NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

مع ام ضد إلغاء القايمه

• مع

الأصوات: 29 65.9%
  • ضد

الأصوات: 15 34.1%
  • ضد

الأصوات: 0 0.0%

• مجموع المصوتين
    44

إيرين إبن الحج يغير

نسوانجى بريمو
أستاذ نسوانجي
عضو
نسوانجي قديم
توجه جنسي
أنجذب للإناث
الترند حاليا هيا حملة إلغاء القايمه إنت شايف فعلا أن الحمله دي صح ولا لأ

انا مش بتاع المواضيع الكبيرة دي😂 بس عاش موضوع رايق بردو

• حبيته
التفاعلات: إيرين إبن الحج يغير
الغى القايمه و ادفع مؤخر بقيمتها

• عجبني
  • حبيته
  • بيضحكني
التفاعلات: إيرين إبن الحج يغير، M&I و محمود 333
مهو ف الاساس القايمه غلط ومش شرط دا مساعده من اهل من البنت لو تقدر تلغيها الغيها

• حبيته
القايمه حق أصيل وشرعى للزوجه ولو عاوز تلغى القايمه يكون فى مقابل مادى بذلك أو انك تتكفل بكل المنقولات وكذلك كافه الملابس لها

فى تلك الحاله يكن من حقها المؤخر والنفقه ومقدم الصداق

• عجبني
  • حبيته
التفاعلات: إيرين إبن الحج يغير، محمود 333 و خبير معتزل (الـــخـــال)
مع طبعا في ستات واخدة موضوع القايمة دا سبوبة

• حبيته
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
صح

• حبيته
  • عجبني
  • حبيته
التفاعلات: إيرين إبن الحج يغير و محمود 333
و تتلغى ليه؟

القايمه حق أصيل وشرعى للزوجه ولو عاوز تلغى القايمه يكون فى مقابل مادى بذلك أو انك تتكفل بكل المنقولات وكذلك كافه الملابس لها

هو خليني اقسم اجابتك لجزءين

القايمه مش حق اصيل ولا شرعي .. هي بنات اليهود في مصر من طلبوها لما بداو يتجوز مسلمين (وكان اليهود ملوك الدهب والساعات) وبقت عرف وعادات كتقليد محدش احسن من حد

ان الشرع بيقول انك مسئول عن توفير كل المنقولات والملابس بدون مبالغه ووفقا لوسط الاجتماعي ومفيش ٣ غسالات و٤ تلاجات ماشي هو اعتقد مقصد البوست المبالغه في الطلبات لعمل قايمه ضخمه

واجباتي هل القايمه حلت مشاكل الطلاق وهل الزوجه او المطلقه مش بتعمل محاصر تبديد بالمنقولات يا راجل دا لسه مرات حسن شاكوش عمل له محضر النهارده ولما سالوها انت اتتاخرت ليه عشان سايبه البيت من ٣ ايام قالت كنت مفكره هيجي يصالحني يعني ميكده اهو وعلني

• حبيته
هو خليني اقسم اجابتك لجزءين

القايمه مش حق اصيل ولا شرعي .. هي بنات اليهود في مصر من طلبوها لما بداو يتجوز مسلمين (وكان اليهود ملوك الدهب والساعات) وبقت عرف وعادات كتقليد محدش احسن من حد

ان الشرع بيقول انك مسئول عن توفير كل المنقولات والملابس بدون مبالغه ووفقا لوسط الاجتماعي ومفيش ٣ غسالات و٤ تلاجات ماشي هو اعتقد مقصد البوست المبالغه في الطلبات لعمل قايمه ضخمه

واجباتي هل القايمه حلت مشاكل الطلاق وهل الزوجه او المطلقه مش بتعمل محاصر تبديد بالمنقولات يا راجل دا لسه مرات حسن شاكوش عمل له محضر النهارده ولما سالوها انت اتتاخرت ليه عشان سايبه البيت من ٣ ايام قالت كنت مفكره هيجي يصالحني يعني ميكده اهو وعلني
وبالمناسبه لو جبت كل دا برضه الاهل يقولك قايمه خاصه في الفلاحين وخناقات وفركشات بسببها

• حبيته

القايمة مش في الشرع اول من اخترعها كان اليهود وبعيدين الشرع بيقول أن الراجل عليه كل حاجة ويجهز بيتة علي قد مقدرتة وكمان ليها مهر

• حبيته
يبقي كدة مفيش جديد شيلنا من هنا حطينا هنا
خلاص بلاش قايمه ولا مؤخر بس ادفعهم مهر بس اعتقد برضو انت هتعترض بس خد بالك اللى انت عايزه دا هيخلى ناس تتجوز شويه و لما تزهق ولا مع اول خلاف تطلق من غير لا قايمه ولا مؤخر و هتلاقى ناس بتتجوز مره كل سنه

• حبيته
القايمة مش في الشرع اول من اخترعها كان اليهود وبعيدين الشرع بيقول أن الراجل عليه كل حاجة ويجهز بيتة علي قد مقدرتة وكمان ليها مهر
وهل ده بيحصل؟

• عجبني
التفاعلات: محمود 333
الموضوع حسب التفاهم والاتفاق والمقدرة

وهل ده بيحصل؟
ايوة الشباب الي مش بتمضي قايمة بتجهز كل حاجه في شقتها وكمان بتدي مهر للعروسة والعروسة مش بتجيب اي حاجة خالص

• حبيته
الناس اللي بتستعبط
القايمة ديه وصل امانة ممكن تتحبس بيه في اي لحظة حتى لو هي ذمتك

• أتفق
خلاص بلاش قايمه ولا مؤخر بس ادفعهم مهر بس اعتقد برضو انت هتعترض بس خد بالك اللى انت عايزه دا هيخلى ناس تتجوز شويه و لما تزهق ولا مع اول خلاف تطلق من غير لا قايمه ولا مؤخر و هتلاقى ناس بتتجوز مره كل سنه
طب مافي بنات كتير بعد ما الواحد يمضي القايمة المعاملة بتتغير ويتكون مجهزة خوازيق لاجوزاتهم
دي واحدة من العينات الي بقولك عليها

• أتفق

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%