NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

نقاش التدخين الالكتروني (الموضوع كامل )

• عجبني
التفاعلات: Ms Roony
حلو
بعد مرور حوالى سنة بعد ما بطلت تدخين السجاير حبيت اعمل الموضوع وهيبقى ليه اجزاء هتكلم فيها عن التدخين الالكترونى اللى بيشمل
الفيب
جهاز الاجوس
هبدا بتعريف السجائر الالكترونيه وبعد كده هتكلم عن الأجهزة اللى بتستخدم فى الأجزاء اللى جاية بالتفاصيل

تحتوي السجائر الإلكترونية على نسبة أقل من المواد الكيماوية السامة مقارنة بالسجائر العادية كما إنها تخلو من ٤٠٠٠ مادة سامة و مسرطنة تنبعث من إحتراق التبغ فى السجائر التقليدية.

– درجة حرارة الإحتراق بهذا النوع من السجائر تكون أقل ب ٥٪-١٠٪ عن السجائر التقليدية.

– السجائر الإلكترونية أقل ضرراً على البيئة و ذلك لأنها تصدر بخاراُ بدلاً من دخان السجائر التقليدية .

و في بحث نشر للمعهد القومي الأمريكي للصحة (NIH) سنة ٢٠١٢ حيث قام ب”اختبارات مخاطر التعرض للسرطان” وبمقارنة نسب التلوث الناتجة عن تدخين سجائر التبغ و السجائر الإلكترونية أظهرت كل النتائج انه لا يوجد خطر ذو أهمية مقارنة بالسجائر التقليدية و التي أظهرت نفس الاختبارات أنها تتجاوز كل معدلات التعرض لمرض السرطان.

كم نشرت دراسة أجرتها وكالة الصحة العامة البريطانيةفى اغسطس 2015 تشير إلى أن السجائر الإلكترونية أقل ضرراً من التبغ العادي بنسبة 95%. وأنها أداة للمساعدة للإقلاع عن سجائر التبغ العادية .
حلو الموضوع بصراحه مميز ومختلف

• حبيته
التفاعلات: AMGjr
  • حبيته
فيه لسه سلسلة هتتعمل اتمنى انها تعجبك
اكيد هتعجبنى طبعا انا عمونا مش بحب السجاير ولا ريحتها بس الفيب اللى عجبنى الصراحه وشربتو كذا مره عاوز اجيب واحده بصراحه

اكيد هتعجبنى طبعا انا عمونا مش بحب السجاير ولا ريحتها بس الفيب اللى عجبنى الصراحه وشربتو كذا مره عاوز اجيب واحده بصراحه
طيب يبقى استنى السلسلة اللى هتتعمل عشان تقدر تشوف اللى هيكون مناسب ليك

حاضر يا رونى انا ناوى اعمل السلسلة بالأجهزة والليكويد وكل ما يشمل ويخص التدخين الالكترونى
لو احتاجت مساعدة قولي يا حبي:love:

• حبيته
  • حبيته
التفاعلات: HEISENBERG0324
مساء الخير على كل اخواتى وحبابيى انهارده هنكمل موضوع التدخين الالكترونى وأنها هنتكلم عن انواع السيجارة ومكونتها والجزء ده هيبقى صغير مش كبير يلا بينا
مكونات السيجارة الإلكترونية هى كالاتى

1. بطارية
  2. ملف التسخين (coil) والفتيلة
  3. خزان المحلول (الخرطوش أو العلبة)
  4. المحلول الإلكتروني (المادة التي يتم تبخيرها لإنتاج الضباب)
  • في أغلب الأحيان يأتي جزء ملف التسخين وجزء الخزان سوياً ويسمى كارتومايزر أو بخاخ.
  • بعضها يحتوي على مصباح صغير LED أو أزرار وبعضها يأتي بشاشة للتحكم بالجهد الكهربائى أو الطاقة الكهربائية أو لقياس المقاومة الكهربائية لملف التسخين
  • انواع السيجارة الإلكترونية
  • سيجارة إلكترونية DL
  • سيجارة الكترونيةMTL
  • ايه الفرق بينهم طيب هقولكم
  • DL هى اختصار Directly to the lung
  • يعنى الدخان بيروح للرئة مباشرا دى زيها زى الشيشة بالظبط يعنى اللى بيشرب شيشة وعايز يبطل يقدر يستخدم النوع ده من السجائر الالكترونيه
  • MTL وهو اختصار mouth to lung
  • يعنى من الفم اللى الرئة يعنى زى السجائر كده بتاخد النفس وبعدين انت بتوديه على الصدر
  • وده للى حابب أنه يبطل السجائر بيستعمل النوع ده
  • ده كده كان تعريف لمكونات السيجارة الإلكترونية وانواعها
  • الجزء اللى جى هو الجزء الاخير وهتكلم فيه عن السائل ومكوناته وازاىةنقدر نوظف السائل الصحيح عشان يديك نفس الاحساس بتاع السيجارة وطريقة الاستخدام الصحيحة ليه
  • ارجو من الادارة دمج الموضوع وشكرا ليكم

• الموضوع ده يدعو للتفكير
التفاعلات: نزيه الخاطر
طب والي مبيدخنش

انا مبدخنش خالص

• عجبني
  • حبيته
التفاعلات: J U B A
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي

المواضيع المشابهة

عودة