NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

اختيار الزوجه التحكم ف معيشه الابن ومراته التحكم ف الصحاب التحكم ف الشغل ف اللبس ف الاكل
موش تحكم الواجب علي الاهل ابداء النصيحه لان الابناء لازم يتعودا تحمل المسؤايه وان دا هياثر علي حياتهم بعد ذلك

بص انا معاك خمسين ف المية وضدك خمسين فى المية
لان اخوتى الاكبر عملوا بنصيحتك وكانت النتيجة جوازات زفت واتجوزوا من ورا اهاليهم وضد رغبتهم وزوجات واحفاد بيكرهوا اهلنا وبيكرهونا وحاجة نيلة خالص
هنا ف نقطه
ذكرت ف اخر فقرة خد النصيحه وبعدين احكم
يعني لازم تاخد بنصيحتهم وبعدين تحكم بعقلك
حوار اختيار الزوجه ف اهل اختارو وحصل طلاق وف ابناء اختارو وحصل طلاق
بس ان الاهل يختارو هو هيحس ان ده اختيارهم وتحكم
طب لو اختار وطلع غلط ده قراراه يتحمل مسؤليته ويتعلم من غلطه

• عجبني
التفاعلات: جدو سامى 🕊️ 𓁈
  • بيضحكني
التفاعلات: أفنان
يا بيكهام ما قلناش هيزعل اهله قلنا يسيبوه ياخد القرار علشان يبقا شخص مسؤال يعني واحد يسيب امه مريضه ويسافر دا بر الوالدين وجوبا ذكره اول حاجه ما ينفعش طبعا احنا قلنا ان فيه حاجات تنفع وحاجات ما تنفعش يعني طبيعي هسيب مثلا ابني يخوض تجارب ويأخد قرارات حتى لو غلط ومش في مصلحته اللي عليا هقدم له النصيحة وهو لو مش عايز يأخد بيها يبقا هو حر لانه لازم يتعلم يقع ويقوم علشان يعرف الصح من الغلط اللي ينفع وما ينفعش يعني انت تقبل تبقا متجوز وبتحب مرأتك ومتمسك بيها واهلك يتدخلو ويقولو لك دي وحشه ايا كان فيها ايه هتروح تسمع كلامهم فورا وطلقها فين قرارك انت كراجل فيه امور بتتأخد بالعقل يعني مثلا انا مرأتك ووالدتك مش متفقين وفيه مشاكل يبقا تفصل ما بينهم مرأتك في حالها ووالدتك في حالها ما تروحش تطلق مرأتك لمجرد ان والدتك مش عيزاها وقتها هتلاقي انك انت نفسك مش شايف انك راجل وما تستأهلش يكون ليك زوجة دا مثل على فكره مش اكتر
هو اصلا المثال اللي انتي جبتيه غلط بتاع الطلاق لأن الطلاق ده أمر هيحدث بسببه ضرر كبير
فمالهمش حق فالطلاق
لكن من قبل الجواز لو قالولي دي لا يبقي لا بدون ماناقشهم حتي
ثم ما ينفعش الكلام ده لان ده بيخلي الابن يزعق لابوه وأمه ويعلي صوته عليهم تحت حجة اني اجرب
ماشوفش ابني رايح يسكر واسيبه
ماينفعش ابني يروح يقعد مع ناس صايعة واسيبه
ويبجح فيا فالاخر وتقولي أصله لازم يحرب
الموضوع اللي هو بيتكلم فيه ده في أمور قليلة اوي تتعد عالصوابع

• عجبني
موش تحكم الواجب علي الاهل ابداء النصيحه لان الابناء لازم يتعودا تحمل المسؤايه وان دا هياثر علي حياتهم بعد ذلك
م انا قولت لازم تسمع النصيحه
وبعدين تختار حتي لو اخترت غلط يبقا اكيد هتتعلم وهتتعلم ازاي تختار لوحدك لان الاهل مش هيبقو معاك دايما

هو اصلا المثال اللي انتي جبتيه غلط بتاع الطلاق لأن الطلاق ده أمر هيحدث بسببه ضرر كبير
فمالهمش حق فالطلاق
لكن من قبل الجواز لو قالولي دي لا يبقي لا بدون ماناقشهم حتي
ثم ما ينفعش الكلام ده لان ده بيخلي الابن يزعق لابوه وأمه ويعلي صوته عليهم تحت حجة اني اجرب
ماشوفش ابني رايح يسكر واسيبه
ماينفعش ابني يروح يقعد مع ناس صايعة واسيبه
ويبجح فيا فالاخر وتقولي أصله لازم يحرب
الموضوع اللي هو بيتكلم فيه ده في أمور قليلة اوي تتعد عالصوابع
هو سؤال واحد بس انت لو بتحب وحده اوي واهلك قالو لا هتبعد عنها وتشوف عروسة تانيه صح؟

هو سؤال واحد بس انت لو بتحب وحده اوي واهلك قالو لا هتبعد عنها وتشوف عروسة تانيه صح؟
اخسسر اي حاجة واي حد ومخسرش اهلي

• عجبني
الاهل دايما فوق الراس ولازم نكون باريين بيهم باريين بيهم ف امورهم مش ف امورنا
بمعني انت تكون بار بيهم وتسمع كلامهم ف امورهم الي تخصهم مش الي تخصك ملهمش حق يتحكمو ف جوازك او طلاقك او حياتك لان كل ده امورك انت انت اكتر حد فاهم اي الصح الي ممكن يتعمل هما بيحكمو من بعيد فلازم يكون ليك راي وقرار ف حياتك
و ده ميمنعش انك تلغيهم كن قراراتك خد بشورتهم لكن ميكونش واجب النفاذ هما زي اي حد قرارهم يحتمل الصواب والخطأ
ف انت اسمع لنصيحتهم بس ف الاخر الحكم يرجعلك
أحييك علي كلامك دايما مقنع

• عجبني
التفاعلات: Ayaat
الاهل دايما فوق الراس ولازم نكون باريين بيهم باريين بيهم ف امورهم مش ف امورنا
بمعني انت تكون بار بيهم وتسمع كلامهم ف امورهم الي تخصهم مش الي تخصك ملهمش حق يتحكمو ف جوازك او طلاقك او حياتك لان كل ده امورك انت انت اكتر حد فاهم اي الصح الي ممكن يتعمل هما بيحكمو من بعيد فلازم يكون ليك راي وقرار ف حياتك
و ده ميمنعش انك تلغيهم كن قراراتك خد بشورتهم لكن ميكونش واجب النفاذ هما زي اي حد قرارهم يحتمل الصواب والخطأ
ف انت اسمع لنصيحتهم بس ف الاخر الحكم يرجعلك
صدقت ي اخي العزيز
مع اول مشاركه لي هنا
اخترت ان اشارك في هذا الموضوع
صحيح ان الاهل لهم منا ان نبرهم ونكون في طاعتهم فما يخصهم او ما هو مشترك بيننا وبينهم من امور
اما قرارات الشخص الخاصه به
فهو من يقررها
للاهل الحق في اعطاء النصيحه
ولهم مباركه القرار
اما غير ذلك فلا

صدقت ي اخي العزيز
مع اول مشاركه لي هنا
اخترت ان اشارك في هذا الموضوع
صحيح ان الاهل لهم منا ان نبرهم ونكون في طاعتهم فما يخصهم او ما هو مشترك بيننا وبينهم من امور
اما قرارات الشخص الخاصه به
فهو من يقررها
للاهل الحق في اعطاء النصيحه
ولهم مباركه القرار
اما غير ذلك فلا
شرف ليا مشاركتك🙏

• حبيته
التفاعلات: juba7
🙂كلمة مني وما تزعلش انت لو مرتبط بوحده هتقل من نظرها بعد كلامك دا كنت مستنيه منك تقول هقنعهم بيها لان بعد ردك دا مفيش وحده تأمن ترتبط ببيكهام لان بعد ما تحبك وتتعلق بيك وانت تبقا كل حياتها تروح تقولها سوري حبيبتي اهلي مش موافقين عليكي

• بيضحكني
التفاعلات: وهم الأقنعه
بص يسطا انا مش عارف انتا المفروض تخسر ليه اصلا يعنى معلش احنا رجاله مميزين بالعقل ليه موافقش مبينهم ليه ي ابيض ي اسود مش فاهمك

🙂كلمة مني وما تزعلش انت لو مرتبط بوحده هتقل من نظرها بعد كلامك دا كنت مستنيه منك تقول هقنعهم بيها لان بعد ردك دا مفيش وحده تأمن ترتبط ببيكهام لان بعد ما تحبك وتتعلق بيك وانت تبقا كل حياتها تروح تقولها سوري حبيبتي اهلي مش موافقين عليكي
اهلي مش هيقولو عليها لا غير لو ليهم سبب
وانا مش هروح ارتبط بواحدة عندي ذرة شك أنهم ممكن يعترضو عليها من الاول

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
ولا ينفع يخسر اهله
بس لازم يوفق بينهم

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%