NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

مبدئياً دا مش كلامي .. دا كلام شخصية جانبية في القصة 🥸
لو هتسألني عن رأيي انا .. بنسبة كبيرة متفق معاه
حتي لو صدقني يا غالي اللي ياخد خطوة هو عارف اخرها ضرر يبقا مجبر .. لكن لو مستني الناس تتعاطف معاه او مستني نتيجة تانية يبقا مجنون 🤫😂
بص هي اراء بس فعلاً المشاعر صعب التحكم فيها

بص هي اراء بس فعلاً المشاعر صعب التحكم فيها
انا متكلمتش في مشاعر .. و بعدين ممكن اضيف شخصية شايفة ان الانسان مش من حقه الحياة مثلاً .. هل معني كدا اني شايف ان الانسان مش من حقه يعيش ؟!
تاني حاجة اللي يرمي نفسه في التهلكة و هو عارف مصيره دا مجبر .. مش مجنون خالص
لكن بجد لو هو مستني تعاطف من حد يبقا مجنون
و مستحيل في يوم اتعاطف مع حد دخل علاقة مريضة و هو عارف انها مريضة لسببين .. الاول انه دخلها بإرادته و محدش ضربه علي ايده ( هو اللي حب و هو اللي اتأذي ) السبب التاني بقا اني كنت الشخص اللي في علاقة مريضة و مستني تعاطف ( اه بعترف اني كنت مجنون ) 🤷‍♂️😂

كلامك دا بجد فرحني جامد .. التالت هينزل قريب يا صاحبي 💜🌷
يصاحبي دي اقل حاجة ليه يا دوك يا عالمي🫡❤️

يصحبي انا بتكلم عادي مش بكتب نقد ولا حاجة..
وبعدين مش انت لوحدك اللي كنت مجنون 😂😂😂

• بيضحكني
التفاعلات: HANNIBALL
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
انا هعلق علي حاجة بس وبعدين هقرأ القصة...
انت قولت ان لما حد بيعمل حاجه وعارف عواقبها ويقررها يبقي مجنون بس في حاجة مش بمزاجك زي انك تحب ممكن تكون حبيت قبل كده ومحصلش نصيب بس غصب عنك بعد فتره تلاقي قلبك مايل لوحده تانيه ويبقا في احتمال كبير متكملش معاها او حتي متقابلهاش تاني بس غصب عنك تحبها
بس الحب ده فطره في الانسان ف انت غصب عنك لازم تحب

• عجبني

" تنويه "
القصة بنسبة 100 % من خيال الكاتب .. في منها احداث قليلة جداً حصلت معايا و قررت أضيفها .. لكن تقدر تقول القصة بالكامل هبدة مني و يارب تعجبكم 🌷
----------------------

" من الذاكرة "

الأم : يا ساتر يا رب مالك يا ابني .. خد اشرب
الابن بينهج : كابوس .. كابوس فظيع
الأم : طيب اهدي ( بتحضنه ) اهدي بقا مش حلم اللي يعمل فيك كدا
الإبن : شوفت نفسي بموت أكتر من مرة .. مرة واحد كنت بلعب معاه و بنهزر و بعدها مسك سكينه و طعنني في ضهري .. و المرة التانية بنت كانت حاضناني و لبستني خاتم في ايدي و انا لبستها سلسلة في رقبتها و بعد ما مشيت لفت السلسلة علي رقبتي و خنقتني .. و الاخيرة ( بيسكت )
الأم : خلاص يا حبيبي متكملش .. خلاص انا معاك متخافش
الإبن : ماما الاخيرة كنت معاكي .. كنا بنعدي طريق و انتي ماسكة ايدي و شكلك زعلانة جامد و فجأة سيبتيني في نص الطريق تايه لحد ما عدت عربية فجأة خبطتني .. ماما هو انتي ممكن تسيبيني بجد ؟!
الأم مبتسمة : دا انا عندي أموت ولا اني أبعد عنك .. متخافش انا جمبك لحد ما تبقي دكتور و تتخرج و أشيل عيالك كمان
الأبن : طيب ممكن متبعديش عني .. الليلة بس علشان مش هعرف أنام
الأم مبتسمة : تعالي يا حبيبي في حضن ماما .. **** يحميك ليا يا روحي ( بتحضنه و بينامو )

-------------------------

" في قاعة احتفالات "

شخص : الحياة عبارة عن مصحة كبيرة جداً .. كل اللي فيها مجانين...
زي ما بقولك كدا .. في كل الروايات بتلاقي كل البشر مجانين حتي الكاتب نفسه مجنون .. و هنا مقصدش روايات مكتوبة في ورق و بتتباع بعشرة جنيه علي ناصية شارع .. في حياة كل واحد فينا رواية هو بطلها و في كل رواية البطل مجنون بس عقله رافض يصدق .. بتشرب سجاير و انت عارف ان صحتك بتتدمر و مش عايز حد يقول عليك مجنون .. بتسرق محفظة من جيب طالب رايح كليته و مش فارق معاك كم المشاكل اللي هيتعرضلها بسببك و عارف انك في يوم هتتمسك و تتحاسب و برضو مش عايز حد يقول عليك مجنون .. بتمارس العادة السرية لحد ما يجيلك ضعف جنسي و انت عارف انه هيحصلك كدا و بعدها بتدور علي علاج و بردو مش عايز حد يقول عليك مجنون...

و بالنسبة للمتجوزين مش عايز اتكلم كتير .. انت حرفياً زيك زي اللي حفر قبره بنفسه .. بكامل ارادتك بتختار انك تتجوز و تتحمل مسؤلية بيت و عيال .. و بردو بكامل ارادتك بتختار انك ترميهم و تتجوز علي مراتك لحد ما تجيبلها جلطة...

صحيح مفيش حد كامل .. بس ياريت لو حد عنده مسمي لكائن بيكرر غلطه مع علمه بالعواقب و كل مرة يستني نتيجة مختلفة غير انه مجنون يتفضل يناقشني...

مفيش حد .. انا قولت كدا برضو .. حابب أبارك للبشرية علي دفعة جديدة من المجانين انضمت ليهم .. و شكراً

طالب : ايه يسطا المعتوه دا .. دا كلام دكتور جامعي يقوله في يوم حفلة تخرج !!
زميله : طيب اسكت احسن ما يسمعك
طالب : دا ياريت يسمعني بقول عليه معتوه .. مش هو دا كلامه المفروض يكافئني
زميله بيضحك : عندك حق .. بس اللي سمعته انه تقليد هنا ان الدكتور دا كل سنة بيقول نفس الكلمة دي كل حفلة تخرج .. انا جاي و انا عارف كل كلمة هو هيقولها علي اساس انها فيها اللغز .. بس صدقني مفهمتش حاجة
طالب : طيب بقولك ياد يا سامح .. هنسهر فين انهاردة ؟؟ البنات مستنظرين
سامح : لا يا حبيبي مفيش سهر .. انا أبويا مستنيني يحتفل بيا مع باقي العيلة .. لازم اروح مينفعش اسيبه
طالب : خليك كدا دايماً وش فقر .. و انا هقضيها و هخربها
سامح بيضحك : طيب افتكر انك عندك جيش كمان كام اسبوع و هتخربها علي حق
طالب : طيب اتوكس .. ها اتوكس احسنلك
سامح : علي حق يابا .. هطير انا

--------------------------

سامح : يا بابا صدقني كدا كتير
أبوه : مفيش حاجة تغلي عليك .. انت خلاص بقيت الدكتور سامح سراج .. و انا بقيت أبو الدكتور سامح سراج
سامح : **** يخليك ليا .. بس برضو العربية دي شكلها غالية أوي
أبوه : قولتلك مفيش حاجة تغلي عليك .. انا حطيت عهد علي نفسي و انت في ثانوي انك لو بقيت دكتور انا هجيبلك عربية .. و انت وفيت وعدك ليا يبقا كان لازم اوفي انا كمان بوعدي .. بس اعمل حسابك البنزين عليك
سامح : منا كنت عايز افاتحك في الموضوع دا .. انا كدا كدا مفيش جيش و كنت عايز انزل اشتغل من دلوقتي و اعتمد علي نفسي
أبوه : شوفت بقا لو كنت حطيت في دماغك الجراحة مش كان زمانك مرتاح من موضوع الشغل دا
سامح : صدقني الموضوع مش كدا .. و بعدين كنت هلاقي اكل منين و المجال فيه الدكتور محمود سراج .. دنا كان زمان اخري سنتين و هشحت
أبوه : يا ولا يا بكاش .. خلاص هكلملك دكتور كان زميلي ايام الكلية و اتخصص طب نفسي .. اسمع انه مدير مصحة حلوان هخليه يتوسطلك تنزل فيها
سامح : عليا النعمة انت أبويا من زمان .. **** يخليك ليا يا حج
أبوه : طيب تعالي بقا عايز اتفشخر بيك قدام العيلة
سامح : أمري لله .. يلا بينا

----------------------------

( في احد المواخير )

سامح : عارف يلا يا كريم .. انا مش عارف ليه برغم انك عرص بس مبتهونش عليا ازعلك
كريم : حبيبي **** يديم الاحترام بينا
بنت بتضحك : هو لسة فيها احترام
كريم : اوماال دا سامح دا اخويا من زمان .. انا و هو كنا حيوانين منويين في خصية واحدة بس هو نزل قبلي بكام شهر
بنت 2 : لا بقولك ايه مش طالبة معايا مصطلحات .. انا خدتها من قصيرها و دخلت أدبي مش لما اجي اغير جو الاقي الاحياء بتطاردني
سامح : علي رأيك .. اطلبلنا يبني اي حاجة مش حرام
بنت 1 : الا صحيح يا سامح .. كنت سامعة انك مش هتخرج انهاردة و انك خلاص هتتكبر علينا علشان بقيت دكتور و كدا
سامح : لا ما انا قررت اتواضع مرة اخيرة و اقعد معاكم
كريم : انا بقا متواضع معاكم لحد اخر الاسبوع
سامح : عرفت اللي حصل .. ابويا يسطا اتوسطلي عند حد هيظبط تكليفي و يخليني انزل في مصحة قريبة
كريم : يابن اللعيبة يعني كدا عربية و تكليف .. ابوك مش ناوي يتجوز امي بقا ؟!
سامح : مش عارف .. هنشوف كدا و نيجي نطلبها من ابوك
كريم : يا عم ابويا مين بقولك انا موافق .. الا صحيح هتنزل فين ؟!
سامح : مصحة حلوان
كريم : ( كان بيشرب عصير و وقف مرة واحدة و بصله جامد ) انت بجد يسطا نازل هناك ؟؟
سامح : اه يا عم ههزر في حاجة زي دي ليه .. و بعدين عارفك هتقول ايه .. يسطا لحد دلوقتي كل اللي بيتقال عنها تخاريف و مفيش حاجة ثبتت عليهم
بنت 1 : ايه دا يا كوكو .. هي مالها مصحة حلوان ؟؟
سامح : مفيش يا ستي دا كريم دماغه طالبة صيانة بس و هنظبطها
كريم بجدية : يا صاحبي تاخدها مني .. بلاش المشوار دا
سامح : يابني بلاش ايه .. و بعدين كدا احسن ما اروح الصعيد علي الاقل كلها نص ساعة بالعربية و اكون وصلت
كريم : افتكر اني قولتلك بلاش
بنت 2 : بقولك ايه انت و هو انا مش جاية هنا للنكد .. و بعدين مش كفاية انك مقعدنا في البار بنشرب مانجا
كريم : قوليله .. بقولكم ايه عايزين نتفسح شوية بمناسبة العربية الجديدة علشان بعدها عاملكم مفاجأة انما ايه عنب
بنت 1 : مفاجأة ايه ؟!
كريم : ( بيطلع مفاتيح و بيخليها تلف علي صابعه ) حذري فزري ايه دول ؟!
بنت 1 : بجد .. طيب يلا بينا

( بعدها بساعتين )

سامح كان قاعد في عربيته مركونة و مشغل ام كلثوم و الحالة معاه اخر روقان لحد ما لقي اللي بيخبط براحة علي شباك عربيته .. وطي صوت الاغاني و بعدها نزل شباك العربية و علامات الاستغراب علي وشه

سامح : أؤمريني يا فندم .. خير
بنت : تاخد ورد يا بيه .. خد وردة اديها لحبيبتك هتخليها ترضي عنك و تحبك اكتر
سامح : متشكر
بنت : يا بيه و النبي ما تكسر بنفسي .. دا انا غلبانة و بجري علي امي العيانة
سامح : طيب استني .. انا مكنتش هاخد منك بسبب كلمة حبيبتك دي اصلك فكرتيني بذكريات مكنتش عايز افتكرها
بنت : يقطعني يا بيه و ** ما أقصد .. ** يعوض عليك يا بيه
سامح : شكلك جدعة .. انتي اسمك ايه يا عسل انتي
بنت : نعمة يا بيه
سامح : نعمة يا بيه .. غريبة اول مرة اسمع الاسم دا
نعمة : و ايه الغريب في اسمي بقا ؟
سامح : اول مرة حد يقابلني اسم ابوه يابيه
نعمة : ضحكتني يا بيه **** يفرح قلبك
سامح : تاني يا بيه .. و بعدين يا ستي اسمي سامح من غير بيه
نعمة : ماشي يا سامح .. هتشتري مني الوردة
سامح : الصراحة لا
نعمة : ( عينها لمعت و قربت تدمع ) طيب ليه بس يا بيه وقفتني كدا كان زماني شوفت رزقي في حتة تانية
سامح : يا ستي افهميني .. انا عايزك تجمعي كل الورد اللي معاكي و تربطيه فيونكة حلوة زيك كدا علشان هاخده لحد عزيز عليا
نعمة : **** يخليهالك يا بيه .. ثواني هعملهولك ( بعدها بشوية ) اتفضل يا بيه الورد زي ما حضرتك طلبت
سامح : تسلمي يا قمر .. امسكي دول كدا
نعمة بتعدهم : يا بيه كدا كتير .. دا اكتر من حق الورد و انا مقبلش جنيه مشتغلتش بيه
سامح : لا متفكريش اني بديلك حسنة او كدا .. دا تمن اللفة الحلوة اللي جمعتي الورد بيها
نعمة : طيب امسك دول ( بترجعله جزء من الفلوس ) و اعتبر اللفة هدية مني علشان حضرتك جبرت خاطري
سامح : و انا مش هرفض هديتك يا نعمة .. متشكر جداً يا قمر
كريم : العب .. و عاملي فيها شريف و انت كيفك شحاتين .. ما كنت طلعت معايا انا و البنات انضفلك
نعمة دمعت : متشكرة ليك يا بيه ( بتمشي بسرعة )
سامح : ايه يا عرص اللي انت قولته دا .. يا نعمة استني يا بنتي تعالي بس هقولك
كريم : ( بيفتح باب العربية و بيركب جمب سامح ) ياخي مفيش احسن من إن الواحد يبل السفنجة .. بجد كسم ضرب العشرة
سامح : ( بيبصله بقرف ) تصدق اني خول
كريم : لا يسطا متقولش علي نفسك كدا
سامح : لا بجد خول .. انا خول اني مصاحب واحد زيك .. يعني مش كفاية اني واقف ماسكلك الفوطة كمان نازل تبضن عليا
كريم : ما انا قولتلك تعالي معايا .. مهما كنت جامد مش هقدر علي البنتين لوحدي و انت زنقتني معاهم علي فكرة لولا واخد حباية احتياطي كان زماني كلوت مخروم
سامح : ( بيبصله بقرف ) يابني انت ازاي خنزير كدا .. و بعدين ايه اللي انت قولته للبنت دا ؟!
كريم : قولت ايه .. اه قصدك علي الشحاتة يعني ؟!
سامح : شحاتة !! انت يبني معندكش ددمم ؟!
كريم : طيب بقولك ايه فاكس أصلاً .. يسطا انت بردو مش ناوي تقولي ليه مش راضي تعيش شبابك زيي
سامح : كريم .. يسطا احنا اخوات و كل حاجة بس متدخلش نفسك في الموضوع دا
كريم : انت لسة مش عارف تنساها يا صاحبي .. سامح انت لسة بتحبها ؟!
سامح متعصب : كريم اتفضل انزل .. اطلع شقتك يسطا و روح انت انا عايز اقضي وقت مع نفسي
كريم : يسطا انا مقصدتش...
سامح : يسطا لو سمحت يا تنزل انت يا تاخدها و تمشي
كريم بزعل : و علي ايه .. تصبح علي خير يا صاحبي

بينزل كريم من العربية و بيمشي في طريقه و سامح بيفضل في مكانه و علامات العبوس مسيطرة علي ملامحه و بعدها بيدور عربيته و بيتحرك بيها يلف في البلد لحد ما لمح الورد و افتكر مشواره .. بياخد بعضه و بيتحرك ناحية مدافن عيلتهم .. بيروح لقبر أمه بيقعد جمبه و تلقائي بيعيط و بيقعد يقرالها الفاتحة و بعدها بيسيب بوكيه الورد علي قبرها و بعدها بيركب عربيته و بيتحرك بيها لحد ما بيوصل عند باب بيته و بيدخل أوضته ينام بعد ما الأرق بيسيطر عليه لساعات...

" بعدها بكام يوم "

سامح : السلام عليكم يا راجل يا طيب
الممرض : ممنوع يا بيه .. ما انتو عارفين الزيارات بتكون حسب الجدول
سامح : يا عم لا انت فهمتني غلط .. انا جاي أقابل دكتور صلاح مدير المستشفي
الممرض : بخصوص ؟!
سامح : هتعين هنا .. اصلي لسة متخرج جديد و ناوي انزل اتدرب معاكم
الممرض : يا أهلاً وسهلاً .. اتفضل معايا يا دكترة
سامح : تسلم يا غالي .. اومال اسم الكريم ايه ؟
الممرض : انا عمك مصيلحي موجود هنا بقالي عشرين سنة .. زي ما تقول كدا لقيت نفسي وسط المجانين
سامح بيضحك : ليه بس كدا .. طيب محاولتش تسيب المجال ليه
مصيلحي : تف من بوقك يا جدع عمرك شوفت حد بيسيب روحه .. انا ممكن اكون مبحبش المصحة هنا بس بعيد عنك ساعات السجين بيتعود علي سجنه لحد ما بيكره طعم الحرية و بيبقا عايز يقضي بقيت حياته محبوس .. اهو انا بقا كدا ولا عندي عيال و لا متجوز ولا غيره .. شغال علشان اشتغل مش علشان محتاج للشغل و طالما الواحد بياكل و يشرب يبقا هيحتاج ايه تاني من الدنيا
سامح : انت مستحيل تكون درست تمريض .. الدماغ الكبيرة دي اكيد كانت بتدرس علم نفس معانا
مصيلحي : و **** يا ابني ولا حتى تمريض .. الواحد اتعلم و لسة هيتعلم طول ما هو عايش من غير كلية ولا غيره
سامح : طيب تنصحني بإيه بما إني ناوي أشتغل هنا ؟!
مصيلحي : اللي اعرفه ان التكليف فاضل عليه يومين مش كدا .. انت ازاي بقا هتشتغل من انهاردة ؟!
سامح : لا ما انا أبويا كان زميل دكتور صلاح و هو اللي كلمه و بيقول انه هيظبط تكليفي بحيث انزل هنا
مصيلحي مستغرب : انا أول مرة أشوف حد يدخل المصحة دي بمزاجه .. يا ابني انت طلبت نصيحتي مش كدا .. سيب المكان دا و مترجعلوش تاني و متحاولش معايا علشان مش هفيدك .. أدينا وصلنا اللي قدامك دا مكتب الدكتور صلاح اتفضل ادخل لحد ما يجيلك...

سامح مستغرب من مصيلحي .. ازاي متعين ممرض و هو مش معاه تمريض .. و ايه الدماغ دي و بعدين ليه قاله يسيب المصحة في حين انه هو نفسه شغال فيها .. بيسيب كل حاجة لوقتها و بيدخل مكتب من اللوحة المتعلقة علي بابه بيتأكد انه مكتب دكتور صلاح لاشين مدير مصحة حلوان .. بيدخل يلاقي المكتب مدهون غير باقي اللي قابله من المصحة .. الحيط مدهون رصاصي غامق و حتي السيراميك لونه مختلف .. علي شماله في مكتبه مرصوص فيها بشكل متقن شوية كتب و روايات انجلش و تحتهم ركن مخصصه للجوايز و شهادات التقدير بتاعته .. علي يمين المكتب تلاجة مية و جمبها باب مقفول مجهول الغرض .. بيدخل سامح و بيقعد علي كرسي قدام المكتب و بعدها بفترة بياخد باله من مجسم خشب في نص المكتب محفور عليه جملة " بعض العقول مثل الأشجار تحتاج إلي التهذيب .. و البعض الاخر كالسرطان و لا بد لهم من البتر"

في وسط استغراب سامح بيدخل دكتور صلاح من باب المكتب .. لابس بالطو أبيض تحت منه قميص و بنطلون لونهم اسود .. لولا ان أبوه قاله انه كان زميله مكانش سامح صدق ان الراجل دا كسر الخمسين .. مهتم بصحته و عضلاته بشكل كويس .. لابس نضارة براند لونها بني تقدر تشوف من تحتها عين ثابتة تقولك قد ايه الراجل دا عنده ثقة و ثبات انفعالي .. نوصل بقا للغريب في الموضوع .. ايديه لابس فيهم جوانتي طبي غرقان ددمم و شكله زي ما يكون كان بيعمل عملية لحد .. بس ازاي المفروض انها مصحة نفسية و مفيش فيها اي نوع من العمليات...

بيتجاهل دكتور صلاح وجود سامح و بيفتح الباب مجهول الغرض اللي بيطلع باب حمام و بيدخل يقلع الجوانتي و بيغسل ايده كويس و بعدها بيخرج يسلم علي سامح سلام ناشف و بيقعد علي كرسيه...

صلاح : انت بقا سامح .. أبوك وصاني عليك جامد
سامح : حضرتك انا.....
صلاح بيقاطعه : انا مبحبش الوسايط .. لولا اني جيبت ملفك و عرفت انك من أوائل دفعتك انا مكنتش وافقت عليك .. ندخل في الجد بقا
سامح : و إيه هو ؟!
صلاح : أنا معنديش هنا يما ارحميني .. هتشتغل في المصحة دي يبقا الغلط عندي تمنه غالي و علشان اختبرك .. أول يوم بعد ما التكليف يجيبك عندي هتاخد ملف حالة تشتغل عليها و علي **** تغلط
سامح : حضرتك ممكن اتكلم .. من الواضح انك مغصوب عليا لو كدا بلاش منها شغلانة و أمشي .. الواضح ان عم مصيلحي معاه حق
صلاح مبتسم : انت قابلت عم مصيلحي ؟!
سامح : و قالي أبعد عن المكان دا و شكلي فعلاً هعملها .. انا جاي اعالج مجانين مش أشتغل معاهم .. بعد إذنك
صلاح مبتسم : نتقابل بعدين يا دكتور...

بيخرج سامح من المكتب و هو مبضون من صلاح و مبضون من المصحة كلها .. بينزل تحت يدور علي باب الخروج بس بيتوه في المكان لحد ما بيلاقي واحد لابس لبس ممرض و يبان عليه انه مكشر

سامح : لو سمحت .. انا كنت عايز اطلع للبوابة برا بس تايه ممكن تقولي اخرج ازاي ؟!
الممرض : تاني طرقة علي ايدك الشمال هتفضل ماشي و بعدها تاخد يمين هتلاقي الباب
سامح : متشكر جداً .. اومال صح فين عم مصيلحي كنت عايز أسلم عليه قبل ما أمشي ؟!
الممرض مستغرب : هو انت تعرف عم مصيلحي ؟!
سامح : اه قابلني و أنا داخل و الصراحة الراجل هو الوحيد اللي كان طيب معايا هنا .. هو فين ؟!
الممرض : كان طيب معاك !! عم مصيلحي دا نزيل هنا و كان هربان
سامح : انت بتقول ايه ؟! نزيل !!
الممرض : انت تحمد **** انك لسة بخير .. عم مصيلحي ضرب واحد زميلنا بشوكة في رقبته قتله .. الواضح ان لسة في عمرك بقية

بياخد سامح الصدمة انه كان ممكن في أي لحظة مصيلحي يقتله و بعدها الخوف بيسيطر عليه و بيحاول ينفد بجلده .. بياخد بعضه و يجري بأسرع ما عنده لحد ما بيوصل للبوابة برا و الأمن بيوقفه لحد ما اتأكدوا ان كله تمام و بعدها سابوه ياخد عربيته و يمشي...

" تاني يوم "

كريم بيضحك : يعني كان زمانك ميت يا صاحبي
سامح : و ايه اللي يضحك في كدا يا مختل .. بقولك الراجل فضل واقف معايا اكتر من تلت دقايق و الشوكة في جيبه و كان ممكن في اي لحظة اكون مكان الممرض اللي مات
كريم : ولسة عايز تشتغل هناك .. قولتلك بلاش و انت اللي ركبت دماغك
سامح : لا يا عم **** .. انا كلمت أبويا و قالي انه كلمه و خد منه وعد انه ميتدخلش في تكليفي
كريم : ايوا يا عشوائي .. شكلك هتخدم في الريف و هيبقو سنتين جحيم
سامح : ع الأقل مش في حلوان يا جدع
كريم بيضحك : لا جحيم الارياف جنة بالنسبة لحلوان
سامح : علي رأيك .. المهم عايزك تخلص جيشك بسرعة علشان مش عندي نية اشوف حد علق غيرك يبضن عليا
كريم : كلها سنتين و جايلك يا زناتي
سامح : لا لو هترجع تبضن يبقا متجيش احسن
كريم : يا عمي كله رايح .. افتح انت ماتش جديد خليني أحط عليك
سامح : تحط عليا مين يسطا دا انا فاشخك
كريم : كلام كتير و فعل مفيش .. وريني نفسك...

----------------------------------

" يوم التكليف "

الموظف : يا دكاترة انا عارف انكم مستعجلين .. عايزكم تتعاونوا معايا علشان نخلص يومنا بسرعة .. اللي هنادي اسمه يجيلي يمضي و ياخد تكليفه و يمشي .. سهلة مش كدا

" بعد شوية أسماء "

الموظف : سامح محمود سراج .. سامح محمود سراج
سامح : افندم .. ايوا انا سامح
الموظف : ايه يا دكتور ما تركز معانا شوية
سامح : معلش سرحت بس
الموظف : هات بطاقتك و امضيلي هنا
سماح : عينيا .. شوفلي بقا تكليفي فين و ياريت تنقيلنا حاجة كدا من علي وش القفص
الموظف : انت جاي تشتري بامية هات الدفتر .. مستشفي حلوان للصحة النفسية
سامح قلبه وقع : بتقول ايه .. لا مش ممكن اتأكد تاني
الموظف : ههزر معاك ليه اتتكل علي **** ورايا غيرك كتير
سامح : طيب غيرها .. اللي قبلي راح أسيوط انا عايز اروح أسيوط معنديش مانع
الموظف : يلا يا دكتور مش ناقصة هي .. لسة وراك كتير
سامح بزعل : أمري لله .. هي شكلها أيام طين

نهاية الجزء الأول....

الجزء الثاني

" فلاش باك "

الأب : الممرضة جات تغير علي جرحك .. ايه دا مالك عامل كدا ليه ؟!
الابن مصدوم : شوفت نفس الكابوس تاني
الأب : كابوس !! كابوس ايه يا ابني كف**** الشر ؟!
الإبن : كابوس شوفته من سنين .. شوفت نفسي بموت فيه اكتر من مرة .. الاولي صاحبي بيطعن سكينة من ضهري .. و التانية حبيبتي خدت مني سلسلة و بعدها خنقتني بيها .. و التالتة أمي شدتني من ايدي لنص الطريق و سابتني للعربية تخبطني
الأب بحزن : بس أمك مش سابتك يبني .. **** يرحمها
الإبن : أيوا بس صحابي و حبيبتي طعنوني في ضهري
الأب : خلاص يا ابني .. سيب الأفكار دي تروح لحالها .. الزعل مش حلو علشان حالتك .. الممرضة مستنياك برا

------------------------

" في المصحة "

صلاح : ياااه معقول .. الدكتور سامح تكرم علينا و رجع المصحة تاني .. يا تري ايه سر زيارتك الكريمة ؟!
سامح : بقولك ايه يا جدع انت .. انا عارف اني مجيتش هنا بمحض الصدفة و انك اتدخلت علشان تغير تكليفي و انا ع العموم مش هنساهالك
صلاح : انا قولتلك قبل كدا اني مبحبش الوسايط .. مش كدا
سامح : طيب جيبتني هنا ليه ؟!
صلاح : علشان انا عايزك هنا
سامح : و إن قولتلك مش لاعب ؟!
صلاح مبتسم : انت صحيح عجبتني المرة اللي فاتت و علشان كدا جيبتك هنا .. بس دا ميمنعش انك متهور و لسة أخضر
سامح : و بعدين .. اتوقع الافضل ندخل في الشغل علي طول
صلاح بهدوء : تعجبني .. جهزتلك أوضة فاضية عملتهالك مكتب هتروح هناك تعرف ايه شغلك علي طول .. و اه نسيت أقولك المصحة هنا غير الكتب اللي انت درستها .. المصحة هنا غير أي حاجة انت شوفتها أصلاً
سامح : هنشوف...

بيتحرك سامح و بيسيب مكتب دكتور صلاح لاشين و بعدها بيدور علي أي حد يسأله عن المكتب لحد ما بيقابله عاملة نظافة بيسألها عن مكانه و بتعرفه مكان المكتب .. بيدخل علي دراعه كرتونة صغيرة فيها شهادة تخرجه و شوية متعلقات شخصية بيعلق شهادته علي الحيط و بعدها بيفضي الكرتونة في المكتب و بينظم كل حاجة في مكانها .. بياخد باله من ملف مقفول مكتوب عليه بخط عريض " الحكاية الاولي " بيستغرب من الملف و شكله .. بيقعد علي كرسي و بعدها بيفتح الملف و بياخد اول صدمة ليه في المصحة .. الحالة الأولى اللي المفروض يشتغل عليها كانت عم مصيلحي اللي كان هربان المرة اللي فاتت .. بيدور في الملف بس مبيطلعش بمعلومة مفيدة غير انه كان متهم في جريمة .. قتل فيها مراته و ابنه و بعدها بلغ عن نفسه .. قبل ما البوليس يوصل بثواني كان بيحاول ينتحر بس قدروا يمنعوه .. و مفيش اي محامي اترافع عنه بس وكيل النيابة شك في قواه العقلية و حوله يتعرض علي مصحة حلوان و من ساعتها و هو مخرجش منها...

بياخد سامح الملف و بيتحرك بيه ناحية مكتب دكتور صلاح تاني .. بيدخل المكتب مندفع و بيلاقي صلاح مستنيه

سامح : انت اكيد بتهزر .. انت عايزني اشتغل علي ملف مصيلحي
صلاح مبتسم : و فيها ايه ؟!
سامح : دا راجل مختل .. هرب منكم و اتنكر في هيئة ممرض و كان ممكن في أي لحظة يقتلني زي ما عمل مع غيري
صلاح : و انا عايزك تمسك ملفه .. قدامك يومين بالكتير و تقدملي تقرير مفصل بحالته .. غير كدا مبقبلش اعذار
سامح : انا مش ممكن اشتغل في الضغط اللي انت حاطتني فيه دا .. انا عادي ممكن أسيب المكان و امشي و مش فارق معايا الشغل
صلاح : مش هتمشي عارف ليه .. علشان ابوك اللي كلمني و هو فرحان انك بقيت دكتور مش هيكون سعيد لما يعرف ان ابنه في يوم و ليلة بقا ولا حاجة .. و متحلمش انك بعد ما تخرج من عندي هنا هسيبك تفتح كشك سجاير حتى
سامح : عافية يعني ؟!
صلاح : قدامك يومين و التقرير يكون علي مكتبي و الا متلومش غير نفسك .. نورت يا دكتور

سامح اخد بعضه و خرج من مكتب صلاح .. فضل متردد فشخ هل يعرض نفسه لخطر انه يقعد في اوضة واحدة مع مصيلحي اللي كان ممكن ياخد روحه في ثواني ولا يخسر وظيفته و يكسر حلم أبوه .. بعد دقايق من التفكير بيستقر سامح علي انه هيدخل لمصيلحي برغم انه يعتبر معندوش خبرة عملية و الاحتمال الاكبر انه هيفشل .. بيدخل أوضة حجز متقفلة و بيلاقيها فاضية مفيهاش غير مصيلحي قاعد علي كرسي و لابس قميص المصحة ( ايده مربوطة ورا ضهره ) أول ما بيشوف سامح بيبتسم و بيقوم يقف

مصيلحي مبتسم : أهلاً أهلاً يا دوك .. انا قلبي حس إنك انت اللي هتساعدني
سامح متردد : اااااا
مصيلحي كشر : خايف !! دا انا قولت انك انت الوحيد فيهم اللي لسة موقعش في المصيدة و هيقدر يساعدني بس الواضح اني دايماً كدا .. حظي مخروم
سامح : عايزين نبدأ شغل علشان الوقت ضيق .. مصيلحي السيد ثابت 45 سنة .. كان عندك زوجة و ولد وحيد....
مصيلحي : انت بتضيع وقتك على فكرة .. انا قتلت مراتي و ابني علشان طعنوني في شرفي .. تخيل مراتك تتخلي عن كل مفاهيم الانسانية و تخون ثقة جوزها و تنام مع ابنها
سامح : ايه .. انت بتقول ايه ؟؟
مصيلحي : زي ما قولتلك كدا .. دا كلامي اللي قولته في النيابة و محدش صدقني .. قرب كدا ( بيهمس ) افتكروني مجنون
سامح : مش مصدقك ولا عمري هصدقك .. انت خدت روح واحد مالوش اي ذنب في الحياة غير انه اشتغل في المصحة دي .. و قبلها بدقايق كنت واقف معايا و بتكلمني .. هسألك سؤال ليه مقتلتنيش انا ؟!
مصيلحي مبتسم : انت برضو صدقت اني انا اللي قتلته ؟!
سامح محتار : انت بتقول ايه ؟!
مصيلحي : انت اتكلمت معايا يا دوك و أكيد قابلت شيطان مصحة حلوان .. لو بعدت خوفك مني تتوقع مين فينا القاتل الحقيقي
سامح : ( ساكت و مفيش رد )
مصيلحي : أنا قولت كدا بردو .. صدقني اللي مات دا كان متابع حالتي انا و كتير زيي .. كان راجل نضيف بجد و قلبه ابيض ميستاهلش اللي حصل فيه .. كل الموضوع اني لما قدرت اهرب كان لازم حد يتحمل الغلط و حد تاني يتحاسب عليه .. و هو دا بالظبط اللي حصل واحد اتقتل و واحد هيتحاسب علي حاجة ملهوش ذنب فيها
سامح : مش معقول .. طيب لو كلامك صح ليه ضحكت عليا و قولتلي انك شغال هنا ؟!
مصيلحي بهدوء : انا مش فاهم انت ازاي دكتور بجد .. ازاي يا عاقل عايزني اخرج من المصحة و انت شايفني لابس لبس ممرض بس انا مش كدا .. عايزني افضح نفسي و أقول اني نزيل يعني علشان مبقاش كدبت عليك
سامح : انا مش قادر استوعب يعني انت مقتلتش غير مراتك و ابنك .. طيب و اللي مات لما كنت هنا دا ايييييي .. مش ممكن !!
مصيلحي : هو ايه دا اللي مش ممكن ؟!
سامح مصدوم : هو اللي قتله .. دكتور صلاح كان في ايده جوانتي غرقان ددمم .. اكيد هو اللي قتله
مصيلحي مبتسم : اتشرفت بمعرفتك يا دوك
سامح : تقصد ايه ؟!
مصيلحي : بما انك وصلت لحقيقة يبقا اللي هيحصل حاجة من الاتنين يا تقولها و بعدها تموت انت يا تسكت و تكتب تقريرك و أكيد هاخد اعدام
سامح : اكيد لا .. مش هبدأ حياتي بدم حد مالهوش ذنب
مصيلحي : الخيار في ايدك انت .. مش هضغط عليك انا بجد سعيد ان في حد كان مهتم

بياخد سامح بعضه و بيخرج من الحجز و بيتحرك ناحية مكتبه .. في طريقه بيقابل دكتور صلاح اللي بيبتسمله من تحت النضارة و بيكمل في طريقه .. و بيفضل سامح في حيرته لحد ما بيخلص اليوم و بيرجع تاني لبيته و أول حاجة بيعملها هي انه بيكلم كريم صاحبه و بيطلب يتقابلوا ضروري .. كريم بيقولوا انه في الدور الخامس بيعط فيه كالعادة و بيتفقوا يتقابلوا تحت و بعدها يخرجوا مع بعض علشان سامح مبيحبش النجاسة...

" عند البيت "

سامح : ايه يا عرص كل دا و لسة مجهزتش ....... و **** يا عم انت ما عندك ددمم يعني انا بقولك محتاجك و انت بتقولي البنات هيزعلوا ....... طيب طالما كدا جايبني ليه لحد هنا كنت قولي مش هتنيل علي عيني ........ يلا يا عم غور هو يوم باين من أوله أصلاً
صوت : تشتري ورد يا بيه ؟!
سامح : نعمة !! استني يا نعمة متعمليش زي المرة اللي فاتت
نعمة : هو انت .. يا بيه انا صحيح مش معايا زي حالتكم بس عندي كرامة سيبني احافظ عليها
سامح : استني بس .. يا ستي انتي علي دماغي و صدقيني انا بهدلته يومها علشان هو بني آدم غبي أصلاً
نعمة : ميخصنيش .. تؤمر بحاجة
سامح : يا بنتي قولتلك بقا متزعليش .. و بعدين انتي مش بتبيعي ورد
نعمة : لا بطلت .. و بعدين انت معندكش حبيبة تجيبلها ورد و المرة اللي فاتت خدته جبر خاطر مش أكتر
سامح : صدقيني محصلش .. انا اديته لأقرب واحدة ليا و فرحت بيه جامد كمان و عايز منك تعملي واحد زيه هديه لواحدة تانية
نعمة : واضح ان مش صاحبك لوحده اللي بيعط .. انت كمان مقضيها كل يوم مع واحدة يا بيه .. يلا ماليش دعوة
سامح : كدا هزعل منك .. صدقيني مفيش الكلام دا انا خدت البوكيه الاول لأمي علشان كان بقالي فترة مزورتهاش
نعمة : **** يخليهالك يا بيه .. كدا بردو حد يقاطع أمه
سامح بزعل : محصلش هي اللي قاطعتني و سابتني من خمس سنين .. يلا **** يرحمها
نعمة : يقطعني يا بيه **** يرحمها .. طيب و البوكيه التاني ياتري واخده لمين ؟!
سامح : بنت جدعة كدا حصل بيني و بينها سوء تفاهم و من ساعتها و هي زعلانة بسببي
نعمة : و مالو أحلي بوكيه ورد ثواني و يكون عندك ( جهزته ) اتفضل يا بيه
سامح : ( بيطلع فلوس و بيحاسبها ) من يد ما نعدمها
نعمة : هستأذن أنا يا بيه هروح علشان أمي لوحدها
سامح : استني ( بينزل من عربيته ) بوكيه الورد دا انا عامله علشانك انتي .. صدقيني بجد انا المرة اللي فاتت مكانش في دماغي اي حاجة و صاحبي منه لله هو اللي حطني في الموقف دا
نعمة : بجد علشاني .. يا بيه لا انا مينفعش أقبله
سامح : قولتلك مفيش يا بيه انا اسمي سامح و بس ولا بيه ولا باشا .. و بوكيه الورد دا لو مش خدتيه هعتبرك بتردي الهدية و هزعل منك بجد
نعمة : لا من غير زعل خلاص هاخده .. حاجة تانية يا بيه ............ قصدي يا سامح
سامح : هشوفك تاني ؟!
نعمة : لو لينا نصيب هنتقابل
سامح : خلاص تصبحي علي خير
نعمة : و انت من أهله .. سلام

سامح بياخد بعضه و بيتحرك في طريقه ناحية مكانه المفضل من كل العالم .. مكان علي قد ما ليه اثر سيئ في نفسه علي قد ما بيرتاح فيه نفسياً .. بيركن عربيته و بينزل يسند ضهره و وشه للنيل .. بيفتكر كل اللي حصله في حياته .. في نفس المكان دا النيل كان شاهد علي قصة حب مكانش مكتوب ليها تكمل .. و في نفس المكان دا اتكتب لسامح عمر جديد بعد ما كان ناوي ينهي حياته بعد فترة كان بيصارع فيها الاكتئاب .. و نفس المكان كان شاهد علي موت أم سامح .. الذنب اللي مهما أبوه حاول معاه عمره ما كان بيفارقه .. بيفتكر كل اللي حصله حرفياً و بتبدأ دموعه تسيل علي خده لحد ما بيطلع كل الكبت اللي جواه .. مؤخراً سامح اتعود كل ما تزيد عليه الهموم ييجي للمكان دا و يشتكي همه حتي لو دا مش هيقدم حلول بس ع الاقل بيساعد في راحته النفسية...

بيخلص سامح قعدته و بعدها بياخد بعضه و بيروح .. بعد ما بيدخل البيت بكل هدوء في محاولة منه انه ميعملش ازعاج لأبوه النايم بعد يوم طويل في المستشفي و العيادة .. بيتفاجئ سامح بأبوه قاعد علي كنبة في صالة البيت و مستنيه...

ابوه : كنت فين يبني .. قلقتني عليك
سامح : رجعت من الشغل و حسيت نفسي محتاج افك شوية فخرجت انا و الشباب مع بعض
أبوه : محتاج تفك بعد أول يوم شغل .. الواضح اني لازم اكلم صلاح يخف عليك شوية مهما كان انت لسة في أول الطريق بردو
سامح : بابا عايز اتكلم معاك شوية
أبوه : اتفضل
سامح : انت طبعاً دكتور كبير و ليك اسمك و تاريخك في الشغلانة .. مسمعتش اي اشاعات قبل كدا عن المصحة دي ؟!
أبوه : بتسأل ليه ؟!
سامح : يعني أصل دكتور صلاح دا شكله غريب و قلقان منه يكون اللي بسمعه صح
أبوه : بص يبني انا مش هخبي عليك .. من زمان و انا بسمع عن المصحة دي كلام .. ناس بتقول المصحة مسكونة .. و ناس بتقول ان مديرها شغله شمال .. و ناس تانية بتقول ان صلاح بيتاجر في الاعضاء .. بس صدقني انا قعدت في بنش واحد مع صلاح و كل الكلام دا كدب .. انا و هو بيننا عشرة طويلة هو صحيح دماغه لاسعة شوية بس عمره ما يعمل حاجة تخالف القانون .. صلاح ماشي جمب الحيط طول ما هو شايف الحيط و يوم ما ميكونش شايفه بيقف مكانه علشان ميطلعش غلطان .. انا بعتك ليه علشان نفسي بجد تبقا زيه في يوم من الايام .. كفاية انك مرضيتش تتخصص جراحة و دخلت طب نفسي غصب عني .. بس يلا مهما كان هفضل فخور بيك لحد ما أموت يا ابني
سامح : **** يديلك طول العمر .. طب بقولك يا بابا لو فرضاً يعني اكتشفت في يوم ان الاشاعات دي صح .. المفروض اعمل ايه ؟!
أبوه : انت ناوي تسيب الطب و تشتغل مع المفتش كرمبو ولا ايه
سامح : بقولك فرضاً .. حابب اعرف وجهة نظرك
أبوه : وجهة نظري انه لو الكلام طلع صح ف انت لازم تعمل الصح و اللي يقولو ضميرك .. بس ساعتها تعمل حسابك انه لو صلاح فعلاً زي ما بيقولو و انت وقفت في طريقه عمره ما هيسيبك في حالك...
سامح بيهمس : قصدك اني ابلغ عنه بس بطريقة ميعرفش منها اني انا اللي مبلغ عنه .. مش بقولك من غيرك الدنيا متمشيش .. **** يخليك لينا يا حاج
أبوه : سامح .. متقصرش رقبتي مع الراجل
سامح : عيب عليك رقبتك هتفضل طول عمرها طويلة .. استأذنك بقا هنام علشان أصحي للشغل بدري و أطول رقبتك كمان و كمان
أبوه : تصبح على خير يبني
سامح : و انت من اهله يا حج

" في المصحة "

سامح : زي ما قولتلك .. انا عملت اللي يمليه عليا ضميري و مش فارقة معايا .. المهم انام مرتاح
مصيلحي : انت معدنك اصيل يبني .. وعد مني يوم ما اخرج من هنا ليك عندي هدية هخليك تفضل فاكرني بيها
سامح : يا عم مش مستاهلة .. و بعدين تخرج ايه انت لو عدت علي خير في موضوع الممرض فانت هتروح السجن بسبب موضوع مراتك و ابنك .. متزعلش مني بس ضميري بيقولي طالما انت عاقل يبقا لازم اكتب التقرير
مصيلحي : ليه بقا السيرة اللي تغم دي
سامح : ولا تزعل نفسك انا هروح اشوف الدنيا مشيت ازاي...

بيخرج سامح من الحجز و بياخد بعضه و يتحرك ناحية مكتبه .. في الطريق بيقابله صلاح بابتسامته اللي تقلق و بيشاورله بمعني تعالي ورايا .. بياخده صلاح لمكتبه و بيلف يقعد ع الكرسي بتاعه بهدوء و لسة ابتسامته علي وشه عريضة زي ما هي...

صلاح بسخرية : عملت ايه يا دوك .. المهلة قربت تخلص
سامح : التقرير جاهز في دماغي .. فاضل حاجة اتأكد منها و هكتبه
صلاح : عال أوي .. و انت شايف ايه ؟!
سامح : انا شايف انه معندوش اي مشكلة نفسية او عقلية .. الراجل دماغه توزن بلد
صلاح بسخرية : بجد !! و إيه كمان ؟؟
سامح : دكتور صلاح .. انا مبحبش حد يستهزأ بيا
صلاح : نتكلم دوغري .. سيبك من موضوع الممرض انت شايف ايه في موضوع مراته و ابنه ؟؟
سامح : الراجل عنده حق .. مراته كانت بتخونه مع ابنه و لما عرف قتلهم .. عادي يعني اي حد عاقل مكانه هيعمل كدا
صلاح مبتسم : و هو اللي هو بيحكيه دا طبيعي ؟!
سامح : ازاي ؟!
صلاح : مصيلحي مريض كذب تخيلي يا دكتور .. اعتقد دا ألف باء طب نفسي
سامح مستغرب : بتقول ايه ؟!
صلاح : اتخرجتوا من الكلية ازاي .. ملعون ابو البرشام اللي طلعكم من ثانوي
سامح : ارجوك اتكلم بجد .. تقصد ايه ؟!
صلاح : لو كنت حاولت انك تعرف هل الرواية اللي بيحكيهالك صح ولا غلط كنت هتعرف بسهولة .. صحيح الكدب حباله طويلة بس كل حبل و ليه اخر .. لكن انت مشيت ورا روايته اني انا اللي قتلت الممرض و الكلام دا كله
سامح : يعني انت مقتلتش الممرض ؟!
صلاح : مش هرد عليك
سامح : و بالنسبة للجوانتي اللي كان مليان ددمم اللي كان في ايدك ؟!
صلاح : حد قالك عني اني سباك ؟! واحد مطعون في رقبته قدامي هسيبه يتصفي يعني ؟!
سامح : مش مصدقك
صلاح : واضح ان محمود اتوكس في خلفته .. مصيلحي اللي بيقولك مراته خانته مع ابنه أصلاً ابنه من صغره عايش مع جده و قبل الحادثة كان مسافر بقاله سنين و لسة راجع بقاله كام يوم .. اللي انت متعرفوش ان النيابة مسكت محادثات مصيلحي فيها كان هو اللي بيتخيل فيه ان مراته و ابنه في سرير واحد و الموضوع دا كان رغبة دفينه عنده .. حاول ينفذها علي الواقع و لما مراته عرفت هددت انها تفضحه فقتلها بالخطأ و لما ابنه اكتشف ان أمه ماتت اتخلص منه هو كمان و قال انه مسكهم في سرير واحد مع ان بين الجريمة الاولي و التانية اكتر من أربع ساعات
سامح : مش معقول .. يعني انا كنت ماشي ورا مجنون كل دا
صلاح : تخيل .. و بالنسبة لقتل الممرض انا عاملك نسخة من تسجيل كاميرات المراقبة .. خد و ابقي اتفرج عليها بعدين دا لو لسة عندك شك يعني
سامح : دكتور صلاح انا بعتذر لحضرتك جداً
صلاح مبتسم : لما يخلص موضوع البلاغ اللي انت عملته هيبقا لينا قعدة مع بعض .. انا قولت الاول انك عيل طايش هاخدك تحت جناحي و اشد عليك و ارجع ارخي تاني .. بس بجد هتشوف معايا هنا أيام اسود من شعرك
سامح : دكتور صلاح صدقني انا....
صلاح مبتسم : البوليس وصل سلام ياااا يا دكتور .. قال دكتور قال أصل الشغلانة لمت خلاص

بيدخل من باب المكتب ظابط و معاه عساكر .. من غير مقاومة صلاح بيقوم معاهم بشرط انه يكلم المحامي بتاعه و الظابط بيوافق و الدنيا بتمشي تمام .. بالنسبة لسامح بياخد قرار انه ميكررش غلطه مهما حصل و بيتحرك ناحية الحجز تاني...

سامح : ايه يا عم مصيلحي .. وحشتك مش كدا
مصيلحي : انت لحقت .. ما كنت لسة عندي من شوية
سامح : الصراحة يا عم مصيلحي عندي ليك خبر .. مش خلاص شيطان مصحة حلوان اتقبض عليه و هيتحاسب علي مصايبه
مصيلحي مبسوط : الحمد لله .. هي دي الاخبار اللي تفرح
سامح : انا حبيت الخبر يفرحك علشان عايز أقعد ادردش معاك شوية .. دا لو معندكش مانع يعني
مصيلحي : انت ليك كدا عندي جميلة و ردها اني معاك لحد ما تزهق
سامح : صدقني مفيش زهق .. احنا خلاص بقينا صحاب و معنديش مانع افضل معاك للسنة الجاية....

-------------------------

" في البيت "

سامح : يا بابا صدقني الموضوع مش زي ما حضرتك فاهم
أبوه : انا قولتلك صلاح عمره ما يوقع نفسه في الغلط .. تقوم مبلغ عنه انه قاتل
سامح : يا بابا اسمعني بس
أبوه : اسمعك ايه الواضح كدا ان ثقتي فيك مكانتش في محلها ( التليفون بيرن ) ولا كلمة لما اشوف عملت مصايب ايه تاني ( بيرد ع المكالمة ) ألوو ...... ايه يا صلاح عامل ايه ..... صدقني انا هربيهولك من اول و جديد ....... بتقول ايه ؟! ازاي يعني ....... خد يا بيه كلم
سامح : ( بياخد التليفون ) ألوو .. أيوا يا دكتور
صلاح : الصراحة انا كنت ناويلك علي نية سودة .. بس بجد فاجئتني باللي انت عملته مع مصيلحي
سامح : يا دكتور انا معملتش حاجة صدقني
صلاح : حلوة منك انك تخليه هو اللي يكشف كدبه بنفسه .. لو كنت ركزت في الملف اللي معاك زي ما كنت مركز انك توقعني كان زمانك خلصتها في ساعتها .. ع العموم نتقابل بكرا في الشغل و اعمل حسابك هتمسك حالة تانية بكرا و انا مبقبلش الغلط في الشغل .. اديني أبوك لما اهديه شوية
سامح : متشكر جدا يا دكتور .. خد يا حاج كلم
أبوه : ايوا يا صلاح
صلاح : خف ع الواد شوية يا محمود .. انا معاك انه غلط بس صلح غلطه بعدها
محمود : صدقني انا حذرته قبلها .. بس هنعمل ايه في دماغه اللي عايزة الحرق دي
صلاح : كلنا واحنا في سنه عملنا الاكتر من كدا .. سيب الواد يعيش و يغلط و يتعلم
محمود : خلاص ماشي يا صلاح مفيش حاجة .. اهو عهدتك من هنا و رايح عايزك لو غلط تاني تكسر رقبته و متسميش عليه
صلاح بيضحك : يا عم خلصانة .. معانا احسن جراح في البلد هيظبطهولنا .. يلا اديني الواد ابنك علشان عايزه في حاجة بخصوص الشغل
محمود : ماشي يا حبيبي .. خد يا حيوان كلم عمك صلاح
سامح : ايوا يا دكتور .. معاك
صلاح : سيب أبوك و اخرج من المكان اللي انت فيه حالاً
سامح : حضرتك بتقول ايه مش سامعك .. بابا الصوت مش واضح شكلها عيب شبكة .. بعد ازنك ( بيقوم و يسيب أبوه ) ايوا معاك
صلاح : اسمع مني الكلمتين دول و خليهم حلق في ودانك .. من هنا و رايح حياتك كلها في كفة و أوامري في الكفة التانية و أوعدك لو خالفت اي حاجة اقولهالك هتتمني ان أبوك مكانش يقابلني في الجامعة
سامح : يا دكتور ب**** عليك بلاش أنا .. حضرتك عرفت اني خلصت حالة مصيلحي بس اللي انت متعرفوش اني خدت منه تاريخ المصحة و عندي استعداد اراهن ان كلامه مش كدب
صلاح : انت بتهددني .. طب حلو نتفاهم في الشغل
سامح : انا مش بهدد حد .. بس الفكرة اني خلاص الوش الطيب بتاعي مبقاش موجود و اللي شوفته معاك في يومين يخليني استغني عن اللي باقي من عمري
صلاح : شكلك كدا هتوحشنا فعلاً
سامح : مش هتفرق يا روح ما بعدك روح
صلاح : علي فكرة أنا مش هنكر ان دماغك عاجباني .. بس للأسف زي ما قولتلك انت لسة اخضر و عودك طري سهل يتكسر .. ع العموم نتكلم بكرا
سامح : سلام ( بيقفل في وشه )

محمود بينادي : انت يا حيوان
سامح : ايوا يا حاج
محمود : مش عايز عمك صلاح يشتكي منك و إلا هزعل منك بجد .. حركة غبية منك و الراجل كان هيروح فيها و لو حد غيره كان عملك بدل المحضر تلاتة
سامح : خلاص بقا قولتلك غلطة مش هتتكرر
محمود : علي **** متتكررش تاني .. يبني انا مش عايزك تتبهدل في دنيتك
سامح : قد الدنيا يا حاج .. هستأذن أنا عايز اخرج شوية
محمود : انت دلوقتي بقيت راجل و متحمل مسؤلية نفسك .. بس علي **** تتأخر و هتبات في اوضة الكلب تحت
سامح : يابا خلصانة .. **** يخليك لينا يا عم

" في البار "

كريم : يا ديك امي .. كنت هتودي الراجل في الشلاحات
سامح : هعمل ايه كل حاجة كانت بتقول انه راجل شمال .. و بعدين صحيح هو مقتلش الممرض بس عرفت عنه مصايب كتير و ما خفي كان أعظم
كريم : لا بس الراجل دا شكله واصل فشخ .. عايزك تقرب منه و متخسروش يسطا علشان اللي زي دا هما اللي انت بتحتاجهم
سامح : تحتاج مين يابا .. بقولك انا و هو أخصام و شكله حطني في دماغه
كريم : ما انت اللي عبيط .. حد يعرف ان مديره بالوساخة دي كلها و يعاديه .. دا انت ولا اللي شغال مع توماس شيلبي
سامح : اهو اللي حصل بقا .. هي شكلها قفلت و **** يعوض عليا في مستقبلي
كريم : يا عم متخافش هتعدي علي خير .. اللي زي صلاح دا البلد كلها شاكة فيه انه شمال أصلاً و كل الناس عارفة سمعة المصحة .. عمرك سمعت حد من اصطف المستشفي أكد حاجة من الكلام دا ؟
سامح : الحقيقة لا .. الناس كلها عارفة كدا و الوزارة متأكدة ان في حاجة مش مظبوطة بس محدش اتكلم
كريم : و هو دا سر المهنة .. اللي زي صلاح دا مش عايز العين تبقا عليه لو عرف انك معاه مش ضده هيضمك للاصطف بتاعه و ساعتها تقدر تمسك عليه اللي يدينه او علي الاقل تسلك نفسك من المصحة من غير مشاكل
سامح : عندك حق .. بس بردو المفروض كدا اعمل ايه ؟!
كريم : ايه يا دكتور ما تصحصح معانا .. بوكيه ورد و هدية لطيفة و اعتذرله في مكتبه و قوله ان الضغط النفسي هو اللي عمل فيك كدا .. و خلصنا
سامح : و فكرك هو هيقتنع .. دا راجل ثعباني محدش بيقدر يمسكه
كريم : يا عم و اهو لو منفعش نبقا حاولنا .. يلا بقا اطلبلي علي حسابك من الفلوس الحرام اللي بتقبضها
سامح : ياعم بالسم الهاري .. بس ايه ياد الحكمة اللي هبطت علي امك دي و امبارح لما كنت عايزك اخد رأيك تخلع مني و تقولي البنات .. بعتني بكام يا عشري ؟!
كريم : يا عم انت وش فقر و عايز تفقرني .. انا المفروض ماشي اخر الاسبوع مش طالبة عكننة و حياة ابوك .. انت مصدعني بحواراتك و مش عايزني أفك عن نفسي
سامح : يسطا انت صحيح هتفضل لحد امتا سارق مفاتيح الدور الخامس من ابوك و مقضيها فيه .. ابوك كدا شكله هيحس و يفشخك و مش بعيد اخوك اللي سرقلك المفاتيح هو اللي يفتن عليك
كريم : يا عم حوار فكسان .. هي كلها كانت اربع خمس ايام و الدور الخامس دا أصلاً شكله مسكون محدش بيكمل فيه اكتر من شهر و بيرجع يفضا تاني
سامح : انا حبيت اقولك ترجع المفاتيح لأبوك علشان حاسس انه هيعرف و يفشخك قبل ما تسافر و هيبقا شكلك كلوت جامد .. بقولك مش يلا بينا انا عايز انام و ورايا شغل بكرا مش زيك عواطلي
كريم : قد الدنيا يسطا مش هتعزمني يعني .. طيب يلا بينا و حاسب انت بقي بما انك الملياردير بتاعنا اللي بيضارب في البورصة
سامح : اتريق براحتك .. كل واحد علي حجر أبوه يسطا

" عند بيت كريم "

كريم : اومال شغال عايز اروح عايز انام و في الاخر موقفنا ساعتين عند المطعم بتشتري اكل انت في الغالب مش هتاكله
سامح : يسطا .. طير انت
كريم : بتنطرني يعني .. يا عم تصبح علي خير
سامح : و انت طيب ( بينزل كريم و بيطلع علي بيته و سامح تليفونه بيرن أبوه متصل عليه ) ايوا يا حاج ..... جاي في السكة يا حاج سلام ...... لا صدقني الصيع ناموا خلاص و ابنك هو اللي لسة صاحي ...... خلاص بقا شوية و هكون عندك سلام
نعمة : دا انت بقيت مقيم هنا بقا و انا معرفش
سامح مبتسم : سلام انت يا حاج ( بيقفل معاه ) انا هنا صاحب مكان و صاحبي بيته هنا .. انتي اللي بالنسبالنا ضيفة
نعمة : قصدك أمشي يعني ؟!
سامح بينزل : عيب عليكي دا احنا اللي نمشي و انتي تقعدي .. عاملة ايه ؟!
نعمة : ماشي الحال .. بقيت تيجي كتير يعني قد كدا بتعز صاحبك دا
سامح مبتسم : و اكتر من كدا كمان .. اصلك متعرفيش انا بعز الناس الجدعة و الحلوة قد ايه ؟!
نعمة بدلع : كل دا في صاحبك .. علشان كدا كل يوم و التاني الاقيك هنا
سامح باصص ليها : اه لو شوفتي عينيه و حلاوة عينيه .. بغرق فيهم يا بت يا نعمة
نعمة : متركزش في عينيه كتير علشان كدا هبدأ أفهمك غلط .. انت عمال تتغزل فيه قدامي و كدا غلط هاا
سامح : مين كريم !! دا وشه يقطع الخميرة من البيت .. انا ليا صاحب تاني هنا لسة عارفه قريب و من ساعتها و هو مبيغيبش عن بالي
نعمة مكشرة : لا اجمد كدا شوية و امسك نفسك .. انا صحيح علي قد حالي بس ماليش في المشي البطال
سامح : يا بنت الفصيلة .. ما كنا ماشيين كويس
نعمة : يا عم اتنيل قال ماشيين دا انت بتعرج من الصبح و انا مش عايزة اتكلم .. قولي بقا عايز مني ايه ؟!
سامح : عايز اشتري ورد
نعمة : لا يا حبيبي بطلنا .. مش كل يوم هروح بيه و معايا تمنه كدا امي تفهمني غلط
سامح : يا ستي خلاص .. بتكلم بجد علي فكرة عايز بوكيه ورد قمر زيك كدا هصالح بيه مديري في الشغل بكرا
نعمة : بس الورد من هنا للصبح ممكن يبوظ و أنا مبنزلش الشغل غير بالليل
سامح : طيب عندك مانع تجهزيه الصبح و هعدي عليكي اخده منك
نعمة : مفيش مشكلة هكلملك حد يجهزهولك الصبح و عدي عليا خده مني
سامح : طيب تمام .. عايز اعرف مكان بيتك بقا علشان اعدي اخده منك الصبح
نعمة : ما تخليها هنا و خلاص
سامح : لا مستحيل انا مش هطلعك من بيتك مخصوص .. و بعدين الورد اللي معاكي قرب يخلص .. سيبيه و هحاسبك عليه و تعالي اوصلك
نعمة : مش لازم يا سامح هنتقابل بكرا هنا و خلاص
سامح : انا قولت كلمتي و خلاص .. يلا بينا
نعمة : أمري لله ( ركبت معاه )

بيمشي سامح بعربيته علي حسب وصف نعمة ليه .. بيدخل حارة فرعية و بيفضل ماشي فيها شوية و يدخل في شارع ورا شارع لحد ما نعمة بتقوله ينزلها هنا

سامح : يا أذكي اخواتك استفدت ايه انا .. بقولك عايز بيتك علشان هجيلك الصبح
نعمة : شايف البيت اللي هناك دا .. هو دا بيتنا
سامح : قد الدنيا .. هعدي عليكي الصبح متنسيش
نعمة : تصبح علي خير
سامح : بقولك استني .. انا كنت عامل حسابي في عشا ليا انا و أبويا بس هو نام و انا كدا كدا ماليش نفس .. خدي الكيس دا
نعمة عينها بتلمع : متشكرة ليك يا سامح بيه .. اكيد مش هنام من غير عشا يعني
سامح : نعمة هزعل منك متاخديش الامور من الناحية دي .. صدقيني انا كنت عايز اعزمك علي العشا و قولت اكيد هترفضي علشان كدا جيبت انا العشا و هحسبه عزومة
نعمة : و انت قولت من دماغك كدا اني هرفض .. عزومة مقبولة يا عم اديك عرفت البيت و انا عازماك يوم الخميس هتيجي تتعشا معانا .. لو رفضت هتاخد الاكل دا معاك
سامح : حد يرفض عزومة القمر .. يوم الخميس من الصبح هتلاقيني هنا
نعمة مبتسمة : متبقاش ضيف رخم بقا .. تصبح علي خير
سامح مبسوط : و انتي من اهله

بيركب سامح عربيته و بياخد بعضه و يرجع بيتهم .. بعد شوية تهزيء من أبوه بيدخل أوضته ينام و بيفتكر اللي حصل في حياته و قلبها بالشكل دا

---------------------

" فلاش باك علشان نعرف الشخصيات "

الحكاية بدأت من تسع سنين تقريباً .. سامح وقتها كان في تانية ثانوي السن الطبيعي اللي بيكون فيه كل اهتمامات الواحد انه يصاحب سواء ولاد او بنات .. حالياً سامح معندوش صحاب غير كريم بس قبل كدا كان عنده شلة كبيرة دايماً تلاقيه وسطهم .. و علي الجانب التاني كان عنده مريم نصه الحلو زي ما كان متعود انه يقولها...

سامح كانت علاقته بمريم ماشية بشكل هرمي .. علاقته بيها بدأت بشكل غريب أصلاً برغم انها كانت زميلته في أغلب الدروس بقالها اكتر من خمس سنين .. الاول مكانتش في دماغه و بعدها بدأ ياخد باله منها انها بنت .. واحدة في واحدة عرف اسمها و بعدها بدأ بينهم الكلام في حدود الرسميات .. لحد ما بالصدفة سامح فتح الفيس عنده و شاف اسمها قدامه علي الشاشة .. اتعرف عليها بسهولة لإن أبوها كان مدرس عنده و عارف اسمه كويس .. كعادة سامح وقتها تجاهلها عادي و كمل حياته لحد ما في يوم هي اللي بعتتله طلب صداقة .. و هنا بدأ الخازوق يتجهز...

بعد ما سامح شيطانه لعب في دماغه انه يقبل طلب الصداقة و فعلاً قبله بدأ الشيطان ياخده في سكة انت ازاي لحد دلوقتي مش مرتبط .. واحد زيك متميز في كل حاجة تقريباً ازاي لسة بائس و مالوش في الكلام مع البنات .. سامح بدأ ياخد الاسئلة من الشيطان و يسأل نفسه بشكل جدي هو هيفضل سنجل لحد امتا؟؟

استني بغرض التقل لحد ما هي اللي بدأت معاه كلام و بعدها بدأ بينهم تعارف بسيط متغطي بإنهم زمايل في الدرس و كل حاجة بحدود .. بعدها بدأت هي تلمح و هو كمان بيلمحلها و خدو فترة تلميحات حوالي خمس شهور .. بعدها قرر سامح انه ياخد الخطوة و يعترفلها انه معجب بيها و بياخد مع اعترافه اول رد بالرفض .. بيتصدم سامح من الرد لإنه المفروض قبلها مفروشله انه في تلميحات و بتاع بس للأسف عمر ما حد هيقدر يفهم الحريم دماغها فيها ايه...

بعد ما بياخد سامح الصدمة و بيغيب بسببها اسبوع من الدروس بحجة انه عيان بيرجع تاني دروسه و بيقابلها هناك كالعادة بس بيصدرلها الوش الخشب .. مريم بتتجاهله كام يوم لحد ما بتحكي لواحدة صاحبتها مقضياها مع الشباب و صاحبتها بتنصحها انها متضيعهوش من اديها و بتاع .. المهم مريم بتدخل لسامح واتس و بتفتح معاه كلام تاني .. و لإن سامح كان مغفل استقبل منها كلام تاني لحد ما هي فتحت معاه موضوع اعترافه ليها و فضلت تحور انها رفضته علشان المذاكرة و بتاع و بعدها هي كمان اعترفتله انها بتحبه .. و بدأت فترة الاستهبال...

علي الجانب التاني سامح زي ما اتفقنا كان عنده صحاب ولاد كتير .. بس من ضمن الشلة كلها كان ليه اتنين هما اقرب اتنين ليه فيهم .. معظم يومه معاهم و دايماً مع بعض سواء في الدرس او برا .. مقضيينها مع بعض بمعني أصح .. بس علشان هو مغفل مقدرش يفهم اللي جوا صحابه و بوضوح اكتر مقدرش يفهم نفسه هو عايز ايه اصلاً...

صحابه فهموا من ملامح وشه و التغيير اللي ظهر عليه انه بيحب و هنا بدأت عقد النقص تظهر .. أقرب اتنين ليه حرفياً الغل جواهم كان موجود من زمان بس مخبيين و بعد ما عرفوا انه ارتبط الغل بدون سبب بدأ يتضاعف جواهم .. فضلوا مركزين معاه لحد ما عرفوا انها مريم و باختصار قدروا يوصلوا ليها و عرفوا انها مبتحبهوش و هنا بدأت الخوازيق تكمل...

باختصار سامح بعد ما كانت حياته ما بين صحابه و مذاكرته و مريم اكتشف ان حياته كانت ضايعة علي ولا حاجة .. مريم اتخلت عنه و سابته بأقذر طريقة ممكن حد يتساب بيها .. صحابه الاتنين اخترعوا خلافات بعد ما اتأكدوا انه ساب مريم علشان الصحوبية تتحول لعداوة .. صحابه الباقيين فضلو واقفين علي الحياد مع انه كان واضح ليهم مين غلط و مين الصح .. الوضع مفضلش كدا كتير و كلها فترة قصيرة و الاتنين قدروا يوقعوا بين سامح و بين صحابهم الباقيين و هنا حرفياً سامح بقا وحيد...

الصحاب بقو أعداء .. حبيبته بعد ما سابته عملت كل حاجة تسوأ صورته عند المدرسين و وسط زمايله و كان ناقص توزع رقمه في جروبات تعارف جاد .. سامح في نظره الحياة بتنتهي و هو لسة مدخلش تانية ثانوي .. للأسف إجباري بيدخل سامح في فترة اكتئاب بتستمر لأكتر من سنة...

مبيروحش دروسه .. مبيخرجش من بيته .. مبيكلمش حد و قافل اي وسيلة حد ممكن يتواصل معاه بيها .. أهله في البيت خدوا فترة كانوا فاكرينه قافل علي نفسه زي معظم ولاد جيلة بيسمع سكس و بيضرب عشرة .. و حتي بعد لما عرفوا متقبلوش حقيقة ان الانسان ليه جانب نفسي بيمرض زي باقي الجسم .. بعدها بياخدوه لدكتور نفساني يتابع حالته مع قلة اهتمامهم بيه و بحالته...

زي ما الأوقات الصعبة بتسيب أثر بيفضل موجود مدي الحياة في البني آدم .. دايماً بيكون ليها جانب ايجابي بيفضل معاه بقية حياته .. مع بداية تالتة ثانوي بيقدر سامح يتخطي الفترة دي من حياته و بيبدأ حياة جديدة مع الشخص الوحيد اللي ساعده انه يتخطاها مع ان معرفتهم قبلها كانت ع القد .. و طبعاً مش محتاج اقول ان الشخص دا هو كريم...

بتعدي تالتة ثانوي ما بين أطلال مشاكله القديمة و بقايا صحابه اللي بعد ما سامح رجع لطبيعته عايزين يصالحوه .. و مابين رفض سامح لأي حاجة من حياته القديمة تاني .. بتعدي تالتة ثانوي و سامح واخد قرار التغيير .. و بتخلص علي نتيجة الثانوية العامة و دخوله هو و كريم كلية الطب البشري...

افتكرت الحكاية خلصت .. بيقولك اللي اتلسع من الشوربة ينفخ في الزبادي .. الا في حالة سامح اللي اتلسع من الشوربة عادي يتلسع منها تاني .. بعد ما سامح دخل طب هو و كريم .. صحابه القدام اتوزعو ما بين المعاهد و الكليات .. مريم دخلت تجارة عين شمس .. صحابه الاتنين واحد منهم في آداب و التاني قرر انه كفاية لحد كدا تعليم .. بيرجع سامح يحن للخوازيق من تاني...

في تاني سنة ليه في الكلية بترجع مريم تحاول معاه من تاني .. برغم انه بقا بيكرهها بس في حاجة في نفسه كانت لسة متعلقة بيها .. قدرت تضحك عليه و أقنعته ان صحابه هما اللي وقعوها زي ما عملوا معاه و انها هي كمان كانت ضحية و علشان سامح قلبه علق رجعلها تاني علي الرغم من تحذيرات كريم ليه .. بياخدوا سنة في المحن بدون ذكر تفاصيل سامح كان مقضيها معاها خروجات و بتاع و كانوا متعودين يروحوا مكان جمب النيل سامح كان بيحب يقعد معاها فيه .. بعدها سامح حاول مع ابوه علشان يخطبها .. بس ابوه كان عايزه يركز في دراسته علشان كدا كان بيرفض .. حتي كريم صاحبه كان موافق علي رأي أبو سامح و مقدمش ليه اي دعم خالص .. الوحيدة اللي دعمته كانت أمه لإنها مش عايزة ابنها يرجع للاكتئاب تاني و من ساعتها و هي قريبة منه و عارفة تفاصيل علاقته مع مريم .. بعد حالة الرفض القطعي بيقاطع سامح أبوه في البيت و بياخد بعضه و بيعمل اغبي حاجة ممكن تتعمل و هي انه خد بعضه و راح يتقدملها من غير ما ياخد ابوه معاه .. حرفياً ابوها استلمه و طلعه علي المسرح و لما نادي علي بنته ياخد رأيها كان الرد بكل بجاحة انها رفضته...

تأتي الرياح بما لا تشتهي السفن .. سامح فهم ان حياته في الدنيا خوازيق في خوازيق .. بيسيب ورقة علي سريره بيعتذر فيها لأبوه و أمه و بياخد بعضه و بيروح للمكان اللي فيه ذكرياتهم و بيقرر ينهي حياته بس في اللحظة الاخيرة بتتدخل ايد بتشده جامد قبل ما يرمي نفسه في المية و الايد دي كانت ايد امه اللي اتعود منها علي الحنية .. بعد ما شدته رفعت ايدها و ضربته قلمين و بعدها خدته في حضنها جامد وسط دموعهم هما الاتنين .. بيقضوها دموع لحد ما أمه بتقرر تقطع الصمت دا و بتاخده من ايده و تتحرك ناحية عربيتها المركونة في الناصية التانية اللي واقف جمبها أبوه و علي وشه علامات الزعل علي اللي وصله ابنه .. بيقطع سامح الطريق و أمه ماسكاه من ايده تعديه و في حدث مفاجئ بتعدي عربية سواقها مش عارف يوقفها و قبل ما توصلهم بأجزاء من الثانية إيد حنونة بتزق سامح بكل قوتها بس للأسف العربية برضو بتخبطهم و كل واحد فيهم بيروح في جمب من الطريق...

" نهاية الفلاش باك "

يتبع....
حقيقي جميلة
أحلي جملة عجبتني
بالنسبة للمتجوزين.. انت حرفيا زيك زي اللي حفر قبره بنفسه

• حبيته
و بردو هفضل وراك من قصة لقصة مهما غيرت اسمك

• حبيته
احسنت ياصديقي بدايه رائعه بالتوفيق

• حبيته
حقيقي جميلة
أحلي جملة عجبتني
بالنسبة للمتجوزين.. انت حرفيا زيك زي اللي حفر قبره بنفسه
حبيبي أسعدني مرورك 💜🌷
أدينا بنقلب عيشنا يا عم 😂🤷‍♂️
مستنظر الجزء التاني هاا

• حبيته
التفاعلات: salemsoly
و بردو هفضل وراك من قصة لقصة مهما غيرت اسمك
عامل نفسي مش داري 😂💔
ماله يا عم حنبعل .. تمويه و زي كدا 🥸

• حبيته
التفاعلات: salemsoly
يصحبي انا بتكلم عادي مش بكتب نقد ولا حاجة..
وبعدين مش انت لوحدك اللي كنت مجنون 😂😂😂
شوفت ضد الحكومة ؟!
انا بقا عايز اخليها ضد البشرية .. كلنا مجانين ولا استثني احد 😂💔

عامل نفسي مش داري 😂💔
ماله يا عم حنبعل .. تمويه و زي كدا 🥸
يا عم ان كمان بحب هانيبال
سواء الشخصية التاريخية او هانيبال ليكتر (عشان انتوني هوبكنز بس)

تم أضافة الجزء الثالث قراءة ممتعة

• عجبني
التفاعلات: BASM17 اسطورة القصص
حكايه كمال وكارم 😱🤯
الصراحه انا ما فهمتش كلام دكتور صلاح ولا تشخيص حالة كمال مع إني قرأت كلامه كذا مره، بس أول ما نعمه قالت: لو حصلي حاجه وواحدة تانية عاشت حياتي محدش هياخد باله أصلاً حسيت أن لمبه نورت وقلت بس يبقى اتبدلوا، وفرحت أن استنتاجي انا ودكتور سامح طلع صح😂

هو ليه مش قال بشتغل دكتور على طول؟!
رخامه منه يعني ولا ليها سبب هيظهر قدام🤔

مستغربه شويه رد والده لما قال نروح نطلب ايدها،، هل من باب الهزار والضحك ولا هو فعلاً إللي يمهه سعادة ابنه خصوصا بعد كل اللي مر بيه.؟! هنشوف،،،

مرض سامح النفسي وإزاي أثر عليه وعلى تفكيره وشخصيته كمان لسه مش واضح، ربناا بستر ومايطلعش بيشتغلنا وكل ده وهم، ويطلع من ضمن المرضى إللي في المصحه😱😂😂😂😂

جزء جميل وحكاية جامدة،،،
أحسنت،، في انتظار الحكاية الجديدة،،
تحياتي🌹

حكايه كمال وكارم 😱🤯
الصراحه انا ما فهمتش كلام دكتور صلاح ولا تشخيص حالة كمال مع إني قرأت كلامه كذا مره، بس أول ما نعمه قالت: لو حصلي حاجه وواحدة تانية عاشت حياتي محدش هياخد باله أصلاً حسيت أن لمبه نورت وقلت بس يبقى اتبدلوا، وفرحت أن استنتاجي انا ودكتور سامح طلع صح😂

هو ليه مش قال بشتغل دكتور على طول؟!
رخامه منه يعني ولا ليها سبب هيظهر قدام🤔

مستغربه شويه رد والده لما قال نروح نطلب ايدها،، هل من باب الهزار والضحك ولا هو فعلاً إللي يمهه سعادة ابنه خصوصا بعد كل اللي مر بيه.؟! هنشوف،،،

مرض سامح النفسي وإزاي أثر عليه وعلى تفكيره وشخصيته كمان لسه مش واضح، ربناا بستر ومايطلعش بيشتغلنا وكل ده وهم، ويطلع من ضمن المرضى إللي في المصحه😱😂😂😂😂

جزء جميل وحكاية جامدة،،،
أحسنت،، في انتظار الحكاية الجديدة،،
تحياتي🌹
سعيد جداً ان الجزء عجبك 💜🌷

دكتور صلاح كان بيقول ان كمال مريض فصام .. المعتاد منه ان كمال بيعيش بشخصيتين و مفيش شخصية منهم عارفة ان التانية ليها وجود .. في حالة كمال بقا بتختلف لإنه شايف غيره اللي عنده شخصيتين و مش مصدق ان في اي ربط بينهم
ع العموم كدا كدا كان تشخيص غلط منه سواء مقصود او لا 🥸😂

موضوع مش بيشتغل دكتور دا حالة نفسية عندي انا و انا استغليتها الصراحة 😂

سرية المهمة بتحتم عليا مطلعش اي اسرار برا .. اكتر من كدا ابقا بحرق 🥸😂

و تاني بكرر مش هتتخيلي سعادتي ان الجزء عجبك 💜🌷

سعيد جداً ان الجزء عجبك 💜🌷

دكتور صلاح كان بيقول ان كمال مريض فصام .. المعتاد منه ان كمال بيعيش بشخصيتين و مفيش شخصية منهم عارفة ان التانية ليها وجود .. في حالة كمال بقا بتختلف لإنه شايف غيره اللي عنده شخصيتين و مش مصدق ان في اي ربط بينهم
ع العموم كدا كدا كان تشخيص غلط منه سواء مقصود او لا 🥸😂

موضوع مش بيشتغل دكتور دا حالة نفسية عندي انا و انا استغليتها الصراحة 😂

سرية المهمة بتحتم عليا مطلعش اي اسرار برا .. اكتر من كدا ابقا بحرق 🥸😂

و تاني بكرر مش هتتخيلي سعادتي ان الجزء عجبك 💜🌷
أنا كنت في طب بس مش دكتور،، واضحه أهي😂😂😂😂😂

حرق إيه، دا مافيش كلمة وقعت منك🤷🏻‍♀️
على كل حال إحنا محترمين سرية المهمة ومراقبين خطوط العدو ومتابعين الأحداث 🫣🤫

حقيقي أنا إللي بكون مبسوطة وأنا بقرأ،،
شكراً على تعبك ومجهودك 🌹

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل