NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

متسلسلة فانتازيا وخيال الرجـوع إلي الخيـال- حتي الجزء الثامن - 3/2/2024

  • عجبني
التفاعلات: DEB0
  • حبيته
التفاعلات: M o u s a
الرجوع الي الخــيال

انهارده انا هحكي حكاية غريبة قوي مليانا احداث وحاجات غامضة وهي حكاية اققرب للخـيال وقبل مبدا انا مش مستني حد يقولي دي
حقيقة ولا خـيال استمتع بالقصة ومتشغلش بالك...

(تعريف..)

انا: محمد 21 سنه لسه مخلص 3 ثانوي وداخل كليه في حاسبات ومعلومات خاصة علشان احسن.. مهووس بالبرمجة والذكاء الاصطناعيّ وبتعلمها من وانا عندي 11 سنه لدرجة وانا عندي 15 سنه صممت اول موقع ليا وده كان انجاز في فوقتها وبعته وجابلي فلوس كويسه وكان مبلغ كويس طولي 178 وزني 80 كيلو جسمي كويس لاني بنزل جيم بقالي كتير..
ابويا وامي متوفين من وانا عندي 3 سنين ماتوا في حادثة عربية ابويا هو السبب اني احب البرمجة وكدا لانه كان رئيس قسم الـIT في اكبر شركة في مصر وقتها... عايش مع جدي في بيت العيلة المكون من 4 ادوار كل دور فيه شقة واحدة بس كبيرة لانها في الاساس شقتين مفتوحين علي بعض...

(١) الدور الاول او الارضي فيه شقة جدي الحج كرم عنده 64 سنه
(٢) الدور اللي بعده فيه شقه عمي انور عنده 39 سنه علاقتي بيه زي الصحاب بالزبط نضحك ونهزر سوا متجوز وعنده بنتين الاولي اسمها هبه وعندها 17 سنه والتانيه نوره وعندها 12 سنه ومراته اسمها منال وعندها 37 سنه..
(٣) الدور اللي بعده فيه شقه مرات خالي اللي مات بقالوا 3 سنين مراته اسمها ريم عندها 32 سنه وعندها ولد وحيد اسمه كريم عنده 7 سنين وهي مردتش تتجوز تاني وقالت هربي ابني احسن..
(٤) الدور اللي بعده شقة ابويا وامي وبقت شقتي دلوقتي دايما بطلع اذاكر فيها او لما احب اقعد لوحدي ودايما بنام عند جدي علشان تعبان.
حياتي عبارة عن الكلية والجيم والقعدة علي الكمبيوتر وفي اخر الاسبوع بروح عند جدتي ام امي بقعد معاها طول اليوم هي وقرايبي

(١)خالتي بسمة 35 سنه مطلقة علشان مبتخلفش
(٢)خالتي مي 27 سنه متجوزه ومعاها ولد وحيد 6 سنينين وجوزها شغال في الكويت طول السنه وبيجي شهر اجازة
(٣)خالتي شيماء 46 سنه عندها 3 بنات الاولي مريم وعندها 20 سنه في كليه تجارة التانيه نوره وعندها 25 سنه مخطوبة بقالها سنه لعيل طري كده واسمه طارق التالته ملك ودي توأم نوره ومش مخطوبة جوزها عنده معرض عربيات في اكتوبر وبيسافر دايما وبيجي كل فترة.
(٤)خالي امجد عنده43 سنه شغال في الكويت مع جوز خالتي مي مراته اسمها امل عندها 40 سنه عندهم ولدين مسافرين مع ابوهم ومستقرين هناك..

(الفصل الاول: اليوم اللي قلبلي حياتي)

يوم الجمعه اخر يوم في الاسبوع متعود اروح عند عيلة امي من اول النهار اققعد معاهم زي كل اسبوع رحت الصبح وبعد **** الجمعة قعدنا واتغدينا كلنا سوا زي كل مره وبعد الاكل من ايد جدتي لازم انام وكنت متعود انام في اوضة فوق السطح كنت انا اللي عاملها وحاطط فيها سرير وكرسيين وبحب اقعد فيها بس مش عارف ليه المرادي نمت في شقة جدتي صحيت الساعة 4 العصر قعدت مع جدتي شوية وقولت اطلع علي الاوضة اللي علي السطح شوية طلعت وقبل ماوصل للاوضة سمعت صوت حد بيتوجع وعمال يقول اااه.. ااه قولت في حد تعبان ولا ايه قربت من الاوضة وشفت حاجة خلتني بلمت..طارق خطيب نوره عامل وضع الدوجي علي الارض ونوره عماله تبعبصة فطيزه وتشتمه( نوره طولها 170 سم وزنها 72 كيلو عندها بزاز مش كبيره قوي بس طيزها كبيره قوي من كتر اللعب فيها وكسها لونه وردي علي ابيض)
نوره: مبسوط ياخول وانا بوسعلك طيزك
طارق: قوي قوي يانوره ااااه كمان اااه كمان... نوره بتشد شعره
نوره: اسمي ستك نوره يامتناك فاهم ولا لا
طارق: اااه فاهم فاهم بس ريحيني علشان خاطري.. في اللحظة دي انا دخلت عليهم وهما اتخضوا وانا قولتهم..
انا: بتعملوا ايه ياوساخ ياولا الوسخة
طارق: مفيييش يامحمد مفيييش
انا: مفيش ايه ياخول يامتناك مفيش ايه دانا شايفك وهي بتنيكك ياخول في اللحظة دي نورة بتبصلي ولا فارق معاها حاجة بصتلها..
انا: ساكته ليه ياشرموطة متنطقي
نورة: وانت مالك انت ياخول انا اعمل اللي انا عاوزاه شوف انت رايح فين بدل مجيبك مكانوا.. انا هجمت عليها ومسكتها من شعرها
انا: تجيبي مين مكانوا يابنت الوسخة انتي فاكراني زي الخول ده طب انا هوريكي الرجالة ياوسخة... لفيتها علي بطنها وطلعت زبي من البنطلون ورحت مدخل زبري في طيزها مرة واحدة.. دخل بصعوبة شوية لان ظيزها مش واسعة قوي وانا زبي كبير نوعا ما..
نوره: ااااااه يخربيتك ايه دا كلو ااااه طلعو طلعوا اااه هموت
انا: اخرسي يالبوة مسمعش صوتك
نوره: ااااه حاضر حاااضر بس بالراااحة ااااه عشان خاطري.. وانا ولا مديها اي اهتمام ومكمل رزع فيها وهي عماله تصوت.. بصت علي طارق خطيبها لاقيتوا بيلعب في زبة ومبسوط جداا..
نوره:مبسوط ياخول اااه وانتا شايف واحد تاني راكبني ومكيفني
طارق: اااه مبسوط قوي اااااه وجبهم علي وشها
نوره: ياخول ياعرص جبتهم وانتا شايف واحد راكبني وفاشخني.. وانا مكمل ترزيع فيها موقفتش.
نوره: ااااه كمان كمااان انت جاااامد قوي اااه هاتهم بقي وريحني
انا: مش بمزاجك ياوسخة بمزاجي انا مش كنتي عاوزه تجبيني مكان الخول بتاعك وعمالة اضربها علي طيزها اللي بتترج..
نوره: ااااه كفاية كفاااية حرمت انت سيدي وتاج راسي كمان بس كفاية بقي طيزي اتهرت
انا: انتي ايه ياوسخة وعمال اضربها
نوره: وسخه وشرموطة ومتناكتك بس كفاية بقي.. فضلت ازود لحد محسيت اني هجيبهم رحت كابس زبي لاخره في طيزها ورجت جايبهم فيها...
نوره: ااااه اممممم ايه داكلو بطني اتملت يخربيتك اااح يلاهوي كفاية..
قمت من عليها وقلتلهم البسو هدمكوا وامشوا وسيبتهم ومشيت روحت علي بيتي... دخلت لاقيت جدي قاعد في اوضة ومشغل ام كلثوم وفي دنيا تانيه.. قولت انكشة شوية

(انا): ياسيدي علي الدلع والروقان اللي انت فيه..
(جدي): عاوز ايه ياد انت متفصلنيش وانا بسمع الست.
(انا): نفسي اعرف حاجة واحدة بس وهسيبك في حالك.
(جدي): قول
(انا): بقالك 35 سنه بتسمع ام كلثوم ايه مزهقتش
(جدي): لا وعمري مزهق كفاية انها بتفكرني بالغالين اللي راحو
(انا): ايه ياجدي النكد فك ياراجل دانا حتي بفكر اجوزك
(جدي بضحك): اتجوز انا لايمكن اتجوز بعد جدتك **** يرحمها.. ورجع يسرح من تاني مع صوت الست.. دخلت اوضتي ونمت علي السرير وعمال افكر واتكلم مع نفسي بصوت عالي...

(انا): ايه اللي انا عملته ده
(صوت داخل عقلي): عملت ايه ياعني ماهي السبب وعملت كده.
(انا): مهما كان كان لازم اسيطر علي نفسي مش هرجع للفترة دي تاني
(صوت داخل عقلي): ياعم انت مكبر الموضوع ليه وايه اللي جاب سيرة الكلام القديم تاني احنا مصدقنا نسينا..
(انا): مين قلك اني نسيت انا بفتكر اللي حصل كل يوم وكل ساعه.. بدات اعيط وعيني احمرت وبقت لون الدم..
(صوت داخل عقلي): ياعم اهدا بس مش لازم تفتكر وانسي ابوس ايدك انت طلعت من الموضوع ده بمعجزة انسي يامحمد انسي ابوس ايدك.
(انا): عندك حق لازم انسي اللي حصل مش لازم يفضل الموضوع ده ملازمني طول عمري كده.. صوت اشعاار علي الموبايل.. فتحت الموبايل لاقيت ايميل مبعوتلي فتحت الايميل لاقيت اسم الشخص اللي باعت الايميل (خـوف) ومضون الايميل كان فديو فتحه واتصدمت..
لاقيت شخص لابس قناع بتاع فانديتا وبيقولي..

« مش هتنسي حاجة طول حياتك عارف ليه لاني مش هخليك تنسي»








(الفصل الثاني: كابوس قديم)

بعد مسمعت الفديو وعيدتة اكتر من 100 مرة ودماغي فيها مليون سؤال وسؤال بس تفكيري انحصر في 3 اسئلة:
(١) مين ده وعاوز ايه
(٢) عرف الحكاية القديمة منين..
(٣) مين اللي وراه وليه باعته ليا انا بالذات..
ومن كتر التفكير محستش بنفسي ونمت وحلمت حلم كان بقالي كتير محلمتش بيه وكنت قربت انساه..

الحلم عبارة عن تشويش وذكريات داخلة فبعض لماكن ضلمة وانا فيه وبنت اعرفها وراجل غريب..فيها كلام كتير اللي بيكون واضح منوا:
ياتكون معايا لاتموت.. دي مملكتي.. شايف انك خساره في الموت.. دي هتخليك تاخد قرار هاتوها.. هقتلك واللهي هقتلك.. يبقي انت اللي اخترت وضربها بالنار وماتت.. لاااااا...
‏قمت من النوم مرعوب وجسمي كله مليان عرق ولقيت جدي واقف علي باب الاوضه وباصصلي وبدا يتكلم ويقولي:
(جدي): وبعدهالك يابن ابني.
(انا): ولاقبلين ياجدي..
(جدي): بردك بتقاوح ومصمم علي اللي فدماغك..
(انا): قصدك ايه ياجدي انا مش فاهمك..
(جدي): انت فاهم ان اقصد ايه ياولدي وبطل تعمل عبيط..
(انا): مش هعمل عبيط ياجدي بس قولي انت عاوز ايه
(جدي): عاوز اعرف ايه اللي جرالك و كنت فين السنتين اللي فاتوا ومن ساعت مرجعت وانت حالك متشقلب.. كل يوم تصحي مفزوع. ومتقوليش كنت شغال في شركة بره باخد خبرات الكلام ده انت عارف انه مدخلش دماغي بس انا قفلت الموضوع علشان بلغات البوليس..
( ‏انا): بص ياجدي سيبها لوقتها وهتعرف كل حاجه بعد اذنك انا رايح الكلية علشان اخلص ورقي.
( ‏جدي): ماشي ياولدي اتهرب زي كل مره بس انا مش هرتاح الا لما اعرف انت مخبي ايه..
( ‏انا): ارتاح ياجدي مفيش حاجه.. سيبت جدي ودخلت الحمام خدت دش وطلعت لبست وطلعت علي الكلية علشان اخلص ورقي.. لما دخلت مبني الكلية لقيت بنت حلوه قوي بتنده عليا وبتقولي:
( ‏سلمي): لوسمحت بعد اذنك متعرفش شؤن الطلبة فين
( ‏انا): معرفش و**** انا برضوا سنه اولي برضوا ورايح مكتب الشئون ممكن تيجي معايا..
( ‏سلمي): تمام يالا بينا.. بس مش غريبة شكلك اكبر من انك تكون سنه اولي.
( ‏انا): مانا فعلا كبير انا عندي 21 سنه بس عيدت سنتين علشان كنت تعبان.
(سلمي): ايه ده الف سلامه عليك بس كان ايه التعب ده.
(انا): شكرا.. يالا المكتب اهه. اتفضلي
(انا): صباح الخير لوسمحت كنت محتاج اعرف ادفع مصاريف السنه ازاي.
(سلمي): وانا كمان لوسمحت
(موظف الشئون): وانتوا جايين دلوقتي في اخر يوم للتسجيل كنتوا فين بقالكوا شهر..
(انا): حضرتك كل واحد وليه ظروفوا قلنا ازاي ندفع ونخلص
(موظف الشئون بغيظ): مدير الحسابات مش موجود انهارده بس سايب مكنة الفيزا معايا للي عاوز يدفع بيها ياتروح البنك..
(سلمي): طب حضرتك انا معايا المبلغ كاش بس الفيزا مش هتكمل وكما انهارده السبت مفيش بنوك فاتحه وعلي مروح لاي مكنة هيكون اليوم خلص وحضرتك بتقول انهارده اخر يوم..
(موظف الشئون): دي مشكلتك مش مشكلتي..
(انا): انا ملاحظ ان حضرتك بتكلم باسلوب زي الزفت من اول مدخلنا ومش طايقنا في ايه
(موظف الشئون): انت بتكلم مين كده يالا انت
انا: بكلمك انت هو انا هخاف انت ليك فلوس وهتاخدها مش اكتر
موظف الشئون لسه هيزعق لقينا عميد الكلية داخل وبيقول.
(عميد الكلية): ايه ده في ايه.. انا حكيتلو الموضوع
(عميد الكلية): خلاص خلاص كفاية كلام وزعيق هتدفعوا المصاريف ازاي.. سلمي كانت هتتكلم بس انا اتكلمت الاول..
(انا): هات المكنة حضرتك هحاسب بالفيزا وحاسبت فعلا وكان المصاريف ***** ولسه هيشيل المكنة قولتلوا استني حضرتك هحاسب من الفيزا دي للانسة... وفعلا حاسبت وطلعنا.
(سلمي): انا مش عارفه اشكرك ازاي علي اللي انت عملته معايا
(انا): متقوليش كده انا عملت اللي كان اي حد مكاني هيعملوا
(سلمي): طب اتفضل دول الفلوس اللي انت دفعتها.. اه انا نسيت اعرفك بنفسي انا سلمي..
(انا): لومش معاكي الفلوس دلوقتي مش مشكلة.. تشرفنا انا محمد
(سلمي): لا واللهى الفلوس معايا اهيه امسك بقي..
(انا): ماشي ياستي.. محتاجة حاجه قبل ممشي.. تمام اشوفك الأسبوع الجاي.. عدي اخر اسبوع قبل الدراسه عادي مفيهوش اي جديد كل يوم اتفرج علي الفديو اللي اتبعتلي واحاول اعرف مين ده واني اصحي كل يوم مفزوع علي نفس الكابوس.. وفاخر الاسبوع رحت عند جدتي زي كل مره بس المرادي اكيد كل حاجة هتتغير بيني وبين بنت خالتي نوره بعد اللي حصل طبعا بس كنت واخد قرار اني انهي الموضوع قبل ميوسع.. بس زي مانا بقول لنفسي دايما المصايب متجيش الا ورا بعضها..بعد متغدينا سوا طلعت الأوضة اللي علي السطح ونمت كاني بقالي شهر منمتش مش عارف ايه سر الأوضة دي بيخليني ارتاح فيها.. بدات افوق لما حسيت ان حد بيحسس علي جسمي... فتحت عيني لقيت نوره هي اللي بتحسس علي جسمي قومت من علي السرير ووقفت قدمها وبدات اتكلم..
(انا): انتي بتعملي ايه..
(نوره): واحشتني قوي..
(انا): اللي في دماغك ده تنسيه خالص واللي حصل كمان تنسيه..
(نوره): يعني ايه انساه انا خلاص مبقتش قادرة استغني عنك..
(انا): يانوره افهمي اللي حصل ده غلط ومينفعش..
(نوره): وهو ينفع اني اتجوز واحد... انتا عارف انا اقصد ايه..
(انا): وايه اللي جابرك علي كده متسيبيه والف واحد غيروا يتمناكي..نوره انتفتحت في العياط وانا بحاول اهديها ومش فاهم هي بتعيط ليه دا خول وميستاهلهاش...
(انا): يبني اهدي محصلش حاجه علشان دا كلو..
(نوره): انت مش فاهم حاجه..
(انا): طب فهميني..
(نوره): انا لازم اتجوز طارق علشان. ااا... علشان يستر عليا من الفضيحة.
(انا): احاا فضيحة ايه الواد دة عمل معاكي ايه..
(نوره): مش هو دا واحد صحبة اسمه زياد كان دايما بينام مع طارق ومصوروا وخلي طارق يجيبني في الشقة اللي هنتجوز فيها واغتصبني وصورني وكل كام يوم يكلمني علشان اروحلو وانا مفيش في ايدي غير اني اروحلوا..
(انا بعصبية): وليه مقولتليش من الاول علشان اتصرف
(نوره): هتتصرف ازاي انت من ساعت مرجعت بعد سنتين اختفاء ومحدش كان عارف مكانك راجع غريب مش محمد اللي نعرفوا اللي كانت الضحكه بتاعتوا تفرح كل اللي حوليه واللي لمعت عينوا كانت دايما بتحبب في كل الناس دلوقتي الضحكة بقت بهته واللمعة بقت مكانها سواد والكل خايف منوا...
(انا): يااااه للدرجادي انا بقيت غريب والكل خايف مني؟ بس صدقيني ده احسن للكل..
(نوره): انا مقصدش كده وكمان احسن ايه انت ليه مش فاهم انك اتغيرت قوي مش انت محمد بتاع زمان..
(انا): اعتبر محمد بتاع زمان ماات.. قومت وقفت عند الباب علشان امشي.. بس قبل ممشي قولتلها..
(انا): متروحيش للي اسمه زياد ده تاني واعتبري الموضوع خلص..
.......
«بعد أسبوعين»
دخلت علي جدي ولسه هتكلم قام ضربني بالقلم وخدني في حضنو..
(جدي): كنت فين ياولدي بقالك اسبوعين مختفي وقافل تلفونك ومحدش عارف يوصلك..
(انا): معلش ياجدي كنت مسافر مع واحد صحبي وتليفوني ضاع وجيبت واحد جديد ومكنش معايا اي ارقام... جدي بصلي كانوا بيقولي مش مصدقك..
(جدي): هعمل نفسي مصدقك ياولدي المهم انك بخير..
(انا): بخير ياجدي بعد اذنك انا طالع الشقه فوق.. نمت علي السىرير وفتحت الفون بتاعي علشان كنت قافلة واول متفتح لقيت الرسايل عمالة تيجي ورا بعضعها لان الفون اصلا مضعش ولا حاجه انا كنت حابب ابعد شوية عن كل حاجه وبعد ثواني لقيت نوره بتتصل بيا..
(نوره): الووو انت فين يامحمد... انا كويس... طمني عليك..
(انا): يابنتي سيبيني ارد علي طيب في ايه..
(نوره): انت اللي في ايه انت بقالك اسبوعين مختفي ومحدش يعرف عنك حاجة وجدك قلب عليك الدنيا وبرضوا محدش عارف عنك حاجة.
(انا): انا بخير متقلقيش انا بس كنت مسافر والفون ضاع وانهارده لسه مرجع الخط.. طمني جدتي علي مجيلها بليل.. سلام..
(نوره): استني سلام ايه انا عاوزه اعرف انت عملت ايه لزياد يخليه يكلمني ويقولي ابوس رجلك كفايه مش هقربلك تاني وكل الفديوهات اتمسحت ومش
هقربلك تاني.. وهي بتتكلم انا افتكرت اللي انا عملته في الاسبوعين اللي فاتو..
(فلاش باك)

بعد مسيبت نوره ومشيت كنت زهقان من كل حاجه حتي نفسي فاخدت بعضي وطلعت علي شقتي في اسكندريه ودي محدش يعرف انها بتاعتي الشقة دي اققل كلمة تتقال عنها انها كنز لاي حد شغال في نظام الحماية والاختراقات من كمية الاجهزة والسيرفرات اللي موجوده فيها.. دخلت مش شايف قدامي كنت تعبان ومحتاج انام قفلت تلفوني ونمت محستش بالوقت.. قمت من النوم خدت دش وفطرت ودخلت علي اوضة الاجهزة وقولت اما نشوف الاستاذ زياد ده كمان.. والواد مخدش فايدي كتير واخترقت الفون والاب توب بتاعوا علشان موصلهم ببعض ومن كتر اللي لقيتوا عندوا انا انصدمت الواد مصور فديوهات وهو نايم مع امه واخته وجايب ناس علشان يناموا مع امه واخته وكمان بيتناك معاهم ومصور كل ده.. قعدت ادور علي فديوهات نوره لحد ملقيتها ومسحتها ومبقاش ليها وجود.. بعد كده بعتلو شوية رسايل فيها لقطات من الفديوهات علشان ميحاولش يتناصح علي نوره تاني ويصورها..

(الوقت الحالي)

(نوره): ايه رحت فين؟
(انا): لا موجود بس عاوز انام.. اهم حاجه الموضوع خلص متشغليش بالك.. سلام..
قفلت مع نوره وكملت تقليب في الفون لقيت ميل تاني مبعتلي من نفس الشخص (خــوف) وبرضوا لقيت فيه فيديو وكان بيقول فيه..

«الهروب من الواقع مسلي وجميل بس هتهرب مني ازاي.. انا قدرك اللي هيخلي حياتك جحيم بس كل حاجه في وقتها ولحد الوقت ده عاوزك تفتكر اسمي كويس خــوف».....
كمل يا برنس وما تتاخر
 
  • عجبني
التفاعلات: DEB0
تم أضافة الجزء الثالث
 
  • عجبني
التفاعلات: DEB0
الجزء الجديد جامد بس القصة عمالة تتعقد اكتر واكتر وده عاجبني الصراحه عااش👍
 
  • عجبني
التفاعلات: DEB0
عاش جدا والجزء الجديد جامد
الجزء الرابع امتا
 
  • عجبني
التفاعلات: DEB0
عظمه امتي الرابع
 
  • حبيته
التفاعلات: DEB0
عظمة ياغالي امتي الجديد
 
  • عجبني
التفاعلات: DEB0
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
بصراحه الجزء الثالث عظمة واحلي جزء لحد دلوقتي
 
  • حبيته
التفاعلات: DEB0
متتاخرش علينا في الجديد
 
  • عجبني
التفاعلات: DEB0
جامد
 
  • عجبني
التفاعلات: DEB0
الجزء الجديد جامد بس القصة عمالة تتعقد اكتر واكتر وده عاجبني الصراحه عااش👍
خليها تتعقد اكتر وفي الاخر هتفهم😂
 
  • بيضحكني
التفاعلات: EVEL
  • عجبني
التفاعلات: العنتير
امتي الجديد
 
  • عجبني
التفاعلات: DEB0

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%