الصمدي عشان يعالج ارضهم لكنه اكتشف من قبل كشف ان الموضوع ليه علاقه بالمبيد السام DDT و من هنا بلغ الوزراه لان كان في شبهه جنائيه في الموضوع والوزراه طلبت منه التنحي عن الموضوع اولا لانه لسه طالب ومعهوش ترخيص بمزاوله المهنه وثانيه ان الموضوع كبير لكن تقارير وزاره الزراعه بتقول انهم ممكن يعالجوا الأرض ديه في خلال سنتين او 3 دا ول لقوا الحل لكت فجاه حصل تدخل من رياسه واصدر قرار بان عمر لازم يدخل وفي خلال شهر لقي الحل وعالج الارض في اربع شهور وبعد الموضوع دا مباشره ظهر البحث بتاعه واعلنه عنه وبقي في ثوره في المجال الزراعي الولد دا لغز كبير جدا يا فندم والاغرب انه شخصيه قيدايه جدا وصعب التحكم فيه دول كدا ال8 من الجهه الدراسيه لكن من جهه تانيه احنا اكتشفنا ان كل العائلات ديه بدرب ابولادها من صغرهم علي فنون القتال ودفاع عن نفس ومعاهم تراخيص لفتح مراكز تدريب من نوع دا الا عيله الجبالي هما بس الي مش بيدربوا اولادهم علي الاقل في مصر الوزير: يعني ايه اشرف: في منطقه اسمها جبل الوحش في سوريا الجبل دا هو بيت عيله الجبالي مكان مليان افخاخ ومركز تدريب الخاص بالعيله ديه وممنوع اي حد يدخل من غير استاذان والا هيموت مش منهم لكن من الافخاخ الي حولين الجبل الاغرب بقي ان قرييه عمر الي ذكرتها متربيه طول عمرها في الجبل دا مش بقول حضرتك الشاب دا عو اكتر شخص مبهم فيهم دلوقتي يا فندم هنوزع الشباب دول ازاي وهيخدموا فين الوزير: صقر وود اكيد هيروح الوحدات طبيه خليه يتوزع علي وحده طبيه في سينا سليم العطار وحده المعلومات حامد الجعفري يتوزع علي وحده الاختراعات الحديثه كامل الغازي وحده المفرقعات سهيل الهواري فرق الصاعقه فب سينا سيلمان ناجي برضوا فرق الصاعقه في سينا منصور الصياد فرقه التدخل السريع اما عمر الجبالي يتوزع علي مزارع في سينا ويكون في واحده من نن نقط ترابط تحديدا لكن قبل ما يتوزعوا عايز ال8 دول يجهزوا عشان هيطلعوا عمليه في سينا كنوع من الاختبار ليهم وبعد كدا هشوف اذا كان كل ولحد هيروح للمكان صح ولا لا الفريق احمد: بس يا فندم ازاي هيطلعوا عمليه وهما غير مدربين الوزير: مين دول الي مش مدربين دول يجيوا يدربوا الطلبه هنا يا سياده الفريق الشباب دول عندهم سبات رهيب شايف قاعدين ازاي طبعا كان في كاميرات في الاوضه بتنقل كل حاجه لكن للاسف كان واصل ليهم صوره وهميه سليم مركبها نرجع عندي انا في نفس توقيت المناقشه اشرف والوزير كنا احنا في الاوضه وبدانا نتعرف علي بعض سليم : ايه يا جدعان انتو هتفضلوا ساكتين شكلنا هنقعد هنا كتير حد معاه حاجه نتسلي بيها صقر : رجلك هتوجعك من كتر الواقفه ياا انا: عمر عمر الجبالي الاسم اول ما اتنطق الكل برق وفي علامات غصب بانت علي وش ناس كتير منهم منصور : نعم الجبالي انت العيله زباله ديه انا: ليه كدا يا منصور مش عيب لما تشتم عيلتي وكمان هو انت فاكر اني انا بس الي موجود من عيله بتعادي عيلتك ما دا سليم العطار ودا صقر وود ودا سليمان ناجي ودا كامل الغازي ودا حامد الجعفري ودا سهيل الهواري ايه رايك كل الي هنا لو يطولوا هيخلصوا علي بعض حامد: طب ما احنا فيها ما اخلص عليك احسن ما افصل قاعد مع واحد زيك سليم: اهدي يا عم حامد في ايه مش كدا واحنا مالنا بعداوه عيلتنا الي من زمن الزمن في ايه صقر: اكيد انت منطقتش اسامي كل عشان تتسلي ضربت الجدار برجلي خرجت طوبهمن الجدار نطيت و وقفت عليها بطرطيف صوابعي انا: بصراحه انا جمعتكم هنا عشان نكلم شويه من غير شوشره ولا حد يدايق يقوم خارج هنا محدش هيخرج من الاوضه غير لما انا اخلص كلامي سلمان:, يعني انت الي مجمعناه كلنا هنا ازاي سليم: زاي ناس هو انتو فاكرين ديه حاجه صعبه سهيل : انا واخد بالي انكو متفقين اوي مع بعض ازاي دا الدم الي بين العطارين والجباليه بحور ازاي انتو كدا انا: عشان فهمنا ان العداوه ملهاش نهايه غير ددمم انا هبقي كبير عيلتي بعد موت جدي دا غير اني محارب فطري شوفت زكرايات القديمه للالفا قبل ما يتفككوا وتبقي عشائر هايمه في الارض متعرفش ليها اصل حقيقي عمالين نقتل في بعض ونهد بعض ونشرد ونسوء سمعه بعض ليه حد فيكوا عارف سبب العدواه القديمه من اكتر من1000 سنه حد يعرف تعرف حاجه يا ابن الغازي او انت يا ابن ناجي طب انت يا ابن وود ما تردوا حد فيكم يعرف سبب العداوه الي تخليكم تقولوا عليا نجس ولا انتو مشيتوا ورا كلام وحكاوي جدود الي قرروا يبقي أعداء انا جدودي قرروا يعادو جددكم لكن انا مش عايز انا عايز سلام عايز صداقه عايز نبقي في ضهر بعض بجد نرجع زاي زمان سليمان: كلام حلو بس ايه يضمن انك متغدرش او ان جدودي ميكنوش علي حق طلعت سيفي وفتحته ورميته قدامهم: سلاح قدامك خلص عليا لو مش مصدقني او سيل ددمم زاي العهود القديمه ددمم هو شرف والي يخون الشرف ميستهلش يكون في مجلس الرجال والست الي من غير شرف متستهلش تشبل فب بطنها من نسل الاشراف وطفل الي من غير شرف ميتهلش ياخد اسم الاشراف قانون قديم اتحط جوا عائلاتنا كلها في الصعيد والبدو وبحري مها اختلفت البلدان مهما اختلفت الاعراف كلنا ماشين علي عرف واحد كلنا بيجري في دمنا اصل واحد احنا الالفا احنا القبيله المحاربين العظمي الي كل واحد فيها يهابه جيش بالالاف وانا جاهز بعهد ددمم باي شكل تحبوه ولا ايه راي الخيال كل بص لحامد الجعفري معروفين من يومهم بخياله الصعيد متكرمين من كل واسمهم يصدي ويتسمع في قعر الجبل وخطوتهم تهز قممه حامد: انت جيت لينا منين يا ابن الناس وعايز مننا ايه انا: من سبع سنين اتقبلت انا وسليم اول ما عرف اني جبالي وانا عرفت انه عطار لقيته سالني سوال واحد سليم: قولتله تفتكر ايا كان الي حصل من الف سنه يستاهل اننا نرفع سلاح في وش بعد واننا نخلص علي بعض كان رده لا ورفع ايده بسلام وقالي جدي نفسه ميعرفش سبب العداوه وانا ميهمنيش ايدي قدامك ممدوده بسلام والصداقه تقبلها انا: قبل السلام مش بس كدا صان لحمي وعرضي كان اخويا الي الي مش من امي وابويا واتعهدت اني سلاحي ميترفعش غير عشةن يحميه عمره ما يطلع في وشه سليم : خد با صقر كلم كبير عيلتك اساله سر عداوه بينكو وبين الناجي صقر بص للكاميرات انا: متقلقش كل حاجه متعطله سرنا محدش له انه يعرفه صقر كلم كبير عيلته الي زعقله وقاله انت مالك صقر شد معاه وقاله من حقي اعرف ايه سبب وكان الاجابه انه ميعرفش هو اتولد لقي العدواه وهتستمر مدام الأجداد كانوا شايفين كدا انا: خد يا سهيل التلفون وكلم كبيرك اساله سر العداوه الهواري والعطار سهيل كلم كبيره وحصل نفس كلام ميعرفس سبب وخليت كل يكبم ويسال حتي انا كلمت وسالت جدي وقال ميعرفش انا: شوفتوا انا بقي عارف سبب السبب كان سيف غنيمه في حرب كان سبف قوي وجبار ملك لزعيم القبيله الي انهزمت اختلفوا مين الي ياخد سيف وان سبف زعيم شرف لازم ينوله الكل لكن للاسف طمعهم عماهم وخلاهم يفترقوا يفرفعوا سلاح علي بعض وبتالي كل عشيره عملت زاي قائدها والحكايه اتنست ومحدش فاكرها لكن فاكرين ان في عداوه ها ايه رايكم يا شباب طبعا الكل كان متنح حتي سليم لانه مكنش يعرف حاجه زاي ديه وان السبب طلع اتفه من ان اتنين يخسروا بعض ما بالك بقي قبيله تتفكك سليمان: انت بتتكلم بجد ولا بتهزر انا: هو كلام دا في هزار بصوا يا شباب كلنا من اول ما دخلنا المكان دا اظهرنا براعه غير طبيعيه وغالبا كلنا هنروح نفس المكان او هنخدم في نفس المنطقه اكيد لسه في كره جواه كب واحد فيكم ان مش هطلب منكم انكوا تنسوا لا انا هطلب منكوا اننا نهدي ونفكر وندور بنفسنا وناخد قررانا والاهم اننا نتعامل مع بعض كويس احنا في جيش مش عايزين حد يقضي خدمته في سجن التاديب ها ايه رايكم سليم: انا موافق صقر: وانا كمان وكل وافق واتفقنا اننا علي الاقل مش هنقف قصاد بعض ولا هناذي بعض لحد ما كبهم يتاكدوا من كلامي سهيل: سوال بقي انت ازاي عرفت تجمعناه كلنا في مكان واحد وفي نفس التوقيت ازاي انا: البركه في واحد حبيبي قدر يخلي كل واحد فيكم يجي هما غصي عنه بامر من جيش في الجوابات الي اتبعتت ليكم ومتحدد فيها المكان والمعاد الي هتسلموا نفسكم فيه (طبعا الشخص دا نوح) طبعا بعد ما خلصنا وانا شبلت سلاحي وخبيته تاني وهما كمان خلصوا الاجتماع خرجنا وبلغونا انهم هيتصلوا بينا قريب عشان نيجي نتبلغ باماكن التوزيع بتاعتنا وان خلاص اتقرر اننا هنكون ظباط احتياط تلات سنين كل واخد روح وبلغت جدي وابويا وامي بموضوع تجنيد بعد ما خلصت كلام معاه طلعت اطمن علي قمر احلوت البت اوي وبقيت اقصر مني حاجه بسيطه بقي عندها دلوقتي17 سنه وخلاص داخله علي ثانويه عامه المفروض ولسه زاي ما هي بتحب الرسم وكريم عقل شويه وبطل مناكفه وركز في دراسته وبقي يدرس ميكانكا وخصوصا انه بقي ينزل يشتغل في ورشه مكيانيكا مخصوص عشان يدرب ويبقي جاهز للمستقبل لقيت جدي بيرن عليا فنزلت ليه وكان جدي عدنان ومها معاه جدي: اقعد يا عمر عايز اكلم معاك شويه انا: اخر مره شوفتك عايز تتكلم معايا في وجود جدي عدنان الموضوع منتهاش غير بخصومه بنا عدنان: انت معاك في الجيش عيال من ولاد العطار وكمان الغازي والهواري وجعفري مش كدا انا: وكمان الصياد والناجي فيه حاجه بقي جدي: ابعد عنهم با عمر واوعي تختلط بيهم دول عيال زباله انا: انتوالي قررت انهم زباله عشان العداوه الي بينا وعلي فكره انا الي رتبت اننا نجمع في مكان واحد عشان اصلح العك الي انتو بتعملواه بقابكم الف سنه عدنان : وانت مين عشان جمعهم او تصلح انا: زعيم العشيره وزعيم قبيله الالفا الي شويه عواجيز خرفانه فككتها عرفت انا ابقي مين اما الي سلام اختاره مش انت الي بتقرر انت اقسمت بمجرد ما كبرت انك هتتبع زعيم مهما كان مين بلاش تعلي اوي بصوتك وعنفوانك لانك مش هتعرف تعمل حاجه مها: عمر انت عارف انت عايز تعمل ايه انت عايز تخلينا تحت رحمه اعدائنا انا: وانتي تعرفي احنا بقينا اعداء ليه يا مها تعرفي تعرف انت يا كبير العيله تعرف انت ياحضره القائد العسكري للعشيره الكل:............. انا: مش سامع صوت عشان متعرفوش بغبغانت بتردد شويه كلام ملوش معني ولو ليه مش عارفين معناه لاغين عقولكم وماشيين ورا خرفات و تفاهات اوم لو كام عايش كان قطع رقبتنا كلنا علي كب الي حصل مننا بتقول علي العطار نجس يا جدي العطار دا هو الي مسح صور مريم من عند نجلاء هو الي حذف صور نور هو الي كان في ضهري لما كنت في مطروح هو الي ساعدني اخرج عايش هو دا نجس الي انت بتتكلم عليه صان عرضك ولحمك حط ايده في أيدي واتعاهدنا من سبع سنين اننا نرجع القبيله تاني ونمحي الخلافات الي بنا ولو اي حد وقف في سكتي انا الي همحيه عن اذنكم سبتهم وطلعت اتخمد مش ناقصه غباء وتفكير متخلف فصلت نايم طول اليوم صحيت فضلت اراجع شويه اوراق وكتب عندي فيها معادلات لمركب جديد وطبعا مدام قولت مركب جديد يبقي في مصييه بحضرلها واحضر شنطتي عشان خلاص كدا قربنا اوي وفضبت تلات ايام علي الحال دا لغايه ما جه تليفون واتبلغت اني هسافر سينا وخدمتي بدات بس بلغتهم في البيت ان خدمتي جات في الفيوم مكنتش عايزهم يخافوا عليا كفايه رعب طبعا جدي مبيكلمش معايا حتي مسلمش عليا قبل ما اسافر ودا خلاني اخرج من بيتي وانا مكسور بس قولت مسير الايام تدوب الي بنا وصلت مركز تجنيد وكان كب شباب هناك واول ما وصلت لقيت صقر اخدني بالحضن انا استغربت بس كنت مبسوط اوي والكان فرحان انهم هيخدموا في سينا ركبنا طياره و وصلنا مقر الفرقه الصاعقه 103 و سلمناه نفسنا هناك وكل واحد فينا هيتوزع علي مكانه دا الي كنا فاكرينه لكن فجاه لقينا المقدم المسؤول عن الفرقه اخدنا علي غرفه الاجتماعات وهناك لقينا وزير دفاع مستنينا الوزير: اهلا بيكم يا شباب طبعا انتو وصلكم انكو هتخدموا في سينا لكن انهي سلاح دا لسه متحددش لكن هيتحدد بعد العمليه الي انتو هتنفذوها العمليه ديه انتو الي هتخططوا ليها بالكامل وروني بقي شغلكم وبدا المقدم يشرح لينا المهمه والهدف منها كانت العمليه هي دخول احد مقرات او مخايأ جماعات التكفيريه ونجيب الامير بتاعها حي وكل الملفات والمعلومات موجوده هناك بكن انا استغربت وجود مدرعات ودبابه معاهم واسلحه الي واسلحه ثقيله وقاذف صواريخ عشان حد يدخل المكان دا محتاج اريع فرق علي الاقل ومجهزين باقوي الاسلحه وخطه محكمه لكن المشكله كانت انهم رصدوا نفق تحت الارض كمهرب لكن ميعرفوش نهايته فين ودا الي مصعب العمليه بعد ما المقدم خلص قعدنا نفكر شويه ولقيت كل رشحني انا اكون قائد العمليه ديه والمخطط ليها بدأت ادرس الملف والمعلومات بس معاها درست ملفات المجموعه الي معايا انا: كامل قوه مهراتك في تعامل مع المتفجرات ايه كامل: مش بعرف اتعامل مع كل الانواع انا بعرف اتعامل مع اي قمبله كميائيه انا: حامد تقدر تصنع زبزبات كهرومغناطيسي توقف عمل اي اله وتشوش علي اي اشاره مهما كانت حامد: اقدر اصنع جهاز يعمل كدا اديني ساعه واحده انا: سليم عايزك تجهز برامج بتاعتك وجهازك عشان ميتاثرش بالموجات حامد وتخترق الشبكه الام بمجرد ما نقرب سهيل انت مش هتدخل معانا انت هتركب البرج الي هناك دا وتضرب الاهداف الي هنا وهنا وهنا اول ما نقرب من سور مفهوم سليم وسهيل: مفهوم انا: منصور بمجرد ما ندخل لازم توصل للنفق وتحط فيه قمبله هدهالك وتخرج لازم توصل اسرع من الي جواه نفسهم منصور: اعتبره حصل انا: سلمان انا وانت وصقر مهمتنا تشتيت الكل باكبر قدر ممكن عشن نسهل دخول الباقي وحمايه صقر وسليم وكامل فاهم سلمان: طب حمايه سليم مفهومه وكمان كامل لكن ليه صقر انا: في الاساس احنا كلنا هنحمي بعض مش هنسمح لحد ينخدش لكن ليه صقر لانه فرد قيم هو دكتور الي فينا لو حد مننا وقع هو الي هيقدر يعالجه او يسعفه لحد ما ننسحب او نرجع او نموت عايز تهدم فرقه اول مكانين تضربهم الوحده طبيه ومخزن السلاح وكملت شرح الخطه وحددت الاسلحه المطلوبه طبعا كل دا قدلم الوزير والمقدم وبعد ما خلصنا روحنا عشان نجهز الوزير: ايه رايك المقدم: ايه الشاب دا يا فندم دا نخطط درجه اولي ودماغه سم وعارف ازاي يستخدم الموارد الي في ايده الوزير: خلي فرق دعم قرييه عشان يدخلوا لو طلبوا دعم المقدم: تمام يا فندم بص حضرتك مش شايف ان ديه مهمه انتحاريه مس اختبار خالص دول رايحين اقوي مخبا للجماعات في سينا لوحدهم من غير اي فرق تانيه الوزير : متقلقش هما قدها طبعا انا روحت علي معمل كمياء في المقر ومعايا كامل وبدء كل واحد يصنع مركبات انا كنت بنفذ التركيبه بتاعتي وكامل مش عارف بيعمل ايه وحامد راح يصنع الجهاز الي طلبناه وجربناه وكان تمام واتحركنا اول ما وصلنا وقفنا بكل بيتحرك ورابت في تشكيله تعبان لان المكان كل حقل الغام انا كانت حاسه الشم عندي قويه جدا وبقدر اشم ريحه البارود الي تحت الارض وكل ما القي لغم احط فوقه ازازه صغيره بغايه ما قرينا علي سور و سهيل خلص علي تلاته انا حطيت تلات عبوات صغيره سور من الي صنعته وبعدنا وقومت ضارب نار علي عبوه منهم انفجرت هي والي جمبها وفجرت الي حوليها والسور اتفرتك ببص جمبي ملقتش منصور وانا فجرت الازايز الي علي الالغام عشان اطهر المكان للدعم ويقدر يدهل من غير خطر وطلبت من حامد يشغل الجهاز وبمجرد ما اشتغل الموجات وقفت كل حاجه الكترونيه او بتشتغل بالكهربا الا جهاز سليم ودخلنا كلنا وبدا ضرب نار وسهيل بيحمي ضهرنا بقناصه واحنا عمالين نوقع الكل حولينا روحت رميت ازازه من الي معايا وضربت عليها حاجه وفجاه حصل انفجار كبير وموقفش كأن في سلسله انفجارات وبطلع نار زارقه وبدانا نتحرك وكان سليم اخترق الشبكه وبداء يحمل الملفات والمعلومات ودخلنا خلصنا وقعنا الكل وفجرنا المدرعات و مخزن السلاح بتاعهم علي مل خلصنا ولسه هندخل مبني لقيت منصور خارج وجارر اريع رجاله منصور: كانوا هيهربوا من النفق انا: اتاخرت ليه منصور: علي ما لميت الملفات الي جواه اتحركنا وسحبنا عدد من ناس الي موقعتش واغمي عليهم بس دخلنا لقينا قمبله كميائيه كامل عطلها في نص دقيقه ابن العفاريت وفرعناها من الماده المتفجره وخرجنا وطلبناه الدعم عشان ياخد العيال ديه واحنا بدأنا نفتش المكان وبعد ما خلصنا رميت قنابل وخرجنا والمكان انفجر وبقي كتله فحم طبعا لما رجعنا وسلمنا كل حاجه الوزير كان فخور جدا بينا وامر ان احنا هنبقي فرقه لوحدنا من فرق العمليات الخاصه وهيسبنا نختار لقبناه بس مش نتجمع غير في اوقات اىصروره غير كدا كل واحد فينا هيكون في مكان مخصص ليه وبذات انا وبكره هنتوزع علي اماكنا دخلنا الاوض بتاعتنا وكنا هلكانين سليم: يخرب شيطانك يا عمر حقيقي زعيم الجبالي دا انت ولعت الدنيا ومخلتش حد فينا يتخدش سهيل : ولا المتفجرات الي صنعتها عملتها ازاي ديه انت ايه ياض منصور : تعرفوا اول ما حصل انفجار في سور طلعت اجري علي جواه محدش شافني. لا حس بيا واول ما الاجهزه اتعطلت كنت قربت اوصل لقيتك ابن الصرمه هيكت هو والي معاه مخدوش في ايدي دقيقه وكانوا واقعين وقال ايه كان بيهددني هيفجر المكان ميعرفس ان معانا واحد مجنون بيفجر اي حاجه سلمان: طب هنسمي فرقتنا ايه ايع رايكم في فرقه الرعب انا: لا ديه هوبقي فقره الضحك علينا اسكت يا سلمان كامل: طب ايه رايكم في فرقه النار احنا بعتبر ولعناها انا: ايه الاسامي الكرتون الي بتقولها ديه صقر : طب ما تقولنا انت يا فيلسوف عندك اسم مناسب انا: هو كامل عنده حق احنا ولعناها بس مش هتبقي فرقه النار هتبقي فرقه جهنم عشان احنا يوم ما هنخصر في مكان هيكون جهنم علي حق لقيت كل ابتسم وعجبوا الاسم سليم: اه بس كل واحد ليه لقب يخصه وانت يا عمر هتكون التنين لانك مصدر النار في الفرقه ديه انا: وانت العقرب دماغك سم و لعبك في اجهزه خلانا ناخد المعلومات الي احنا عايزنها كامل : وصقر هيكون ذئب لانه هادي ومحدش بيحس بيه وبينقد فجاه منصور: لما يبقي هو ذيب انا ابقي ايه انا: تبقي الحربايه الي بتتلون علي كل شكل ولون وحدش يعرفلها مكان وحامد هيكون المدرع لانه فعلا كان درع الي حمانا كلنا انهارده و سهيل هيكون النسر الي عينه كانت بتصيب اي هدف يختاره صقر: سليمان ياخد الثعلب لانه مكار وعارف يلعب علي كل وكامل التعبان الي بيدخل يخلص ومحدش يقدر يوقفه انا: يبقي اتفقنا من انهارده احنا فرقه جهنم الي اسمها هيبقي مصدر رعب لكل الي واحد في سينا والعالم كله كمان كل : هو دا وتاني يوم روحت استلمت مكاني في مزرعه في سينا ويا دوب عرفت مكتبي فين ولسه بقعد لقيت عسكري داخل عليا عسكري : انا اسف يا عمر باشا الرائد جمال عايز سعدتك وهنا نبقي قفلنا افتتاحيه السلسله الثالثه من روايه المصير المزعوم واتمني يكون الجزء عجبكم انا اهو نزلته قبل المعاد بنائنا علي طلبكم. اتعطلت عن مزاكره كتير فاتمني محدش يضغط عليا او يطلب مني حاجه قبل يوم 22 من شهر اشوفكم علي خير واي حد عايز يطلب حاجه يكلمني خاص او علي شات سلام طب نبدا بايه نبداء زاي كل مره بشكر كل ناس الجميله الي بتدعمني بكلامها سواء في تهليقات او علي الخاص وعلي ترحيب الجامد جدا الي فعلا فرحت جدا بيه دا اولا ثانيا بقي في شويه حاجات عايز اوضحها قبل ما نبدء في الجزء الجديد اولهم الفرق بين فئه الفريز وقبيله الفريز (فئه الفريز هي فئه فرعيه بتضم محاربين الجليد لكن قبيله الفريز هي قبيله منشقه عن قوانين القبائل العظمي القديمه وقررت تعادي كل القپائل وتنشر الفوضي في العالم ) تاني حاجه هي ان كب المشاكل الي بتحصل ناس بتربطها بنرمين او بالمعلم مش كل حاجه بتكون الفريز ومش كل شخص شغله شمال يبقي فرد منهم الفريز تعتبر بنسبه للعالم منظمه اجراميه وفي منظامات تانيه هنتعامل معاها قدام حبيت اوضح النقطين دول عشان ناس كتير اتكلمت في الموضوع دا واتمني اكون صححت الموضوع ليكوا نبدا بقي الحزء الجديد انفجارات وصراعات ومفاجأت لا تنتهي وبعد ظهور التنين يستحسن كل يرفع مظلاته لانها هتمطر من حمم جهنم وخلينا نشوف مين هيقدر يستحمل

التعديل الأخير بواسطة المشرف:
  • عجبني
التفاعلات: meedo32
تم حذف الرابط الخارجي لو تكررت ستتعرض للعقاب

هو كان رابط خارجي

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
الجزء التالي ينشر هنا كتعليق وتبلغنا برابط القصة علي رابط الدمج في توقيعي

• عجبني
التفاعلات: samah 78
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

المواضيع المشابهة