NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

عاش بس نصيحه تقدر تمشي بيها او لا
اي حاجه مشكوك في امرها ابتعد عنها
واخيرا عاش بجد انك بتبحث وتدور في امور مهمه زي دي ❤️
يا صديقى انا الامور دى بجد لو بحثت فيها مش ليها نهايه انا جبت جزء من جزء بسيط جدا وجمعتو ورتبتو فدماغى بأختصار جديد عشان اقدر افهمهولك بس كدا ودا واجب علينا كلنا اانا ندور ونبحث فالدين واكتر من كتاب واكتر من سؤال لان لو كتبت على جوجل بالنص الصريح"هل الجنس الشرجى حرام"هيظهر حرام واحديث وبتاع
اولا سبب الخلاف فميش حديث ينهى جماع الدبر بالنص الصريح اى حديث اتذكر فهو غير صحيح بقول مذهب الامام الشافعى دا اول دليل يتجه نحو التحليل غطا عليه دليل أيه فاختلفو فى تفسيراتها مما ادى الى نتائج روايات محرمه وروايت محلله فانقسم الى 2 حرام ومكروه كراهه شديده برضا الزوجه لكن عمرو ما وصل لدرجه التحليل الصريحه لما تعمقت اكتر اكتشفت انو ناس كتير فعلا مؤمنه بأنو لازم رضا الزوجه فالجنس فالدبر لان لو غصب عنها دا ظلم للمرآه وانت عارف الق.رآن قال اى عن عقاب الظالم دا ظلم انما لو وافقت على كدا تحملا وحبا لزوجها فى هذه الحاله مكروه كراهه شديده فا طيب يمكن انا بسال هل العلماء حرموه علطول عشان مش عارفين يوصلو للحكم الصريح ليه زى السلف الصالح (العلماء الى قبلينا) ولا هو عارف انو مكروه وبيمارسو مع زوجتو بس اكيد مش هيقول لحد لانو لو حكمو غلط يشل ذنب لوحدو انما لو حكمو صح يبق لنفسو فقط فا دى حاجه حلوه انك تقتنع بالى فدماغك وتخليه لنفسك فقط الا لو حد سالك انت مقتنع بايه

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
عاش بس نصيحه تقدر تمشي بيها او لا
اي حاجه مشكوك في امرها ابتعد عنها
واخيرا عاش بجد انك بتبحث وتدور في امور مهمه زي دي ❤️
اسف بس دى حاجه مش مشكوك فيها انا بقلك دى حاجه عليا اراء مختلف كل واحد بعلمو الى اتعملو بيحكم بحكم يناسب الفعل دا حسب ما تقتنع انت اقتنع انا بكلمك بعد ما قرات انا مش شيخ وليس كل من قرا كتاب كان شيخ او معلم لا انا نقلت كل الى قراتو فالموضوع دا فقط وبحثت فيه بعمق جدا جدا جدا وعرفت انو فعلا عليه خلاف لانا انا بسال سؤال لنفسى اى حاجه بتأمر بالمهبل مكان الحرث لكن مش معنى ان الامر فالمهبل يبق غيرو محظور
مثال(انا لو حطيت قدامك رز وفراخ مثلا وامرتك انك تاكل الرز وسكت على كدا) يعنر ما قلتش اوعى تمد ايدك عالفراخ هل دا معناه انى حرمت الفراخ عليك لا طبعا انا ما امرت بحاجه بس ما محظرتش حاجه يبق اكيد انا بكره الحاجه بس مش محظوره فهمت قصدى انا بحول اوصلك نقطه الخلاف بس مش بالتحديد دى

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%