يا بابشا الاقناع من نحيه الدين سهل لان فالدين (اغلب العلماء قالو حرام ودا المنتشر والاغلب انما بعض الشيوخ والعلماء بيعملوه عشان فى تفسيرات شككت فحكمه لان بعض الفقهاء الشافعيه والمالكيه اجازو ذلك بشروط وضوابظ معينه فالعلاقه وهى انها تكون موافقه وارضيه وغير مجبره وغير كارهه كدا والمذهب المالكى لوحدو بيقول اى حاجه برضا وتوافق الزوجين حلال ولا حرج فى ذلك انما لو بالاجبار هتبق باللعن وحرام وانا قلت بعض الفقهاء وليس الكل انما الاغلب حرم وعلى حسب انت وضميرك بقى مقتنع انت ومراتك وضميرك مرتاح يبق حلال انما لو مش مقتنع ومش مرتاح خلاص يبق حرام لكن هو المذهب المالكى باختصار كدا لكن محللهوش مباشره
وحاليا مش هتلاقى اى حد بينقل الكلام دا غير القله القليله اقرا كتاب نيل الاوطار للامام الشافعى