NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

هو الشغل ضروري للبنت أو لبست ؟
عايز اعرف وجه نظركو
كل واحد و وجهه نظره
الست لو اشتغلت هتساعد في دخل البيت و هتحسن المستوي المادي ل الاسره عموما بس قصاد الشغل ده هيحصل تقصير في بيتها غصب عنها
ف الفكره بقا انت ك زوج هتقبل التقصير ده و تعرف و تقتنع انه بسبب الشغل ولا مش هتقبل ؟؟

• عجبني
التفاعلات: مصطفى مصطفى
ارجع بالسنين كدا لورا يا مصطفى ايام جدودنا كان فى رضا بالموجود و قناعه ام تفنى نفسها بحب لاولادها و مقدره ان دول امتداد تانى لحياتها و شايفه نجاحها فيهم و اولاد مقدرين امهم و بيحترموها
و بالتالى احترام الام للاب الكادح كان بينتقل للاولاد بالتبعيه مهما كان الدخل و الكل راضى

لا كنا بنتمنظر على بعض بمركات و لا سفريات و لا حتى اكل دلوقتى بقى ده المقياس و اللى بيبرر انشغال الاب و الام عن اولادهم شوية ماديات. تفتكر ده ايه سببه؟
الزمن غير الزمن

• عجبني
التفاعلات: Savvy
🖤😪 اي واحد هنا بيكذب على نفسه بيكذب على اللي معاه ازاي ست بيت هتوفق ما بين بيتها وهتوفك ما بين شغلها انا جيت دلوقتي يعني متجوز ليه عشان الاقي مراتي في الشغل اخرها تكون عامله لك لقمه في الثلاجه تسخن تاكل هههههههههههه
في ستات بتعرف توفق بين شغلها وبيتها

طلقتي كانت بتعمل كدا اختي بتوفيق ما بين شغلها والبيت والعيال والتمرين للعيال

**** يقويه عشان ظروف الحياه سامحه لها ان هي تشتغل يعني ايه دلوقتي مش قادر الجوز انها يستوعب مصاريف فبتشتغل انما هي لو مبسوطه مش هتطلع شغل الجوز مدام مكفي بيته ومكفي عياله يبقى الست مش هتطلع شغل مش محتاجه انما الجوز مقصر اكيد هتطلع غصب عنه

• عجبني
**** يقويه عشان ظروف الحياه سامحه لها ان هي تشتغل يعني ايه دلوقتي مش قادر الجوز انها يستوعب مصاريف فبتشتغل انما هي لو مبسوطه مش هتطلع شغل الجوز مدام مكفي بيته ومكفي عياله يبقى الست مش هتطلع شغل مش محتاجه انما الجوز مقصر اكيد هتطلع غصب عنه
جوزها ما شاء **** مش محتاج أنها تشتغل اصلا

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
جوزها ما شاء **** مش محتاج أنها تشتغل اصلا
عندنا الوضع يختلف عندنا بلاد فلاحين يعني ارضي وزرعة و شيل طين يعني معني الوحده هتجي مفشوخة من بره 😕 و ان بتاع المدرس دي حاجة تانية بتكون عايزة تعليم عالي

• عجبني
بس. ضروري لتحقيق ذاتها
أنا بتكلم عن الأسرة
إنما بالنسبة لها هيبقي كل واحدة و شخصيتها
في ست الشغل ضروري لتحقيق ذاتها
و في ست بتشوف بيتها و اولادها هو الشغل بتاعها

• حبيته
  • عجبني

المواضيع المشابهة