NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

بصي انا ك كاتب بعمل القصه واخلصها ف دماغي ولو صعبت عليا الدنيا بكتبها مثلا ف صفحه او اتنين دي القصه كامله ملخصه ثم بعدها عشان اعمل تسلسل الاحداث اللي هو السيناريو والحوار عشان تبقا قصه
نصيح لي اجل تسلسل الأحدث و الكلام بينهم

نصيح لي اجل تسلسل الأحدث و الكلام بينهم
بصي تسلسل الاحداث لو في فروق زمانيه يعني بتنتقلي بالمشاهد من زمن لزمن تاني نصيحه المشهد اللي قبل الانتقال للزمن التاني يبقي ليه علاقه بالزمن اللي انتي هتنتقليله لي عشان متخطفيش المشاهد ويتوه منك.. برده بالنسبه للقصص الكويسه جداً اللي بتبوظ بسبب الملل هيا ان في مشاهد خارجيه كتير ملهاش لازمه وممكنت تختصريها في جمله صغيره مش لازم ناس تتكلم وكده..وحاولي تخلي كل شخصيه ليها طريقه كلامها ومش كله بيتكلم قد بعضو يعني ده سطر ده اقل ده يادوب بيرد بالكلمه كده عشان احنا مش بنتفرج علي مسلسل لا انا بنقرأ ف عشان نعرف نفرق كل شخصيه لواحدها يبقا كل واحد ليه شخصيته زي مبنقول يعني ومفيش حاجه فودماغي تانيه واي مساعده اخوكي موجود يعني مفيش حاجه🤎✨

• أتفق
التفاعلات: Mahmood Abdo
عاوزه اكتب قصة بس مش عرفه البداية بتكون اي و بنسبة لي تسلسل الأحدث معنديش اي ما فيش اي خبره 😂 فا لو حد عنده نصيح يكتب ونا اسمع منها او ممكن هو يساعد في كتابة معي

لو عندك اي نصيح او ممكن تساعدني شارك نسمع
بصي
اول حاجه
مين البطل
لي بطل
هتحكي عنه اي
طريقه هيبدأ ازاي وينتهي ازاي
بعد كدا الشخصيات الأساسية واللي غالبا لو قصه متسلسل مش هيكونو اكتر من ١٠
هتحديي اي علاقتهم بالبطل
لو متسلسة

هنفترض انها ٥ أجزاء مثلا
يبقي انتي عايزه
تقومي الفكره علي خمس مراحل
كل مرحله فيهم تكون متساويه ف الكتابة والحبكه وكل دا
واهم حاجه تكوني عارفه النهايه

طيب لو قصيره مش متسلسله
بتحديي
برود
البطل
ولي هو بطل
بدايته ونهايته
وبعد كدا الشخصيات الرئيسية
نفس الكلام اللي فوق
بس الفكره ف القصه القصيره
ان المده الزمنية بتاعها بسيطه
ساعة أو كام ساعه او ليله او يوم
أماكن الأحداث فيها يتكون مكان او اتنين او بالكتير ٤
الشخصيات بتكون قليله جدا علي اد متقدري

طيب كام نصيحه كدا جم ف دماغي

اكيد في شخصيات فرعيه او ثانوية
متحاولش تشغلي بالك بيها من الاول

كمان وانتي جايه تكتبي
في مشهد ف دماغك
اكتبيهاو اعملي ملاحظة بيه

لو بداتي ومش عارفه تعملي دخله القصه او المقدمه هي ف دماغك اه بس مش عارفه تكتبيها ازاي
مش مشكله اكتبي اللي بعد كدا و أثناء الكتابه او بعدها هتعرفي تكتبي المقدمه

العنوان مهم
بس متفضليش موقفه القصه عشان مش لاقيه عنوان مناسب

لو هي أجزاء حاولي تحلصيها احسن قبل النشر
عشان الأحداث متتوهش منك

مش لازم لما يجيلك فكره تروحي تكتبي ف القصه
عادي ممكن تعمليها بملاحظة علي جنب
وحددي وقت معين اكتبي فيه وطول اليوم دماغك اصلا بتفكر ف افكار ومواقف ومشاهد ق القصه
اول ميدخل وقت الكتابه هتكتب مش هتقفي خالص

طولت عليكي سوري 😂

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
بصي
اول حاجه
مين البطل
لي بطل
هتحكي عنه اي
طريقه هيبدأ ازاي وينتهي ازاي
بعد كدا الشخصيات الأساسية واللي غالبا لو قصه متسلسل مش هيكونو اكتر من ١٠
هتحديي اي علاقتهم بالبطل
لو متسلسة

هنفترض انها ٥ أجزاء مثلا
يبقي انتي عايزه
تقومي الفكره علي خمس مراحل
كل مرحله فيهم تكون متساويه ف الكتابة والحبكه وكل دا
واهم حاجه تكوني عارفه النهايه

طيب لو قصيره مش متسلسله
بتحديي
برود
البطل
ولي هو بطل
بدايته ونهايته
وبعد كدا الشخصيات الرئيسية
نفس الكلام اللي فوق
بس الفكره ف القصه القصيره
ان المده الزمنية بتاعها بسيطه
ساعة أو كام ساعه او ليله او يوم
أماكن الأحداث فيها يتكون مكان او اتنين او بالكتير ٤
الشخصيات بتكون قليله جدا علي اد متقدري

طيب كام نصيحه كدا جم ف دماغي

اكيد في شخصيات فرعيه او ثانوية
متحاولش تشغلي بالك بيها من الاول

كمان وانتي جايه تكتبي
في مشهد ف دماغك
اكتبيهاو اعملي ملاحظة بيه

لو بداتي ومش عارفه تعملي دخله القصه او المقدمه هي ف دماغك اه بس مش عارفه تكتبيها ازاي
مش مشكله اكتبي اللي بعد كدا و أثناء الكتابه او بعدها هتعرفي تكتبي المقدمه

العنوان مهم
بس متفضليش موقفه القصه عشان مش لاقيه عنوان مناسب

لو هي أجزاء حاولي تحلصيها احسن قبل النشر
عشان الأحداث متتوهش منك

مش لازم لما يجيلك فكره تروحي تكتبي ف القصه
عادي ممكن تعمليها بملاحظة علي جنب
وحددي وقت معين اكتبي فيه وطول اليوم دماغك اصلا بتفكر ف افكار ومواقف ومشاهد ق القصه
اول ميدخل وقت الكتابه هتكتب مش هتقفي خالص

طولت عليكي سوري 😂
هو منين بيودي على فين 😂 المشكلة في الاخطا و الكتابة

• بيضحكني
بصي تسلسل الاحداث لو في فروق زمانيه يعني بتنتقلي بالمشاهد من زمن لزمن تاني نصيحه المشهد اللي قبل الانتقال للزمن التاني يبقي ليه علاقه بالزمن اللي انتي هتنتقليله لي عشان متخطفيش المشاهد ويتوه منك.. برده بالنسبه للقصص الكويسه جداً اللي بتبوظ بسبب الملل هيا ان في مشاهد خارجيه كتير ملهاش لازمه وممكنت تختصريها في جمله صغيره مش لازم ناس تتكلم وكده..وحاولي تخلي كل شخصيه ليها طريقه كلامها ومش كله بيتكلم قد بعضو يعني ده سطر ده اقل ده يادوب بيرد بالكلمه كده عشان احنا مش بنتفرج علي مسلسل لا انا بنقرأ ف عشان نعرف نفرق كل شخصيه لواحدها يبقا كل واحد ليه شخصيته زي مبنقول يعني ومفيش حاجه فودماغي تانيه واي مساعده اخوكي موجود يعني مفيش حاجه🤎✨
لا يعم كل حاجة هتكون شاده المشاهد يعني هي مختلفة تماما عن الي بيجري هنا فيه شينيغامي و شيطان و ان البطل بتحاول شيطان بسبب الظلم وهيك

ا
لا يعم كل حاجة هتكون شاده المشاهد يعني هي مختلفة تماما عن الي بيجري هنا فيه شينيغامي و شيطان و ان البطل بتحاول شيطان بسبب الظلم وهيك
نا بكتب حاجه بردو شبيه الوقتي
ان البطل بيتحول
بس مش شيطان لا بيتحول بنت
وينتقل لأماكن تانيه

لا
ا

نا بكتب حاجه بردو شبيه الوقتي
ان البطل بيتحول
بس مش شيطان لا بيتحول بنت
وينتقل لأماكن تانيه
دي بتكون ان هو بتحاول كره لي البشر و ان هو بيحصل علي قوة اكبر لما يظلم و يجي علي حد و كل ما يغضب يزيد قوته بسبب العقد الشيطاني

لا

دي بتكون ان هو بتحاول كره لي البشر و ان هو بيحصل علي قوة اكبر لما يظلم و يجي علي حد و كل ما يغضب يزيد قوته بسبب العقد الشيطاني
متحرقيش الفكره هنا 😂
طب فهميني بالظبط انتي ناقصك اي عشان تبدأي
محتاجه اي بالبظبط

برنس

بصي الفكره لو فشيخه والكاتب معرفش يوصلهالي القصه بتبقا وحشه الكاتب عليه انه يوصلي احساس البطل وكل حاجه هو بيعملها عشان اعيش معاه

• بيضحكني

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%