NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

متسلسلة واقعية عتريس في بيت الاباليس (ولد الهلالي) ـ حتي الجزء السادس 6/11/2022

حلو مقدمه كويسه كمل واحنا معاك كمل يا غالي
 
  • عجبني
التفاعلات: ملك الراوئع
سرد رائع
 
  • عجبني
التفاعلات: ملك الراوئع
حلوووووه
 
  • عجبني
التفاعلات: ملك الراوئع
مق
مشاهدة المرفق 300067

يا ولدي الزمن مش زمنك ولا ليك في مكان ،
عودك في نبوتك شارد كمالحصان ،
عتريس يا ولد بهية ولا الهلالي وادي اللي حصل وكان ،
عقلك مش كامل بس الطيبة فيك تبني اوطان ،
الجزء الاول :
لكل قصة بداية وبدايتنا قديمة سالم ابن الحسب والنسب اتجوز بهية اللي مش قد القيمة ، فعيلته قامت كرشته وقلبت قصة في السيما .

المكان : في أحد قرى مصر.
يلتفون الناس حول بعض في حالة ذعر وارتباك ،
شخص (١): ما تروحو تقولو للعمدة يساعدني يا جماعة ، الجاموسة بتموت
شخص (٢) : وهو العمدة هيعمل ايه يعني ، هو قادر يشيل كرشه
الغفير: عيب يا واد يا مخيمر ، دا العمدة برضه
شخص (٣) : مفيش غيره هو اللي يقدر يطلعها
الغفير : مين يا ولا
شخص (٣) : عتريس ولد الهلالي
الغفير : قصدك عتريس ابن بهية، العبيط
مخيمر: تصدق هو اللي يقدر فعلا ، تعالو نروحله
واتجاه أهل القرية كلهم لبيت عتريس وكأنهم في مظاهرة وكلهم يا عتريس يا عتريس الحقنا يا عتريس الحقنا
فتحت بهية (ام عتريس ) الباب : في ايه يا جماعة
شخص (١) : يا ام عتريس الجاموسة وقعت في الساقية و مفيش الا عتريس اللي هيعرف يطلعها.
يا عتريس يا عتريس
بهية : يا نهار اسود بس عتريس مش هنا يا ابو مندور
ابو مندور : وايه العمل يا ام عتريس
بهية : يمكن يكون في الأرض
واتجه أهل القرية كلهم إلى أرض اللي بيشتغل فيها عتريس .
وكلهم على نفس واحد الحقنا يا عتريس والمفاجأة أن عتريس مش موجود وكلهم يا عتريس وفجاه يظهر صوت من فوق وكأنه من السماء.
في ايه يا رجاله
مندور : دا عتريس يا ابويا
ابو مندور: هو فين يا ولا
مندور : فوق النخلة الكبيرة
مخيمر : انت بتعمل ايه يا عتريس فوق النخلة
ينزل عتريس من النخلة بخفة وسرعة وكأنه طرازن.
عتريس : انتو عايزين ايه
ابو مندور : الحقني يا ابني يا عتريس ، الجاموسة وقعت في الساقية.
عتريس : يا خبر اسود ، طب أنا جاي واركم.
وجري عتريس بكل سرعته زي الحصان ووقف عند الساقية.
ابو مندور : مالك يا عتريس وقفت ليه .
عتريس : قبل ما احط ايدي في أي حاجة ، أنا اسمي ايه
مخيمر : عتريس
عتريس : انت جبت التايهه كده ، أنا قصدي عتريس ايه
ابو مندور : مش وقته يا عتريس يا ابني
عتريس : لا وقته
شيخ القرية : يا ابني الجاموسة بتموت
احد الاشخاص: دا عبيط بجد
عتريس : وانا مش هتحرك قبل ما تقولوا اسمي
ابو مندور : يا ابني الهلالية لو عرفوا هيموتونا كلنا.
عتريس : ماليش دعوة
تقدم واحد من الخلف وكان يرتدي لبس مختلف عن أهل القرية كان لابس زي أهل البندر وقال بأعلى صوته : اسمه عتريس الهلالي يا رجاله.
كل الحضور بصوا واراهم عشان يشوفه مين اللي بيتكلم وراح عتريس جري عليه وحضنه بكل قوة
عتريس : عصام ابن عمي
عصام : ايه يا عتريس مش عايز تساعد أهلك وناسك .
عتريس : معقولة يا ابن عمي ، دا أنا ولد الهلالي.
ونزل عتريس الساقية وبقى يرفع الجاموسة وأهل القرية بيشدوها بالحبال وعتريس رافع الجاموسة وكأنه في نزال مصارعه يابانيه وطلعت الجاموسة وكل أهل القرية التفو حول عتريس وكأنه جاب كاس العالم
عصام : قولوا ورايا يا جماعة ، عتريس اهو ابن الهلالي اهو
ورفعوا عتريس على أكتافهم وكلهم بيهتفوا ورا عصام .
عتريس اهو ابن الهلالي اهو ، وعتريس مش مصدق نفسه ولفو كل القرية وأمه سمعت الهتاف وبقت تعيط من الفرحة .
بهية : يا حبيبي يا ابني يا مسكين خدوا منك كل حاجة حتى اسمك.
__________________________________
( في بيت العمدة )
الغفير : يا حضرة العمدة ، يا حضرة العمدة
العمدة : في ايه يا اهبل يا ابن الهابلة
الغفير : عتريس
العمدة : طلع الجاموسة
الغفير : مش بس كده يا حضرة العمدة
العمده : امال ايه قول
الغفير : كل اهل البلد طالعين بيقولوا عتريس ابن الهلالي
العمدة : انت بتقول ايه يا ولا
الغفير : زي ما بقولك كده ، ومعهم الباشمهندس عصام الهلالي.
العمدة : لا دي حاجة ما يتسكتش عليها ، قوم حضر العربية
الغفير : انت خارج يا عمدة ولا ايه
العمدة : اسمع الكلام يا ولا ما تتكلمش كتير
دخل العمدة غرفته وكانت مراته بتتفرج عالتلفزيون.
العمدة : حضرلي العباية يا توحيدة
توحيدة : انت خارج يا ابو علي
العمدة : أيوة
توحيدة : رايح فين في الوقت دي
العمده : عند ابن اخوكي جاسم الهلالي
توحيدة : ورايح ليه بقى
العمده: عتريس
توحيدة : ابن بهية ماله
العمده: ما بقاش ابن بهية بس دا بقى ابن الهلالي
توحيدة : انت بتقول ايه يا راجل انت
العمدة : كل اهل البلد طالعين بيقولوا عتريس ابن الهلالي
توحيدة : يا لهوي انت بتقول ايه ، دا لو جاسم عرف هيموتهم كلهم
العمدة: واحنا قبلهم
توحيدة: طب أنا هروح معاك
العمدة : اقعدي يا وليه ، هو أنا ناقص
وخرج العمدة وركب عربيته وراح قصر الهلالية اللي زي قصور الملوك ودخل وطلب مقابلته جاسم الهلالي، وقعد يستنى ونزل جاسم من السلم وكأن القصر حصل فيه زلزال ،( جاسم طويل وعريض وعنده شنب يوقف عليه الصقر ولابس جلابيه وعمة وماسك نبوت العيلة ودا بيدل أنه بقى كبير العيلة مع أن أبوه لسه عايش )
جاسم : في ايه يا جوز عمتي
العمدة : خير يا جاسم بيه
جاسم: مش باين كده
قعد جاسم قصاد العمدة
جاسم : قول اللي عندك يا جوز عمتي
العمدة : اهل البلد عايزين قرصة ودن
جاسم : ليه بقى
العمدة : الحقيقة مش هما بس
جاسم : ومين كمان يا ابو علي
العمده: أنا مش عارف اقولها ازاي
جاسم : قول متخافش
العمدة : والباشمهندس عصام
جاسم : اخويا
العمدة : مانا قولتلك هتزعل يا جاسم بيه
جاسم : قول يا جوز عمتي بدل ما اخلي عمتي أرملة.
العمدة (ابتلع ريقه بصعوبة) : عتريس.
جاسم ( رجع برأسه وسند عالكرسي ) : عتريس مين.
العمدة : عتريس ابن سالم عمك
نظر جاسم له نظرة نمر
ارتعد العمدة : قصدي ابن بهية
جاسم : والجربوع دا عاوز ايه
العمده: كل اهل البلد شايلينو على كتافهم وقاعدين يقولوا عتريس ابن الهلالي والباشمهندس عصام معاهم.
جاسم : ههههههههه ، هو انت لازمتك ايه في البلد عمدة ولا طرطور
العمدة : عمدة يا جاسم بيه
جاسم: أنا شايف طرطور
العمده: اللي تشوفه سعادتك ، بس انا عملت ايه غلط
جاسم : هو أنت بتعمل حاجه صح
العمدة : أنا أول ما عرفت جيت قولتلك.
جاسم ( ماسك تفاحة ورايح يأكلها ) : وأهل البلد عاملين كل الدوشة دي ليه
العمده: عشان طلع جاموسه ابو مندور
جاسم : خلاص أنا هتصرف.
_____________________________________
( بيت عتريس )
عتريس : شفتي ياما اهل البلد قالوا ايه
عتريس : أنا ابن الهلالي ، أنا عتريس الهلالي
بهية : أيوة يبني انت ابن سالم الهلالي ولازم ترجع حق ابوك اللي عمك سرقه.
عتريس : صدقيني ياما أنا مش عاوز فلوس ولا اطيان ولا حاجة خالص
بهية : امال عاوز ايه يبني
عتريس : خوخة ياما
بهية : يخيبك ولا ، خوخة مرة واحدة بس اهلها
عتريس : مالهم ياما ، انتي هتعملي زي ما الهلالية عملوا معاكي.
بهية: مش قصدي يبني ، أنا قصدي أنه أهلها طماعين وبيحبوا الفلوس.
عتريس : بس انا بحبها ياما
بهية : انت طيب اوي يا عتريس
ونام عتريس على رجل أمه وهو بيحلم بمستقبله وبخوخة.
وفجأة اهل البلد كانوا رايحين يصلوا الفجر لقوا ابو مندور قاعد على الأرض وبيصرخ بأعلى صوت
ابو مندور: يا اهل البلد يا اهل البلد
راحو كل اهل البلد عنده وبقوا يسالوه في ايه يا ابو مندور.
ابو مندور : الهلالية قتلوا الجاموسة.
مقدمه حلوه استمر
 
  • عجبني
التفاعلات: ملك الراوئع
عاش ي بطل كمل
 
  • عجبني
التفاعلات: ملك الراوئع
شكلهااهتبقاا مدعكه بس مش تاخر عليناا وطول الاجزاء شويه وحاول تحدد معاد تنزل فيه الاجزاء
 
  • عجبني
التفاعلات: ملك الراوئع
شكلهااهتبقاا مدعكه بس مش تاخر عليناا وطول الاجزاء شويه وحاول تحدد معاد تنزل فيه الاجزاء
إنشاء**** تكون عند حسن ظنكم
 
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
لا عاش بس شكل في مدعكه هتحصل
 
  • عجبني
التفاعلات: ملك الراوئع
  • عجبني
التفاعلات: الذئب الوحيد
لحد دلوقتي مش فاهمه القصه من الاساس لزم توضيح اكتر
 
  • جامد
  • عجبني
التفاعلات: مرحب و ملك الراوئع
ايه يا كبير اتأخرت ليه
هتنزل الجديد امتى
 
  • عجبني
التفاعلات: ملك الراوئع
ايه يا ملك فينك
 
  • عجبني
التفاعلات: ملك الراوئع

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%