NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
من وجهة نظرك
ايه سبب الشذوذ الجنسي سؤاء لدي الرجال أو النساء

• عجبني
  • جامد
التفاعلات: el-korsan, ديوث ممحون, ahmed km و 6 آخرين
  • بيضحكني
  • عجبني
التفاعلات: LEGEND KYSER، Mistress Sara و ☠️ B̷A̷D̷ M̷A̷N̷ ☠️
يا سلام عليك يا سلام عليك 👏👏🤣🤣🥴

باعت الكل ف لحظه واحده

@Life Arch خليك شاهد
صاحب الموضوع ابلغ بالحظر للجميع
لا محصلش
الراجل دا كذاب و ظالم 😹
و بعدين ملكش دعوه بيه خليك معايا هنا ، قولنا الراجل عنده شغل

• بيضحكني
  • عجبني
التفاعلات: LEGEND KYSER و Life Arch
  • بيضحكني
التفاعلات: Mistress Sara و ☠️ B̷A̷D̷ M̷A̷N̷ ☠️
ممنوع الكلام الجانبي منعا للتأثير على هدف الموضوع
😁😁😁

• أتفق
  • حبيته
  • لا تعليق
التفاعلات: Ms Roony، Mistress Sara و ☠️ B̷A̷D̷ M̷A̷N̷ ☠️
الحقيقة مكنتش عارف اي نوع الشذوذ اللي اقول رأي فيه لانه الموضوع عام اوي لكن من خلال الكومنتات واضح ان قصدك عن المثلية
و guess what المثلية مش شذوذ وده وفقا لدراسات كتير اتعملت ونظريات فشلت في انها تحطلها تفسير علمي
في المقابل السادية والمازوخية تعتبر شذوذ جنسي

وواضح ان معظم اللي في الكومنتات مش فاهمين الفرق بين الهوية الجنسية والتوجه او الميل الجنسي

فكرة البيئة والتربية او التحرش والاغتصاب او الجفاف العاطفي في الاسرة او غياب احد الوالدين او حتى غياب مشاعر معينه والحرمان منها جايز تكون اسباب لكن غير قابلة للتعميم لان لكل سبب مردوده

مش كل اللي اتعرض لحاجه من دول بقا مثلي مش شرط خالص

وكان فيه دراسة اتعملت على مجموعة من التوائم في بيئات مختلفة وكان بيكون احد التوامين مثلي والتاني استريت او الاتنين مغايرين او الاتنين مثليين
وعموما اقتران المثلية بالاضطراب النفسي كان يعتبر خلاص للمثليين نفسهم عشان يتعالجو مثلا ويتخلصو من الاضطهاد والصراع اللي عايشينه لكن بعد فترة من العلاج مكانش بيكون فيه علاج فعلي
كان فيه طبيب نفسي مثلي مش فاكر اسمه كان مهتقد انه اتعالج زيه زي اللي حاولو يتعالجو لكن بعد فترة اكتشف انه الموضوع كله فاكس ومفيش علاج واضح

ولو هو اضطراب نفسي فعلا ف ليس على المريض حرج ولا ايه؟! يبقا ليه يتحاسب طالما متعالجش وفين هو العلاج اصلا
ده لو هو مرض او اضطراب فعلا🤷‍♂️

سوري بقا على الاطالة دي لكن مش عندي تفسير واضح لان زهقت من كتر محاولت الاقي تفسير واضح بما اني مثلي😁

• عجبني
التفاعلات: Ms Roony
الحقيقة مكنتش عارف اي نوع الشذوذ اللي اقول رأي فيه لانه الموضوع عام اوي لكن من خلال الكومنتات واضح ان قصدك عن المثلية
و guess what المثلية مش شذوذ وده وفقا لدراسات كتير اتعملت ونظريات فشلت في انها تحطلها تفسير علمي

وواضح ان معظم اللي في الكومنتات مش فاهمين الفرق بين الهوية الجنسية والتوجه او الميل الجنسي

فكرة البيئة والتربية او التحرش وال****** او الجفاف العاطفي في الاسرة او غياب احد الوالدين او حتى غياب مشاعر معينه والحرمان منها جايز تكون اسباب لكن غير قابلة للتعميم لان لكل سبب مردوده

وكان فيه دراسة اتعملت على مجموعة من التوائم في بيئات مختلفة وكان بيكون احد التوامين مثلي والتاني استريت او الاتنين مغايرين او الاتنين مثليين
وعموما اقتران المثلية بالاضطراب النفسي كان يعتبر خلاص للمثليين نفسهم عشان يتعالجو مثلا ويتخلصو من الاضطهاد والصراع اللي عايشينه لكن بعد فترة من العلاج مكانش بيكون فيه علاج فعلي
كان فيه طبيب نفسي مثلي مش فاكر اسمه كان مهتقد انه اتعالج زيه زي اللي حاولو يتعالجو لكن بعد فترة اكتشف انه الموضوع كله فاكس ومفيش علاج واضح

ولو هو اضطراب نفسي فعلا ف ليس على المريض حرج ولا ايه؟! يبقا ليه يتحاسب طالما متعالجش وفين هو العلاج اصلا

سوري بقا على الاطالة دي لكن مش عندي تفسير واضح لان زهقت من كتر محاولت الاقي تفسير واضح بما اني مثلي😁
ممكن توضيح اكتر للجزئيه دي
الفرق بين الهوية الجنسية والتوجه او الميل الجنسي

• عجبني
التفاعلات: Mistress Sara و Eross
ممكن توضيح اكتر للجزئيه دي
الفرق بين الهوية الجنسية والتوجه او الميل الجنسي
باختصار
الهوية الجنسية او الجندرية هي الاحساس الداخلي بكونك بنت او ولد بمعنى اخر نوعك ايه ذكر او انثي
فيه ناس بيكونو بيولوجيا ذكور مثلا لكن احساسهم الداخلي لا انا انثى فيه حاجه غلط فيا دي هويه جنسية

التوجه او الميل الجنسي هو ازاي توصفي انجذابك العاطفي والجنسي انك مغاير، مثلي، ليزبيان او بايسكشوال وهكذا

• عجبني
التفاعلات: Life Arch و Ms Roony
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
باختصار
الهوية الجنسية او الجندرية هي الاحساس الداخلي بكونك بنت او ولد بمعنى اخر نوعك ايه ذكر او انثي
فيه ناس بيكونو بيولوجيا ذكور مثلا لكن احساسهم الداخلي لا انا انثى فيه حاجه غلط فيا دي هويه جنسية

التوجه او الميل الجنسي هو ازاي توصفي انجذابك العاطفي والجنسي انك مغاير، مثلي، ليزبيان او بايسكشوال وهكذا
تمام شكرا جدا

• عجبني
التفاعلات: Eross

فكرة البيئة والتربية او التحرش وال****** او الجفاف العاطفي في الاسرة او غياب احد الوالدين او حتى غياب مشاعر معينه والحرمان منها جايز تكون اسباب لكن غير قابلة للتعميم لان لكل سبب مردوده

احنا فعلاً اتكلمنا بشكل عامل عن امل الأشكال المغايرة للنورمال سكس بهاڤيور
مش شرط المثلية الجنسية

الموضوع علاجه مش سهل طبعاً طول ما الشخص لم يواجه الأسباب
و في جزء لابد ان لا ننكره هرموني بحت

اضطراب الهوية الجندرية و الميول المتأرجحة و الباي سكشواليتي
هي كلها تراجيرز لتراقمات تم تجاهلها
بس مش معنى كده انه في المطلق ليها طريقه تخلص او في المطلق طبيعة في الخلق او النشأه

لان مشاعر الإنسان ما بحب و ما يكره
معقدة و متشابكة بشكل عالي صعب حلها او وضع نظريات لتفسيرها

و زي ما ذكرت عزيزي ايروس كل حاجة بتكون صاعبه بس اول مرة و بعد كده بتصبح المرات الاخرى مجرد شكليات
ف الاول بتبدي فكرة تتحول لشغف و تطور لهوس و بعدها تقع في فخ الواقع

• أتفق
  • عجبني
التفاعلات: Mistress Sara، Eross و Ms Roony
لو قولت وجهت نظري ف ناس كتير هتزعل .. بس يعني تقريبا كدا دا حاجه خرا

مش شرط المثلية الجنسية

بس مش معنى كده انه في المطلق ليها طريقه تخلص او في المطلق طبيعة في الخلق او النشأه

و زي ما ذكرت عزيزي ايروس كل حاجة بتكون صاعبه بس اول مرة و بعد كده بتصبح المرات الاخرى مجرد شكليات
دي مش حقيقة يا لايف كل الكومنتات زي مقولت رايحه ناحية المثلية
وان كان الكلام بشكل عام فهو كان من جانبك انت ومنى لكن الباقي عن المثلية
وسواء مثلية او شكل اخر غيرها فانا عموما كلامي عن المثلية الجنسية لاني دي اللي اتعاملت معاها ودورت فيها زي مقولت في اخر الكومنت بما اني مثلي مثلا

واه الموضوع اصعب من الصعب ومتشعب اذا كان تفسيره صعب واللي بالمناسبة مفيش تفسير واضح اصلا يبقا علاجه ضرب من الخيال حتى لو كان فيه اسباب هو قدر يواجهها بفرضية انه مرض لاني مش مقتنع

مش شرط المثلية الجنسية

ما شاء **** عليك

• حبيته
التفاعلات: Life Arch
انتا قرات الدراسات دي بنفسك
بص يا ايريوس
في مجالنا الطبي تعلمنا أن لا نصدق الا ما نقرأ
ممكن نطلع علي الدراسات دي

• أتفق
  • بيضحكني
يا بنتي حتغر كده و لاه 😂🙏🏻
انت لسه مديني درس تواضع معتقدتش من ثقافتك يكون عندك غير ثقه بالنفس و تواضع **** يباركلك في نفسك

• حبيته
دي مش حقيقة يا لايف كل الكومنتات زي مقولت رايحه ناحية المثلية
وان كان الكلام بشكل عام فهو كان من جانبك انت ومنى لكن الباقي عن المثلية
وسواء مثلية او شكل اخر غيرها فانا عموما كلامي عن المثلية الجنسية لاني دي اللي اتعاملت معاها ودورت فيها زي مقولت في اخر الكومنت بما اني مثلي مثلا

واه الموضوع اصعب من الصعب ومتشعب اذا كان تفسيره صعب واللي بالمناسبة مفيش تفسير واضح اصلا يبقا علاجه ضرب من الخيال حتى لو كان فيه اسباب هو قدر يواجهها بفرضية انه مرض لاني مش مقتنع
هو منقدرش نقول عليه مرض

على اد ما نقدر نقول علية اضطراب او عارض شرطي
سلوك مغايير للطبيعة

السؤال المهم الي بيعرف الاضطراب او السلوك
صح او غلط

هل الحياة بتستقيم مع وجوده ام لا
يعني كل طرف حيعرف يعيش حياة طبيعية في وجود هذا السلوك و يؤدي دورة الطبيعي في المجتمع ان لا

• الموضوع ده يدعو للتفكير
هو منقدرش نقول عليه مرض

على اد ما نقدر نقول علية اضطراب او عارض شرطي
سلوك مغايير للطبيعة

السؤال المهم الي بيعرف الاضطراب او السلوك
صح او غلط

هل الحياة بتستقيم مع وجوده ام لا
يعني كل طرف حيعرف يعيش حياة طبيعية في وجود هذا السلوك و يؤدي دورة الطبيعي في المجتمع ان لا
عشان كده قبل ما يحصل تغير بيلوجي او بعمليه لازم يحصل مقابلة تقييم نفسي صح ؟

• أتفق
عشان كده قبل ما يحصل تغير بيلوجي او بعمليه لازم يحصل مقابلة تقييم نفسي صح ؟
التغيير البيولوجي لية حالاته
و نادرة
التقييم مهم جدآ لان في أشخاص بتكون مش مدركه عواقب الاقدام علية حاصة ان هي معندهاش مقومات الحالة البيولوجية الصحيحة
فبعدها بيكونوا زي الي رقصوا على السلم

• أتفق
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%