NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

طب الحل ايه؟
الحل اولا ف عقول الشباب انها تكون ناضجه وتبقي عارف انت عاوز اي عاوز الحلال ولا ثانيا تسهيل الأهل الامور ع الشب وعدم إلزامه باشياء يكره نفسه وحياته تحت بند أنه بيأمن حيات بنته والفكره مش كده الفكره أن الشخص لو كويس هيحافظ ع الا معاه من غير تعقيد وفلوس كتير

• أتفق
  • عجبني
التفاعلات: Anas868 و Hussain AlJaziri
مع اقل مشكله هتلاقي الغضب اتملك من الزوج .. مهو صارف وفاكرها سوبر جيرل وبتطير وحلماتها الماظ😂
بالضبط.... و دا لأن للأسف الافلام الإباحية.... رفعت سقف طموح الشباب.... عايز واحدة متفصلة....لكن أول ما يشوف.... يتمني العمي.... لان وقتها بيبقي الحماس نايكه 😅😅😅

• بيضحكني
التفاعلات: Hussain AlJaziri
الحل ان الناس تتعلم ما تخفش
لا تخاف من المجتمع
ولا من الي حوليها
ولا من مواجهة نفسها

تواجه عواقب افعالها و اختياراتها بكل شجاعه
دي حقيقه .. كل حاجه وليها عواقب

• أتفق
التفاعلات: Life Arch
الحل اولا ف عقول الشباب انها تكون ناضجه وتبقي عارف انت عاوز اي عاوز الحلال ولا ثانيا تسهيل الأهل الامور ع الشب وعدم إلزامه باشياء يكره نفسه وحياته تحت بند أنه بيأمن حيات بنته والفكره مش كده الفكره أن الشخص لو كويس هيحافظ ع الا معاه من غير تعقيد وفلوس كتير
بجد. الكلام دا زي الفل 👌

• أتفق
  • عجبني
التفاعلات: Hussain AlJaziri و الملك الضعيف

الجواز العرفي بالشكل المتعارف عليه حاليا ده مش جواز .. ده زنا عادي .

الجواز العرفي علشان يبقي حلال يبقي زيه زى الجواز الرسمي بالظبط عدا التسجيل في المحكمة .

أنا أكتشفت مؤخرا بعد 23 سنة جواز علي يد مأذون إني كنت متجوز مراتي عرفي وأنا معرفش ، لاني لما روحت اجدد البطاقة الموظف قالي أن قسيمة زواجي مش متسجلة في المحكمة لأن المأذون وقتها قفش الفلوس ومسجلش ، وقالي لازم اروح اسجل القسيمة في العباسية لأن الدولة كدة متعرفش عن جوازي حاجة !

لكن كل شروط الزواج الشرعي متحققة من طلب مني وقبول من أهلها وإشهار وخلافه وكل الناس تعرف إني زوج فلانة وفلانة مراتي !

أما الزواج العرفي اللي بين رجُل وإمرأة في السر بورقتين ماضي عليهم إتنين محاهيل كشهود ومحدش يعرف عنه حاجة فده مش جواز .. ده زنا !

• عجبني
  • أتفق
التفاعلات: Anas868، Hussain AlJaziri و هازان
في الفتره الأخيره قابلت ناس كتير بدأت تتجه للجواز العرفي .. يعني يجي واحد و واحده يتفقو انهم يتجوزو عرفي
(وخصوصآ لو مغتربين وبيشتغلو بره محافظتهم)
وهنا بقي يجي السؤال اللي بيطرح نفسه
{سبب انتشار الجواز العرفي بالطريقه دي}

كلنا عارفين ضغوط الحياه حاليآ وصعوبه الجواز بسبب الحاله الأقصتاديه والطلبات الأعجازيه من الأهل .. وفي المقابل الأنسان بيكون محتاج للجنس

(معظم الشباب بيتجوز عشان النيك والآوففف والآححح مش هنحور علي بعض )
ومش الراجل بس لا .. ده حتي الست كمان بتكون محتاجه للجنس وده يفسر سبب المناظر اللي بنشوفها علي السوشيال ميديا

ف من وجهه نظرك
ما سبب انتشار تلك الظاهر
وهل هي صح ولا غلط في ظل الظروف الحاليه
ولو صح صح ليه؟ ولو غلط يبقي ازاي نتلاشي المشكله دي ونحلها
سوال بسيط لو انت اتجوزت عرفى او هى اتجوزت عرفى هترتاح الجواز له شروط ابسط الامور قبل الممارسة او الزواج اعرفى اسال نفسك واسالى نفسك لو انتى تعبتى لاى سبب من الاسبباب وانتى معاه فى شقته او شقتك مثلا هتعملى ايه هتتصلى بالاسعاف تقولى ايه او انت نفس السؤال هتعمل ايه العلاقات اللى فى النور افضل بكتير من الظلام لان نهايته غير سعيدة على كل المستويات

• أتفق
  • عجبني
الظاهرة دى ظاهرة اجتماعية
نتيجة الضغوط المادية وانتشار نسبة الفقر
وقلة العمل بالاضافة انتشار المخدرات وعمل السيدات داخل مجال العمل
-- ادى الى تاخر سن الزواج بدا من 20 وانتهى حاليا ل 35 سنة واكثر
ادينى انت عقلك شاب او شبة 35 سنة لسه بيبدتو حياتهم هيعملوا ايه

• أتفق
  • عجبني
التفاعلات: Anas868، Hussain AlJaziri و CESAR
هو فعلا انتشر الجواز العرفي لكن مش هو السبب في انتشار المناظر اللي انت بتقول عليها ...يعني مش معنى أن اتنين متجوزين عرفي هو هيقبل انها تطلع على الميديا و تهز أو تستهبل
هو جواز انتشر بسبب ضغوط الحياة زي ما انت قولت
بس احب اقولك الجواز العرفي انتشر بنسبة كبيرة بين المطلقات مش البنات ..اغلب البنات بتخاف تعمل كدا

• عجبني
لو هنتكلم على الزواج العرفي مش هيكفي صفحة واحدة ، ده احنا كمان هنلاقي له أسباب مختلفة
يعني مثلا
- في بعض المناطق الريفية وخصوصا في الصعيد ولحد وقتنا الحالي ، في أباء بيجوزوا بنتهم قبل السن القانوني بعقد عرفي ، عشان يخلص منها لأنها بنت ، ولو الزوج مات قبل ما يعقد شرعي البنت هي اللي بتشيل الليلة

- وفي اللي بتطلق من جوزها وترجع له بعقد عرفي ، عشان تاخد معاش أبوها مثلا ، ويبقى قرش زيادة داخل البيت

- وفي المطلقة اللي مش قادة تعيش محرومة من الجنس ، بدل تغلط وتمارس الجنس في الحرام بتتجوز عرفي وتشبع رغباتها في الحلال من وجهة نظرها

- وفي اللي اتضحك عليها باسم الحب وعيل تافه كتب ورقة عقد عرفي واتمتع بلحمها وبعد كدة يختفي ، أو يكون بيحبها فعلا ويفضلوا مع بعض لحد ما ينكشف أمرهم

- وفي اللي مالوش مزاج يأسس بيت وأسرة وعايز ينام كل شوية مع واحدة شكل ، وبدل ما يتجوز ويكون عليه التزامات ، كل ما يشوف واحدة تعجبه يتحوزها عرفي لحد ما يشبع منها وبعد كدة يطلقها ويشوف غيرها

وأكيد في حاجات تانية غير اللي ذكرتهم
وصعب جدا توجد حل لكل مشكلة منهم

• أتفق
  • عجبني
لو هنتكلم على الزواج العرفي مش هيكفي صفحة واحدة ، ده احنا كمان هنلاقي له أسباب مختلفة
يعني مثلا
- في بعض المناطق الريفية وخصوصا في الصعيد ولحد وقتنا الحالي ، في أباء بيجوزوا بنتهم قبل السن القانوني بعقد عرفي ، عشان يخلص منها لأنها بنت ، ولو الزوج مات قبل ما يعقد شرعي البنت هي اللي بتشيل الليلة

- وفي اللي بتطلق من جوزها وترجع له بعقد عرفي ، عشان تاخد معاش أبوها مثلا ، ويبقى قرش زيادة داخل البيت

- وفي المطلقة اللي مش قادة تعيش محرومة من الجنس ، بدل تغلط وتمارس الجنس في الحرام بتتجوز عرفي وتشبع رغباتها في الحلال من وجهة نظرها

- وفي اللي اتضحك عليها باسم الحب وعيل تافه كتب ورقة عقد عرفي واتمتع بلحمها وبعد كدة يختفي ، أو يكون بيحبها فعلا ويفضلوا مع بعض لحد ما ينكشف أمرهم

- وفي اللي مالوش مزاج يأسس بيت وأسرة وعايز ينام كل شوية مع واحدة شكل ، وبدل ما يتجوز ويكون عليه التزامات ، كل ما يشوف واحدة تعجبه يتحوزها عرفي لحد ما يشبع منها وبعد كدة يطلقها ويشوف غيرها

وأكيد في حاجات تانية غير اللي ذكرتهم
وصعب جدا توجد حل لكل مشكلة منهم
@Hussain AlJaziri

• أتفق
انا لا اعرف هذا النوع من الزواج و اعتبره كالمساكنة

• أتفق
في الفتره الأخيره قابلت ناس كتير بدأت تتجه للجواز العرفي .. يعني يجي واحد و واحده يتفقو انهم يتجوزو عرفي
(وخصوصآ لو مغتربين وبيشتغلو بره محافظتهم)
وهنا بقي يجي السؤال اللي بيطرح نفسه
{سبب انتشار الجواز العرفي بالطريقه دي}

كلنا عارفين ضغوط الحياه حاليآ وصعوبه الجواز بسبب الحاله الأقصتاديه والطلبات الأعجازيه من الأهل .. وفي المقابل الأنسان بيكون محتاج للجنس

(معظم الشباب بيتجوز عشان النيك والآوففف والآححح مش هنحور علي بعض )
ومش الراجل بس لا .. ده حتي الست كمان بتكون محتاجه للجنس وده يفسر سبب المناظر اللي بنشوفها علي السوشيال ميديا

ف من وجهه نظرك
ما سبب انتشار تلك الظاهر
وهل هي صح ولا غلط في ظل الظروف الحاليه
ولو صح صح ليه؟ ولو غلط يبقي ازاي نتلاشي المشكله دي ونحلها
الزواج العرفي هي بالنسبة للبعض المظلة التي تحميه من المطر والحر الشديد
بمعني أنه هي مجرد طريقة لإيجاد مبرر لعلاقة لا يمكن أن تكلل بالزواج
لاسباب كتيرة
منها عدم الرغبة في تحمل المسؤلية خصوصا اذا كان متعدد العلاقات
الغلاء المعيشي الكبير وعم يزيد بشكل كتير كبير
احيانا رفض الاهل لهذه العلاقة ووضعهم تحت الأمر الواقع
الزواج العرفي علاقة غير شرعية وغير صحيحة وتنتهي بنهاية المطاف في أغلب الأوقات بالخلافات في المحاكم
لا يوجد اي مبرر لهذه المظلة لانه ممكن بأي وقت تستغني عنها .... بكل بساطة

اما عن الحلول
الوعي عند الطرفين
لكن مع الانفتاح عالسوشيال ميديا صعب التحكم بالأمر
لانه المشاعر يلي عن تحكم الاغلب
وغياب العقل والتفكير بالعواقب

موضوع جميل 🌹🌹🌹🌹

• أتفق
حصل .. اتفق معاك جداااا

• عجبني
التفاعلات: الملك الضعيف
بالضبط.... و دا لأن للأسف الافلام الإباحية.... رفعت سقف طموح الشباب.... عايز واحدة متفصلة....لكن أول ما يشوف.... يتمني العمي.... لان وقتها بيبقي الحماس نايكه 😅😅😅
حصل😂

الجواز العرفي بالشكل المتعارف عليه حاليا ده مش جواز .. ده زنا عادي .

الجواز العرفي علشان يبقي حلال يبقي زيه زى الجواز الرسمي بالظبط عدا التسجيل في المحكمة .

أنا أكتشفت مؤخرا بعد 23 سنة جواز علي يد مأذون إني كنت متجوز مراتي عرفي وأنا معرفش ، لاني لما روحت اجدد البطاقة الموظف قالي أن قسيمة زواجي مش متسجلة في المحكمة لأن المأذون وقتها قفش الفلوس ومسجلش ، وقالي لازم اروح اسجل القسيمة في العباسية لأن الدولة كدة متعرفش عن جوازي حاجة !

لكن كل شروط الزواج الشرعي متحققة من طلب مني وقبول من أهلها وإشهار وخلافه وكل الناس تعرف إني زوج فلانة وفلانة مراتي !

أما الزواج العرفي اللي بين رجُل وإمرأة في السر بورقتين ماضي عليهم إتنين محاهيل كشهود ومحدش يعرف عنه حاجة فده مش جواز .. ده زنا !
اتفق .. طب الحل ايه؟

سوال بسيط لو انت اتجوزت عرفى او هى اتجوزت عرفى هترتاح الجواز له شروط ابسط الامور قبل الممارسة او الزواج اعرفى اسال نفسك واسالى نفسك لو انتى تعبتى لاى سبب من الاسبباب وانتى معاه فى شقته او شقتك مثلا هتعملى ايه هتتصلى بالاسعاف تقولى ايه او انت نفس السؤال هتعمل ايه العلاقات اللى فى النور افضل بكتير من الظلام لان نهايته غير سعيدة على كل المستويات
طب ايه الحل؟

الظاهرة دى ظاهرة اجتماعية
نتيجة الضغوط المادية وانتشار نسبة الفقر
وقلة العمل بالاضافة انتشار المخدرات وعمل السيدات داخل مجال العمل
-- ادى الى تاخر سن الزواج بدا من 20 وانتهى حاليا ل 35 سنة واكثر
ادينى انت عقلك شاب او شبة 35 سنة لسه بيبدتو حياتهم هيعملوا ايه
فعلآ الأوضاع صعبه جدااا .. يعني انتي مع الجواز العرفي

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%