NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

فضفضه نقاش الحريه في حياتك و حياة غيرك

Ms Roony

مشرفة القسم العام و الفضفضه
طاقم الإدارة
مشرف
العضوية الذهبيه
ناقد فني
نسوانجي متفاعل
نسوانجي متميز
نسوانجية كيوت
دكتور نسوانجي
أستاذ نسوانجي
عضو
ناشر مجلة
توجه جنسي
لا انجذب جنسيا

الحريه مفهوم واسع و كبير بس ليه اسباب و ليه ضوابط و انواع اكيد

طب معلش اي معني الحريه بالشكل البسيط من غير عقد

الحرية هي ان اي انسان يقدر من غير اجبار و لا ترهيب من اي نوع و لا اجبار و بمنتهي الراحه ياخد قراره بنفسه او يحدد مسار حياته بالشكل اللي يريح نفسه و فكره و تكسير اي قيود ايا كانت بالشكل المنضبط.

طب اي هي انواع الحريه

في حريه مجتمعيه و حريه فرديه ، الحريه اللي تخصنا الفرديه طبعا عشان انواعها كتير جدا بس مش هناخد البديهيات هنقول اللي برده محتاجين نفهمهم بالشكل اللي ينفعنا .

• حرية الرأي والتعبير
كل شخص من حقه يكون حر في رأيه و كمان التعبير عنه بالشكل اللي هو شايفه بأي طريقه هو شايفها مناسبه من اول الكتابه لأي شكل هو شايفه عشان ينقل أفكاره للأخر ايا كان مين الاخر .
دا من أكتر الحريات المفيده لانها بتنمي عقول و تهدي النفوس بشكل كبير لتنمية القدره علي تقبل الغير و تعويض العنف بالكلمه ليصبح منهج عام .

مع الحفاظ علي ضوابط عدم التعدي علي الاخر بأي شكل كان.
  • التحرر من الحاجة والخوف
انه يكون من حقك ممارسة حياتك دون خوف سواء عمل نوم و معيشه سفر و انت امن علي حياتك و نفسك غير متخوف من اي اعتداء من اي نوع بشكل مادي .

ايه فكرة الانسان بكون حر اصلا بقا

فكر ضروري و مهم ان الانسان يحس انه حر عشان يكون سوي و يفيد نفسه و يفيد مجتمعه من احساسه انه من غير ضغط بشكل نسبي يأثر علي طاقته في الحياه و العمل و الابداع بكل الطرق و كمان يأثر علي تعاملاته الانسانيه مع اهله و بعدين مع الطرف الاخر و بعدين مع اولاده ،بمعني اصح مترتبات توصلنا لنتايج .

بس تخيلوا بقا ان حتي الحريه ليها ضوابط و هو واحد بس و مهم لابعد الحدود لو مفهوم بالشكل الصح.

كن حرا ما لم تضر الغير

قال افلاطون :
عشان عدم استغلال الحريه بالشكل المضر مقوله شهيره

( أن الإنسان الحر هو الذي يفعل الخير، ولا يخضع لأي ضرورة مادية أو معنوية).

قال بيجوفيتش عنها :
هي أساس الأخلاق وشرط الإيمان وجوهر إنسانية الإنسان، فرأى أسبقية الحرية، (ليس ضروريا إثباتها بشيء من خارجها، فهي تؤكد ذاتها بذاتها).

دوستويفسكي كمان قال :
إن أعظم سر في الفن أن تصبح صورته عن الجمال محبوبة من دون قيد أو شرط، إنها حاجة ضرورية للكائن البشري، ذلك التناغم الذي يكمن فيه الهدوء وتجسيد المثل العليا للإنسان والبشرية.

مش هطول عليكوا أكتر من كده بس عايزه أقول ان الحريه متعه ليك و برده لغيرك حاول توازن بين ان من حقك تعبر عن رأيك و انك تقتحم حياة غيرك او خصوصيات غيرك او تفرض رأيك لانك فاكر انه صح لانه وارد يكون غلط برده

عبر عن نفسك و دع لغيرك مساحته و طريقته للتعبير

images-27

• حبيته
  • عجبني
  • أتفق
التفاعلات: مزاجنجى كييف, Aml043, أحمد السويسي و 7 آخرين
للاسف مفيش ناس كتير بتحترم الحريات

• عجبني
التفاعلات: Ms Roony
احسنتي

• عجبني
للاسف مفيش ناس كتير بتحترم الحريات
عشان مش مفهومه غير بشكل معين مع ان اللي عملو الحريات الفلاسفه اقصد و مفهومه ربطوها بالخير و الانسانيه و بس

• عجبني
التفاعلات: غريب عن العالم
عشان مش مفهومه غير بشكل معين مع ان اللي عملو الحريات الفلاسفه اقصد و مفهومه ربطوها بالخير و الانسانيه و بس
يمكن المعاملة بدون حدود او بمعني تاني في حالة وجود العشم بيمنع الحرية

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
يمكن المعاملة بدون حدود او بمعني تاني في حالة وجود العشم بيمنع الحرية
كل كلمه ليها مفهوم و مبدأ عام حتي واضعي كلمة حريه واضعو ليها ضوابط تخيل بقا يعني مفيش مطلقه دي ابدا في الوجود او بدون حدود

👍👍👍👍
صح كتير الكلام دا

• عجبني
كل كلمه ليها مفهوم و مبدأ عام حتي واضعي كلمة حريه واضعو ليها ضوابط تخيل بقا يعني مفيش مطلقه دي ابدا في الوجود او بدون حدود
لان مفيش فعل مطلق للنهاية و الفلاسفة القدماء كان بيوصلوه لحلول مبدأية و ليس نهائية لكل فكرة علشان كدا مفيش فكرة مطلقة كل حاجة كان ليها حدود

• أتفق
  • أتفق
التفاعلات: sexypump
الملخص بقا

• يالهوي هي وصلت لكده
لان مفيش فعل مطلق للنهاية و الفلاسفة القدماء كان بيوصلوه لحلول مبدأية و ليس نهائية لكل فكرة علشان كدا مفيش فكرة مطلقة كل حاجة كان ليها حدود
اعظم المتأملين حطوا مبدأ عام و وصلوا لنتايج و ربطوها بضوابط عشان الفكره تفيد مش تضر فاهمني

الملخص بقا
انك تكون حر و مالكش دعوه بغيرك بس حريتك عمرها ما تكون مطلقه و من غير حدود و حرية الغير حي الاحساس بحريتك انت كمان

ميرسي 🌹🌹
شوفي أنا كنت عايز اقول كلام كتير اوي عن الموضوع دا لانه بجد مهم و عجبني الكلام فيه .
بس لاقيت نفسي هتفلسف و مش هكون على اد الموضوع ..فطلع التعليق كدا 🌹🌹
اصل انا مثقف جامد فتلاقيني في رد أو التعليقات مش اوي 😁
و بعدين انتي اللي ميرسي على مواضيعك دي 🌹🌹
و ستين ميرسى كمان 🌹🌹😁

• حبيته
انك تكون حر و مالكش دعوه بغيرك بس حريتك عمرها ما تكون مطلقه و من غير حدود و حرية الغير حي الاحساس بحريتك انت كمان
جميل ي روني تسلمي

• حبيته
شوفي أنا كنت عايز اقول كلام كتير اوي عن الموضوع دا لانه بجد مهم و عجبني الكلام فيه .
بس لاقيت نفسي هتفلسف و مش هكون على اد الموضوع ..فطلع التعليق كدا 🌹🌹
اصل انا مثقف جامد فتلاقيني في رد أو التعليقات مش اوي 😁
و بعدين انتي اللي ميرسي على مواضيعك دي 🌹🌹
و ستين ميرسى كمان 🌹🌹😁
انا كمان كتبت كتير لانه موضوع يتاخد من مليون منظور بس قولت اخد الموضوع ببساطه احسن عشان ماتفتحش الحكايه لكلام جانبي كتير 😁
و شكرا بجد اتشرف برأيك ده 🙏🌹🌹

• عجبني
التفاعلات: sexypump
اعظم المتأملين حطوا مبدأ عام و وصلوا لنتايج و ربطوها بضوابط عشان الفكره تفيد مش تضر فاهمني
فاهمك اكيد
لكن تفتكري ان كل افكارهم كدا ولا زي فكرة البيضة الاول و لا الفرخة🤔

• عجبني
  • حبيته
التفاعلات: J U B A
الحريه مفهوم واسع و كبير بس ليه اسباب و ليه ضوابط و انواع اكيد

طب معلش اي معني الحريه بالشكل البسيط من غير عقد

الحرية هي ان اي انسان يقدر من غير اجبار و لا ترهيب من اي نوع و لا اجبار و بمنتهي الراحه ياخد قراره بنفسه او يحدد مسار حياته بالشكل اللي يريح نفسه و فكره و تكسير اي قيود ايا كانت بالشكل المنضبط.

طب اي هي انواع الحريه

في حريه مجتمعيه و حريه فرديه ، الحريه اللي تخصنا الفرديه طبعا عشان انواعها كتير جدا بس مش هناخد البديهيات هنقول اللي برده محتاجين نفهمهم بالشكل اللي ينفعنا .

• حرية الرأي والتعبير
كل شخص من حقه يكون حر في رأيه و كمان التعبير عنه بالشكل اللي هو شايفه بأي طريقه هو شايفها مناسبه من اول الكتابه لأي شكل هو شايفه عشان ينقل أفكاره للأخر ايا كان مين الاخر .
دا من أكتر الحريات المفيده لانها بتنمي عقول و تهدي النفوس بشكل كبير لتنمية القدره علي تقبل الغير و تعويض العنف بالكلمه ليصبح منهج عام .

مع الحفاظ علي ضوابط عدم التعدي علي الاخر بأي شكل كان.
  • التحرر من الحاجة والخوف
انه يكون من حقك ممارسة حياتك دون خوف سواء عمل نوم و معيشه سفر و انت امن علي حياتك و نفسك غير متخوف من اي اعتداء من اي نوع بشكل مادي .

ايه فكرة الانسان بكون حر اصلا بقا

فكر ضروري و مهم ان الانسان يحس انه حر عشان يكون سوي و يفيد نفسه و يفيد مجتمعه من احساسه انه من غير ضغط بشكل نسبي يأثر علي طاقته في الحياه و العمل و الابداع بكل الطرق و كمان يأثر علي تعاملاته الانسانيه مع اهله و بعدين مع الطرف الاخر و بعدين مع اولاده ،بمعني اصح مترتبات توصلنا لنتايج .

بس تخيلوا بقا ان حتي الحريه ليها ضوابط و هو واحد بس و مهم لابعد الحدود لو مفهوم بالشكل الصح.

كن حرا ما لم تضر الغير

قال افلاطون :
عشان عدم استغلال الحريه بالشكل المضر مقوله شهيره

( أن الإنسان الحر هو الذي يفعل الخير، ولا يخضع لأي ضرورة مادية أو معنوية).

قال بيجوفيتش عنها :
هي أساس الأخلاق وشرط الإيمان وجوهر إنسانية الإنسان، فرأى أسبقية الحرية، (ليس ضروريا إثباتها بشيء من خارجها، فهي تؤكد ذاتها بذاتها).

دوستويفسكي كمان قال :
إن أعظم سر في الفن أن تصبح صورته عن الجمال محبوبة من دون قيد أو شرط، إنها حاجة ضرورية للكائن البشري، ذلك التناغم الذي يكمن فيه الهدوء وتجسيد المثل العليا للإنسان والبشرية.

مش هطول عليكوا أكتر من كده بس عايزه أقول ان الحريه متعه ليك و برده لغيرك حاول توازن بين ان من حقك تعبر عن رأيك و انك تقتحم حياة غيرك او خصوصيات غيرك او تفرض رأيك لانك فاكر انه صح لانه وارد يكون غلط برده

عبر عن نفسك و دع لغيرك مساحته و طريقته للتعبير

images-27
(y) (y) (y) (y) (y) (y) (y) (y)
الحرية مسؤلية
حدود حريتك تنتهى عند حدود حرية الآخرين

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

• أتفق
فاهمك اكيد
لكن تفتكري ان كل افكارهم كدا ولا زي فكرة البيضة الاول و لا الفرخة🤔
لا ماينفعش لانها مترتبات علي بعض لو حصل خلل في ترتبها يحصل بلاوي زي ما هو مستغل دلوقتي فاهمني طبعا

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%