NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

Ms Roony

مشرفة القسم العام و الفضفضه
طاقم الإدارة
مشرف
العضوية الذهبيه
ناقد فني
نسوانجي متفاعل
نسوانجي متميز
نسوانجية كيوت
دكتور نسوانجي
أستاذ نسوانجي
عضو
ناشر مجلة
توجه جنسي
لا انجذب جنسيا
لكل الماميز اللي هنا او اللي داخله علي ده او اللي حتي لسه لازم تفهم ان التربيه دلوقتي اصعب حاجه في الكون عشان تقدري تتطلعي ولد و بنت متربيين و مؤدبين و شخصيات الي حد كبير سويه الموضوع بيحتاج منك متابعه و مجهود مش طبيعي و مناقشه و لا كأنك عالمة ذره دين و نفسيا و اجتماعيات و جنسيه 😏و اسأله وجوديه بتتشلي بجد و انتي بتتسأليها لان يمكن تكوني انتي نفسك و انتي شحطه و كبيره كده عمرك ما فكرتي فيها الموضوع ده فعلا شائك جدا لانك بتكوني مصدر مش طبيعي لولادك و بياخد رأي حضرتك ثقه .
لو اتعرضتو للموقف ده بتعملو ايه خصوصا لو مش عارفيين المعلومه و هو بيكون جايبها طازه من تيك توك او يوتيوب منهم لله 😁

• عجبني
  • أتفق
  • بيضحكني
التفاعلات: SNIPER89⛓️, غريب عن العالم, 𝗟𝗘𝗚𝗘𝗡𝗗 𝗞𝗬𝗦𝗘𝗥 و 4 آخرين
لكل الماميز اللي هنا او اللي داخله علي ده او اللي حتي لسه لازم تفهم ان التربيه دلوقتي اصعب حاجه في الكون عشان تقدري تتطلعي ولد و بنت متربيين و مؤدبين و شخصيات الي حد كبير سويه الموضوع بيحتاج منك متابعه و مجهود مش طبيعي و مناقشه و لا كأنك عالمة ذره دين و نفسيا و اجتماعيات و جنسيه 😏و اسأله وجوديه بتتشلي بجد و انتي بتتسأليها لان يمكن تكوني انتي نفسك و انتي شحطه و كبيره كده عمرك ما فكرتي فيها الموضوع ده فعلا شائك جدا لانك بتكوني مصدر مش طبيعي لولادك و بياخد رأي حضرتك ثقه .
لو اتعرضتو للموقف ده بتعملو ايه خصوصا لو مش عارفيين المعلومه و هو بيكون جايبها طازه من تيك توك او يوتيوب منهم لله 😁
الانفتاح اللي حصل فجأة على عقول الجيل الصغير غريب جدا و صعب و ساعات يحطنا في مواقف صعب نتصرف فيها و حاجات مش وقت انهم يعرفوها دلوقتي

• عجبني
التفاعلات: Ms Roony
الانفتاح اللي حصل فجأة على عقول الجيل الصغير غريب جدا و صعب و ساعات يحطنا في مواقف صعب نتصرف فيها و حاجات مش وقت انهم يعرفوها دلوقتي
ايوا نعمل ايه لو زي ما بيحصل يجرو عليك و يسألوك سؤال و يحكيلك قصه و مستني رد

ايوا نعمل ايه لو زي ما بيحصل يجرو عليك و يسألوك سؤال و يحكيلك قصه و مستني رد
ساعتها بنكون بين نارين نار نكذب و لو اكتشفوا حقيقه ثقتهم فيك هاتضيع و نار نقول حقيقه بس ع عواقبها كبيرة علشان مش عارفين وراها ايه و فضول هياخدهم ل فين

• أتفق
وين المنشن حجي 😒🤣

• بيضحكني
ان شاء **** هابقي اعمل موضوع عن خطورة التيك توك و المقاطع القصيره علي عقل الطفل و طريقه استيعابه

ساعتها بنكون بين نارين نار نكذب و لو اكتشفوا حقيقه ثقتهم فيك هاتضيع و نار نقول حقيقه بس ع عواقبها كبيرة علشان مش عارفين وراها ايه و فضول هياخدهم ل فين
اوعي تكدب علي اولادك حتي لو قولت هتجيب بونبوني و مجبتش بتأثر فيهم .
ممكن بذكاء حد كبير تقولهم طب شوف الموضوع ده و دور عليه بنفسك و لو معرفتش انا هشرحلك و تجري تدور عليه انت كمان و تشوف المعلومه بسرعه

اوعي تكدب علي اولادك حتي لو قولت هتجيب بونبوني و مجبتش بتأثر فيهم .
ممكن بذكاء حد كبير تقولهم طب شوف الموضوع ده و دور عليه بنفسك و لو معرفتش انا هشرحلك و تجري تدور عليه انت كمان و تشوف المعلومه بسرعه
انا ضد كذب كدة كدة انا اتوهه اه لكن مكذبش بس في حاجات صعب اقولهم دور انت افرضي حاجة جنسيه

• أتفق
انا ضد كذب كدة كدة انا اتوهه اه لكن مكذبش بس في حاجات صعب اقولهم دور انت افرضي حاجة جنسيه
حسب الحاجه دي ايه في حاجه ممكن تشرحها و في حاجه كل ما نكبر اكتر نعرف حاجه

بصي ي ستي انا مش اي لسه بس خلينا نتكلم حبه ف الموضوع عشان انا هربان من الكتابه اقسم ب**** 🤣🤣
.
الولد او لبيت بجد ٦ سنين بيكون مصدره الاول والاخير هو البيت سواء ام او اب او اخوات
اكيد بيمسك الفون وبيقلب بس لازم يكون تحت إشراف ومراقبه

من ٦ سنين ل لحد الاعدادي يعني نقول ١٢ سنه مثلا البيت بقي ٧٠ والشارع ٣٠
وف الوقت دا لازم نبدأ نغير من نمط التعامل من اب او ام يس ل اب وام وصاحب وكاتم أسرار لو حكم الأمر عشان الثقه تزيد والرهبه تقل ولازم ف الوقت او المرجله دي يعرف الحلال والحرام والصح والغلط اي له واي عليه
مع الاستاذ او زميله او زميلتها او اصحابه
ويبدأ يعرف حجات ف الدين اللي مش هنتكلم عنه هنا عشان ممنوع والموضوع حلو وبسحق انو يفضل مفتوح للنقاش
وفي العادات والتقاليد وفي الاجتماعيات وأساس العلاقات ايا كان نو ع العلاقه دي مع مين ومقصدش جنسيا
ويبدأ يعرف بعض المعلومات الهاشمية في الجنس
لو ولد ف من ابوه ولو بنت ف من امها
في الاعدادي والثانوي لو في متابعه باستمرار من البيت بيكون النسبة ٥٠.٥٠ اما لو في اهمال ف الشارع بيكسب اكيد
وبعدين الجامعه ويكبر ويبقي شحط او تبقي عروسه
المهم عشان مطولش قولي طول
في كل مرحله حجم المعلومات وقتها بتزيد في نوع من اللي مكن يسال عنها
ف انا قومت اعمل حاجه ورجعت تاني المهم 🤣🤣
حجم المعلومات بيزيد مع كل مرحله عمريه يبقي لازم يكون في قراءة واطلع من البيت
اي الجديد ديما

دا غير ام او اب لازم يكونو قدوه أولادهم
مينفعش يقول او ينصحو حاجه ويعملوا عكسها

هو انا كنت بتكلم عن أي، 🤣🤣🤣

وانا اللي بقول هربان من الكتابه اجي اكتب قصه هنا 🤣🤣

• بيضحكني
بصي انا شايفة الموبايل مش لعيال اصلا اقل من عشر سنين
و لو اتمسك لحد 18 سنة يكون لعدد محدد من الساعات في اليوم بجد
لان حتى لو كان عند الطفل موبايل و تيك توك اصلا ، انتي مش ضامنة يتابع مين او يشوف ايه و اصلا حوار الفيديو لعدد معين من الثواني ده ليه اثر سلبي كبير

بالمقارنة اخد معلومة سريعة و لا استفيد من حصتي ف المدرسة ، اكيد الثواني المعدودة بتاعت فيديو تيك توكهي اللي هتكسب
بالتبعية بقى معدش في تواصل لا مع اصحاب و لا مع اهل

و يرجع الاباء يتفاجأوا ف الاخر ليه طفلهم بقى introvert بالشكل الصعب ده

******* ورقة بيضاء ، و ايا كان اللي هيشوفوه هو اللي هيترسخ فيهم
احذروا يا اباء بجد

• أتفق
التفاعلات: Ms Roony و غدر الناس
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
حسب الحاجه دي ايه في حاجه ممكن تشرحها و في حاجه كل ما نكبر اكتر نعرف حاجه
اشرح حاجة جنسيه ل *** او طفلة في عمر ٨ سنين

بصي ي ستي انا مش اي لسه بس خلينا نتكلم حبه ف الموضوع عشان انا هربان من الكتابه اقسم ب**** 🤣🤣
.
الولد او لبيت بجد ٦ سنين بيكون مصدره الاول والاخير هو البيت سواء ام او اب او اخوات
اكيد بيمسك الفون وبيقلب بس لازم يكون تحت إشراف ومراقبه

من ٦ سنين ل لحد الاعدادي يعني نقول ١٢ سنه مثلا البيت بقي ٧٠ والشارع ٣٠
وف الوقت دا لازم نبدأ نغير من نمط التعامل من اب او ام يس ل اب وام وصاحب وكاتم أسرار لو حكم الأمر عشان الثقه تزيد والرهبه تقل ولازم ف الوقت او المرجله دي يعرف الحلال والحرام والصح والغلط اي له واي عليه
مع الاستاذ او زميله او زميلتها او اصحابه
ويبدأ يعرف حجات ف الدين اللي مش هنتكلم عنه هنا عشان ممنوع والموضوع حلو وبسحق انو يفضل مفتوح للنقاش
وفي العادات والتقاليد وفي الاجتماعيات وأساس العلاقات ايا كان نو ع العلاقه دي مع مين ومقصدش جنسيا
ويبدأ يعرف بعض المعلومات الهاشمية في الجنس
لو ولد ف من ابوه ولو بنت ف من امها
في الاعدادي والثانوي لو في متابعه باستمرار من البيت بيكون النسبة ٥٠.٥٠ اما لو في اهمال ف الشارع بيكسب اكيد
وبعدين الجامعه ويكبر ويبقي شحط او تبقي عروسه
المهم عشان مطولش قولي طول
في كل مرحله حجم المعلومات وقتها بتزيد في نوع من اللي مكن يسال عنها
ف انا قومت اعمل حاجه ورجعت تاني المهم 🤣🤣
حجم المعلومات بيزيد مع كل مرحله عمريه يبقي لازم يكون في قراءة واطلع من البيت
اي الجديد ديما

دا غير ام او اب لازم يكونو قدوه أولادهم
مينفعش يقول او ينصحو حاجه ويعملوا عكسها

هو انا كنت بتكلم عن أي، 🤣🤣🤣

وانا اللي بقول هربان من الكتابه اجي اكتب قصه هنا 🤣🤣
انا شخصيا بقيت مثقفه و بشوف و اقري كل حاجه بسببهم فعلا عشان علي الاقل يكون عندي طريقة الكلام اللي توصل المعلومه بشكل حلو يفهموه كلامك صح

• أتفق
التفاعلات: EVILL KING
انا شخصيا بقيت مثقفه و بشوف و اقري كل حاجه بسببهم فعلا عشان علي الاقل يكون عندي طريقة الكلام اللي توصل المعلومه بشكل حلو يفهموه كلامك صح
دماغ شغاله مش بتنام🤣🤣🤝

• بيضحكني
بصي انا شايفة الموبايل مش لعيال اصلا اقل من عشر سنين
و لو اتمسك لحد 18 سنة يكون لعدد محدد من الساعات في اليوم بجد
لان حتى لو كان عند الطفل موبايل و تيك توك اصلا ، انتي مش ضامنة يتابع مين او يشوف ايه و اصلا حوار الفيديو لعدد معين من الثواني ده ليه اثر سلبي كبير

بالمقارنة اخد معلومة سريعة و لا استفيد من حصتي ف المدرسة ، اكيد الثواني المعدودة بتاعت فيديو تيك توكهي اللي هتكسب
بالتبعية بقى معدش في تواصل لا مع اصحاب و لا مع اهل

و يرجع الاباء يتفاجأوا ف الاخر ليه طفلهم بقى introvert بالشكل الصعب ده

******* ورقة بيضاء ، و ايا كان اللي هيشوفوه هو اللي هيترسخ فيهم
احذروا يا اباء بجد
انا طبعا موافقاكي نظريا لكن عمليا مش هيتعمل بيه عشان المقارنات و بقي حاله عامه الكلام دي هيحصل لو كل الامهات اتفقت سوا ان مفيش موبيلات بس ده مايمنعش ان ده صح جدا بس انا بعوضه بالمتابعه اوي اوي اوي طبعا مجهود بس دي شغلتي في الاخر ام
الحاجه التانيه المدرسه مفيده بس في الالتزام مش في معلومه يعني ماتتكليش عليها اوي يعني لو سؤال جانبي مش بيردو الميسات عشان الوقت و المنهج

• أتفق
التفاعلات: لاريسا
دماغ شغاله مش بتنام🤣🤣🤝
غصب عني خد بالك في وقت بتحس ان احنا بنربي بعض لان الموضوع مجهد بس راحتك بتبقي تشوفهم مبسوطين و كويسين

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%