NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

مش فكرة انه يعمل حاجه كدا كدا انا هبقا معاها الفكره اني مقبلش ب دا مش اكتر فاهمني ؟
مش فكرة تخوين خالص
لو متقبلش دي حاجه تخصك فعلا مفيهاش مشكلة أنا عارف ناس بترفض تكشف عند الستات خوفا من شطارتهم و الولادة مخاطرها كتير

لو متقبلش دي حاجه تخصك فعلا مفيهاش مشكلة أنا عارف ناس بترفض تكشف عند الستات خوفا من شطارتهم و الولادة مخاطرها كتير
هي دي الفكره كسم الحيره 😂😂
يعني الحاجه الوحيده الي محتاجينهم يبقو شاطرين فيها يبقو كدا 😂

• بيضحكني
التفاعلات: ProGamer
أخويا جوز أخت مراته دكتور نسا و عندو عيادة و بيوديها عند دكتورة و حلف عليها ماتقولش حتى هى عامله اية
طب مهو راجل اهو امال انت مهتم لي ب الديوثين 😂

أخويا جوز أخت مراته دكتور نسا و عندو عيادة و بيوديها عند دكتورة و حلف عليها ماتقولش حتى هى عامله اية
يمكن الموضوع ما يبقاش له علاقة بالنخوة. فيه دكاترة كتير يرفضوا يكشفوا على اقاربهم عشان ردة الفعل ضدهم تكون أكبر إذا غلطوا في الكشف

أه وديتها .. في الحمل كانت متابعة مع طبيب راجل .

وفي الولادة كانت أول مرة والولادة صعبة وديتها مستشفي عام متخصص واللي ولدها أطباء رجال !

علي فكرة .. الدكاترة الرجالة من كتر ما بيشوفوا أكساس ونزيف ودم وسوائل الولادة فمبيفكروش في حاجة غير في شغلهم وبس !
أنا بيتهيألي أن بتجيلهم قرفة تخليهم قرفانين من مرتاتهم أصلا وبيناموش معاهم !

الرجاله الي بتغير على مراتاتهم وديتها لدكتور راجل قبل كدا ؟
خصوصا في حوار الحمل و الولاده دا عشان الموضوع مش داخل دماغي 😂😂

مش فاهم ليه الناس وخده فكره عننا وحشه
تفتكر اننا فاضين بس لمراتك احنا بنشوف كل يوم اشكال والوان هتقف علي مراتك يعني ؟
الدكتور ما اهو الي سمعه وبس
اتكلم عن الدكتور المحترم الي حالف القسم
مع كل الاحترام للدكتاتره النساء بحصل منهم مشاكل كتير ومش الكل طبعا واحنا نقعد نصلح تيجي تبكي تقول الحقنا يادكتور

ده علم ولا حياء في العلم

أه وديتها .. في الحمل كانت متابعة مع طبيب راجل .

وفي الولادة كانت أول مرة والولادة صعبة وديتها مستشفي عام متخصص واللي ولدها أطباء رجال !

علي فكرة .. الدكاترة الرجالة من كتر ما بيشوفوا أكساس ونزيف ودم وسوائل الولادة فمبيفكروش في حاجة غير في شغلهم وبس !
أنا بيتهيألي أن بتجيلهم قرفة تخليهم قرفانين من مرتاتهم أصلا وبيناموش معاهم !
الفكره اني مقبلش على مراتي تتكشف على راجل مش اكتر

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
لا موجودين واكتر من الرز في الحلة ده حتي التخصصات الي كانت حكر علي الرجالة زي الجراحة العامة بقي فيها ستات
دكاترة النسا زبالة بتتعامل اكنهم قعدة يتات في الفسحة ده راي بصراحة في اللي جربتهم

مش فاهم ليه الناس وخده فكره عننا وحشه
تفتكر اننا فاضين بس لمراتك احنا بنشوف كل يوم اشكال والوان هتقف علي مراتك يعني ؟
الدكتور ما اهو الي سمعه وبس

اتكلم عن الدكتور المحترم الي حالف القسم
مع كل الاحترام للدكتاتره النساء بحصل منهم مشاكل كتير ومش الكل طبعا واحنا نقعد نصلح تيجي تبكي تقول الحقنا يادكتور

ده علم ولا حياء في العلم
مش تشكيك فيك ولا واخدين عنكو فكره وحشه ولا اي حاجه من الكلام دا
كل الموضوع اني مقبلش مراتي حد تتكشف على راجل
وكل احترامي للدكاتره الرجاله طبعا

• عجبني
التفاعلات: DR Hamdan
مش تشكيك فيك ولا واخدين عنكو فكره وحشه ولا اي حاجه من الكلام دا
كل الموضوع اني مقبلش مراتي حد تتكشف على راجل
وكل احترامي للدكاتره الرجاله طبعا
كل شخص ليه حريه الاختيار مفيش حد ابدا يقدر يجبر حد علي حاجه

دكاترة النسا زبالة بتتعامل اكنهم قعدة يتات في الفسحة ده راي بصراحة في اللي جربتهم
انت بتجمع الناس كلها في كفه وحده مش معني انك مريت بتجربه زي دي يبقي الكل وحش صوابعك مش زي بعضها

انت حافظ مش فاهم على فكره

• عجبني
  • حبيته
التفاعلات: White_Wolf, حنفي الونش, doctorgynecologyandobst و شخص آخر
الرجاله الي بتغير على مراتاتهم وديتها لدكتور راجل قبل كدا ؟
خصوصا في حوار الحمل و الولاده دا عشان الموضوع مش داخل دماغي 😂😂
حضرتك دا طب مش جنس الفرق واضح انا لما بفحصها بفحص حاله طبيه وبعدين انا بشوفها حاله مش بشوفها من اي ناحية تانيه خالص

حضرتك دا طب مش جنس الفرق واضح انا لما بفحصها بفحص حاله طبيه وبعدين انا بشوفها حاله مش بشوفها من اي ناحية تانيه خالص
حضرتك دي نيتك انت انا مقدرش احاسبك عليها بس انا بعمل الي عليا ك شخص بيغير على مراته مش اكتر

• عجبني
التفاعلات: doctorgynecologyandobst و عبده راغب
الفكره اني مقبلش على مراتي تتكشف على راجل مش اكتر

فرق كبير بين أنها تتكشف علي راجل وبين أنها تتكشف علي طبيب !

الطب في مصر قبل محمد علي باشا كان يمارسه حلاقين الصحة ( زى ماشوفت في مسلسل طه حسين كده وحلاقة الصحة ضيع عينه بالششم ) وكانت النساء بتولد عن طريق الداية وحالات الولادة الصعبة كانت النساء بتموت فيها !

محمد علي باشا علشان يعمل طب حديث في مصر إستقدم الطبيب الفرنسي ( فرانسوا كلوت بك ) وإختار 100 شاب يتعلموا الطب مقابل راتب جنيه واحد شهريا ، وده كان بسبب أن الأمراض بدأت تنتشر بين جنود الجيش المصرى بسبب التجمعات الكبيرة .

الرجل بدأ عمله فقامت ضده ثورة لسببين :

1- كان يقوم بتشريح الجثث لبيان سبب الوفاة ، وعند العامة ورجال الدين أن إكرام الميت دفنه وهذا الرجل الكافر من وجهة نظرهم بيعبث بجثث موتاهم .

2- كان يقوم بتوليد النساء اللي حالتهم صعبة ، وهذا لا يصح عند العامة ورجال الدين أن ينكشف ستر الحريم علي رجل كافر أيضا !

فأوعزوا لأحد الطلبة أن يقوم بإغتياله ، لكن المحاولة باءت بالفشل وأصيب الرجل فقط وعولج ، وعاد لمدرسة الطب وفتح الباب علي مصراعيه وقال للطلبة اللي عاوز يتعلم يفضل .. والي مش عاوز يتعلم يتفضل .. فخرج 90 طالبا وتبقي 10 طلاب كانوا نواة الطب الحديث في مصر ، وهم من علموا أطباء مصر والمنطقة الطب !

كنت أعتقد أن هذا التخلف قد إنتهي منذ زمن محمد علي !

• أتفق
التفاعلات: آلة العلكة الغاضبة
فرق كبير بين أنها تتكشف علي راجل وبين أنها تتكشف علي طبيب !

الطب في مصر قبل محمد علي باشا كان يمارسه حلاقين الصحة ( زى ماشوفت في مسلسل طه حسين كده وحلاقة الصحة ضيع عينه بالششم ) وكانت النساء بتولد عن طريق الداية وحالات الولادة الصعبة كانت النساء بتموت فيها !

محمد علي باشا علشان يعمل طب حديث في مصر إستقدم الطبيب الفرنسي ( فرانسوا كلوت بك ) وإختار 100 شاب يتعلموا الطب مقابل راتب جنيه واحد شهريا ، وده كان بسبب أن الأمراض بدأت تنتشر بين جنود الجيش المصرى بسبب التجمعات الكبيرة .

الرجل بدأ عمله فقامت ضده ثورة لسببين :

1- كان يقوم بتشريح الجثث لبيان سبب الوفاة ، وعند العامة ورجال الدين أن إكرام الميت دفنه وهذا الرجل الكافر من وجهة نظرهم بيعبث بجثث موتاهم .

2- كان يقوم بتوليد النساء اللي حالتهم صعبة ، وهذا لا يصح عند العامة ورجال الدين أن ينكشف ستر الحريم علي رجل كافر أيضا !

فأوعزوا لأحد الطلبة أن يقوم بإغتياله ، لكن المحاولة باءت بالفشل وأصيب الرجل فقط وعولج ، وعاد لمدرسة الطب وفتح الباب علي مصراعيه وقال للطلبة اللي عاوز يتعلم يفضل .. والي مش عاوز يتعلم يتفضل .. فخرج 90 طالبا وتبقي 10 طلاب كانوا نواة الطب الحديث في مصر ، وهم من علموا أطباء مصر والمنطقة الطب !

كنت أعتقد أن هذا التخلف قد إنتهي منذ زمن محمد علي !
يا سيدي انا مبسوط بالتخلف بتاعي خليك في الاوبن مايندد بتاعك

• جامد
التفاعلات: حنفي الونش
دي فكرتك وأنا أحترمها سواء كانت تسمى تخلف أو حماية عرض، لكن إياك تفرض الفكرة دي على غيرك لأنك تعرض أرواح للخطر.
أنا لا أتبع رأي أحد لمجرد أن الناس تقول أنه الصواب بل أتبع ما يفيدني ولا يضر غيري. ومن بين هذه الأشياء دكتور النساء.
أنا أضع زوجتي عند دكتورة ولكن لن أتردد بوضعها عند دكتور رجل إذا كان مشهودا له بالكفاءة، ودا اللي عملته من قبل. صحة مراتي قبل كل شيء، وخلي الغيرة والنخوة ورأي الشيوخ يغوروا في ستين داهية.

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%