NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

تمام
في حاجة إسمها Risk management مافيش حاجة في البيزنس مضمونة بس في حاجات بنعملها لتقليل المخاطر ودي بتكون ليها خطوات كتير ودراسات وتحليلات كتير
ملخص الموضوع
البيزنس محتاج انك تقلل المخاطر علي قد ما تقدر لكن مستحيل تمنعها
لكن وحسب خبرتى البسيطة و بصفتى مطلع شوية على التدفقات الدولارية المتوقعة بصفتى من حائزى العملة الصعبة فالواقع بيقول إن قيمة السلع فى الوقت الحالى مقدرة بقيمة معينة للدولار
وتحليل المخاطر المستقبلية بيقول إن قيمة الدولار حاليا معرضة للهبوط فى السوق المصرى
فبالتالى قيمة أى سلعة مقدرة قيمتها حسب سعر الدولار الحالى وهى عملة التقييم الأقوى فى السوق المصرى معرضة للهبوط
بمعنى شراء أى سلعة بغرض الإستثمار بتقدير إدارة المخاطر يعرض مشتريها لخسارة متوقعة
التقدير الحالى حسب إدارة المخاطر فى بورصة لندن بيقول إن السلع المقدرة بالدولار فى مصر معرضة لفقد من 10 إلى 25% من قيمتها خلال الربع التانى من 2024
طبعا دى مجرد قراءاتى كمالك للعملة الأجنبية فى مصر مش كمتخصص

لكن وحسب خبرتى البسيطة و بصفتى مطلع شوية على التدفقات الدولارية المتوقعة بصفتى من حائزى العملة الصعبة فالواقع بيقول إن قيمة السلع فى الوقت الحالى مقدرة بقيمة معينة للدولار
وتحليل المخاطر المستقبلية بيقول إن قيمة الدولار حاليا معرضة للهبوط فى السوق المصرى
فبالتالى قيمة أى سلعة مقدرة قيمتها حسب سعر الدولار الحالى وهى عملة التقييم الأقوى فى السوق المصرى معرضة للهبوط
بمعنى شراء أى سلعة بغرض الإستثمار بتقدير إدارة المخاطر يعرض مشتريها لخسارة متوقعة
التقدير الحالى حسب إدارة المخاطر فى بورصة لندن بيقول إن السلع المقدرة بالدولار فى مصر معرضة لفقد من 10 إلى 25% من قيمتها خلال الربع التانى من 2024
طبعا دى مجرد قراءاتى كمالك للعملة الأجنبية فى مصر مش كمتخصص
حتي وان كان ده هيحصل هنا ممكن تشوف سلع أساسية عليها استهلاك عالي تتباع بسرعة حتي لو هامش ربح بسيط

• عجبني
التفاعلات: aahmedegypt
حتي وان كان ده هيحصل هنا ممكن تشوف سلع أساسية عليها استهلاك عالي تتباع بسرعة حتي لو هامش ربح بسيط
السلع العالية الإستهلاك فى مصر حاليا هى السلع الغذائية الأساسية
فهل مبلغ 20 ألف جنيه كفاية لتجارة أى سلعة غذائية فى مصر
لا أعتقد
لكن طبعا حضراتكم كمتخصصين أدرى منى بأمر زى ده

لا أعتقد
خش يخويا شوف سؤال 2

• عجبني
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
لا أعتقد
في حاجات كتير غير السلع الغذائية
حسب البيئة اللي انت فيها والجمهور المستهدف
الموضوع باختصار شديد اغلب الشعب بيخاف ياخد الريسك وبيدور علي اي سبب يبرر بيه خوفه

• عجبني
في حاجات كتير غير السلع الغذائية
حسب البيئة اللي انت فيها والجمهور المستهدف
الموضوع باختصار شديد اغلب الشعب بيخاف ياخد الريسك وبيدور علي اي سبب يبرر بيه خوفه
خش يخويا شوف سؤال 2

شفته ومعنديش إجابة غير اللي قلتهولك هنا
تمام انا ليا مجالي برضو شغال ف و بفهم ف

مكل واحد يقول هو شغال اي عشان لو حد عاز حاجه من حد يخش يسألو و نستفاد كلنا.

انا عن نفسي تاجر كلاب و انشاء االلله هتسمعو قريب عن اكبر مزرعه بيتبول ميرل و تري كيلر ف الشرق الاوسط 😂

• لا تعليق
التفاعلات: ياسمين الجندول
دماغي شغاله جدا بس انا عايش ف حته يعتبر كلهم فلاحين ف مفيش حاجه اقدر اعملها بس بفهم ف كذا حاجه.
اي رأيك تشتغل في الملابس وكده
وبما انك في منطقه اريااف مش هتحتاج محل للبيع وكده
لو خصصت اوضه عندك في البيت وحطيت فيها الهدووم هتكوون منااسبه اوي

• عجبني
وأى سلعة أو خدمة ممكن حد يشتريها دلوقتى بغرض بدء مشروع معرضة لفقد قيمتها خلال الشهور الجاية
عندك حق 🙏🙏🌷

• عجبني
يادرش انت عارفني.دوغري.وبجيب من الاخر. مشروع ايه ب 400 دولار وبعدين.يعني.حد عاقل يسال سؤال زي ده في منتدي جنسي. فين الاشراف ياعم. الناس اللي كانت بتهبدنا تحذير.عشان بننشرو.مواضيع في اقسام مخالفه. بصراحه انا اصلا الموضوع كله.مش راكب معايا
أنا متفق معاك في كل الي بتقولو بس شجعو أنا كنت بدأت مشروع با أقل من كدا بكتير

أنا متفق معاك في كل الي بتقولو بس شجعو أنا كنت بدأت مشروع با أقل من كدا بكتير
الايام غير الايام.يا درش النهارده 400 دولار مش تمن تليفون

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%