NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

نقاش مشكله اجتماعييه قضية فتاة الساحل الشمالي ( الفورمنيت )

• جامد
التفاعلات: مرحب
حسبت انا الوحيد ال كده 😔
كلنا هذا الشخص 😂 ي صديقي
وكمان انا بتفرج علي مواضيع الأستاذة خديجه
لسه مفيش موضوع استفزني
ف انا مستنيها ترجع للفورمه بسرعه

• بيضحكني
التفاعلات: مرحب
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
انا راى من رايك حتى علماء الدن و الشخ عبد**** رشدى قال ان اللبس بردو مش مبرر للاغت*صاب او التحرش وفعلا بقت ظاهرة بسعة تب انت استفدت ايه ضيعت مستقبلك و مستقبل الغلبانة الى عملت فيها كده ده طبعاً غير البنات و الاهالى الى بتاخف من الفضيحة او بتخاف من الشخص نفسه لو هو ابوه له منصب او غنى و العقاب الى انتى قلتيه هو احسن عقاب مش هو شايف انه بقا راجل وعايز ينيك اهو هيقلب زيه زى اخته بالظبط

اتد*بحت = كانت لابسة ايه
اتحر*شو بيها = كانت لابسة ايه
كسبت ميدالية ذهب = كانت لابسة ايه
سكت الجميع ثم تكلم الحمار وقال = كانت لابسة ايه

موضوع شائع على حسب علمى

ال****** هذا اكثر المواضيع جدلا ده حقيقة لكن فى الآخر نرسى على ان المغتصب من السهل الحكم عليه ب الاعدام

انا عن نفسى لسماع الكثير من المناقشات و التعليقات المجتمعية
كرهت التكلم فى الموضوع

ناس متسرعة لا تحترف النقاش او الاقناع تحركهم عاطفة واحدة و يريدوا النقاش

اما العقوبة الامثل هى العقوبة الشر3ية
الحقيقه انا شايفه ان الاعدام حكم هين جدا وغير مضر ، ولكن لو تم تعديل القانون والعقوبه هي الاخصاء هيكون افضل وهيكون عقاب ليه حتي الموت

انا راى من رايك حتى علماء الدن و الشخ عبد**** رشدى قال ان اللبس بردو مش مبرر للاغت*صاب او التحرش وفعلا بقت ظاهرة بسعة تب انت استفدت ايه ضيعت مستقبلك و مستقبل الغلبانة الى عملت فيها كده ده طبعاً غير البنات و الاهالى الى بتاخف من الفضيحة او بتخاف من الشخص نفسه لو هو ابوه له منصب او غنى و العقاب الى انتى قلتيه هو احسن عقاب مش هو شايف انه بقا راجل وعايز ينيك اهو هيقلب زيه زى اخته بالظبط

اتد*بحت = كانت لابسة ايه
اتحر*شو بيها = كانت لابسة ايه
كسبت ميدالية ذهب = كانت لابسة ايه
سكت الجميع ثم تكلم الحمار وقال = كانت لابسة ايه
لو سمحت الالفاظ

الحقيقه انا شايفه ان الاعدام حكم هين جدا وغير مضر ، ولكن لو تم تعديل القانون والعقوبه هي الاخصاء هيكون افضل وهيكون عقاب ليه حتي الموت
ممكن لكن انا كنت غلط ،
العقوبة الشر3ية هى افضل شيء

وفي ناس بتخاف من الفضيحة وتسكت انا اعرف واحده خافت وقبلت انها تسيب حقها وحاليا هي عايشة في ندم ومش عارفة تعيش حياتها

أعتقد الاخصاء بس للمغتصب مش كفاية لأنه واحد قرر أستعمال العنف بالفعل فأعتقد الأعدام هو الأفضل له لأنه بسبب الاخصاء هيتكون جواه كره زيادة للستات و مش بعيد يبقا سفاح كأنتقام للى حصل له فأنا شايف الأعدام للمغتصب و الاخصاء يكون للمتحرش اللى ثابت تحرشه و ليه بقول كده علشان أوقات فى المواصلات مثلا فى الزحام بيحصل تدافع أو المواصلات تقف فجأة فالناس تخبط فى بعض و ممكن حد يخبط فى واحدة بدون قصد لكن تعتبرها تحرش فالبتالى لأزم يكون التحرش نفسه ثابت كفعل زى مثلا اللى بيعمله بعض الشباب فى الأعياد بالذات علشان محدش يتم أخصائه خطأ و يتحول للعنف كأنتقام .

فعلا افضل حل هو الاخصاااء وهينهى الظاهره من جذرها كفاية يعيش مذلول زيه زى الجماد ومفيش اى امراة تبص له وهيخاف يقرب من اى واحده حتى كمشاعر لانه هيكون مكسور اول ماتعرف

اما الاسباب للشهوه الكذابه واللى بتشجع ايا كان انه يغتصب سواء محارم او غرباء فهى كتير اولها التربية والمجتمع بتاعنا اصبح مجتمع زباله

قضية الفورمنيت :
مين فينا ميعرفش القضية دي ، واحده من اكتر قواضي هتك العرض ضجه وسوء ، ودي من اكتر القواضي الشغلت الرأي العام لفتره طويله ، وحاليا من حين لأخر الناس بتتكلم فيها ..

والميعرفهاش دي قضية هتك عرض من قبل نزلاء في احد الفنادق في الساحل لفتاه من العاملات في الفندق ،
وكان عباره عن اغ*تصاب جماعي حوالي ٦ او ٧ اشخاص عملوا كده مع الفتاه ،

طيب وايه الحصل بعد كده ؟
الحصل ان البنت الحمد لله مماتتش ، لأن بالنسبه للعدد وهي فتاة عذراء فكان ممكن جدا انها تموت ،
والبنت بعد ما فاقت من الفيه اخدت خطوه صعب ان حد ياخدها وهي انها تعمل في العيال دي محضر ،
وفعلا عملت محضر وحصلت مشكله كده والموضوع بقا قضيه كبيره والعيال هربت بره مصر ومنهم واحد سافر لبنان بس اتجاب وحوار كده ،
وكمان اتعمل علي الموضوع ده مسلسل اينعم صناع العمل مذكروش ان المسلسل يقصد القضيه دي ، ولكن كلنا فهمنا قصد المسلسل ،
وكمان في الحلقه الاخيره من المسلسل تم صدور حكم علي المتهمين ،

ايوه يعني ايه لازمة الموضوع ده ؟؟
الفكره يفندم ان الموضوع بقا سخيف بجد ،
الاستاذ الب*غتصب ده انت استفدت ايه ،
ولا اي حاجه .

حاليا بقا في قواضي كتير من النوع ده ومش في مصر بس ده في العالم كله الموضوع زاد بطريقه مخيفه ،
طريقه ترعب ان اي واحده تنزل من بيتها ،
وفي حاليا قوانين واحكام بيتم تطبيقها ولكن للأسف مش كافيه ومش رادعه ،

يعني مثلا ،
الهند بيحصل فيها اعداد كتير من النوع ده ، وللأسف بيخافوا يتكلموا ،
امريكا حصلت في 2017 واحده من اقذر حالات الاغتصاب والقتل لواحده ١٨ سنه ،
وللأسف اكتر انه حاليا بقا في كمان اغ*تصاب لبنات اقل من السن ده ،
ومش كده وبس الموضوع كمان وصل لاغ*تصاب الاولاد ،
وممكن كمان يكون اغ*تصاب محاارم ( اب لبنته ، اخ لأخته ، ابن لأمه ، اخ لأخوه ، اب لأبنه )
الموضوع فعلا بقا مقرف .

وفي دول عجباني جدا
لأنها حرفيا يتمنع الاغ*تصاب بطريقه جيده وشبه بتقضي عليه ،
لأن سكنها بيخافوا من العقوبه ،

طيب وايه هي العقوبه ؟؟
العقوبه بتكون الاخصاء ،
ودي من وجهة نظري احسن عقاب للمغت*صب ،
الاخصاء بيكون في الاصل للحيوانات .. وهو كبشري فضل انه يكون حيوان فيطبق عليه قوانين الحيوانات ،

من وجهة نظري الشخصيه ان فعلا مفيش حل للمغ*تصب غير الاخصاء وده الحل الوحيد للقضاء علي الظاهره دي ،
لأن هو فجأه عضو عنده اتحرك غريزته اتحركت ابتدي يدور علي اي خرم ( اسفه في التعبير )
ومش بيهمه مين الهيعمل فيه كده المهم يرضي شهوته المريضه ،

ودي حاجه بسيطه عن موضوع الاغ*تصاب ،
وده رأي في الموضوع ،
وده من وجهة نظري افضل عقوبه لمنع ال****** ،

اتمني اعرف رأيكم ونتناقش فيه ،
واتمني تقولوا ايه افضل عقاب للمغتصب ،
ههههههههه
دي اتعملت مسلسل

وفي ناس بتخاف من الفضيحة وتسكت انا اعرف واحده خافت وقبلت انها تسيب حقها وحاليا هي عايشة في ندم ومش عارفة تعيش حياتها
بالظبط ودي سبب المشكله الخوف من المجتمع

أعتقد الاخصاء بس للمغتصب مش كفاية لأنه واحد قرر أستعمال العنف بالفعل فأعتقد الأعدام هو الأفضل له لأنه بسبب الاخصاء هيتكون جواه كره زيادة للستات و مش بعيد يبقا سفاح كأنتقام للى حصل له فأنا شايف الأعدام للمغتصب و الاخصاء يكون للمتحرش اللى ثابت تحرشه و ليه بقول كده علشان أوقات فى المواصلات مثلا فى الزحام بيحصل تدافع أو المواصلات تقف فجأة فالناس تخبط فى بعض و ممكن حد يخبط فى واحدة بدون قصد لكن تعتبرها تحرش فالبتالى لأزم يكون التحرش نفسه ثابت كفعل زى مثلا اللى بيعمله بعض الشباب فى الأعياد بالذات علشان محدش يتم أخصائه خطأ و يتحول للعنف كأنتقام .
وجهة نظر

فعلا افضل حل هو الاخصاااء وهينهى الظاهره من جذرها كفاية يعيش مذلول زيه زى الجماد ومفيش اى امراة تبص له وهيخاف يقرب من اى واحده حتى كمشاعر لانه هيكون مكسور اول ماتعرف

اما الاسباب للشهوه الكذابه واللى بتشجع ايا كان انه يغتصب سواء محاارم او غرباء فهى كتير اولها التربية والمجتمع بتاعنا اصبح مجتمع زباله
كلام سليم

• عجبني
التفاعلات: mandooo2014
ايوه انت متعرفش كده ولا ايه 🤔🤔
مانا بعرفك انها اتمسلت من سنتين
وانتي لسه فاكره دلوقت 😁
حاولي تواكبي العصر والتطورات
شوفي حاجه جديده

ايه الكدب و الفتي دا عذراء ايه و هتك عرض ايه و عاملة في فندق ايه و ساحل
انت سامع عن الموضوع و جي تضحك علي الناس ؟
البنت بنت حد من الوسط الفني
الفندق في القاهرة و مشهور
العيال الي عملوا كدا شمامين و ولاد ناس تقيلة في البلد و كلهم اعترفوا و البنت كانت بتشد بودرة معاهم و مقضياها ليز مع البنات التانية
الحاجة الوحيدة الصح ان الي حصل غلط للبنت دا غلط حتي و هي مش بالشرف و العفة دول
فين المشرفين من المعلومات دي ؟

قضية الفورمنيت :
مين فينا ميعرفش القضية دي ، واحده من اكتر قواضي هتك العرض ضجه وسوء ، ودي من اكتر القواضي الشغلت الرأي العام لفتره طويله ، وحاليا من حين لأخر الناس بتتكلم فيها ..

والميعرفهاش دي قضية هتك عرض من قبل نزلاء في احد الفنادق في الساحل لفتاه من العاملات في الفندق ،
وكان عباره عن اغ*تصاب جماعي حوالي ٦ او ٧ اشخاص عملوا كده مع الفتاه ،

طيب وايه الحصل بعد كده ؟
الحصل ان البنت الحمد لله مماتتش ، لأن بالنسبه للعدد وهي فتاة عذراء فكان ممكن جدا انها تموت ،
والبنت بعد ما فاقت من الفيه اخدت خطوه صعب ان حد ياخدها وهي انها تعمل في العيال دي محضر ،
وفعلا عملت محضر وحصلت مشكله كده والموضوع بقا قضيه كبيره والعيال هربت بره مصر ومنهم واحد سافر لبنان بس اتجاب وحوار كده ،
وكمان اتعمل علي الموضوع ده مسلسل اينعم صناع العمل مذكروش ان المسلسل يقصد القضيه دي ، ولكن كلنا فهمنا قصد المسلسل ،
وكمان في الحلقه الاخيره من المسلسل تم صدور حكم علي المتهمين ،

ايوه يعني ايه لازمة الموضوع ده ؟؟
الفكره يفندم ان الموضوع بقا سخيف بجد ،
الاستاذ الب*غتصب ده انت استفدت ايه ،
ولا اي حاجه .

حاليا بقا في قواضي كتير من النوع ده ومش في مصر بس ده في العالم كله الموضوع زاد بطريقه مخيفه ،
طريقه ترعب ان اي واحده تنزل من بيتها ،
وفي حاليا قوانين واحكام بيتم تطبيقها ولكن للأسف مش كافيه ومش رادعه ،

يعني مثلا ،
الهند بيحصل فيها اعداد كتير من النوع ده ، وللأسف بيخافوا يتكلموا ،
امريكا حصلت في 2017 واحده من اقذر حالات الاغتصاب والقتل لواحده ١٨ سنه ،
وللأسف اكتر انه حاليا بقا في كمان اغ*تصاب لبنات اقل من السن ده ،
ومش كده وبس الموضوع كمان وصل لاغ*تصاب الاولاد ،
وممكن كمان يكون اغ*تصاب محاارم ( اب لبنته ، اخ لأخته ، ابن لأمه ، اخ لأخوه ، اب لأبنه )
الموضوع فعلا بقا مقرف .

وفي دول عجباني جدا
لأنها حرفيا يتمنع الاغ*تصاب بطريقه جيده وشبه بتقضي عليه ،
لأن سكنها بيخافوا من العقوبه ،

طيب وايه هي العقوبه ؟؟
العقوبه بتكون الاخصاء ،
ودي من وجهة نظري احسن عقاب للمغت*صب ،
الاخصاء بيكون في الاصل للحيوانات .. وهو كبشري فضل انه يكون حيوان فيطبق عليه قوانين الحيوانات ،

من وجهة نظري الشخصيه ان فعلا مفيش حل للمغ*تصب غير الاخصاء وده الحل الوحيد للقضاء علي الظاهره دي ،
لأن هو فجأه عضو عنده اتحرك غريزته اتحركت ابتدي يدور علي اي خرم ( اسفه في التعبير )
ومش بيهمه مين الهيعمل فيه كده المهم يرضي شهوته المريضه ،

ودي حاجه بسيطه عن موضوع الاغ*تصاب ،
وده رأي في الموضوع ،
وده من وجهة نظري افضل عقوبه لمنع ال****** ،

اتمني اعرف رأيكم ونتناقش فيه ،
واتمني تقولوا ايه افضل عقاب للمغتصب ،
اللى بيعمل كدة دا حاجة من اتنين يا مختل عقليا يا فاقد الإحساس

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%