NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

سؤال فضفضه سؤال اليوم من فقرة سؤال وجواب اليوميه (النسااااء)

ولا اي حاجة
انت الي فتحت معايا المناقشة
خلاص أنا كدا كدا بخسر في النقاش ديما مع الإناث 😂😂

تمام كلام مش وحش ديه تعريف العلاقة الطبيعية
مش السند و بركو الست الفروض تقدم كتير علشان العلاقة تبقي متوازنة

مش هقولك الراجل هيسيبها و يطلع ندل و الجو ده
بس في حالة انه مات
ايه هيجري؟
الفكرة مش في فكرة وحاشة الراجل او قوة الست
علي قد ما فكرة ان الاعتمادية ديه شيء بشع و
مدمر

محتاج البني ادم يكون لوحدة كويس الاول علشان يقدر يبني علاقة صحية مع الي معاه
العلاقة مش هتتبني علي ان محتاجة واحد يأكلني
ولا واحد يبقي موجود دائما علشان انا اتبسط
الدنيا لازم يحصلها توازن علشان نقدر نكمل
نساعد بعض و نسند بعض لاكن بي دون اعتمادية كلية
اكيد الست لازم يكون دورها متبادل

وفي حالة انو مات دي مش بادينا ثم إن المعاش موجود 🙂

علي فكره انا مش ضد أن الست تتشتغل وتنجح انا ضد أن الست تلغي الراجل مش اكتر مدام الشريك بيتعب وبيجاهد لو الست مش تساعده رغم قدرتها علي ده يبقا نقص منها

واظن مفيش حد بينجح وهوا لوحده لازم حد يسندو ولو بكلمه تحفزو

• بيضحكني
التفاعلات: ZEUS I
خد كورس🙂
يعم اسكت أنا مبعرفش اعبر بالكتابة علي الأفكار اللي جويا بس انا شايف أن الراجل بيكون سند الست والست بتكون كذالك في أوقات معينة وبالنسبة لشغل الست ده حريه ليها وهي مش مجبوره علي كدا ومالها ليها لوحدها والتعليم بالنسبة للست شي اساسي عشان تربيه الاجيال
@Yasmin55 صح كدا ولا ايه 😂😂

اكيد الست لازم يكون دورها متبادل

وفي حالة انو مات دي مش بادينا ثم إن المعاش موجود 🙂

علي فكره انا مش ضد أن الست تتشتغل وتنجح انا ضد أن الست تلغي الراجل مش اكتر مدام الشريك بيتعب وبيجاهد لو الست مش تساعده رغم قدرتها علي ده يبقا نقص منها

واظن مفيش حد بينجح وهوا لوحده لازم حد يسندو ولو بكلمه تحفزو
معاش اه ضحكتني
٢٠٠٠ جنيه هيصرفوا علي ***** مدارس و لبس و اك

محدش بيلغي حد يا جاك
بس البني ادم لازم يتعلم يكون كويس لوحده الاول قبل ما يدخل اي علاقة
العلاقة طرفين مش طرف واحد و لو. طرف فيهم اعتمادي بي شكل كبير عمره ما هيخليها علاقة صحية

الشغل مش بيلغي الراجل الا لو كان راجل ملوش قيمة اكتر من انه بنك او معندوش غير الفلوس يقدمها

الشغل قيمته اكبر من كدة و ضروري في حياة كل بني ادم ( و لو ست مش عايزة تشتغل براحتها مفيش عليها لوم )

• عجبني
التفاعلات: mydoooo
يعم اسكت أنا مبعرفش اعبر بالكتابة علي الأفكار اللي جويا بس انا شايف أن الراجل بيكون سند الست والست بتكون كذالك في أوقات معينة وبالنسبة لشغل الست ده حريه ليها وهي مش مجبوره علي كدا ومالها ليها لوحدها والتعليم بالنسبة للست شي اساسي عشان تربيه الاجيال
شوفت بدأت تستجيب اهو استمر بقا تقريباً المدرس ده كويس 😂😂

• بيضحكني
معاش اه ضحكتني
٢٠٠٠ جنيه هيصرفوا علي ***** مدارس و لبس و اك

محدش بيلغي حد يا جاك
بس البني ادم لازم يتعلم يكون كويس لوحده الاول قبل ما يدخل اي علاقة
العلاقة طرفين مش طرف واحد و لو. طرف فيهم اعتمادي بي شكل كبير عمره ما هيخليها علاقة صحية

الشغل مش بيلغي الراجل الا لو كان راجل ملوش قيمة اكتر من انه بنك او معندوش غير الفلوس يقدمها

الشغل قيمته اكبر من كدة و ضروري في حياة كل بني ادم ( و لو ست مش عايزة تشتغل براحتها مفيش عليها لوم )
معاش ايه ده الي ٢٠٠٠

مصمم يعني عايزني افتح تاني
كلامي هو هو

• بيضحكني
مصمم يعني عايزني افتح تاني
كلامي هو هو
خلاص انا قصدي العلاقه عبارة عن تضحيات من الطرفين عشان تكون علاقة صحيه بس ميكونش تضحيات كبيرة ومن راي التعليم مهم للست وانما الشغل مش مهم عشان تعبها والراجل مجبور يشتغل بس ميهملش بيته ولا يخلي الست تشيل كل المسؤوليه ويكون حنين واهم حاجه راحت اللي في البيت والست تحاول ديما تخفف علي زوجها دي العلاقه الصحية من وجهة نظري وده هو السند بالنسبة للرجال والنساء 😂 يارب تكوني فهمتي وجهه نظري 😂

مثل م عودناكم كـل يوم سؤال جديد
سؤال اليوم !💭✨
لمـاذا اصبحـت اغلبيه النساء تعـتقد ان سندها في الحـياه هو عملـها ودراسـتها وليـس زواجـها؟
اتخوزقت من واحد بيقول ع نفسه راجل

• أتفق

سؤال اليوم !💭✨
لمـاذا اصبحـت اغلبيه النساء تعـتقد ان سندها في الحـياه هو عملـها ودراسـتها وليـس زواجـها؟
فين المنشن بتاعي 🤨

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
خلاص انا قصدي العلاقه عبارة عن تضحيات من الطرفين عشان تكون علاقة صحيه بس ميكونش تضحيات كبيرة ومن راي التعليم مهم للست وانما الشغل مش مهم عشان تعبها والراجل مجبور يشتغل بس ميهملش بيته ولا يخلي الست تشيل كل المسؤوليه ويكون حنين واهم حاجه راحت اللي في البيت والست تحاول ديما تخفف علي زوجها دي العلاقه الصحية من وجهة نظري وده هو السند بالنسبة للرجال والنساء 😂 يارب تكوني فهمتي وجهه نظري 😂
صح اما يموت او يسبها
تاخد عيالها و تشحت
ما هي مبتشتغلش

• بيضحكني

سؤال اليوم !💭✨
صباح الفل

الاتنين ملهمش علاقه ببعض وضرورين جدا في هذا الزمن

عدم اعتبار الزوج سند اهانه

اسبابها كتير والرجل جزء من سببها في زمن كثر فيه اشباه الرجال

صح اما يموت او يسبها
تاخد عيالها و تشحت
ما هي مبتشتغلش
أنا قصدي لو عايزة تشتغل براحتها بس فلوسها ليها لوحدها ممنوع تصرف علي البيت الاول حابه تشيل حاجه عن جوزها مش كفايه هيا شايله البيت طبيخ وشغل البيت المتعب وطلبات العيال وطلبات الزوج

أنا قصدي لو عايزة تشتغل براحتها بس فلوسها ليها لوحدها ممنوع تصرف علي البيت الاول حابه تشيل حاجه عن جوزها مش كفايه هيا شايله البيت طبيخ وشغل البيت المتعب وطلبات العيال وطلبات الزوج
ما علينا

• بيضحكني
انا مش عارفة ايه القلب المكسور و فيه حد عاملي ساد مالكم يا جماعة

سؤال يا جاك
تقدر تعرف كلمة سند؟
السند هو ببساطه شخص تشعر في وجوده بالأمان
وصعب جدا في الزمن دا
ومش شرط يكون زوج ممكن آب او أخ أو صديق قريب
أكبر سند في حياة الست أبوها لأنه الشخص اللي بتشعر دائما في وجوده بالأمان

دا ملوش علاقه خالص بتعليم المرأه وشغلها اللي أصبح من الضرورات القصوى حاليا

• أتفق
التفاعلات: Coraline

سؤال اليوم !💭✨
عشان ف رجاله خيال مآته كتير زي عدمهم والمسؤليه والشغل كله ع الست اخره يصرف ع نفسه ده لو قدر
ثانيا شغل استرونج اندبندينت ومان والكلام ده وكاريرك اهم من الجواز والبيت والاستقلاليه والكلام ده

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%