NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

أولا:-
لما تيجي تقارني انت دكتورة و عندك وعي
قارني كل حاجة ببعضها من نفس نوع الفعل يعني التنفس ده حاجة مشتركة بين الراجل و بين الست
دخول الحمام ده حاجة مشتركة بين الراجل و الست

الدورة الشهرية في حد ذاتها طبيعة لها احترامها الخاص في عالمنا نحن الرجال (مش الذكور،،انا بقول الرجال)
لما نلتمس به من عذر للنساء في تلك الفترة بسبب الآلام التي تصاحبها و قلة صفو المزاج

ثانيا العيب فين ؛-
الجهر او التصريح على الملأ
لانه دليل على عدم جاهزية الانثى في تلك الايام المعدودة لتتزاوج او لممارسة العملية الجنسية البحته
و انتهائها مؤشر على انها على اتم الإستعداد لممارسة العملية الجنسية
و بعد انتهائها ب ١٠ ايام فانها ستكون في حالة تدفق هرمونات بشعه و ترى لمسات السحر في الاعين و على اعلى درجات الشبق لفعل عملية الجنسية
و قبل بدايتها ب ١٠ ايام فيرجع تدفق الهرمونات و ترى حنيه الدنيا و التعاطف الجش و على اعلى احب الاستعداد لختام فصلها الرابع من دورتها الشهرية بعملية جنسية هادئة صحيحة

ف بشوية حسابات هبلة ممكن واحد يستغل فصول للأنثى الاربعة

زي بالظبط الانتصاب عن الرجال هو مؤشر لانه على اعلى جاهزية للاتمام العملية الجنسية
و لو شيفه انه الجهر بيه في الاماكن العامة او وصت ديرة الأقارب والأصدقاء عادي خلاص اسئليهم و اتكلمي عادي عن مواعيد الدورة بتاعتك
انتي حر طول ما انت لم تدر
دي وجهة نظري غلط ممكن
صح ممكن برده
تحياتي
مش فاهمه وجهة نظرك

• أتفق
التفاعلات: Life selector
ده بيكون غصب عنها وملهاش علاقه بالهرمونات كل ما في المر ان ده نزيف يعني الم شديد
بس الهرمونات بتلعب كتير الوقت ده
ده بجانب الالم والوجع

اهلا بكى مرة أخرى

موضوع عادى لكن كبر ابسط من المتوقع مين ال قال ان تلك الفترة او تلك العملية الحيوية عيب او او او ....
من وجهة نظرى ان الموضوع واخد إتجاه غير المطلوب او غير المتوقع

سؤال بسيط كيف تردى ان يكون الموضوع عندما تأتى للمرأة الدورة او ماذا تكون رده فعلها ؟

تعقيب بسيط

لا تفكرى ان المرأة اقل من الرجل ولا تنميها فى فكر الفتيات و النسوة

لأن هذا سبب المشاكل الأكبر

وجهة نظرى أنا لماذا الموضوع مخفى ؟

أحتراما لحرمة المرأة و أن اى شيء يخص المرأة و بال أخص ما يقترن ب أماكن عفتها فهذا أمر لها لا يجهر به او او او ....

الموضوع بسيط لكن بعض الأمور الأخرى تؤثر فى الجنس الأنثوى بحيث يتداخل الموضوع العادى مع غير عادى فتكون كل المواضيع غير عادية

مع أحترامى لكل الأناث
و صاحبة الموضوع
شكرا جدا ليك ،

انا مش بتكلم علي ان المراه اقل من الرجاله ، ولكن لو جيت تفكر هتلاقي انها لو بتيجي فعلا للرجاله فمش هيكون فيها كسوف ولا ايه .

وهي لو اتكلمت او قالت انها الفتره دي عندها دورة هل هي كده فقدت عفتها الموضوع بعيد كامل البعد عن العفة .

كلامك ممكن يكون فيه جزء صح ولكن مش سليم يا صديقي

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
  • حبيته
التفاعلات: بيكهام الاسمر
الاتنين بس الاكتر تجربة
تمام بس ايه رايك هل ينفع أن الابن يكلم مامته ويقولها عضوي الذكري في مشكلة ما أو في حاجة ولا يكلم والده افضل ؟

شكرا جدا ليك ،

انا مش بتكلم علي ان المراه اقل من الرجاله ، ولكن لو جيت تفكر هتلاقي انها لو بتيجي فعلا للرجاله فمش هيكون فيها كسوف ولا ايه .

وهي لو اتكلمت او قالت انها الفتره دي عندها دورة هل هي كده فقدت عفتها الموضوع بعيد كامل البعد عن العفة .

كلامك ممكن يكون فيه جزء صح ولكن مش سليم يا صديقي
اولا نتكلم عن جزئية لو .. لو .. لو ....
لو جت للرجل مع انى محبش أبنى توقعاتى على خيال مستحيل لكن ماشى

ممكن انا أقول هيخبى كما يخفى أنتصابه و ممكن تقولى لا مش هيخبى

و مع أحترامى مقارنة فاشلة لا تعقد من الأساس ولا تستحق المناقشة لأن هذا مع أحترلمى محاولة إيقاع الانثى بالغصب و هذه المناقشة لن تقدم إنما تؤخر بزرع فكرة ان الأنثى أقل حتى لو لم يكن قصدك لكن هذا الذى سيصل

ثانياً من قال انا عفة المرأة فى أظهار او أخفاء دورتها

ممكن خانى التعبير بكلمة عفة انما هى محاولة ل نصون المرأة و عرضها

وكما أوضح صديقي الكبير لايف فى تعليقه الأخير لماذا تخفى الانثى دورتها ولماذا أفضل

• أتفق
  • بيضحكني
التفاعلات: 𒆜o͠m͠a͠r͠ k͠a͠2͠d͠𒆜
تمام بس ايه رايك هل ينفع أن الابن يكلم مامته ويقولها عضوي الذكري في مشكلة ما أو في حاجة ولا يكلم والده افضل ؟
مش مهم مهم يكلم مين ، المهم يكلم حد واثق فيه واليكلمه ميخذلهوش فاهمني

• حبيته
التفاعلات: بيكهام الاسمر
اولا نتكلم عن جزئية لو .. لو .. لو ....
لو جت للرجل مع انى محبش أبنى توقعاتى على خيال مستحيل لكن ماشى

ممكن انا أقول هيخبى كما يخفى أنتصابه و ممكن تقولى لا مش هيخبى

و مع أحترامى مقارنة فاشلة لا تعقد من الأساس ولا تستحق المناقشة لأن هذا مع أحترلمى محاولة إيقاع الانثى بالغصب و هذه المناقشة لن تقدم إنما تؤخر بزرع فكرة ان الأنثى أقل حتى لو لم يكن قصدك لكن هذا الذى سيصل

ثانياً من قال انا عفة المرأة فى أظهار او أخفاء دورتها

ممكن خانى التعبير بكلمة عفة انما هى محاولة ل نصون المرأة و عرضها

وكما أوضح صديقي الكبير لايف فى تعليقه الأخير لماذا تخفى الانثى دورتها ولماذا أفضل
مستحيل يخبي لان لو هيخبي زي ما بتقول يا صديقي مكنش هيقف في نص الشارع ويقول الفاظ خارجه ويعمل حاجات تخدش الحياء .

وحتة مقارنه فاشله ممكن تكون فاشلة من وجهة نظرك ولكن مهم لأخرين ومش انا البقول ان الست اقل ولكن علي حسب ردك انت والعرض وكده فأنت البتقلل منها .

مفيش اي مساس بالعرض انها عندها دورة كلنا عارفين كده ولو الموضوع ليه علاقة بالعرض يبقا كان هيكون مستحيل تجلها دورة

• بيضحكني
التفاعلات: 𝔼𝕝 𝕄𝕆𝕂ℍ....
مش مهم مهم يكلم مين ، المهم يكلم حد واثق فيه واليكلمه ميخذلهوش فاهمني
حلو اوي احنا متفقين عالمبدأ والموضوع فعلا مشكلة خطيرة لكن مختلفين عالطريقة وده اختلاف مقبول ووارد وطالما مبني علي احترام متبادل فهو مفيد .
لكن من وجهة نظرك ايه الصح علشان نسيطر علي افكار ******* خصوصا مع السوشيال ميديا والموبايلات والخ والخ

بما اننا مجتمع ظاهره الحياء ف ب التالى بيبقى فى حياء عند الواحدة او البائع انه يظهر الفوط الصحية دة بيدل على ان البنت دى فى فترة الطمس لكن ليس لها اى مدلول اخر..

مستحيل يخبي لان لو هيخبي زي ما بتقول يا صديقي مكنش هيقف في نص الشارع ويقول الفاظ خارجه ويعمل حاجات تخدش الحياء .

وحتة مقارنه فاشله ممكن تكون فاشلة من وجهة نظرك ولكن مهم لأخرين ومش انا البقول ان الست اقل ولكن علي حسب ردك انت والعرض وكده فأنت البتقلل منها .

مفيش اي مساس بالعرض انها عندها دورة كلنا عارفين كده ولو الموضوع ليه علاقة بالعرض يبقا كان هيكون مستحيل تجلها دورة
غالباً فى مشكلة عندى فى ال أيضاح او ممكن انت عاوزة توصلى لفكرة فمأثر على قراءتك لل تعليق

حابب أوضح يعنى أيه عرض ممكن تكونى فهمتينى غلط

العرض المقصود هنا هى الأنثى وحماية عرضها بمعنى حمايتها من الكلمات الفاضية و القيل و القال بصى يأم فلان الت كذا و إلخ....

مفيش فايده من الجهر و خصوصا ان عدمه راحة لكم انتم

مستحيل يخبي لان لو هيخبي زي ما بتقول يا صديقي مكنش هيقف في نص الشارع ويقول الفاظ خارجه ويعمل حاجات تخدش الحياء

مع أحترامى المثل المضروب هذا فاشل الموضوع نسبى أولا ثانياً كلا الجنسين بهم فئة تقول ال الفاظ الخارجة أما ليس لكلا الجنسين دورة و أنتصاب

الموضوع بسيط جدا

• عجبني
  • عجبني
التفاعلات: مرحب
يسعد قلبك عاوز أجى لك أبوس دماغك يا راجل

ده ال حاولت أوصله لكن ببلاغتك و إستيفاء شرحك و حلاوته سبقتنى و أبهرتنى

أشكرك من الصميم يا صديقى 🙏
صديقي العزيز مرحب
اشكرك على دعمك و اشادتك 🙏🙏

• حبيته
التفاعلات: مرحب
صديقي العزيز مرحب
اشكرك على دعمك و اشادتك 🙏🙏
.... انا اتكلمت من القلب و أظهرت أعجابى بما يستحق أظهار الأعجاب به

أشكرك مرة أخرى على تعليقك الأكثر من ممتاز

• أتفق
الدورة الشهرية عيب ؟!
ده سؤال ممكن يبان غريب وممكن الناس تتجاهل ترد عليه ولكن اكيد هو سؤال مهم ولازم نفكر شوية فيه .

مفيش حد ميعرفش الدورة الشهرية لنها غنية عن التعريف اكيد ...

بس الفكرة طول ما دي حاجه كلنا عارفينها ليه بنتكسف منها ؟؟ وليه عيب الحديث عنها ؟؟ وايه السبب البيخلي لما واحده تروح تشتري فوطه صحية البيبع ليها بيحطها ليها في كيس اسود ؟؟ وليه اعلانات الفوط الصحية بيكون بالمداري كده ومن تحت لتحت ؟؟

اسئله كتير بتطرح نفسها حوالين الموضوع ده ،،

بس تعالي نجيب الموضوع من الاول خالص :
الدورة الشهرية من زمان وهي عامله قلق كده ومن زمان في كلام كتير بيتقال ويتعمل عليها وبسببها ،

يعني مثلا زمان من الاف السنين كان في بعض القبائل بتشوف ان الدورة الشهرية دي مش حاجه عيب ابدا لكن كانوا بيشوفوها لعنه حاجه خطر كده ومؤذية ،
فكانت الست اليجلها الدورة تبقا منبوذة ومينفعش تعيش وسطهم خالص لحد ما ايام الدورة تخلص ،
دول كمان كانوا في بعض القبائل في فترة الدورة كانوا بينفوا العندها ابدورة ويحطوها في كوخ كده لوحده محدش يروحلها ولا هي تيجي لحد ولا تطلع من الكوخ لأنهم شايفين ان هي لو مشيت في اي ارض الارض دي هتتحول لبور ولو شربت من اي بير البير ده هينشف ،
فعلشان كده كانوا شايفنها خطر ولازم تنعزل عنهم في فترة الدورة ولما الدورة تخلص تبقا ترجع ،

وياريت الموضوع يخلص عند التشاؤم من الدورة لأ ده زي ما كان في ناس شايفاه لعنه كان فيه ناس شايفاه كنز ،
والفئه البتشوفه كنز دول الهما السحرة لأنهم كانوا بيستخدموا الدم بتاع الدورة في اعمالهم ،

ومش بس كده مش كل الناس شايفه ان الدورة لعنه ومش الكل شايف انها مصلحه لأ ،
كان في فئة تالته كانت شايفه ان الدورة حاجه كويسه جدا وانها دليل علي صحة المرأة وان الست البتجلها الدورة هي الست السليمه ونسلها سليم ،
لدرجة ان بعض القبائل من الفئة دي كانت بتعمل حاجه شبه العملية كده في العضو الذكري تخليه انه ينزل ددمم بصورة شهرية،

طيب ده بالنسبه لزمان احنا بقا عايزين دلوقت ايه الدنيا :
دلوقت يعني تمام افضل بكتير من زمان علي الاقل في بعض متفهمين اهمية الدورة ،
وكلنا بقينا عارفين الفوائد الصحية للظورة وان الدم المفقود بيتجدد والكلام ده كله ،
فدي يعني فحد ذاتها حاجه ايجابيه اننا بقينا عارفين حاجات صح عنها وبقينا متوازنين ،
يعني لا احنا بنشوفها لعنه والست تتعزل ولا برضو احنا اوفر وبنعمل عمليات للرجاله وده شئ ايجابي جدا ،

بس برضو ليه بنتكسف من الدوره ؟؟
الحقيقه مفيش اي ايجابه للسؤال ده غير انها مجرد عادات بنكون نشئنا عليها وبننشأ اطفالنا عليها ليس الا ،
يعني احنا اتربينا ان الحاجه دي عيب ومينفعش وميصحش واتربينا ان الاعلان لازم يكون مادة زرقاء مش حمرة علشان مينفعش نوضح ،
وانها مجرد فكر قديم قرر يعيش ويستمر وسطينا ان الست عيب ،

( جزئية مقتبسه )
والدليل علي كده ان مثلا لو الدورة الشهرية بتيجي للرجالة :
الاعلانات هتكون < الفوطه الكبيره للمعلم الكبير جوي > يعني مش هتكون مادة زرقاء ..
الهزار بين الرجاله هيكون
- انا جبت ددمم لتر ددمم
= وانا جبت تلاته لتر يا خرع
- انا فضلت في الحمام يومين
= وانا فضلت اسبوع يا هتيا
...........................................................
هو ده كل ما في الامر ،،

وجهة نظري :
وجهة نظري ان الدورة الشهريه مش عيب ومش غلط مفهاش اي مشكلة وانها مجرد عملية حيوية زي التنفس والهضم وانها حاجه عادية جدا مفهاش اي عيب ولا فيها اي كسوف الفرق الوحيد البينها وبين العمليات الحويه انها بتحصل للأناث فقط ، وان كل ما في الامر ان احنا شايفينها عيب لأن دي جاجه اتربينا ونشئنا عليها وبقيت جزء من ثقافتنا حتي لو هي غلط ولكن خلاص بقيت جزء من الثقافه العامه ...

وده موضوع بسيط وسريع عن الدورة الشهرية ،
ودي اهم الاجزاء في الامر انا حاويلت الم كل الحاجات المهمه ،
ودي وجهة نظري المتواضعه ،
احب اعرف وجهات نظركم في الموضوع وطريقة تفكيرك في الامر ده ،
هرد علي كل الكومنتات ،

واخير شكرا لقرائتك للموضوع
استشهد بكلامك ان الستات عند كبر السن لمه بتنقطع عندهم بيحسه بالم في الجسم عن كلام ناس كبيره في الخمسينات فبيضطره يلجأ للحجامه لانها بتنزل الدم الفاسد و بتنشط الدوره الدمويه

و أخيرا متزعليش مني علي اخر بوست انا رديت عليكي في و اتمني كلامي يبقا خفيف علي قلبك تحياتي ليكي و للمنشور الرائع 🤍💎

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%