NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

المساكنة
طيب يا جماعه انا كنت ناشرة بوست اسمه الرجالة بتفكر ازاي ، وفي لموضوع اتكلمت عن حاجه بسيطة علي تجربتي في المساكنه
وجات ردود كتير وحاجات كده ما بين ناس شايفه انها حاجه غلط والشايف انها عادية والشايف انه عادي وملهوش دعوه بالموضوع
انا بس حابة اوضح كتم حاجه بخصوص المساكنه
ناس كتير مش حابة فكرة المساكنة وده من وجهة نظري غلط فشخ
لأن بكل بساطة المساكنه كفيلة انها تحدد انكم ينفع تتحوزوا او لا وهتقلل نسبة الطلاق فشخ لأن كده كده انتوا بتكونوا خدتوا علي بعض
يعني الطلاق لي فترة بيجي ف اول سنه جواز وممكن يكون في ***** بينكم ومع ذلك تطلقوا ف اول سنه
اول سنة جواز هي اصعب سنه لأن الراجل والست بيكونوا لسه بيفهموا بعض بيتأقلموا ع الوضع الجديد بيتأقلموا انهم هيعيشوا تحت سقف بيت واحد ليهم خياتهم الخاص ودي حاجه صعبة وتجربة جديدة عليهم ، ولو مكانوش متفاهمين من اول سنه فباقي السنين هتبقا غلط والدنيا هتبوظ اكتر
انما فكر معايا كده
لو انت وواحدة حبيتوا بعض وكنتوا شايفين انكم مناسبين لبعض اي الهيحصل يعني لو انتوا الاتنين قررتوا تعيشوا مع بعض كام سنه من غير جواز بحيث ان اول سنه جواز انتوا تقضوها فعلا بس من غيرمأذون والجو ده وبدل ما تبقوا مطلقين بعد كده
لكن لو عيشتوا مع بعض من غير جواز وعملتوا البيعملوه المتجوزين بدءا من متطلبات الحياة والخىوجات والغيرة لحد النيك كمان والعلاقة الجنسية بينكم
لنفترض انكم اتحطيتوا في التختبار ده سنتين مثلا ولقيتوا نفسكم متفاهمين يبقا خلاص اتجوزوا والدنيا تمام لقيتوا ان مفيش تفاهم يبقا خلاص كل واحد يروح لحاله احسن من الطلاق والجو ده بكتير
ممكن تشوفوا اني غلط وممكن تشوفوني صح
بس فكر حبة كده وارمي كل الحاجات الانت اتربيت عليها ورا ضهرك شوية وفكر بالعقل والمنك
طق هتلاقي ان ده احسن حل للداخلين علي الجواز
انا واحدة كانت ممكن تتجوز حد هي بتحبه بس لما جربت معاه المساكنه لقيته انه مش مناسب ليا كان ممكن دلوقت وانا في السن ده اكون مطلقة ولكن اديني زي ما انالسه لا اتجوزت ولا اطلقت
ولا انت اي رأيك
الجواز غير المساكنة

بلاش نفكر من ناحيه وحده بس , طالما هتكون علاقه كامله , لو حصل انفصال وفي عيل ( *** ) هيكون مصيره ايه ؟ وما تقولوا مش هيحصل واستخدموا موانع الحمل , لانه مع كل ده وممكن يحصل , مصيره ايه ؟في الجواز ليه حقوق وفي قانون يحميه ويحمي امه لكن (بوي فرند وجيرل فرند ) ما فيش وممكن ما يعترف فيه اصلا .

انا برده جربت المساكنه بس مع الوقت الراجل بيحس بالملل و عاوز يغير و يجرب واحده تانية و مش عاوز اللى معاه تعرف بيحس انه بيخونها انا معنديش مشكله انه يمارس مع غيرى
الراجل فى ايده يخلى اللى معاه ملكة جمال .. الراجل اللى بيحس بالممل ده مش راجل اصلا

• حبيته
التفاعلات: الملكة المتناكة
المساكنة
طيب يا جماعه انا كنت ناشرة بوست اسمه الرجالة بتفكر ازاي ، وفي لموضوع اتكلمت عن حاجه بسيطة علي تجربتي في المساكنه
وجات ردود كتير وحاجات كده ما بين ناس شايفه انها حاجه غلط والشايف انها عادية والشايف انه عادي وملهوش دعوه بالموضوع
لأن بكل بساطة المساكنه كفيلة انها تحدد انكم ينفع تتحوزوا او لا وهتقلل نسبة الطلاق فشخ لأن كده كده انتوا بتكونوا خدتوا علي بعض
يعني الطلاق لي فترة بيجي ف اول سنه جواز وممكن يكون في ***** بينكم ومع ذلك تطلقوا ف اول سنه
اول سنة جواز هي اصعب سنه لأن الراجل والست بيكونوا لسه بيفهموا بعض بيتأقلموا ع الوضع الجديد بيتأقلموا انهم هيعيشوا تحت سقف بيت واحد ليهم خياتهم الخاص ودي حاجه صعبة وتجربة جديدة عليهم ، ولو مكانوش متفاهمين من اول سنه فباقي السنين هتبقا غلط والدنيا هتبوظ اكتر
انما فكر معايا كده
لو انت وواحدة حبيتوا بعض وكنتوا شايفين انكم مناسبين لبعض اي الهيحصل يعني لو انتوا الاتنين قررتوا تعيشوا مع بعض كام سنه من غير جواز بحيث ان اول سنه جواز انتوا تقضوها فعلا بس من غيرمأذون والجو ده وبدل ما تبقوا مطلقين بعد كده
لكن لو عيشتوا مع بعض من غير جواز وعملتوا البيعملوه المتجوزين بدءا من متطلبات الحياة والخىوجات والغيرة لحد النيك كمان والعلاقة الجنسية بينكم
لنفترض انكم اتحطيتوا في التختبار ده سنتين مثلا ولقيتوا نفسكم متفاهمين يبقا خلاص اتجوزوا والدنيا تمام لقيتوا ان مفيش تفاهم يبقا خلاص كل واحد يروح لحاله احسن من الطلاق والجو ده بكتير
بس فكر حبة كده وارمي كل الحاجات الانت اتربيت عليها ورا ضهرك شوية وفكر بالعقل والمنك
انا واحدة كانت ممكن تتجوز حد هي بتحبه بس لما جربت معاه المساكنه لقيته انه مش مناسب ليا كان ممكن دلوقت وانا في السن ده اكون مطلقة ولكن اديني زي ما انالسه لا اتجوزت ولا اطلقت
ولا انت اي رأيك
بصي هقولك على حاجة ي مريم احنا مجتمع شرقي ليه عاداته وتقاليده اللي الى حد ما ثابتة يعني تخيلي كدا ان فيه واحد عرف ان الست اللي هيتجوزها كانت ساكنة مع حد قبل كدا تحت سقف بيت واحد تفتكري هيفكر فيها دقيقة احنا كمجتمع لينا عادات ومنها ان انا مبفكرش في البنت اللي ليها ماضي ودي عندنا في دماغنا مينفعش تطلبي من الراجل مننا انه يبقى اوبن مايند وعادي مفيش الكلام دا اللي انتي بتقوليه دا ممكن يولد افكار التحرر والدياثة وبلاوي زرقة لان في فترة المساكنة البنت هتتفتح كدا كدا وهتعمل علاقة مع الشاب دا اللي بيحصل في اوروبا وأمريكا وغالبا الحياة بينهم بتنتهي بالفشل وتوصل لحالات اجهاض ***** ولو الطفل جه للحياة هيلاقي نفسه في وسط مجتمع رافضه وبيعايره بصي ي مريم مفيش حد كامل الحظوظ في الحياة من الطبيعي ان هيكون فيه نسبة اختلاف بين المتجوزين الفكرة نفسها اذا كان االاتنين بعد الجواز عاوزين يكملوا او لا لو عاوزين يكملوا دا هيتغير شوية وهو بيتغير شوية والدنيا هتمشي وهما هيزقوا الدنيا مع بعضهم علشان يكملوا حياة الجواز مش مريحة المسئولية اللي هتحدد معدنا اذا كنا ناضجين ولا لاء وحتى لو مش ناضجين هنتعلم ننضج ومع الوقت هنكون قدوة وحياتنا هتستمر والاوضاع هتختلف من الاسوأ للأحسن بس نتعلم نتكيف مع المسئولية ونصبر فهمتي قصدي

المساكنة
انما فكر معايا كده
ولا انت اي رأيك
لا صعب

انا مقتنع مليون ف اامية اغلب الذكور ال بشجعوا البنات على المساكنة دى تكون فرصتهم عشان يقلل و يخلع ..
ممكن

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
ده رد فعل منطقى لانك صعب تفهمى حد بيتكلم فى المنطق والواقع والعقل وانتى ولا عندك ولا وواحد منهم
طيب انت عارف ان لو ع المنطق فانت بتنفي ذاتك لأن ردك بينفي الاسم الانت مختاره لنفسك والمفروض انه بيعبر عن نفسك

يعنى انت الفرق مابينك وبين المطلقه ورقه؟
فرقت معاكى الورقه دى يعنى؟
مفرقتش معايا لكن بتفرق مع المجتمع

و**** أنا رأيي هى فكرة جميلة وخصوصاً انها انتهت بإحترام يعني محدش من الطرفين سبب اي نوع من انواع الأذى بس عشان احنا في مجتمع شرقي بيقابل اى حاجة خارجة عن الطبيعي بالرفض انا معنديش مشكلة خالص في المساكنة بس تنتهي باحترام فعلا زى ما بدأت اصل الحياة يا جدعان مشزسرير وخلاص
بالظبط

بصي انا ه

بصي انا هقولك حاجه واحده بس انا كواحد من الشباب لو فكرت اعيش معاكي بمبدأ المساكنه من الاخر وبدون اهانه انا بتكلم بوجه عام صدقيني هخدك شرموطه انكها لا اكتر ولا اقل وبعد كده هقولك مش مرتاح معاكي لما الاقي بنت الناس اللي تصون بيتي وشرفي في غيابي فهمتي وبعدين بعد لما اتفتحتي واتناكتي لو عاوزه تتجوزي هتقولي للي هيتجوزك ايه كنت مساكنه سابقا ولو وافق يرتبط بيكي هيوافق يقضي شهوه معاكي وخلاص يعني ماتزعليش مني موضوع مساكنه ده عامل زي قطيع الكللابب وبينهم كلبه كل كلب هيفضل ينيك فيها شويه وغيرو وغيرو بس مختلف حبتين ان في شقه وكده وبتبقوا مع بعض لوحدكو ولما يزهق او انتي تزهقي هتشوفي غيروا وهوا كده برضوا ده اذا مشدكوش بوليص الاداب وانا مقصدش اهانه لحد بوجه خاص واسف علي الاطاله
يعني برضو المشكلة فتفكرنا مش فالفكرة نفسها

انا مع فكرة المساكنة جدا و خصوصا انا معنديش مانع ليها لان ده الطبيعي لان انا اتولدت و عيشت بره كتير فده الطبيعي ممكن يكون بالنسبالي بس اتمني ان ده يخصل في مصر

حضرتك انا فى عيون الناس عريس لقطة فيه كل المزايا التى تتمناها انثى لنفسها او ام وأب لابنتهم
ولكن انا بطبيعتى مدمن ممارسات الجنس وازهق و املل بسرعة مع اى انثى ولو ملكة جمال العالم و دايما أسعى للجديد و دايما ممتاز فى اول الحب وكام شهر و بالكثير كام سنة. ة فعلا عشت تجربة المساكنة مع بعض الاناث من مختلف الطبقات والاوصاف، اعيش واحب بإخلاص و لكن فى السر اجمع احيانا تسعة علاقات فى وقت واحد مع تسعة إناث و ممارسات جنسية كاملة ، ولكن مصيبتى ان انا ازهق و عندما ازهق قضيبى يرفض ويلفظ اللقاء تماما اصاب بارتخاء تام وهروب من اللقاءات ثم ينشط بجنون وشبق مع التعرف على انثى جديدة حتى لو كان شكلها قرد و اعاشرها بشوق ونجاح تام شهور او سنتين و ارجع ازهق و اصاب بارتخاء تام ..
اللى زيى حالتى لايصلح له الزواج ابدا ولا يتحمل مسؤولية ***** و أسرة..
رأى حضرتك ايه
انا ذكر ناجح جدا و غنى جدا ونجم مجتمع عالمى جدا جدا جدا
يعني مش فاهمه اي الطلوب

بلاش نفكر من ناحيه وحده بس , طالما هتكون علاقه كامله , لو حصل انفصال وفي عيل ( *** ) هيكون مصيره ايه ؟ وما تقولوا مش هيحصل واستخدموا موانع الحمل , لانه مع كل ده وممكن يحصل , مصيره ايه ؟في الجواز ليه حقوق وفي قانون يحميه ويحمي امه لكن (بوي فرند وجيرل فرند ) ما فيش وممكن ما يعترف فيه اصلا .
طيب ما في موانع حمل مستحيل لما تتعمل يحصل حمل زي الكاندوم او عملية مش فاكرة اسمها بس بيتم فيها قطع قناة فالوب تقريبا عند الست وربطها ولما تعوز تخلف بترجع توصلها

بصي هقولك على حاجة ي مريم احنا مجتمع شرقي ليه عاداته وتقاليده اللي الى حد ما ثابتة يعني تخيلي كدا ان فيه واحد عرف ان الست اللي هيتجوزها كانت ساكنة مع حد قبل كدا تحت سقف بيت واحد تفتكري هيفكر فيها دقيقة احنا كمجتمع لينا عادات ومنها ان انا مبفكرش في البنت اللي ليها ماضي ودي عندنا في دماغنا مينفعش تطلبي من الراجل مننا انه يبقى اوبن مايند وعادي مفيش الكلام دا اللي انتي بتقوليه دا ممكن يولد افكار التحرر والدياثة وبلاوي زرقة لان في فترة المساكنة البنت هتتفتح كدا كدا وهتعمل علاقة مع الشاب دا اللي بيحصل في اوروبا وأمريكا وغالبا الحياة بينهم بتنتهي بالفشل وتوصل لحالات اجهاض ***** ولو الطفل جه للحياة هيلاقي نفسه في وسط مجتمع رافضه وبيعايره بصي ي مريم مفيش حد كامل الحظوظ في الحياة من الطبيعي ان هيكون فيه نسبة اختلاف بين المتجوزين الفكرة نفسها اذا كان االاتنين بعد الجواز عاوزين يكملوا او لا لو عاوزين يكملوا دا هيتغير شوية وهو بيتغير شوية والدنيا هتمشي وهما هيزقوا الدنيا مع بعضهم علشان يكملوا حياة الجواز مش مريحة المسئولية اللي هتحدد معدنا اذا كنا ناضجين ولا لاء وحتى لو مش ناضجين هنتعلم ننضج ومع الوقت هنكون قدوة وحياتنا هتستمر والاوضاع هتختلف من الاسوأ للأحسن بس نتعلم نتكيف مع المسئولية ونصبر فهمتي قصدي
يعني برضو المشكلة مش في الفكرة المشكلة فتفكرنا

• أتفق
التفاعلات: Thiago11
انا مع فكرة المساكنة جدا و خصوصا انا معنديش مانع ليها لان ده الطبيعي لان انا اتولدت و عيشت بره كتير فده الطبيعي ممكن يكون بالنسبالي بس اتمني ان ده يخصل في مصر
ياريت

• أتفق
التفاعلات: Ran away

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%