NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

مكتملة الفرعون المصري | السلسلة الرابعة | ـ عشرة أجزاء 13/1/2023

**** عليك يا حبيب والديك انت فنان ابن فنان يخربيتك يافرعون شوقتنى ووحشتنى

• حبيته
التفاعلات: ⭐ الفرعون ⭐

اهلا ومرحبا بكم في السلسله الرابعه من الفرعون المصري

حرب العوالم

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

ملخص الاجزاء اللي فاتت

لما مي رجعت تاني وعرفت الفرعون انها نفت مورغوث واشباح النازغول الى الماضي ... جمع الفرعون فرقته القديمه ...وعمل خاتم بيفتح بوابة للسفر بالزمن باستخدام ألماسة الخلود ... وعمل خواتم بتفتح بوابات انتقال لكل الفرقة الجديده ... وخد فرقته القديمه وسافر علشان يقضي على مورغوث ... واثناء غيابه في الماضي ظهرت قوات سحرة الدم وسيطروا على مراكز التحكم في العالم بمساعدة مصاصين الدماء ... وقائد سحرة الدم كان حاكم المدينة الغرببه لارين ... وقدر فعلا يسيطر على مملكة ڤالينور كلها ويدمر مصدر السحر الابيض ...وقدر لارين انه يفتح بوابة عالم الظلام ...ودخل المملكه جيش عالم الظلام والملك بيغاسوس ... وأمر مصاصين الدماء بضرب النووي على العالم كله ... ولكن الفرقه الجديده قدرت تنقل معظم سكان المملكه لحصن الفرعون ... وظهرت من العدم حصون تحت كل مدينه في العالم ... وده ادى لإنقاذ البشريه من الدمار ... ولما رجع الفرعون وعرف باللي حصل ... عمل اتفاق مع الملك رع والملك انوبيس .. وربط العوالم ببعض باستخدام ألماسة الخلود .. وده أدى برجوع السحر الابيض من تاني وبشكل أقوى من الاول ... وعمل خطة هجوم على مقر ملك الظلام بيغاسوس ... وحصلت حرب كبيره بينهم ... وتم تدمير جيش عالم الظلام ... واثناء القتال الاخير ظهر الملك بيغاسوس وقعد يهدد جيش الفرعون ... ولكن الفرعون هدده بمعلومات خاصه محدش يعرفها غير ناس محدده ومنهم شخص من عالم تاني اسمه فارازون ... وهنا ملك الظلام انسحب وهرب الى العالم بتاعه تاني ... وبعد مرور ايام رجع الفرعون العالم لطبيعته من تاني ... وخرج سكان العالم من الحصون الى حياته الطبيعيه من تاني

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

الجزء الاول / فارازون

داخل حصن الفرعون ... بعد يوم من رجوع العالم لطبيعته

تشارلي : ماتقول بقى مين فارازون ده ... وازاي ملك عاااالم الظلام بجبروته يهرب بعد ماسمع اسمه

انا : يعم هحكيلك بس استنى لما الخانكه تيجي

مونيكا بتفتح الباب وبتقاطعنا : بقى انا خنقه برضه يافرعون ... طب انا هوريك ( وبتجري عليا بغضب 🤬🤬 ) ...ولسه هتمسك في هدومي ... فشدتها بسرعه وقعدتها على رجلي بحركه رومانسيه

انا : خانكه بس بحبك ( وباخدها في بوسه مشبك )

مونيكا : طب ابدأ الحكايه بقى

تيريون : كدا هتبدأوا من غيري

انا : يعم تعالى خلينا نخلص من ام الحكايه دي بقى

تشارلي : احكي بقى ... احكي ياشهريار

انا : كان يمكان .. في سالف العصر والزمان

تيريون بيقاطعني : ابتدينا نهزر ... خش يعم في الحكايه على طول خلينا نخلص

انا : تمام بس اللي هيقاطعني هعلقه من البوكسر بتاعه .... بتبدأ الحكايه لما مي كانت مغمى عليها في عالم الاحلام

.....حكاية فارازون ......فلاش باك داخل عالم الاحلام

انا : مش عاوزه تفوقي ليه يامي ... بقالك كتير نايمه يا أمي ... بس انا مش هيأس ومش هسيبك كدا ... عارفه ايه اللي معايا ده ... ده كتاب سرقته من عند رع من بين العوالم ... حسيت بيه بيناديني ... ( بابتسم بسخريه ) مش عارف اتجننت ولا ايه ... بس الصراحه الكتاب فيه تعويذات جامده جدا ... وقديمه جدا ... وانا بوعدك اني هتقن كل التعويذات اللي فيه ... وهصحيكي من تاني

وخدت بعضي وبعدت عنها .. وبدأت استخدم التعاويذ البسيطه ... ولكن مره واحده حسيت بفجوه اتفتحت في عالم الاحلام ... فاتحولت بسرعة لهيئة الملك الفرعون وطرت للمكان اللي فيه الفجوه ... ولقيت شخص واقف قدام البوابه

انا : انت مين وازاي دخلت العالم ده

الشخص بصلي : بقى انت هو الفرعون

انا ( طلعت السلاح بتاعي ) : انت مين وعايز ايه !!!

الشخص : طيب اهدى ... انا جاي العالم ده لمصلحتك ومصلحة شعبك وبس ... ممكن نتكلم ... بعد اذنك

انا : ده اخر تحذير ليك ... انت مين ؟

الشخص : انا اسمي فارازون ... وجاي من عالم تاني غير العالم بتاعك ده

انا ( بنزل السلاح ) : احنا فعلا لازم نتكلم ... ونزلت عنده

فارازون : ايوا ..اهدى كده وخلينا نتكلم

انا : قول اللي عندك ... ( وبعرض عليه نتمشى سوا )

فارازون : قولي بقى ... تعرف ايه عن العوالم الموازيه

انا : على حسب

فارازون : على حسب ايه بالظبط

انا : اصل العوالم الموازيه مقسومه عندنا نصين ... النص الاول بيقولوا عليه فانتازيا وخيال وان العوالم دي مش موجوده في الواقع ... والنص التاني بيقول انها حقائق علميه وموجده فعلا

فارازون : وانت ... مصدق مين فيهم

انا : الاتنين

فارازون : الاتنين ازاي يعني

انا : يعني انا مصدق ان العوالم الموازيه موجوده فعلا

فارازون : حلو

انا : ومصدق انها فانتازيا وخيال

فارازون : مبقتش فاهمك يافرعون

انا : مش مهم تفهمني ... المهم هو انت ... انت عايز ايه ... وجاي العالم بتعنا ليه

فارازون : جيت علشان انبهك من اشخاص عاوزه تسيطر على العوالم كلها

انا : لا انت شكلك وراك حكايه كبيره اوي ... ( وبطلع من الارض كراسي وسفره صغيره عليها قهوه ) .. اقعد واحكيلي كل حاجه

فارازون منبهر : ايه ده ..انت عملت كدا ازاي

انا : هحكيلك قصتي بعدين ... قول قصتك بقى

فارازون : تمام ... زي ماقولتلك انا فارازون ... من العالم ٦٠٧ ... في يوم من الايام حصل على العالم بتاعي هجوم عملاق ... والهجوم ده كان من احد جيوش عالم الظلام ... واللي كان قائد الجيش ده كان صديق الملك نفسه ... ولكن بفضل واحد من مجلس حكم العوالم قدرنا نهزمهم ... وكمان لعنت القائد ده

انا : طيب واحده واحده كده ... ايه مجلس حكم العوالم ده

فارازون : ده عباره عن مجموعة حكام من كل العوالم موجوده في العالم رقم ١ ... ومن المفترض ان الحاكم اللي قابلك كان موجود هناك قبل كده

انا : ازاي كان موجود هناك ... انت ازاي مقولتليش على الكلام ده يارع

فارازون بقلق : هو انت بتكلم مين

انا بغضب : يارع ... مقولتليش ليييه

وهنا رع خرج مني : اقولك على ايه

فارازون وقف بفزع : ايه ده ... ( وبيستعد علشان يهاجم )

انا بوقفه بسرعه : استنى يعم ... ده تبعي

فارازون : تبعك ازاي ... هو انتو بتتحكموا في shadow ازاي ... انا مبقتش فاهم العالم بتاعكوا ده

انا بتجاهله : مقولتليش يعني على الكلام ده يارع

رع : اقولك على ايه ... انا لا كنت في مجلس حكم ولا اي حاجه من الكلام ده

انا : اومال انت قصدك على مين

فارازون : كان شخص عنده كاريزما وهيبه كبيره كده ... وكان من اقوى الحكام في كل العوالم

رع : يبقى قصده على ملك البشر الاول ... ( بياخد نفس ) ياخي يلعن ابو شكلك ... ده انت فزعتني

انا : لامؤاخذه يارعرع ... طير انت دلوقتي

فارازون قعد تاني : مين ال shadow ده ... وازاي مش موجود في العالم السفلي

انا : هو هيدخل العالم السفلي ازاي .. وهو اخو ملك العالم السفلي ذات نفسه

فارازون برعب : انت بتقول ان shadow ده اخو الملك هايدس

انا : هايدس مين يعم ... ده اخو الملك انوبيس ... اه ممكن يكون اسمه متغير عندكو .. مش عوالم موازية بقى

فارازون بقلق : اسمه ايه اللي متغير ... العوالم كلها عارفه ان ملك العالم السفلي اسمه هايدس ... والعالم بتاعه في نهاية كل العوالم .. عند الانشقاق

انا : مش موضوعنا ... كمل ام حكايتك اللي دخلت الدنيا في بعض دي

فارازون : وقفنا فين ... انا تهت منك

انا : وقفنا لما قولت ان الحاكم اللي قبلي كان موجود في مجلس الحكم

فارازون : اه تمام ... واحد من مجلس الحكم ده كان صاحب الملك بتاع العالم بتاعي ... والملك ده كان ابويا ... والراجل ده ساعدني بتجهيز جيش قوي ومعدات سحريه علشان نواجه جيش عالم الظلام

انا : طيب كويس ... ايه بقى عالم الظلام ده ... وليه بيعملوا غزو للعوالم التانيه

فارازون : عالم الظلام ده كان زي باقي العوالم التانيه ... ولكن طمع البشر فيه وصلهم لقوى وسحر المفروض ميقعوش في ايد البشر ... والسحر ده مع الوقت بدأ يسيطر عليهم وخلاهم تحت سيطرته ... ولكن واحد من البشر دول كان عنده حقد ونار في قلبه كافيه انها تولع في العالم كله ... ودى خلى السحر يتحد معاه وبقى الملك ... والعالم كله بقى تحت سيطرته

انا : طيب كويس لحد هنا ... بيعملوا غزوات للعوالم التانيه ليه بقى

فارازون : خليني احكيلك من الاول ... في بداية الزمان اللي نعرفه ... مكنش فيه غير العالم رقم صفر ... وكل البشر والمخلوقات كانت عايشه فيه ... ولكن في يوم من الايام سقط نيزك من السما ... والنيزك ده كان موجود فيه كل انواع السحر اللي نعرفها دلوقتي ... وحاكم العالم وقتها جاله رؤيه او حلم بالمستقبل ... والرؤيه دي ان البشر هيعمروا اكوان وعوالم كتيره جدا .. ولكنها مش هتتحقق غير باستخدام السحر ده

انا : طب والنيزك ده جه منين

فارازون : محدش يعرف

انا : طب كمل

فارازون : حاكم العالم استخدم السحر فعلا وعمل عوالم كتيره ...وعمل ادوات سحريه علشان تساعد البشر ... وبدأ البشر يروحوا العوالم دي ... وزي مانت عارف ان الطمع في ددمم البشر ... حصلت حرب بينهم ادت لدمار العالم رقم صفر ... وقبل مايموت .. فصل العوالم كلها عن بعض ... ووزع الادوات السحريه في كل العوالم

انا : يعني ملك عالم الظلام بيدور على الأدوات دي

فارازون : وهو ده سبب الغزوات بتعته

انا : طب طالما هو موجود من زمان اوي كده ... معملش غزو للعالم بتاعي ليه لحد دلوقتي

فارازون : خليني اعرفك حاجه تانيه ... الزمن والتسلسل بتاعه بيتغير من عالم للتاني ... يعني الغزو اللي عمله على العالم بتاعي حصل قبل ما المبعوث مورغوث ييجي العالم بتاعك

انا : يعني ايه ... دا المفروض مورغوث بقاله هنا ٥٠ ألف سنه

فارازون : يعني فكرة المبعوث دي اتعملت بعد فشل الغزو للعالم بتاعي ... وبقولك تاني ان الزمن بيتغير

انا : واتعملت ليه بقى

فارازون : زي ماقولتلك قبل كدا ان قائد الجيش اللي عمل غزو للعالم بتاعي كان اعز أصحاب الملك بيغاسوس ... ولما الغزو فشل وانا لعنته .. الملك بيغاسوس معرفش يرجعه لشكله الطبيعي تاني ... وعلشان كدا عمل فكرة المبعوث

انا : عملها برضه ليه

فارازون : فتح مخك معايا شويه يافرعون ... عملها علشان يبعت المبعوث للعالم اللي عايز يغزيه ... وبيستنى رد من المبعوث ده ... ان العالم جاهز للغزو او لا ... وبكدا مش هيخسر جندي واحد من جيشه

انا : اه فهمتك ... طب وانت جاي تحذرني منه ليه ... لو بتتكلم عن المبعوث بتاعه ..فاملك البشر الاول سجنه في العالم السفلي قبل ٥٠ ألف سنه تقريبا ... ولما هرب من العالم السفلي قبل فترة بسيطه قدرنا نخلص عليه من العالم تاني

فارازون : وايه اللي مخليك تتأكد كدا

انا (ببص على مي) : متأكد كويس انها مش هتضحي بنفسها من غير هدف

فارازون : بس الكلام اللي قالهولي صديقي بتاع مجلس الحكم مش كدا خالص

انا : كلام ايه

فارازون : بيقول ان مورغوث لسه موجود في العالم بتاعك لحد دلوقتي

انا : موجود ازاي ؟!

فارازون : مش عارف ... وعلشان كده جيت أحذرك ... متخليش مورغوث يرجع لعالم الظلام من تاني

انا : ودي هعملها ازاي بقى ... ما ممكن يفتح بوابه وينتقل بيها على طول

فارازون : لا متقلقش ... بوابة عالم الظلام مش هتفتح غير في المكان اللي اتفتحت فيه أول مره

انا : خلاص هندور على مورغوث من تاني وهنمحيه من على وش الارض

فارازون : حاجه اخيره لازم تعرفها ... بيغاسوس بيدور على مخلوقات ووحوش في كل العوالم ... ولازم نوقفه قبل ما يلاقي الوحوش دي وإلا هيدمرنا كلنا

انا : انا عندي بصراحه سؤال لازم اسئله

فارازون : قول

انا : هو انت ازاي هزمت جيش عالم الظلام ولعنت القائد بتاعه كمان .. ومن غير زعل يعني بقوتك دي

فارازون : مالها قوتي

انا : من غير إهانه ... انا ممكن اسفلتك على الارض حالا

فارازون بابتسامه حزن : عارف يافرعون ... عارف كويس انك قوي ... بس عايزك تعرف ان ملك عالم الظلام بيخاف من اسمي ... خليك فاكر الكلام ده كويس ... يلا سلام

انا : طب وهشوفك تاني ازاي

فارازون : لما تدمر مورغوث ..هعرف من صديقي بتاع مجلس الحكم ... وهتلاقيني عندك علشان نوقف بيغاسوس للأبد

نرجع من الفلاش باك

تيريون : طب واحده واحده كده علشان في اسئله كتير عندنا

انا : قول

تيريون : احنا كلنا شوفنا قوة الملك بيغاسوس والجيش بتاعه ... وانت بتقول أنك حسيت بضعف فارازون ... طب ازاي بيخاف منه

انا : بصراحه مش عارف لحد دلوقتي ... انا لما جبت سيرته قدام بيغاسوس في الحرب لقيته خاف جدا .. وبصراحه خوفه مش مبرر

تشارلي : طب سيبك من دي ... انت قولت من شويه ان فارازون قال ان مفيش غير عالم سفلي واحد وموجود في نهاية كل العوالم عند الانشقاق ... طب عالم انوبيس ده يكون ايه

مونيكا : انت قولتلنا قبل كدا ان ملك البشر الاول هو اللي ادى القوه للملك رع وللملك انوبيس ... وهو اللي عمل العالم السفلي اللي هنا

انا : كلامكوا صح ... وعلشان كدا انا لازم اروح عند انوبيس وافهم منه كويس

تشارلي : هو مش رع معاك دلوقتي

انا : هو ميعرفش حاجه عن الحكايه دي ... وخليته يسبني ويروح للعالم القديم بتاعه

مونيكا : طب وانت مقولتش لينا على الكلام ده من الاول ليه

انا : بصراحه انا لسه قلقان من فارازون ده ... وعلشان كده مكنتش عايز ادخلكم في مشاكل جديده غير اللي كانت عندنا

تشارلي : طب وايه اللي جد

انا : احنا خلاص قضينا على مورغوث ... وكمان هزمنا جيش من جيوش الملك بيغاسوس ... وده معناه ان فارازون هييجي تاني هنا

تيريون : وايه المطلوب مننا

انا : اولا هحتاج منك تروح للسحره الزرق وتعرف منهم اي حاجه عن عالم الظلام ... وعن عالم اسمه سجن الوحوش

مونيكا : ايه سجن الوحوش ده

انا : مش عارف ... بس كل يوم بيجيلي شخص في الحلم ويقول خلي بالك من الوحوش والسجن بتاعها

تشارلي : اهو ده اللي ناقص مش كفايه عالم الظلام

تيريون : ولما اعرف منهم اجيلك على فين

انا : لما تعرف كل حاجه منهم ..هتلمس الخاتم بتاعك وهينقلك ليا على طول

تيريون : اه صحيح نسيت ان الخواتم مربوطه ببعض

مونيكا : طب وانت هتروح فين

انا : اكيد فارازون هييجي ليا وياخدني على العالم بتاعه ... وبعدها هنروح لمجلس حكم العوالم كلها

الكل : تمام ... يلا بينا

في العالم السفلي ... قصر الملك انوبيس

ظهرت في العالم السفلي ..ورحت عند قصر انوبيس ... ولقيته في استقبالي

انوبيس : اهلا بالفرعون ... خدت وقتك يعني

انا : حبيبي يا أنو .. اخبار الدنيا معاك ايه

انوبيس : كله تمام .. والسحر هنا زاد جامد جدا بسبب ربط العوالم التلاته مع ألماسة الخلود

انا : معاك حق فعلا ... كثافة السحر والاشعه بتعته زادت بطريقه مخيفه .. وده من اسباب انتصارنا قدام جيش بيغاسوس

انوبيس : طب كويس اوي ... وانا كنت متأكد انك هتكسبوا وتخليه ينسحب

انا بخبث : ايه اللي مخليك متأكد كدا

انوبيس بقلق : ها ... لا اقصد يعني انك وريث رع ذات نفسه ..يعني قوتك اسطوريه

انا بخبث : بمناسبة الملك رع ... هو صحيح مين اللي كان قبله في الحكم

انوبيس : كان ملك البشر الاول

انا : ومقولتش ليا انه كان في مجلس حكم العوالم الموازيه ليه

انوبيس ( بتنهد ) : انت عرفت

انا : طب ازاي انت عارف ورع ميعرفش حاجه

انوبيس : طب تعالى اقعد وانا هفهمك كل حاجه

انا : ادينا قعدنا .. احكي ياسيدي

انوبيس : اولا رع ميعرفش حاجه فعلا ... ومفيش غيري انا وملك البشر الاول اللي يعرف الحكايه دي .. تمام

انا : تمام ..كمل

انوبيس : ملك البشر الاول كان اقوى حاكم في كل العوالم كلها ... ويعتبر تاني اقوى بشري بعد الملك صانع العوالم بتاع العالم صفر

انا بنبهر : ايه ..ازاي الكلام ده

انوبيس : خليني اكمل ... كل العوالم كانت بتخاف منه وبتعمله ألف حساب .. ومن الحظ السئ لبيغاسوس انه بعت مبعوث للعالم ده

انا : طب طالما كان قوي كده ..مخلصش على مورغوث على طول ليه

انوبيس : ملك البشر كان بيجيله رؤيه زي صانع العوالم ... والرؤى دي خليته يبني العالم اللي احنا فيه ده ... ومفيش حد يعرف بيه نهائي في كل العوالم ..علشان مفيش غيره اصلا ... وكان ممنوع ان اي حد من العوالم الموازيه انه يدخل العالم بتاعنا اللي هو ٦٠٨

انا : طب وهو دخل مورغوث ليه ... وسابه عايش كل السنين دي ليه

انوبيس : بصراحه معرفش

انا : طب كمل

انوبيس : في واحد من الاحلام بتعته شاف سجن مليان وحوش ... ولو حد فتح السجن ده هيدمر العوالم كلها

انا : اه منا بتجيلي الرؤيه دي برضه ... وبسمع شخص بيقولي خلي بالك من الوحوش والسجن بتاعها

انوبيس بابتسامه : هو قعد كل ده علشان يظهرلك

انا : قصدك مين ... اوعى يكون هو

انوبيس : هو فعلا ... وقالي على وصيه لازم اقولهالك لما تحلم بيه

انا : وصية ايه بالظبط

انوبيس : اولا انت مش وريث رع .. علشان رع عمره مكان ملك للبشر

انا بصدمه : اييييييه

انوبيس : انت وريث ملك البشر الاول ... انت وريث أراغون

انا : يعني ايه ... انا مبقتش فاهم حاجه خالص

القراء : ولا حتى احنا 😂😂😂

انوبيس : الملك اراغون عمل القصه دي كلها علشان مورغوث يتشغل عنه لحد ما يلاقي سجن الوحش

انا : عمل قصة ايه

انوبيس : عمل قصة الملك رع وحكاية الحرب اللي مابينهم وكدا

انا : يعم مكان يخلص عليه مره واحده ... انت هتوهني منك كده

انوبيس : هو كان عادي ممكن يقتل مورغوث ... بس حب يشغله ويشغل بيغاسوس بالمره ... ويدور براحته على سجن الوحوش

انا : طب وعمل ايه بعدها

انوبيس : معرفش .. كل اللي اعرفه انه كتب كل حاجه في كتاب سري ... وحفظه في مكان محدش هيعرفه غيرك

انا : اشمعنى انا

انوبيس : يخربيت دماغك .. علشان انت الوريث الحقيقي بتاعه

انا : دماغ ايه انت خليت فيا دماغ

انوبيس : دلوقتي انت عرفت كل حاجه ... هتعمل ايه

انا : مش عارف ... اشوفك بعدين ... وبختفي من قدامه

في عالم الاحلام

ظهرت في عالم الاحلام وقعدت اتمرن على التعويذات القديمه لحد ماظهر فارازون تاني

فارازون : ايه اخبارك يافرعون

انا : كله تمام ... اتأخرت يعني

فارازون : معلش كنت مشغول بحاجه كدا ... يلا بينا

انا : يلا بينا

في عالم ٦٠٧

طلعنا من البوابه للعالم بتاع فارازون ... وخدنا على البيت بتاعه

انا : هو مش المفروض تكون قاعد في قصر على الاقل

فارازون : ليه

انا : مش انت حاكم العالم ... والمفروض ان حاكم العالم يكون قاعد في قصر

فارازون : ومين قال اني الحاكم

انا : اومال انت ايه

فارازون : هو صحيح المفروض كنت اكون الحاكم بعد ابويا الملك ... بس انا رفضت العرض ده ... وقررت اعيش طول عمري وانا بدافع عن العالم ده

انا : هو انت عندك كام سنه بالظبط

فارازون : بالنسبه ليك ولا ليا

انا : مش فاهم

فارازون : لو بالنسبه ليك فأنا عندي ٥١ ألف سنه

انا : ياااااااااااااه كل ده

فارازون : وبالنسبه للعالم ده ... انا عندي ٢٥ سنه بس

انا : بص خلينا في حكايتنا اللي جايين نعملها ... كلامنا في الزمن مش هيفيد بحاجه

فارازون : عندك حق ... اولا انا نسختك في العالم ده ... وكل حاجه في العالم بتاعك موجوده هنا عادي

انا : كل حاجه

فارازون : لو على كلام صديقي بتاع محلس الحكم ... يبقى كل حاجه في عالم الاحياء

انا : هو مين صديقك ده بقى

فارازون : اسمه يومير ... وهتعرفه بعدين ... خليني اوريك العالم بتاعي الاول

انا : خليك انت وانا هشوفه ... ( وبتحول لهيئة الملك الفرعون بس التحول بيكون ضعيف جدا )

فارازون بابتسامه : قولتلك خليني اعرفك انا بالعالم بتاعي

انا بنهج : هي كثافة السحر ضعيفه كده ليه ... انتو بتستخدموه ازاي

فارازون : ارجع لطبيعتك طيب علشان متتعبش ... ( وهنا رجعت للهيئة البشريه تاني )

انا : هو مصدر السحر اتدمر عندكوا ولا ايه

فارازون : مش بالظبط كدا ... المصدر بيموت وبينفذ بقاله ٥٠ سنه تقريبا .. وعلشان كدا بنستخدم حجات بديله او مقويات

انا : زي ايه مثلا

فارازون : شايف الساحه اللي قدامك دي

انا : اه

فارازون : وشايف التمثال بتاعي ده

انا : ايوا

فارازون : يبقى اكيد شايف الجهاز اللي على ضهر التمثال ... الجهاز ده يعتبر مكبر للسحر

انا : وايه ده كمان

فارازون : الجهاز ده متكون من مرايتين .. واحده بتلقط اشعة السحر من اتجاه .. والتانيه بتوجهه للاتجاه تاني

انا : وجبته منين ده

فارازون : دي من الادوات السحريه اللي صانع العوالم عملها زمان ... وعلشان كدا بيغاسوس كان عايز يغزي العالم ده

انا : علشان الادوات دي كان عايز يدمر عالم كامل

فارازون : مش تستهون بالادوات دي يافرعون ... الادوات دي اللي خلتنا نهزم الجيش بتاعه ... وكمان خلتني ألعن قائد الجيش كمان

انا : هو ايه حكاية قائد الجيش ده ...انا يدوب جبت سيرته لبيغاسوس ووشه جاب ألوان

فارازون : هو انا مقولتلكش صحيح ... اصله كان صاحب الملك

انا : اوعى يكون قصدك

فارازون : بالظبط هو ده قصدي

انا : ما علينا ... هو كان عايز الادوات دي ليه بقى

فارازون : زي ماقولتلك .. الادوات دي مكبره للسحر والكثافه بتعته ... ومش كل العوالم زي العالم بتاعك

انا : وماله العالم بتاعي بقى

فارازون : حسيت فيه بجبروت محستوش من ايام الحرب دي

انا بتعجب : ازاي يعني

فارازون : قبل الغزو وبعده كنت بستعمل ٤ مكبرات للسحر كحد اقصى ...ولكن ايام الغزو استعملت ١١ مكبر للسحر ... وكنت هموت فيها ... ودي القوه اللي احتجتها علشان اهزم قائد الجيش واحوله لكلب

انا : يعني انت بتقول ان كثافة السحر في العالم بتاعي بتساوي استعمال ١١ مكبر للسحر هنا

فارازون : واكتر كمان ... وعلشان كده عرفت مصدر القوه اللي كان فيها الملك اراغون ( ملك البشر الاول بتاع العالم بتاعي )

انا : هو صحيح كان اقوى حاكم في كل العوالم

فارازون : ياااه ... ده انا شكيت انه قوته عدت صانع العوالم

انا بتوتر : ما علينا ... خلينا في القصه بتعتنا

فارازون : ماشي ... كل حكام مجلس الحكم عايزين يقابلوك

انا : ليه بقى

فارازون : علشان العالم بتاعك هيطلع منه شخص اللي المفروض يكون عارف مكان سجن الوحوش

انا : وايه اللي مخليك واثق كده

فارازون : علشان الوحيد اللي وصل ليه كان الملك اراغون ... ولما وصل ليه رجع للعالم بتاعه وقفل كل البوابات بتاعته

انا ( بصطنع الغباء ) : بوابات ايه

فارازون بانفعال : بوابات العالم بتاعك يفرعون ...ركز شويه

انا : بس انا معرفش حاجه عن الحكايه دي

فارازون : ازاي متعر........(ومره واحده لقيت تيريون ظهر عندنا وقطع كلام فارازون )

تيريون : عرفت كل حاجه يفرعون ... وكل ده موجود في كتاب ايام الزمن الفرعوني

فارازون (بياخد وضع الهجوم) : مين ده ... وازاي دخل العالم بتاعي من غير بوابه

انا : اهدى يافارازون ده تبعي ... انا لازم امشي دلوقتي وهرجعلك تاني

فارازون : تمشي فين ... والحكام اللي المفروض يقابلوك دلوقتي

انا : اللي خلاهم يستنوا كل السنين دي .. هيستنوه كام يوم كمان ... سلام ... ( وخدت تيريون واختفينا )

يتبع .......

اخباركو يجماعه عاملين ايه

اول حاجه بشكركم على كل تعليقاتكم الجميله على السلاسل اللي فاتت ... وبوعدكم بسلسله هتنسف دماغكم .... ولو فيه حاجه مش واضحه دلوقتي هتوضح بعدين

واللي عايزني اعمله منشن لما انزل الجزء الجديد يضيف اسمه في التعليقات تحت

سلام من الفرعووووون

Welcome back ❤️

• حبيته
التفاعلات: ⭐ الفرعون ⭐
معلش يشباب حصلت مشكله وانا بنزل الجزء واتمسح من عندي
وللاسف هكتبه من تاني

• عجبني
التفاعلات: your body
  • عجبني
  • عجبني
  • عجبني