NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

الدوره الشهرية فرصه تزيد شهوة الرجل تجاه المرأة حتي لو فيه بديل وشهوة المرأة تجاه الرجل​

ميبقاشتفكيرك ديق وتحشر كل حاجه فى النيك والشهوه احنا بنتكلم فى موضوع تانى خاااالص

• عجبني
التفاعلات: خبير معتزل (الـــخـــال), Tina_wee, الصقر_الجارح و شخص آخر
ميبقاشتفكيرك ديق وتحشر كل حاجه فى النيك والشهوه احنا بنتكلم فى موضوع تانى خاااالص
انا عارف انها ليها فوايد كتير للمرأة

الدورة الشهرية عيب ؟!
ده سؤال ممكن يبان غريب وممكن الناس تتجاهل ترد عليه ولكن اكيد هو سؤال مهم ولازم نفكر شوية فيه .

مفيش حد ميعرفش الدورة الشهرية لنها غنية عن التعريف اكيد ...

بس الفكرة طول ما دي حاجه كلنا عارفينها ليه بنتكسف منها ؟؟ وليه عيب الحديث عنها ؟؟ وايه السبب البيخلي لما واحده تروح تشتري فوطه صحية البيبع ليها بيحطها ليها في كيس اسود ؟؟ وليه اعلانات الفوط الصحية بيكون بالمداري كده ومن تحت لتحت ؟؟

اسئله كتير بتطرح نفسها حوالين الموضوع ده ،،

بس تعالي نجيب الموضوع من الاول خالص :
الدورة الشهرية من زمان وهي عامله قلق كده ومن زمان في كلام كتير بيتقال ويتعمل عليها وبسببها ،

يعني مثلا زمان من الاف السنين كان في بعض القبائل بتشوف ان الدورة الشهرية دي مش حاجه عيب ابدا لكن كانوا بيشوفوها لعنه حاجه خطر كده ومؤذية ،
فكانت الست اليجلها الدورة تبقا منبوذة ومينفعش تعيش وسطهم خالص لحد ما ايام الدورة تخلص ،
دول كمان كانوا في بعض القبائل في فترة الدورة كانوا بينفوا العندها ابدورة ويحطوها في كوخ كده لوحده محدش يروحلها ولا هي تيجي لحد ولا تطلع من الكوخ لأنهم شايفين ان هي لو مشيت في اي ارض الارض دي هتتحول لبور ولو شربت من اي بير البير ده هينشف ،
فعلشان كده كانوا شايفنها خطر ولازم تنعزل عنهم في فترة الدورة ولما الدورة تخلص تبقا ترجع ،

وياريت الموضوع يخلص عند التشاؤم من الدورة لأ ده زي ما كان في ناس شايفاه لعنه كان فيه ناس شايفاه كنز ،
والفئه البتشوفه كنز دول الهما السحرة لأنهم كانوا بيستخدموا الدم بتاع الدورة في اعمالهم ،

ومش بس كده مش كل الناس شايفه ان الدورة لعنه ومش الكل شايف انها مصلحه لأ ،
كان في فئة تالته كانت شايفه ان الدورة حاجه كويسه جدا وانها دليل علي صحة المرأة وان الست البتجلها الدورة هي الست السليمه ونسلها سليم ،
لدرجة ان بعض القبائل من الفئة دي كانت بتعمل حاجه شبه العملية كده في العضو الذكري تخليه انه ينزل ددمم بصورة شهرية،

طيب ده بالنسبه لزمان احنا بقا عايزين دلوقت ايه الدنيا :
دلوقت يعني تمام افضل بكتير من زمان علي الاقل في بعض متفهمين اهمية الدورة ،
وكلنا بقينا عارفين الفوائد الصحية للظورة وان الدم المفقود بيتجدد والكلام ده كله ،
فدي يعني فحد ذاتها حاجه ايجابيه اننا بقينا عارفين حاجات صح عنها وبقينا متوازنين ،
يعني لا احنا بنشوفها لعنه والست تتعزل ولا برضو احنا اوفر وبنعمل عمليات للرجاله وده شئ ايجابي جدا ،

بس برضو ليه بنتكسف من الدوره ؟؟
الحقيقه مفيش اي ايجابه للسؤال ده غير انها مجرد عادات بنكون نشئنا عليها وبننشأ اطفالنا عليها ليس الا ،
يعني احنا اتربينا ان الحاجه دي عيب ومينفعش وميصحش واتربينا ان الاعلان لازم يكون مادة زرقاء مش حمرة علشان مينفعش نوضح ،
وانها مجرد فكر قديم قرر يعيش ويستمر وسطينا ان الست عيب ،

( جزئية مقتبسه )
والدليل علي كده ان مثلا لو الدورة الشهرية بتيجي للرجالة :
الاعلانات هتكون < الفوطه الكبيره للمعلم الكبير جوي > يعني مش هتكون مادة زرقاء ..
الهزار بين الرجاله هيكون
- انا جبت ددمم لتر ددمم
= وانا جبت تلاته لتر يا خرع
- انا فضلت في الحمام يومين
= وانا فضلت اسبوع يا هتيا
...........................................................
هو ده كل ما في الامر ،،

وجهة نظري :
وجهة نظري ان الدورة الشهريه مش عيب ومش غلط مفهاش اي مشكلة وانها مجرد عملية حيوية زي التنفس والهضم وانها حاجه عادية جدا مفهاش اي عيب ولا فيها اي كسوف الفرق الوحيد البينها وبين العمليات الحويه انها بتحصل للأناث فقط ، وان كل ما في الامر ان احنا شايفينها عيب لأن دي جاجه اتربينا ونشئنا عليها وبقيت جزء من ثقافتنا حتي لو هي غلط ولكن خلاص بقيت جزء من الثقافه العامه ...

وده موضوع بسيط وسريع عن الدورة الشهرية ،
ودي اهم الاجزاء في الامر انا حاويلت الم كل الحاجات المهمه ،
ودي وجهة نظري المتواضعه ،
احب اعرف وجهات نظركم في الموضوع وطريقة تفكيرك في الامر ده ،
هرد علي كل الكومنتات ،

واخير شكرا لقرائتك للموضوع
حابة اشكرك لإختيارك هاد الموضوع 👏🏻🤍
كل كلامك صحيح

وهاد لازم يعلمنا احنا الجيل الجديد سواء الي راح يكون ام او اب كيف نربي بناتنا بالمستقبل بذات بموضوع الدورة والمواضيع المشابهة

الدورة ابدا مو عيب وعادي شي يصرح فيه وهاد شي تعلمته من تفهيم ماما وبابا الي انه هاد شي عند كل انثى ف ليش الخجل منه هل انا الوحيدة ؟!

اول فترات الدورة كنت اخجل منها بشدة وممنوع حد يحكي عنها و ولا ارضى انزل اجيب الفوط الصحية عكس هلئ تماماً بنزل بروح اجيب بكل راحة ومو ضروري معهم للفوط كومة اشياء تخفيهم لا بمسكهم لحالهم قدام الكل وبحاسب مين اله عندي ؟! هو انا الوحيدة الي بتجيني الدورة ؟!

انا عارف انها ليها فوايد كتير للمرأة
اكيد بس فوائدها بالغالب مو لموضوع الشهوة
هي شي صحي جدا بخرج كل السموم من الجسم
مابعرف اذا بتعرفو بس هي اقوى من الكبد الي بصفي سموم جسمنا

الرجل ممنوع يلبس الدهب لانه بنتج بعض السموم بتدخل جسم الانسان وبتتراكم وبتسبب الامراض بس المرأة بتقدر تلبس الدهب لانه الدورة تخرج هاي السموم الي ولاشي تاني ممكن يخرجها من جسم الانسان

• عجبني
التفاعلات: الصقر_الجارح
عمرى ما اتكسفت منها بس ديما تلاقى ناس تحب تستظرف و ترخم كدا لما يعرفوا مثلا انها جت

دول عالم تافه​

اكيد بس فوائدها بالغالب مو لموضوع الشهوة
هي شي صحي جدا بخرج كل السموم من الجسم
مابعرف اذا بتعرفو بس هي اقوى من الكبد الي بصفي سموم جسمنا

الرجل ممنوع يلبس الدهب لانه بنتج بعض السموم بتدخل جسم الانسان وبتتراكم وبتسبب الامراض بس المرأة بتقدر تلبس الدهب لانه الدورة تخرج هاي السموم الي ولاشي تاني ممكن يخرجها من جسم الانسان

انا متفق معاكي جدا مهمه جدا لصحة المرأة كما ذكرتي​

تأثيرها علي تجديد الشوق بين الزوجين او الحبيبين تأثر جانبي​

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
ع حسب طبعها نفسه عندي صحاب بنات بتتكسف تقول حاجه زي دي و اعرف غيرهم لما بلاقيهم مضايقين بسالهم ع حالهم يقولولي انهم عندهم الدوره ف الوقت ده عادي بدون مشكله

صباح الخير حبيبتى
عيب ليه و فين و ازاى
و ايه اللى عالمدارى
احنا زمان اه كنا بنتكسف منها و كانوا يحطوهلنا فى كيسة سودة زى ما بتقولى ولا كأننا شاريين ازازتين بيرة 😊😊😊
بس دلوقت عااااادى خالص اعلانات الفوط الصحية بتيجى فى التليفزيون و بتدخلى اى سوبر ماركت كبير بتلاقى انواع الفوط الصحية قدامك عالارفف عادى جدا

• عجبني
التفاعلات: Moheb sex و مصطفى مصطفى
انا بشوف الدورة مش عيب خالص
ولا أنه لما الدورة تيجي الست بتبقى
بعيده عن رابنا بالعكس
قال لها ما تصليش من باب الطاعة
وعشانها القيام والعقود الكثير بيتعبها
بس من حيث البيع بفضل تتباع مستورة
لأنه دي خصوصية الخصوصية
حتى في حاجات بتتبيع الرجالة مخصوص
بتبقى مستورة كمان
فالموضوع ما فيهش احراج خالص

HSDKlFS.md.jpgالدورة الشهرية مش عيب طبعا لكن مينفعش نتكلم فيها مع اي حد نظرا للخصوصية
+ان الدورة ليها فوائد كتير بالنسبة للبنت ومن ضمنها انها بتخرج الدم الفاسد شهريا بطريقة ربانية وبتحافظ على نقاء جسم المرأة واعضائها الداخلية ودا من ضمن الاسباب اللي بسببها المرأة بتعمر اكتر من الرجل (عمرها اطول من الرجل)
وانا كرجل معنديش طريقة طبيعية استخرج بيها الدم الفاسد غير الحجامة وانا شخصية بستعملها ف دي حاجة متدعيش للخجل ولكن دا شيء خاص جدا وشخصي المفروض مش اي حد يعرفه عشان متخليش حد في قلبه مرض يتخيل خيالات مش مظبوطة لعدم ثقافته بالموضوع
انا مثلا راجل لما ادخل الحمام احلق مبحبش حد من البيت يشوف ادواتي الشخصية زي مكنة الحلاقة او الموس
الموضوع كله حياء مش اكتر ومش لازم اخلي حد يلاحظه لانه شيء شخصي وخاص بيا انا وبس

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%