NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

αмιя вιℓα єιмαяι

لا تحتضن يداي ، الإرتجاف في الروح هذه المرة 💚💚💚
دكتور نسوانجي
أستاذ نسوانجي
عضو
توجه جنسي
عدم الإفصاح
سبب فشل مُعظم العِلاقات إن الطرفين قبل ما يقابلوا بعض بيبقى عندهم تطلُّعات ورغبات مُعيَّنة، أنا عايز/ة شخص زي القمر، مُثقف، حنين، غني .. إلخ!
طيب إنتَ إيه إمكانياتك؟ هل هتقدر تقدّم نفس الحاجات اللي بتطلُبها؟ طيب عندك مُميزات الطرف التاني بيدوّر عليها؟
الحقيقة إن مَفيش حد بيسأل نفسه هل أنا شخص مُناسب للطرف التاني ولا لأ، وهل أنا كدا كفاية ولا محتاج أشتغل على نفسي أكتر، للأسف كُله عايز ياخُد بس من غير ما يقدم أي جهد.
وفي الغالب الناس بتدوّر على الشخص المنوّر وبعدين يطفوه!

• أتفق
  • عجبني
التفاعلات: Ahmed Zoro, Syr 81, The Sub و 3 آخرين
سبب فشل مُعظم العِلاقات إن الطرفين قبل ما يقابلوا بعض بيبقى عندهم تطلُّعات ورغبات مُعيَّنة، أنا عايز/ة شخص زي القمر، مُثقف، حنين، غني .. إلخ!
طيب إنتَ إيه إمكانياتك؟ هل هتقدر تقدّم نفس الحاجات اللي بتطلُبها؟ طيب عندك مُميزات الطرف التاني بيدوّر عليها؟
الحقيقة إن مَفيش حد بيسأل نفسه هل أنا شخص مُناسب للطرف التاني ولا لأ، وهل أنا كدا كفاية ولا محتاج أشتغل على نفسي أكتر، للأسف كُله عايز ياخُد بس من غير ما يقدم أي جهد.
عندك حق كلامك محترم

• حبيته
التفاعلات: αмιя вιℓα єιмαяι
يبقي نختصرها بان الكدب سواء علي نفسك او علي غيرك هو السبب في فشل العلاقات

• عجبني
يبقي نختصرها بان الكدب سواء علي نفسك او علي غيرك هو السبب في فشل العلاقات
مفيش قواعد ثابته علشان العلاقات تكمل و فكره التعميم مش صح اصلا
لان العلاقات لو عباره عن قواعد كان زمان كل العلاقات بقت ناجحه ....الفكره أن فى ناس محطمه من الداخل فبتحاول تدخل في علاقه جديده على حساب شخص تداوي بيه نفسه ايا كانت النتائج.

• عجبني
التفاعلات: Ms Roony
مفيش قواعد ثابته علشان العلاقات تكمل و فكره التعميم مش صح اصلا
لان العلاقات لو عباره عن قواعد كان زمان كل العلاقات بقت ناجحه ....الفكره أن فى ناس محطمه من الداخل فبتحاول تدخل في علاقه جديده على حساب شخص تداوي بيه نفسه ايا كانت النتائج.
مش معاك في ثوابت لنجاح اي علاقه بس مين يقدر يعملهم بقا دي القصه

• عجبني
التفاعلات: Adam Afndena
مش معاك في ثوابت لنجاح اي علاقه بس مين يقدر يعملهم بقا دي القصه
نجاح العلاقه مش بيبان ف اولها ولا حتى ف المواقف الحلوه
سهل الواحد يحب بس مش سهل انو يحافظ على الحب ده
اى علاقه ف الدنيا بتبان انها نجحه وقويه ف المشاكل والازمات وقت الخناق مين هيستحمل مين هيتغافل ويعدى مين هيراضى وقتها بس تقدر تقول انك ف علاقه نجحه وقويه دى كل الحكايه🤷

• عجبني
نجاح العلاقه مش بيبان ف اولها ولا حتى ف المواقف الحلوه
سهل الواحد يحب بس مش سهل انو يحافظ على الحب ده
اى علاقه ف الدنيا بتبان انها نجحه وقويه ف المشاكل والازمات وقت الخناق مين هيستحمل مين هيتغافل ويعدى مين هيراضى وقتها بس تقدر تقول انك ف علاقه نجحه وقويه دى كل الحكايه🤷
متفقين و كمل عليهم بقي الصدق و الحوار بينهم كل دي ثوابت مش كده

• عجبني
التفاعلات: αмιя вιℓα єιмαяι و Adam Afndena
  • بيضحكني
  • عجبني
  • حبيته
التفاعلات: LEGEND KYSER و αмιя вιℓα єιмαяι
لو يعلمون
ان كل واحد بينال ما يستحق في الحياة
ف كن ما تريد ان تناله حتى تستحقه

• أتفق
لو يعلمون
ان كل واحد بينال ما يستحق في الحياة
ف كن ما تريد ان تناله حتى تستحقه
احسنت القول يا صديقي 🌷

• أتفق
التفاعلات: Life Arch
أي علاقة مهما كانت وقد ما كانت قوية بالبداية
رح تنتهي 🤷🏻‍♀️ مهما طالت رح تنتهي
كيف؟
1. البرود اللي بيصير هوة نهاية فعلية للعلاقة حتى لو بقيو سوا 🤷🏻‍♀️
2.الانسان كائن متغير ب طبعه وهالشي بيأدي لاحتمالية انتهاء علاقته بالطرف التاني لانه تفكيره وقناعته و متطلباته ما بقى متناسبه مع الشخص نفسه اللي كانت مقتنع فيه
3. لازم نتصالح مع فكرة انه ما في شي دائم ولا علاقة دائمة مهما كانت مثالية أو منيحة او في تقارب مع الشخص او بيشبهنا ومنشبهه

• عجبني
التفاعلات: 👑 مــلــک الـــروقـــان 👑
كيف؟
2.الانسان كائن متغير ب طبعه وهالشي بيأدي لاحتمالية انتهاء علاقته بالطرف التاني لانه تفكيره وقناعته و متطلباته ما بقى متناسبه مع الشخص نفسه اللي كانت مقتنع فيه
3. لازم نتصالح مع فكرة انه ما في شي دائم ولا علاقة دائمة مهما كانت مثالية أو منيحة او في تقارب مع الشخص او بيشبهنا ومنشبهه
العلاقات عاملة زي التل
كل ما كان صعودك لقمتها سريع كان عمرها قصير
ما في مثالية في العلاقات لان ما في شخص مثالي
لاكن هي طلوع وهبوط
لذلك تاسسيس العلاقات القائمة على العواطف غير مستقرة
غير مستمرة
العلاقات الصحيحة تكون قائمة على عمودين
الموده و الرحمة

العلاقات عاملة زي التل
كل ما كان صعودك لقمتها سريع كان عمرها قصير
ما في مثالية في العلاقات لان ما في شخص مثالي
لاكن هي طلوع وهبوط
لذلك تاسسيس العلاقات القائمة على العواطف غير مستقرة
غير مستمرة
العلاقات الصحيحة تكون قائمة على عمودين
الموده و الرحمة
حتى لو العلاقة تأسست على المودة والرحمة ف هدلون الشغلتين كمان ما عندن حصانة اطلاقاً من التغيير والتغير
ممكن هالمودة والرحمة مع الزمن تتحول او يخف تأثيرها مهما حاولنا نحافظ على القيمة تبعها
الشاهد ب كلامي انه ما في شي بيدوم وما في أي علاقة عليها ضمان بالديمومة 🤷🏻‍♀️

حتى لو العلاقة تأسست على المودة والرحمة ف هدلون الشغلتين كمان ما عندن حصانة اطلاقاً من التغيير والتغير
ممكن هالمودة والرحمة مع الزمن تتحول او يخف تأثيرها مهما حاولنا نحافظ على القيمة تبعها
الشاهد ب كلامي انه ما في شي بيدوم وما في أي علاقة عليها ضمان بالديمومة 🤷🏻‍♀️
الموده و الرحمه ثوابت قليلة التأثر بالتغيير
تغييراتهم بتاخد وقتها اطول من الحب و الشغف
لذلك معايير ثابته نسبيا
و كده كده الاصل بالحياة ان كا في شي مضمون ختى الانسان ديمومته مو منطقية في الدنيا
لاكن نحاول ان نعيش الوقت الذي نحياه في كنف حياة ختى نخرج منها لا فقط نقضي وقتا نتنفس

و من الفشل ان نحيا وحدنا في حياة خلقنا فيها شعوبا و قبائل لنتعارف

الموده و الرحمه ثوابت قليلة التأثر بالتغيير
تغييراتهم بتاخد وقتها اطول من الحب و الشغف
لذلك معايير ثابته نسبيا
و كده كده الاصل بالحياة ان كا في شي مضمون ختى الانسان ديمومته مو منطقية في الدنيا
لاكن نحاول ان نعيش الوقت الذي نحياه في كنف حياة ختى نخرج منها لا فقط نقضي وقتا نتنفس

و من الفشل ان نحيا وحدنا في حياة خلقنا فيها شعوبا و قبائل لنتعارف
متفقة معك جزئياً 🤷🏻‍♀️
لكن التعقيب الاخير بختلف معك فيه
حتى تنجو ب نفسك واعصابك و وقتك و قلبك وعقلك عيش لحالك أو على الأقل اعمل تقنين ل علاقاتك مع الناس
التعارف عم يكون على حسابك ومع كل تجربة بتمر فيها حتى لو كانت صداقة او زمالة او أياّ كان عم تترك أثر نفسي صعب تطلع منه ووقتا رح تتأكد وتقتنع انه تكون لحالك اسلم لك من انه تكون محاط ب ناس لا بيشبهوك ولا متلك

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
كيف؟
ما شاء ****
حكميه من يومك 😅😂

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%