NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

ابو اسكندر السندباد

( حساب مغلق ) دمتم بخير والقاكم على خير
العضوية الذهبيه
نسوانجي متفاعل
نسوانجي متميز
دكتور نسوانجي
أستاذ نسوانجي
عضو
توجه جنسي
أنجذب للإناث
موضوع مستوحى من موضوع صديقى @I'm Klein

التضخم

فى ظل ارتفاع الاسعار الجنونى الى احنا فيه بنسمع كل شوية عن مصطلح التضخم ..

ببساطة التضخم هو الارتفاع العام فى مستوى الاسعار

بس فعليا الى بيحصل كالتالى

هو ان القوة الشرائية للعملة المحلية ( الجنيه مثلا ) بتقل
يعنى العملة بتفقد قوتها فى شراء السلع و الخدمات
يعنى الحاجة الى كنت مثلا بيقدر الجنيه يجيبها دلوقتى بقيت محتاج ٢ جنيه او اكتر عشان تقدر تجيبها ..
و ده الى بيحصل فعلا لما يتم طباعة نقود التضخم بيزيد
و ده فى حالة ان الغطاء النقدى ثابت مزادش
يعنى ايه غطاء نقدى ( ذهب .. اصول .. املاك .. مشاريع و الخ )
مثلا لو بلد عندها كيلو دهب و اصدرت قدامه مليون جنيه
فمعناه ان المليون بيساوى كيلو دهب و لما الدولة بتقرر تصدر نقود فى ظل ثبات غطاءها النقدى .. يعنى طبعت مليون تانية ده بمثابة اعتراف منها ان كيلو الدهب ده بقى بيياوى ٢ مليون .. و ده بينعكس على الاسعار بنفس الكيفية
فتلاقى كل حاجة زاد سعرها لكن الواقع ان قوة العملة هى الى قلت مش الاسعار هى الى زادت

لان زيادة سعر اى منتج ليها عوامل اخرى زى العرض و الطلب او اذواق المستهلكين...

اتمنى اكون قدرت افيدكم بمعلومة و عارف ان فى ممكن ناس كتير تبقى فاهمة الكلام ده و ممكن فى ناس مش عارفة التفاصيل دى .. و يا ريت الى عنده توضيح او تعقيب او معلومة اكتر يقول..

تحياتى لكم جميعا

• عجبني
  • محزن
  • أتفق
التفاعلات: YOYA🌹, Gnoonelrooh, Life Arch و 5 آخرين
موضوع مستوحى من موضوع صديقى @I'm Klein

التضخم

فى ظل ارتفاع الاسعار الجنونى الى احنا فيه بنسمع كل شوية عن مصطلح التضخم ..

ببساطة التضخم هو الارتفاع العام فى مستوى الاسعار

بس فعليا الى بيحصل كالتالى

هو ان القوة الشرائية للعملة المحلية ( الجنيه مثلا ) بتقل
يعنى العملة بتفقد قوتها فى شراء السلع و الخدمات
يعنى الحاجة الى كنت مثلا بيقدر الجنيه يجيبها دلوقتى بقيت محتاج ٢ جنيه او اكتر عشان تقدر تجيبها ..
و ده الى بيحصل فعلا لما يتم طباعة نقود التضخم بيزيد
و ده فى حالة ان الغطاء النقدى ثابت مزادش
يعنى ايه غطاء نقدى ( ذهب .. اصول .. املاك .. مشاريع و الخ )
مثلا لو بلد عندها كيلو دهب و اصدرت قدامه مليون جنيه
فمعناه ان المليون بيساوى كيلو دهب و لما الدولة بتقرر تصدر نقود فى ظل ثبات غطاءها النقدى .. يعنى طبعت مليون تانية ده بمثابة اعتراف منها ان كيلو الدهب ده بقى بيياوى ٢ مليون .. و ده بينعكس على الاسعار بنفس الكيفية
فتلاقى كل حاجة زاد سعرها لكن الواقع ان قوة العملة هى الى قلت مش الاسعار هى الى زادت

لان زيادة سعر اى منتج ليها عوامل اخرى زى العرض و الطلب او اذواق المستهلكين...

اتمنى اكون قدرت افيدكم بمعلومة و عارف ان فى ممكن ناس كتير تبقى فاهمة الكلام ده و ممكن فى ناس مش عارفة التفاصيل دى .. و يا ريت الى عنده توضيح او تعقيب او معلومة اكتر يقول..

تحياتى لكم جميعا
لا لبس فيه صديقي هو تعقيب

التضخم قديم وكان في نبوءة لأفضل الخلق في حديث عن اشراط الساعة بما معناه انه حيجي زمن يكون فيه استفاضة للمال حتى يكون من يعطى ال100 دينار يظل ساخطاً، طبعا ذكرت المعنى لقدسية الأحاديث ونشرها هنا

التضخم مثل ما تفضلت صديقي لكن هو ليه شروط لحدوثه، وأبرزها أنه ارتفاع الأسعار يكون بشكل عام ويكون مستمر و ممش منفصل ولا حالة خاصة نتيجة ظرف معين، الارتفاع بالاسعار يكون مستمر ومش متوقف وهذا الشيء بيحديث للأسف في معظم الدول العربية، الشرط الثاني هو أنه ارتفاع كبير ومش حاجة عادية، يعني اللي بتشتريه كنت ب10 يصبح سعره 15 وبعد شهرين 20 وبعدها يوصل 22 وبعدها وهكذا

من وجهة نظري اللي بيعمل التضخم عندنا للاسف مش مثل ما بنتعتقد انه هو زيادة النقد والسيولة النقدية،
سبب التضخم عندنا للأسف هو ضعف قدرة الانتاج مقارنة بالاستهلاك، الطلب بيرتفع على السلع الموجودة واللي اساسا احنا مش بننتجها، والسلع مش كافية لتغطية كل الطلب، فبيزيد سعرها ، وبتصير الحالة اللي معه بلزمه واللي معوش بلزموش

• عجبني
التفاعلات: Yasmin55
طب انا عندي سؤال و اتمني الي يعرف يجاوب
المفروض كا شخص عادي مش مسؤول يقدر يساعد ازاي ؟

• عجبني
التفاعلات: تحرر و و @The GodFather@
كمواطن عادي المقاطعة هي أسهل الحلول واكثرها فائدة في حالات التضخم

• عجبني
  • الموضوع ده يدعو للتفكير
التفاعلات: Yasmin55 و تحرر و
ولو على فرض كان فيه أشياء أساسية نروح للبحث عن بدائل

• عجبني
التفاعلات: Yasmin55 و تحرر و

التضخم قديم وكان في نبوءة لأفضل الخلق في حديث عن اشراط الساعة بما معناه انه حيجي زمن يكون فيه استفاضة للمال حتى يكون من يعطى ال100 دينار يظل ساخطاً، طبعا ذكرت المعنى لقدسية الأحاديث ونشرها هنا

التضخم مثل ما تفضلت صديقي لكن هو ليه شروط لحدوثه، وأبرزها أنه ارتفاع الأسعار يكون بشكل عام ويكون مستمر و ممش منفصل ولا حالة خاصة نتيجة ظرف معين، الارتفاع بالاسعار يكون مستمر ومش متوقف وهذا الشيء بيحديث للأسف في معظم الدول العربية، الشرط الثاني هو أنه ارتفاع كبير ومش حاجة عادية، يعني اللي بتشتريه كنت ب10 يصبح سعره 15 وبعد شهرين 20 وبعدها يوصل 22 وبعدها وهكذا

من وجهة نظري اللي بيعمل التضخم عندنا للاسف مش مثل ما بنتعتقد انه هو زيادة النقد والسيولة النقدية،
سبب التضخم عندنا للأسف هو ضعف قدرة الانتاج مقارنة بالاستهلاك، الطلب بيرتفع على السلع الموجودة واللي اساسا احنا مش بننتجها، والسلع مش كافية لتغطية كل الطلب، فبيزيد سعرها ، وبتصير الحالة اللي معه بلزمه واللي معوش بلزموش
صديقى العزيز
الطلب و العرض فى الانتاج هى عوامل للتغير فى السعر بالزيادة او النقص و بتحصل لكل سلعة منفردة
اما التضخم هو ارتفاع عام فى مستوى الاسعار .. بس حقيقته ان القدرة الشرائية للعملة هلى الى انخفضت

طبعا طباعة النقود من اهم مسببات التضخم و ده بسبب الى ذكرته فى الموضوع
و التضخم له اسباب اخرى غير الى ذكرته
مثال انك ما تزود غطائك النقدى و حاجات تانية كتير
تسلم يا صديقى

• عجبني
التفاعلات: @The GodFather@
دى سياسات مالية المعنى الاول بيها البنك المركزى و وزارة المالية
لكن دور كل حد فينا انه يساهم فى عجلة الانتاج و العمل و ده الى يخلى البلد ترتقى
هى مفيهاش جهود فردية عايزة حاجة عامة الموضوع كبير

• عجبني
التفاعلات: Yasmin55 و Life Arch
صديقى العزيز
الطلب و العرض فى الانتاج هى عوامل للتغير فى السعر بالزيادة او النقص و بتحصل لكل سلعة منفردة
اما التضخم هو ارتفاع عام فى مستوى الاسعار .. بس حقيقته ان القدرة الشرائية للعملة هلى الى انخفضت

طبعا طباعة النقود من اهم مسببات التضخم و ده بسبب الى ذكرته فى الموضوع
و التضخم له اسباب اخرى غير الى ذكرته
مثال انك ما تزود غطائك النقدى و حاجات تانية كتير
تسلم يا صديقى
لا نختلف صديقي
العملة والغطاء النقدي هي جميعها مفردات ليها ارتباط بعوامل الانتاج وكمان ليها علاقة بميزان المدفوعات واللي كله بيوصل بالنهاية للتضخم أو الركود واللي هو نقيض الركود
لا ننسى كذلك انه التضخم أنواع واشكال ومنها التضخم الهيكلي والقطاعي والخدماتي والسلعي، وللأسف احنا أمة أصبحت تستهلك أكثر ما تنتج وبرأيي أصبح هالشي سلاح ضدنا من الجميع

المقاطعة تفيد لو زيادة السعر ناتج عن جشع فقط لدى التجار او اسعار حسب للاهواء طبعا مقاطعة شئ ناجح

لكن التضخم سببه سياسات مالية خاطئة فالحل يكون تعديل الاوضاع دى

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
المقاطعة تفيد لو زيادة السعر ناتج عن جشع فقط لدى التجار او اسعار حسب للاهواء طبعا مقاطعة شئ ناجح

لكن التضخم سببه سياسات مالية خاطئة فالحل يكون تعديل الاوضاع دى
بالمفهوم النظري للتضخم انت كلامك سليم يا صديقي

لكن لو أخذت الموضوع من مفهوم تطبيقي لا ، وكمان بختلف معاك بردك أنه الموضوع مش جهود فردية، بالعكس صديقي كل شيء بيبدأ بالفرد وينتهي بالفرد

وعلى حسب كلامك أنه الموضوع سياسات مالية وكبير، صحيح والسياسات المالية شغل الحكومات، صحيح ، لكن الحكومات ممكن لو فشلت سياستها المالية يحجب عنها لثقة ويؤتى بحكومة جديدة بسياسة مالية جديدة، وبالتالي الفرد هنا هو اللي غير

بكل الأحوال، بشكل تطبيقي لو أخذنا التضخم بمفهوم بسيط ، فهو أنت قاعد على القهوة وبيدخلك فلوس كثير أكثر من حجم شغلك ومجهودك، بالتالي إنتاجك أقل من دخلك ، ولما يكون الانتاج الفردي قليل حينعكس على الانتاج الجماعي، بالتالي بيصير الاحتياج للسلع أكبر رغم عدم وجودها، طيب ما معنا فلوس كثير نشتري الحاجة ام 100 ب 200 ، يعني القيمة الشرائية للفلوس نزلت .
تمام، هالشي بيخلينا نستورد أكثر، والاستيراد خذ بالك العملة الصعبة مش بعملة البلد ، مطب ثاني
لما نستورد اكثر واحنا بننتج أقل يصير اختلال بميزان المدفوعات، مطب ثالث
لما البضاعة المستوردة تغرق السوق المنتج الوطني يوقف ، مطب رابع

التضخم بالنهاية يودينا لانهيار اقتصادي كاااااااااامل

لا نختلف صديقي
العملة والغطاء النقدي هي جميعها مفردات ليها ارتباط بعوامل الانتاج وكمان ليها علاقة بميزان المدفوعات واللي كله بيوصل بالنهاية للتضخم أو الركود واللي هو نقيض الركود
لا ننسى كذلك انه التضخم أنواع واشكال ومنها التضخم الهيكلي والقطاعي والخدماتي والسلعي، وللأسف احنا أمة أصبحت تستهلك أكثر ما تنتج وبرأيي أصبح هالشي سلاح ضدنا من الجميع
مفيش اختلاف غطاءك النقدى بيزيد بانتاجك و حجم مشروعات و ثروات و الاصول الى بتملكها الدولة و ده بينعكس على الغطاء ... يعنى هى خاصة بالقطاع العام فى الغالب

لكن انا بتكلم فى عرض و طلب سلع و خدمات قطاع الخاص او الاقتصاد الجزئى

يعنى سلعة المعروض منها اقل من المطلوب سعرها يزيد .. ده تسمه زيادة فعلية فى السعر

لكن التضخم عام . عام

ده سببه ان القدرة الشرائية للعملة قلت
و ده اسبابه كتير منها طباعة النقود ده سبب من ضمن اسباب كتير

• عجبني
مفيش اختلاف غطاءك النقدى بيزيد بانتاجك و حجم مشروعات و ثروات و الاصول الى بتملكها الدولة و ده بينعكس على الغطاء ... يعنى هى خاصة بالقطاع العام فى الغالب

لكن انا بتكلم فى عرض و طلب سلع و خدمات قطاع الخاص او الاقتصاد الجزئى

يعنى سلعة المعروض منها اقل من المطلوب سعرها يزيد .. ده تسمه زيادة فعلية فى السعر

لكن التضخم عام . عام

ده سببه ان القدرة الشرائية للعملة قلت
و ده اسبابه كتير منها طباعة النقود ده سبب من ضمن اسباب كتير
لا ما فيه اي اختلاف إلا بموضوع المشروعات والانتاج

يا ريت لو الغطاء النقدي بنستخدمه للمشروعات وزيادة الانتاج كان احنا دول متقدمة ، للاسف صديقي الاقتصادات العربية هي اقتصادات خدمية واستهلاكية ومش انتاجية، والدولة اللي بيلاقو اقتصادها انتاجي بتخرب .
لا تنسى القروض اللي بتاخذها الدول وعليها الفوائد من البنك الدولي

بالمفهوم النظري للتضخم انت كلامك سليم يا صديقي

لكن لو أخذت الموضوع من مفهوم تطبيقي لا ، وكمان بختلف معاك بردك أنه الموضوع مش جهود فردية، بالعكس صديقي كل شيء بيبدأ بالفرد وينتهي بالفرد

وعلى حسب كلامك أنه الموضوع سياسات مالية وكبير، صحيح والسياسات المالية شغل الحكومات، صحيح ، لكن الحكومات ممكن لو فشلت سياستها المالية يحجب عنها لثقة ويؤتى بحكومة جديدة بسياسة مالية جديدة، وبالتالي الفرد هنا هو اللي غير

بكل الأحوال، بشكل تطبيقي لو أخذنا التضخم بمفهوم بسيط ، فهو أنت قاعد على القهوة وبيدخلك فلوس كثير أكثر من حجم شغلك ومجهودك، بالتالي إنتاجك أقل من دخلك ، ولما يكون الانتاج الفردي قليل حينعكس على الانتاج الجماعي، بالتالي بيصير الاحتياج للسلع أكبر رغم عدم وجودها، طيب ما معنا فلوس كثير نشتري الحاجة ام 100 ب 200 ، يعني القيمة الشرائية للفلوس نزلت .
تمام، هالشي بيخلينا نستورد أكثر، والاستيراد خذ بالك العملة الصعبة مش بعملة البلد ، مطب ثاني
لما نستورد اكثر واحنا بننتج أقل يصير اختلال بميزان المدفوعات، مطب ثالث
لما البضاعة المستوردة تغرق السوق المنتج الوطني يوقف ، مطب رابع

التضخم بالنهاية يودينا لانهيار اقتصادي كاااااااااامل
كل ما ذكرته انت هو عوامل حتساعد فى حدوث تضخم لا محالة
انا لا انكر اهمية الفرد لكن اين المشروعات القومية
اين التشجيع على الصناعة و هى من اهم عوامل التنمية
و المشرعات الصغيرة
اين التسهيلات الضريبية للتشجيع على الاستثمار
كل هذه سياسات مالية وجب اتباعها
و بالتالى تزيد صادرات و تقل الواردات
و يحدث فائض فى ميزان المدفوعات

• أتفق
لا ما فيه اي اختلاف إلا بموضوع المشروعات والانتاج

يا ريت لو الغطاء النقدي بنستخدمه للمشروعات وزيادة الانتاج كان احنا دول متقدمة ، للاسف صديقي الاقتصادات العربية هي اقتصادات خدمية واستهلاكية ومش انتاجية، والدولة اللي بيلاقو اقتصادها انتاجي بتخرب .
لا تنسى القروض اللي بتاخذها الدول وعليها الفوائد من البنك الدولي
طيب كل ما ذكرت هى سياسات مالية بالاساس
لما لا تقوم الدولة بمشروعات او تشجع عليها

كل ما ذكرته انت هو عوامل حتساعد فى حدوث تضخم لا محالة
انا لا انكر اهمية الفرد لكن اين المشروعات القومية
اين التشجيع على الصناعة و هى من اهم عوامل التنمية
و المشرعات الصغيرة
اين التسهيلات الضريبية للتشجيع على الاستثمار
كل هذه سياسات مالية وجب اتباعها
و بالتالى تزيد صادرات و تقل الواردات
و يحدث فائض فى ميزان المدفوعات
وانا اتفق بكل ما ذكرته لو فعلا كان حقيقي

شوف صديقي، فيه مصطلح خفي اسمه التنمية الموجهة ، أو المتحكم بها من كلامك انا متأكد انك سمعت فيه

ابداها وحدة واحدة مع ملاحظة اننا بنتكلم بشكل عام مع الاخذ بعين الاعتبار اختلاف الدول:

• تشجيع الصناعة: تمام وتشريعات كثيرة بخصوص التشجيع والاعفاء من الضرائب وووو والمواد الأولية 90% استيراد.
  • المشروعات الصغيرة: وهي عبارة عن رؤوس أموال جاية من قروض من مؤسسات دولية وبنوك تجارية .
  • تسهيلات ضريبية لتشجيع الاستثمار: يتم عملها في معظم الدول لتشجيع الاستثمار الخارجي واللي جاي مع العولمة ينافس الصناعة الوطنية.
  • تزيد صادرات ؟؟ طيب هو فيه انتاج صناعي ؟؟ الانتاج اللي عندنا خدماتي يا صديقي بمعظم الدول العربية إلا من رحم رربي،

احنا بمعظم دولنا بنعتمد على المنتجات الاساسية اللي جاية من برة وبننتج خدمات وسلع غير ملموسة صدقني

شوف صديقي، فيه مصطلح خفي اسمه التنمية الموجهة ، أو المتحكم بها من كلامك انا متأكد انك سمعت فيه

ابداها وحدة واحدة مع ملاحظة اننا بنتكلم بشكل عام مع الاخذ بعين الاعتبار اختلاف الدول:

• تشجيع الصناعة: تمام وتشريعات كثيرة بخصوص التشجيع والاعفاء من الضرائب وووو والمواد الأولية 90% استيراد.
  • المشروعات الصغيرة: وهي عبارة عن رؤوس أموال جاية من قروض من مؤسسات دولية وبنوك تجارية .
  • تسهيلات ضريبية لتشجيع الاستثمار: يتم عملها في معظم الدول لتشجيع الاستثمار الخارجي واللي جاي مع العولمة ينافس الصناعة الوطنية.
  • تزيد صادرات ؟؟ طيب هو فيه انتاج صناعي ؟؟ الانتاج اللي عندنا خدماتي يا صديقي بمعظم الدول العربية إلا من رحم رربي،

احنا بمعظم دولنا بنعتمد على المنتجات الاساسية اللي جاية من برة وبننتج خدمات وسلع غير ملموسة صدقني
نرجع لمصطلح التنمية الموجهة او المتحكم بها،

الدولة العظمى وفي قوانينها وقدام برلماناتها معظمها كل موازنة عامة تصرف على الدول النامية مبالغ لمساعدتها في التنمية وتحقيق التنيمة، ولكن هالتنمية بتكون مستهدفة ومسيطر عليها، بمعنى أنت تحقق تنمية في دولتك لكن بمستوى محدد انا كدولة عظمى أو كبنك دولي أحدده اللي ما يكون خارج السيطرة.
الموضوع هنا بيدخل بالسياسة وبيتشلبك بالاقتصاد،
حتخلينا نتكلم في أشياء مش لازم نقولها

ما اختلفت معك كلامك هو نفسه ما ذكرته انا و لكن انت فصلته اكثر
بس انت مختلف فى نقطة معينة و مش ده الى انا اقثده يا صديقى حوضحلك

عشان نقول ان السلعة سعرها زاد .. دى ليها عوامل مباشرة
منها العرض و الطلب
اذواق المتهلكين
و ده فى ظل ثبات العوامل الاخرى

لكن التضخم .. هو ان القوة الشرائية للعملة انخفضت
فبيظهر ارتفاع عام فى مستوى الاسعار

مش معنى كلامى ان قلة الانتاج مش بيأثر على التضخم
هو اكيد من ضمن المسببات للتضخم و الركود فيما بعد و ده اسمه الاقتصاد الكلى يعنى كل عوامل الانتاع للقطاعين العام و الخاص

فالتثخم مش معناه زيادة السعر لا معناه ان العملة مبقتش قادرة تجيب المنتج بنفس السعر و لازم عشان تقدر تجيبه تدفع اكتر
اتمنى اكون وصلت المعلومة بشكل جيد

لكن كل

نرجع لمصطلح التنمية الموجهة او المتحكم بها،

الدولة العظمى وفي قوانينها وقدام برلماناتها معظمها كل موازنة عامة تصرف على الدول النامية مبالغ لمساعدتها في التنمية وتحقيق التنيمة، ولكن هالتنمية بتكون مستهدفة ومسيطر عليها، بمعنى أنت تحقق تنمية في دولتك لكن بمستوى محدد انا كدولة عظمى أو كبنك دولي أحدده اللي ما يكون خارج السيطرة.
الموضوع هنا بيدخل بالسياسة وبيتشلبك بالاقتصاد،
حتخلينا نتكلم في أشياء مش لازم نقولها
هذه امور اخرى يا صديقى و اى دولة ترغب فى التحرر من تلك القيود لازم تدفع الثمن

• عجبني

لا هنا اختلف معاك زيادة النقد و السيولة من اهم مسببات التضخم و ارتفاع الاسعار

و الدول فى الحالة دى عشان تخفض الاسعار بتتبع سياسة مالية تناقصية بتحاول تقلل النقد فى ايد الافراد عن طريق الايداعات فى البنوم او تاخد الفلوس دى و المفروض توججها فى المشروعات

لكن طبعا زيادة النقد من اهم الاسباب الى تؤدى للتضخم خاصة طباعة النقود فى ظل ثبات غطاءك النقدى

• عجبني
لا هنا اختلف معاك زيادة النقد و السيولة من اهم مسببات التضخم و ارتفاع الاسعار

و الدول فى الحالة دى عشان تخفض الاسعار بتتبع سياسة مالية تناقصية بتحاول تقلل النقد فى ايد الافراد عن طريق الايداعات فى البنوم او تاخد الفلوس دى و المفروض توججها فى المشروعات

لكن طبعا زيادة النقد من اهم الاسباب الى تؤدى للتضخم خاصة طباعة النقود فى ظل ثبات غطاءك النقدى
تمام التمام
بنسخ كلامك :

منها العرض و الطلب
اذواق المتهلكين

هذول مفتاح التضخم يا صديقي
وخاصة أذواق المستهلكين ، لهيك أي سياسة مالية بتكون بعد حدوث التضخم او بداية مؤشرات بتكون مبنية على تغيير الأسلوب الاستهلاكي للمواطنين،

احنا بنتكلم في نفس القصة لكن انت بتتكلم بالكلام النظري وأنا بقوله بلغة الشارع والواقع مش بلغة كتب الاقتصاد الكلي

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%