NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

بلا بادئة الأسرة الكوندولية ، والمعروفة عندنا باسم أسرة ديوثية

round trip to org

نسوانجى الاصلى
الكاتب المفضل
نسوانجي متفاعل
دكتور نسوانجي
أستاذ نسوانجي
عضو
ناشر قصص
نسوانجي قديم
توجه جنسي
عدم الإفصاح
تعودنا إن نطلق على الأسرة التي يكون فيها الزوج متسامحا ومتحررا إلى درجة إن يشعر بالتحفيز والتشهير وبقمة الاستمتاع من خلال مشاهدة زوجته تضاجع رجلا غيره، تعودنا في ادبياتنا العربية إن نطلق عليها اسم "أسرة ديوثية". في حين تسمى نفس الأسرة ونفس الحالة في الغرب باسم الأسرة "الكوندولية". فماهو سر هذه التسمية، وما هي حقيقتها؟
ترتبط هذه التسمية بقصة قديمة، ترجع للقرن 8 قبل الميلاد. حيث كان هناك في مملكة "ليديا" الإغريقية ملك إسمه "كوندول" متزوج بالملكة "نيسيا"، حسب المؤرخ هيرودوتس، وكان معجبا جدا بجمال أنوثتها إلى درجة إنه كان دائما يتحدث ويتغزل بها امام الكل،وخاصة امام "جيجس" رئيس حرس القصر. وبلغ إعجابهم وحبه إلى تقديم دعوة مباشرة وصريحة لقائد الحرس بأن يسمح له بمشاهدتها عارية تماما في غرفة نومها. فقام باخفائه ليلا في أحد الاركان، وخلال انسحاب هذا الاخير شاهدته الملكة وهو ينسحب. فخيل لها إن الملك يعمل على اهانتها. لهذا قررت الانتقام استدعت في الصباح قائد الحرس"جيجس" وخيرته بين امرين، إما أن ينتحر أو يقتل الملك ويسيطر على العرش ثم يتزوجها. فاختار الحل الثاني. وانطلقت تسمية الأسرة الكوندولية على كل علاقة زواج، يتخيل فيها الزوج زوجته تمارس الجنس مع رجل آخر. كوندولية وليست ديوثية. لأن التسمية العربية ليست علمية ولا تعتمد علي أي مرجع حقيقي زيادة على إنها تسمية قدحية تنقص من قيمة الزوج.

• عجبني
التفاعلات: Maxxx_PlayerxXx، Y0uSèf و خروف مي مراتي
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
قصه جميله

يعني كلمة ديوث تنقص من قيمة الزوج
وكلمة الكوندولية لا تنقص منه صح؟
عموماً كويس انك قولت زوج ومقولتش رجل
ثانيا انت دارس ايه يا ديوث عشان تقول ان صفتك ليست علمية وملهاش مرجع؟

يعني كلمة ديوث تنقص من قيمة الزوج
وكلمة الكوندولية لا تنقص منه صح؟
عموماً كويس انك قولت زوج ومقولتش رجل
ثانيا انت دارس ايه يا ديوث عشان تقول ان صفتك ليست علمية وملهاش مرجع؟
أولا هي ليست صفتي. من قال لك أني ديوثي؟ ثانيا تسمية ديوثي فيها حكم قيمة، بمعنى أن المجتمع منذ بداية اختلاط ثقافته القديمة مع الدين بدأ يأخذ مواقف معينة من الأشخاص الذين لا يقتلون الزوجة الخائنة لزوجها. حتى صار من الطبيعي أن يتساهل الناس مع القتل والتعذيب بحجة الخيانة. هكذا اتفق الناس عرفيا على احتقار من له مثل هذا السلوك المتحرر والمتسامح. وحدث نفس الشئ في العالم تقريبا مع استثناءات هنا أو هناك. إلى أن تطورت الحياة وصارت الحرية تتحكم في القانون وفي سلوك الناس، فأصبحت كثير من المجتمعات تتعامل بتسامح مع المتحررين. لأن الأسرة المتحررة معترف بها في الغرب. حتى أن الزواج لم يعد ضروريا ليجتمع رجل وامرأة في بيت واحد طول حياتهم. نسبة الأسرة الديوثية في دول أوروبية وصلت إلى 37% وحتى إلى 45% حسب آخر استطلاع نشره موقع GLEEDEN الشهير.

ايه اللي دخل الخيانة في الدياثة؟
الخيانة شيء والدياثة شيء تاني خالص
راجع كومنتي ورد عليه رد منطقي
ثانيا المصطلح دا والميول الشاذة دي ملهاش مكان في واقعنا، احنا فعلا بنشوفها في الغرب بس غالبا للناس اللي ملهاش قيمة وديما حكاياتهم بتنتهي نهيات وحشه من اصحاب الميول المختلفة اللي بيتعرفوا عليهم تحت مسمى (متحرر او متفتح)
انا حرفيا مشوفتش واحد او واحدة سافروا للغرب عشان يمارسوا حرية ميولهم الا وكانوا بيلحدوا او بينتحروا او بيتشردوا او بيقعوا تحت رحمة حد مريض نفسي واليوتيوب موجود
واخرهم البنت اللي ألحدت كانت محجبة وسافرت كندا عشان تمارس كل ما هو شاذ عن مجتمعنا وفي النهاية انتهى بيها المطاف للانتحار وسابت رسالة قبل انتحارها، الكلامودا سنة 2020
وثالثا انا قولت انها صفتك بما انك بتتكلم عنها وموافق عليها حتى لو مكنتش انت ديوث
(اذا وقعت الخطيئة في الارض كانومن غاب عنها،فرضيها كمن شهدها ومن شهدها فرفضها كمن غاب عنها )
انتهى.

ايه اللي دخل الخيانة في الدياثة؟
الخيانة شيء والدياثة شيء تاني خالص
راجع كومنتي ورد عليه رد منطقي
ثانيا المصطلح دا والميول الشاذة دي ملهاش مكان في واقعنا، احنا فعلا بنشوفها في الغرب بس غالبا للناس اللي ملهاش قيمة وديما حكاياتهم بتنتهي نهيات وحشه من اصحاب الميول المختلفة اللي بيتعرفوا عليهم تحت مسمى (متحرر او متفتح)
انا حرفيا مشوفتش واحد او واحدة سافروا للغرب عشان يمارسوا حرية ميولهم الا وكانوا بيلحدوا او بينتحروا او بيتشردوا او بيقعوا تحت رحمة حد مريض نفسي واليوتيوب موجود
واخرهم البنت اللي ألحدت كانت محجبة وسافرت كندا عشان تمارس كل ما هو شاذ عن مجتمعنا وفي النهاية انتهى بيها المطاف للانتحار وسابت رسالة قبل انتحارها، الكلامودا سنة 2020
وثالثا انا قولت انها صفتك بما انك بتتكلم عنها وموافق عليها حتى لو مكنتش انت ديوث
(اذا وقعت الخطيئة في الارض كانومن غاب عنها،فرضيها كمن شهدها ومن شهدها فرفضها كمن غاب عنها )
انتهى.
يا رجل بالهداوة كده، أنا تكلمت عن تسمية وتفسيرها، وجبت المقابل اللغوي عندنا كعرب. مقلتش لا أنا معاها ولا ضدها. قلت بس إن الاسم العربي قدحي ومبني على حكم قيمة، ويعكس ثقافة معينة. أما القابلية للتحرر فالواقع العربي مشغول بالبحث عن الخبز والشغل والسكن والجواز وغيره، ولكن فيه ،مثل جميع المجتمعات حالات من كل الاصناف والميول، وإلا كيف تفسر كثرة المحاكمات ذات الطابع الجنسي، وكيف تبرر كثرة الاعتداءات. ومشاكل التحرش والشذوذ وغيرها. نحن مجتمع منافق، نفعل الشئ في الخفاء وننكره ونحاربه جهرا. هل هناك منطق أكبر واوضح من هذا. أصلا وجودي أنا وإنت في مثل هذا المكان، خير دليل على ازدواجية وانفصام شخصياتنا. لا داعي للتبجح النقاء والصفاء والطهارة، لأن الظاهر ينفي الادعاء. واخيرا، دمت بخير وادعو لك بالانسجام والتصالح مع الذات.

يا رجل بالهداوة كده، أنا تكلمت عن تسمية وتفسيرها، وجبت المقابل اللغوي عندنا كعرب. مقلتش لا أنا معاها ولا ضدها. قلت بس إن الاسم العربي قدحي ومبني على حكم قيمة، ويعكس ثقافة معينة. أما القابلية للتحرر فالواقع العربي مشغول بالبحث عن الخبز والشغل والسكن والجواز وغيره، ولكن فيه ،مثل جميع المجتمعات حالات من كل الاصناف والميول، وإلا كيف تفسر كثرة المحاكمات ذات الطابع الجنسي، وكيف تبرر كثرة الاعتداءات. ومشاكل التحرش والشذوذ وغيرها. نحن مجتمع منافق، نفعل الشئ في الخفاء وننكره ونحاربه جهرا. هل هناك منطق أكبر واوضح من هذا. أصلا وجودي أنا وإنت في مثل هذا المكان، خير دليل على ازدواجية وانفصام شخصياتنا. لا داعي للتبجح النقاء والصفاء والطهارة، لأن الظاهر ينفي الادعاء. واخيرا، دمت بخير وادعو لك بالانسجام والتصالح مع الذات.
الكل بيشوف الناس بعين طبعه
عاوز تتكلم عن الازدواجية والانفصام اتكلم عن نفسك
انا معنديش اللي اخاف او اتكسف منه
رأيي في الواقع هو هو اللي في المواقع
ثم ان نظرتك للنفاق سطحية جدا
النفاق هو اني اعمل اللي انا عاوزه في الخفاء من جرم وفحش واقول اني مبعملهوش
لكن اللي بيعمل ***** في الخفاء وينصحك انك متعملهاش لو شافك ليه متشوفش انه عاوزك تفضل احسن منه ونضيف لانه مر بالتجربة اللي انت مقبل عليها
يعني انا بشرب سجاير وبنصح اللي لسه مشربهاش انه ميشربهاش عشان ميقعش في فخ الادمان ويحافظ على صحته وخلافه
فاهم وجهة نظري؟

الكل بيشوف الناس بعين طبعه
عاوز تتكلم عن الازدواجية والانفصام اتكلم عن نفسك
انا معنديش اللي اخاف او اتكسف منه
رأيي في الواقع هو هو اللي في المواقع
ثم ان نظرتك للنفاق سطحية جدا
النفاق هو اني اعمل اللي انا عاوزه في الخفاء من جرم وفحش واقول اني مبعملهوش
لكن اللي بيعمل ***** في الخفاء وينصحك انك متعملهاش لو شافك ليه متشوفش انه عاوزك تفضل احسن منه ونضيف لانه مر بالتجربة اللي انت مقبل عليها
يعني انا بشرب سجاير وبنصح اللي لسه مشربهاش انه ميشربهاش عشان ميقعش في فخ الادمان ويحافظ على صحته وخلافه
فاهم وجهة نظري؟
انا فاهم وجهة نظرك بوضوح، إنت إللي مش عاوز تفهمني. أنا لم اقصدك في كلامي. لقد كلمتك عن محاكمات تعرض لها أناس بسبب الجنس الجماعي أو تبادل الزوجات أو بسبب اعتداء آباء وأخوة على بناتهم أو آخواتهم. الصحافة تفضح السلوكات المريضة والتحرشات. عليك فقط أن تفتح عينيك وتسأل نفسك من يقوم بهذا؟ هذا ما اسميه نفاقا اجتماعيا. نفس المجرمين لو سألتهم سيقولون لك هذا حرام. فمن هو المجرم الذي يقف في المحكمة، أليس مواطنا عربيا؟

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%