NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
  • بيضحكني
التفاعلات: T i to
انا عارف بقول ايه وهنا فى المنتدى مش مسموح لى الشرح وانا صاحب تجربة سابقة وناجحة الحمد لله
حضرتك الي نفع مع شخص مش هينفع مع الباقي
الي حضرتك بتقوله ده مع احترامي لا هو كلام علمي ولا هو هيفيد شخص حقيقي بيعاني
الشخصية الحدية لو متعاملتش مع مختص هتوصل انها تأذي نفسها و تأذي غيرها الي اصلا في اغلب الحالات هيكون حصل (نظرا انها شخصية اندفاعية )
الايمان عامل مساعد مقدرش انكر لاكن مش كفاية، انه يساعد كل الناس لازم مختص و لازم علاج سلوكي ، لو فيه مريض كانسر مش هتروح تقوله معلش اعمل حجامة

لو هنقول نصيحة تكون مبنية علي علم مش مجرد تجربة
و في الامور ديه انا مبفضلش غير زيارة شخص مختص !

• عجبني
التفاعلات: عاشق انوثتك و كل حاجة هنا مضمونة
انا عارف بقول ايه وهنا فى المنتدى مش مسموح لى الشرح وانا صاحب تجربة سابقة وناجحة الحمد لله
اظن انك فهمت غلط
انا مش مريض
الموضوع كان للهزار و الضحك بس كان عميق شويه أن الناس تفهمه
اختلف معاك ف موضوع انك عشان صاحب تجربه يبقى تقدر تعالج حد لمجرد أنه نجحت ف مره ف شئ مش معناه خالص أنها قاعده انك هتنجح كل مره
انت مش انا و انا مش فلان و فلان مش علان ف بالتالي لازم حد متخصص هو اللي يقوم بالدور ده

تحبى ارد عليكى رد منطقى ومهم وفى محادثة صوتيه مسجلة مع دكتورة متخصصة بينى وبينها شخصيا
الشخصية الحدية فى البداية تعرضت لتنمر من الصغر لسسب نفسى بحت ومن اللمكمكن الازى الجسدى والعاطفى
وتتحول بالتدريج للعزلة والاكتئاب وتعيش فى شخصية تانى خالص غير الواقع وتبدائ تتخيل شخصيات فى خيالها وتنفزها فى البرامج وفى الشات مثلا وبكدة بتبعد عن الواقع واحدة واحدة وممكن تكون شخصية اصلا سوية واجتماعى جدا فى الواقع لكن مع العزلة والانفراد ووسواس النفس بسبب اللى مرت بيه فى حياتها تتحول لشبح جسد ميت فى الحقيقة ولكن مبتسم فى الظاهر وبيحتج للحب والحنان
ولكن من الممكن ان تتصدم مرة اخرى بسبب التعب وعدم التصريح وتحاول تربط ما بين الماضى والحاضر وتعمل اسقاط على كل الحالات التى تمر امامها
ومن الامثلة مثلا تعيش دور المجون فى السر وتحاول تطبقة فى الواقع وهنا المصيبة هشرحها بعدين
لانها طيبة فى الاصل
الاهم العلاقات الاجتماعية بالاسرة بتكون منقطعة لاسباب نفسية بسبب ابتعاد الابوين لاى اسباب يطول شرحها ومحاولة الاعتماد عى النفس مما يودى بها الى الانهيار العصبى وتلجا لعلاجات مع غير المتخصصين
والعامل الغائب عن الاسرة والقارب الخوف من ان يعرف انها مريضة ولكن المرض ليس جنون كما يسيطر عليها العقل الباطن ولن اقول غير العقل االباطن ( ممكن اقول ونوس ) ش ي ط ا ن
اوك الى الان سليم وتحتاج الى رعاية نفسية مع متفهم وهو الزوج او الزوجة وتعويضها ومتابعة العلاج بدون ملل ولكن النفس تحدثها بالاسواء وهو انى لست مجنونة وهى فى الحقيقة شيطانها من يحدد لها المسار الخطاء حتى تستمر
ويكن الدور الاساسى مع دكتورة متفهمة وااوكد دكتورة متفهمة وليس دكتور لان الموضوع بيتحول لشراهة جنسية بعد فترة اكتئاب مرير
والدور الاخير يرجع للكتاب 30 وتنظيم الوقت الجيد
وفى اغل الوقت هى فعلا محتاجة للاهتمام والاطمئنان الدائم من الزوج
على فكرة لو فى فى العمر باقيه هشرحة بالكامل
واشرح التجربة كاملة هنا بدون اسماء او سن
حضرتك مش محتاج تعرفني بالشخصية الحدية
لاني اتشخصت بيها من دكتورين مختلفين مع اضطراب القلق و بعض من اعراض الاكتئاب فا كلامي مبني علي حقيقة مازلت بعيشها !
انا مش معترضة علي الكلام ده ،اسباب الشخصية الحدية بتختلف من شخص للتاني اسباب متعلقة بالبيئة المحاطة بها او عوامل بيولوجية و وراثية كمان
الفكرة اننا مش كلنا واحد و الي بيعمله فينا مش واحد و طريقتنا في التكيف معاه بردو بتختلف
موضوع الهوس الجنسي مش عند الكل ممكن يحصل و ممكن لا الفكرة في self destructing pattern الي دائماً بيكون محبوس فيه مريض الشخصية الحدية الي ممكن يظهر اه في هوس جنسي او اذية لي نفسه او او او و مش كل الناس عندها نفس الاعراض بينا اه حاجات مشتركة

انا مش بهاجمك كل الي بقولهولك ان نسيب العلاج للمتخصصين لا اكثر ولا اقل !!

• عجبني
التفاعلات: كل حاجة هنا مضمونة
حضرتك مش محتاج تعرفني بالشخصية الحدية
لاني اتشخصت بيها من دكتورين مختلفين مع اضطراب القلق و بعض من اعراض الاكتئاب فا كلامي مبني علي حقيقة مازلت بعيشها !
انا مش معترضة علي الكلام ده ،اسباب الشخصية الحدية بتختلف من شخص للتاني اسباب متعلقة بالبيئة المحاطة بها او عوامل بيولوجية و وراثية كمان
الفكرة اننا مش كلنا واحد و الي بيعمله فينا مش واحد و طريقتنا في التكيف معاه بردو بتختلف
موضوع الهوس الجنسي مش عند الكل ممكن يحصل و ممكن لا الفكرة في self destructing pattern الي دائماً بيكون محبوس فيه مريض الشخصية الحدية الي ممكن يظهر اه في هوس جنسي او اذية لي نفسه او او او و مش كل الناس عندها نفس الاعراض بينا اه حاجات مشتركة

انا مش بهاجمك كل الي بقولهولك ان نسيب العلاج للمتخصصين لا اكثر ولا اقل !!
دي معلومه جديده عنك
من رايي مكنش حلو انك تقوليها حتى لو بتبيني فهمك لإبعاد الموضوع
وفهمني سبب سؤالك ف اول كومنت
وحقك عليا لو البوست نفسه ضايقك ف انا ممكن امسحه هو اصلا سخيف ومحدش فهمه

دي معلومه جديده عنك
من رايي مكنش حلو انك تقوليها حتى لو بتبيني فهمك لإبعاد الموضوع
وفهمني سبب سؤالك ف اول كومنت
وحقك عليا لو البوست نفسه ضايقك ف انا ممكن امسحه هو اصلا سخيف ومحدش فهمه
معرفش انا قولت ليه بس كنت انفجرت الحقيقة

مضايقنيش ولا حاجة خالص
الموضوع نفسه مش مضايقني لاكن بيضايقني نشر معلومة غلط و اننا نبعد الناس عن طريق المساعدة الحقيقي
انت حابب تمسحه مش هقولك لا
But we're cool يا عم كلين

معرفش انا قولت ليه بس كنت انفجرت الحقيقة

مضايقنيش ولا حاجة خالص
الموضوع نفسه مش مضايقني لاكن بيضايقني نشر معلومة غلط و اننا نبعد الناس عن طريق المساعدة الحقيقي
انت حابب تمسحه مش هقولك لا
But we're cool يا عم كلين
حاولي تكوني اهدا تجاه معلوماتك الشخصية

الحقيقه قريت التعليق اكتر من مره ومفهمتش المقصود ايه و اظن انه مش مصري وبيستخدم برنامج ترجمه لانه الكلام مش متناسق

النقطه الأهم أنه ف كل مكان هتقابلي ناس تقول كلام مغلوط أو بناء على تجارب شخصيه و تلاقي مستمعين ل ده ف متخليش ده يعصبك برضه لانه موجود ف كل مكان مش هنا بس .

بلعكس بتوهم نفسك بس التصنع و انك دايما تكون زي م النااس عايزة دا بيقتل الشخص من جوه و بيذيد الهم و هيفضل احساس ان ولا حد فاهمك ولا متقبل وجودك ب وضعك لان من البدايه انت اللي كنت متصنع و التصنع بيدمر الشخص

و فيها اي لو انت شخص ب طبعك كئيب و فعلاً بتمر ب فتره صعبه مش قادره تتفاعل و تبين انك مبسوط مع حد عادي جدا النااس مش فارقه حالتك معاهم ف انت خليك كده برضو زيهم مش فارق معاك
تحليلك اكتر من رائع

علم نفس بقي وحجات كدا
محدش فهمه خالص
المفروض أن دي ورقه وانه شخص موهوم بنفسه لدرجه انه بيدي الناس أوامر على حته ورقه و المفروض انها حاجه كوميدي يعني وكده تمشي إسقاط على ناس كتير يعني بس محدش فهمها🤦

محدش فهمه خالص
المفروض أن دي ورقه وانه شخص موهوم بنفسه لدرجه انه بيدي الناس أوامر على حته ورقه و المفروض انها حاجه كوميدي يعني وكده تمشي إسقاط على ناس كتير يعني بس محدش فهمها🤦
انا ذات نفسي مفهمتهاش بس شوفت تعليقاتك انت وياسمين لقيت الموضوع كبير اوووي اووي
يصعب علي أمثالي فهمه

• بيضحكني
التفاعلات: Klein 13
حاولي تكوني اهدا تجاه معلوماتك الشخصية

الحقيقه قريت التعليق اكتر من مره ومفهمتش المقصود ايه و اظن انه مش مصري وبيستخدم برنامج ترجمه لانه الكلام مش متناسق

النقطه الأهم أنه ف كل مكان هتقابلي ناس تقول كلام مغلوط أو بناء على تجارب شخصيه و تلاقي مستمعين ل ده ف متخليش ده يعصبك برضه لانه موجود ف كل مكان مش هنا بس .
انت بتتكلم صح
عندك حق للاسف

انا ذات نفسي مفهمتهاش بس شوفت تعليقاتك انت وياسمين لقيت الموضوع كبير اوووي اووي
يصعب علي أمثالي فهمه
و**** انا كنت فاكر أنه الموضوع هيبقى كوميدي
بس زي ما ياسمين قالت الكار ده مش كاري 🌚🤦

• بيضحكني
التفاعلات: الأستااذ
و**** انا كنت فاكر أنه الموضوع هيبقى كوميدي
بس زي ما ياسمين قالت الكار ده مش كاري 🌚🤦
يا سطي انا بهزر معاك وانت عارف بعزك قد ايه والناس هنا كمان بتقدرك وبتقدر رأيك ولما قولت عم ضياء كان بهزار و**** مكنتش اقصد والناس مسكت ف الكلمه حقك عليا بجد لو بتضايقك وخليك ع طبيعتك الحلوه دي تهزر متهزرش دي بتاعتك مش بتاعة حد تاني

يا سطي انا بهزر معاك وانت عارف بعزك قد ايه والناس هنا كمان بتقدرك وبتقدر رأيك ولما قولت عم ضياء كان بهزار و**** مكنتش اقصد والناس مسكت ف الكلمه حقك عليا بجد لو بتضايقك وخليك ع طبيعتك الحلوه دي تهزر متهزرش دي بتاعتك مش بتاعة حد تاني
يا صاحبي وانا بعزك وانت عارف
ومش بزعل و**** بالعكس انا بهزر مع الناس بيها
بهزر وكده مع الناس ده عشان حاجه تانيه نبقى نتكلم فيها سوا
بس متقلقش عليا انا جبله اصلا الحاجات دي مش بتفرق معايا 🌚🌚😂😂

• حبيته
التفاعلات: الأستااذ
انت بتتكلم صح
عندك حق للاسف
هوني على نفسك
و بغض النظر انك نرفوزه شويتين ف المناقشات😁😁
بس انتي شخص كويس و رايك له ناس كتير بتحترمه وتقدره وتستناه

• أتفق