NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

لا معرفش يا يقنعى يا اقنعه وعادى يعنى لو مقتنعتش بتشلوح ساعتها 😂😂😂😂😂

لا انا عندي ضبط نفس فظيع 😅

• بيضحكني
التفاعلات: AMGjr
ليس من العيب أن يخطئ الإنسان بحكم أنه بشر قد يصيب ويخطئ ،، لكن العيب أنه يعلم الخطاء من الصواب ويتجه إلى الاحجيه والتبرريات التي لا تتماشى نهائياً مع صلب وعصب موضوع النقاش !!

وهنا يأتي دور الاقناع ونظيره الاقتناع .

في حياتنا نقابل ونختلط بكم من البشر ،، في أناس يغلط يكتفى بكلمه اسف وينهي اي جدال بكلمه واحده ( اسف) أنهت كل حاجة ,

لكن في مواضيع ومواقف لابد من مبرر لها وإلا تعم الفوضى في أرجاء المكان الذي تتم فيه المناقشه...

الشخص المفروض يقتنع لابد من تقديم له أسباب وبراهين كي يردخ ويخضع وينصاع الي ما يتم اقناعك به وليس مبررات لا علاقه بها بنقاشك ابدا .

بمعني ممكن مثال ؟

مثلا مدير شغل وحابب يشغل أفراد الشركة يوم العيد ،، طبعا الموظف من حقه يعرف ليه وعشان ايه أضحى باجمل ايام السنه ؟؟

المدير أما يقدم اسباب مقنعه مثلا لكم حافظ أو هديه نصف شهر مثلا يوم العيد هيقف مكانه اجازه اربع ايام وهكذا ،، لكن مينفعش يقول عشان الشركه وبس أو عشان انا عايز كدة او عشان قوانين الشركه كدة ؟؟ عن اي قوانين تتحدث ،، لا ملكش دعوه هي كدة ولازم تقتنع انا المدير يا ولد ،

وهنا يأتي سبب كتابة الموضوع من الأساس.

ليه دائما وأبدا أصحاب السلطه ،، يستخدم سلطته في أنه دائما الصح وأنه لازم الناس تسمع كلامه وأنه هو الي فاهم والمحاور له جاهل لا يفقه شيئا ؟؟
ويجب عليه الاقتناع أن ما يقال له صح بسبب أن صاحب السلطه هو المقنع ؟؟

الخلاصه .. انا حدثت محاوره بيني وبين صاحب سلطه وما كان منه إلا أنني اقتنع لانها أمرت بكده ،، مع العلم لم اخالف قوانين لم اتهكم على حق احد لم يخونني التعبير في جمله واحده !!

حريته التعبير بتقف عندما لا تتماشى مع أهواء أصحاب السلطات وكم تقليلهم بثقافه وذكاء المتحدث تماماً ،،

السؤال بقى ؟

لا شيء ،، انتهى نقاشي قبل بدايته !!
علي حسب الموقف و المكان و صاحب السلطة
اذا كان مالك
فله حرية المالك في ملكه

و اذا كان عمل عام ف علية المناقشة

و اذا كان في موضع قياده علي المنقادين تحت امرته بالانصياع طالما اتردوا قيادته

لاكن الرشد و الحكمه تقول
ان النقاش يفيد مهما طال لعل الطرف الاخر ياتي بفكره او معلومه جديده

و في الاخر كل واحد عجبته دماغه و تبت فيها

• أتفق
التفاعلات: ريم رامي
علي حسب الموقف و المكان و صاحب السلطة
اذا كان مالك
فله حرية المالك في ملكه

و اذا كان عمل عام ف علية المناقشة

و اذا كان في موضع قياده علي المنقادين تحت امرته بالانصياع طالما اتردوا قيادته

لاكن الرشد و الحكمه تقول
ان النقاش يفيد مهما طال لعل الطرف الاخر ياتي بفكره او معلومه جديده

و في الاخر كل واحد عجبته دماغه و تبت فيها

دائما صاحب السلطه يبدي أوامر ،، والنقاش معاه مش بيعتبره نقاش بالعكس بيفهمه جدال ،، لان جواه قناعه بما انك تحت قيادتي يبقى انا الصح والباقي لا يفهم ولا وصل حتى لقدر معرفته أو ثقافته ،،

يا سمين فوق قالت كومنت فعلا تكمن فيه الحقيقه الكامل لصحاب السلطه 🤝

دائما صاحب السلطه يبدي أوامر ،، والنقاش معاه مش بيعتبره نقاش بالعكس بيفهمه جدال ،، لان جواه قناعه بما انك تحت قيادتي يبقى انا الصح والباقي لا يفهم ولا وصل حتى لقدر معرفته أو ثقافته ،،

يا سمين فوق قالت كومنت فعلا تكمن فيه الحقيقه الكامل لصحاب السلطه 🤝
صديقتي العزيزه
مش كل الناس أصحاب حكمه و صبر

و لله اعلم بما يعانيه كل صاحب مسؤولية
لان السلطه مسؤليتها اكبر و اثقل من منافعها

فلا تقيصي كل الناس بمقايسك
و ترفعي عن المجادله

و حروح اشوف كومنت ياسمين

• محزن
وتصرفك بيبقى ازاي
بصي اولا دا صاحب سلطه وهو في الاخر اللي بيتحاسب موش انا وبسمع كلامه اسفا ولكن بعمل الشغلانه من غير نفس وفي نفس الوقت بحاول اهرب من المكان

• أتفق
  • أتفق
بصي اولا دا صاحب سلطه وهو في الاخر اللي بيتحاسب موش انا وبسمع كلامه اسفا ولكن بعمل الشغلانه من غير نفس وفي نفس الوقت بحاول اهرب من المكان

للاسف كلامك صح ،، البقاء في مكان ليس فيه وسواه وحريه الرأي مكفولة بما يتماشى مع السلطه هنا الهروب هو الحل احسن 👌🏻👌🏻

• عجبني
التفاعلات: عالهادي يا زبادي
صديقتي العزيزه
مش كل الناس أصحاب حكمه و صبر

و لله اعلم بما يعانيه كل صاحب مسؤولية
لان السلطه مسؤليتها اكبر و اثقل من منافعها

فلا تقيصي كل الناس بمقايسك
و ترفعي عن المجادله

و حروح اشوف كومنت ياسمين
اترفع عن المجادله انت شايف اني بجادل

ليس من العيب أن يخطئ الإنسان بحكم أنه بشر قد يصيب ويخطئ ،، لكن العيب أنه يعلم الخطاء من الصواب ويتجه إلى الاحجيه والتبرريات التي لا تتماشى نهائياً مع صلب وعصب موضوع النقاش !!

في حياتنا نقابل ونختلط بكم من البشر ،، في أناس يغلط يكتفى بكلمه اسف وينهي اي جدال بكلمه واحده ( اسف) أنهت كل حاجة ,

لكن في مواضيع ومواقف لابد من مبرر لها وإلا تعم الفوضى في أرجاء المكان الذي تتم فيه المناقشه...

الشخص المفروض يقتنع لابد من تقديم له أسباب وبراهين كي يردخ ويخضع وينصاع الي ما يتم اقناعك به وليس مبررات لا علاقه بها بنقاشك ابدا .

بمعني ممكن مثال ؟

مثلا مدير شغل وحابب يشغل أفراد الشركة يوم العيد ،، طبعا الموظف من حقه يعرف ليه وعشان ايه أضحى باجمل ايام السنه ؟؟

المدير أما يقدم اسباب مقنعه مثلا لكم حافظ أو هديه نصف شهر مثلا يوم العيد هيقف مكانه اجازه اربع ايام وهكذا ،، لكن مينفعش يقول عشان الشركه وبس أو عشان انا عايز كدة او عشان قوانين الشركه كدة ؟؟ عن اي قوانين تتحدث ،، لا ملكش دعوه هي كدة ولازم تقتنع انا المدير يا ولد ،

ليه دائما وأبدا أصحاب السلطه ،، يستخدم سلطته في أنه دائما الصح وأنه لازم الناس تسمع كلامه وأنه هو الي فاهم والمحاور له جاهل لا يفقه شيئا ؟؟

الخلاصه .. انا حدثت محاوره بيني وبين صاحب سلطه وما كان منه إلا أنني اقتنع لانها أمرت بكده ،، مع العلم لم اخالف قوانين لم اتهكم على حق احد لم يخونني التعبير في جمله واحده !!

حريته التعبير بتقف عندما لا تتماشى مع أهواء أصحاب السلطات وكم تقليلهم بثقافه وذكاء المتحدث تماماً ،،

السؤال بقى ؟

احلي حاجه عدم النقاش علشان راحه البال فعلا

• عجبني
احلي حاجه عدم النقاش علشان راحه البال فعلا

يبقى لي كم التصدعات بأن يوجد حريه رأي وحريه تعبير الخ ،، أما أنا كنت خلاص هصدق إن يوجد جميعه اسمها حقوق الإنسان حضرتك 😅

يبقى لي كم التصدعات بأن يوجد حريه رأي وحريه تعبير الخ ،، أما أنا كنت خلاص هصدق إن يوجد جميعه اسمها حقوق الإنسان حضرتك 😅
في حريه رأي فعلا بس معظم النقاش بيسبب وجع دماغ🙂

• أتفق
  • عجبني
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
  • عجبني
  • أتفق

بمعني ممكن مثال ؟

السؤال بقى ؟

كلام مظبوط جدا
هي دي المشكله فعلا ان صاحب السلطه دايما صح وهو كدا انا انهارده كنت منزل موضوع عن الحسد ف الفضفضه غير الجنسيه اللي هي المفروض لاي موضوع عادي وكل حد يحكي مواقف حسد من حد عينه وحشه قدامه وكلواحد يحكي من باب الهزار مش اكتر والتعليقات مفيش واحد ذكر فيها اي كلام ديني او اي حاجه ضد قوانين المنتدى والموضوع تم قفله ومحاولتش اتناقش ولا اسأل ليه كبرت دماغي النقاش مش هيفيد بحاجه ولا هيغير حاجه

• أتفق
اترفع عن المجادله انت شايف اني بجادل
انا بتكلم في العموم
لاني لا شوفت ولا عشت و لا اعرف تفاصيل الاسباب الي خلتك تطرحي الموضوع
فلذلك
انا مش شايف اي حاجة 😅

• عجبني
  • بيضحكني
التفاعلات: ريم رامي و الأستااذ
كلام مظبوط جدا
هي دي المشكله فعلا ان صاحب السلطه دايما صح وهو كدا انا انهارده كنت منزل موضوع عن الحسد ف الفضفضه غير الجنسيه اللي هي المفروض لاي موضوع عادي وكل حد يحكي مواقف حسد من حد عينه وحشه قدامه وكلواحد يحكي من باب الهزار مش اكتر والتعليقات مفيش واحد ذكر فيها اي كلام ديني او اي حاجه ضد قوانين المنتدى والموضوع تم قفله ومحاولتش اتناقش ولا اسأل ليه كبرت دماغي النقاش مش هيفيد بحاجه ولا هيغير حاجه

انت تغاضيت عن النقاش حتى لا ترهق نفسك بالجدال 👌🏻

نفس منطقي الي اتبعته 🤝

• أتفق
التفاعلات: الأستااذ

بمعني ممكن مثال ؟

السؤال بقى ؟

فعلت

• عجبني

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%