NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

لأ دندوشه ده مش كلامي ده اسمها قانونا ، كلمة اغتصا*ب دي مبتطلق ع الارض المسروقه وده هو القانون.
انما الاعتداء الجنسي اسمه زنا دون اللارادة
لا طبعا

هو صح جدا الشرف مش في حته الجلدة بس مش معنى كده ان اللي فرطت فيها تبقى شريفة صحيح كل النماذج اللي قولتيها دي شريفة او اللي يعمل عكسها يبقى مش شريف ماهو الشرف انواع في شرف شريف النسب يعني ملوش هو اي دخل اصلا هو اتولد لقى نفسه كده بينسب لبيت شريف لقب او وضع اجتماعي يعني وفي شرف بيعني عفة اليد ما بيسرقش يعني وفي وفي لكن كمان في شرف الحفاظ على نفسك من اي اقتحام وصون جوهرتك لمن ينولها بحق بالجواز يا قطة في النور يا بنت الناس يا شريفه الشرف زي الخطا تعرفيه طالما بتستخبي وانت بتعمليه بتستخبي وانت بتقوليه سامحيني في رأيي اللي عارف انه لا يعني لك شيء وانت مقررة ده قبل كتابة الموضوع اصلا لكن انت مش شريفة مش علشان الجدلة اتفتحت لا انت مش شريفة بينك وبين نفسك سواء عملتي ترقيع او ما عملتيش ولقيتي حد ينضحك عليه او تصارحيه ويقبل انت بتغالطي نفسك السؤال الاهم هل من **** ؟ نعم بشرط نطرد الكبر يعني اللي غلطت خرجت برة الرحمة لا ابدا يمكن تكون خرجت برة رحمة البشر لكن الرحمة لا تطلب من البشر ولو طلبتها صح هتلاقي الف مخرج بتقولي ابقى مش شريفة لو بخون طيب مانت خونتي اهلك اللي وثقوا فيكي هو ابوكي يعرف وهل كان بيقبل اخوكي امك مانت خونتي كل دول بصي بلاش كبر كلنا بنغلط وغلطنا لكن اللي بيخدع نفسه ويقول انه صح ده بيضرها اكثر من الغلط نفسه عذرا انت مش شريفة حتى لو لم يعلم احد ... مجرد رأي اعلم انه لا يعنيكي ولا يهمك لكنه رأيي فيكي وفي وفي كل من يخطئ ويحاول ان يخدع نفسه ليستمر بدلا من ان يتوقف ليستمر
كلام جميل جدا

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
  • عجبني
التفاعلات: حسن٩٤
  • عجبني
التفاعلات: madmar000
و**** ما بهزر ده اسمه في القانون الزنا دون الاراده ، وسرقه الارض اسمها اغتصا*ب
وده ايه علاقته بموضوعنا

بصي يا مريم ورغم مقلل شويه تعليق علي العام بقالي فتره ولكن حابب اوضح شويه نقاط

اولا اكيد لاحظتي من الردود اختلافات كتيره وحتي لو حد ايد او عارض لكل واحد سببه المختلف ودا دليل الموضوع فيها عوامل ومتغيرات كتيره بعضها نفسي بعضها جسدي بعضها عقائدي بعضها خبره

ثانيا ورغم مش عارف قصتك بالضبط ولكن واضح ليها ابعاد مش الكل مستوعبه ولكن من بعض التعليقات لزملاء هنا بان انك قدرت تستوعبي نفسك وتوقفتي من ٧ شهور باين وبدات تنظمي حياتك لنفسك ودي اهم نقطه حبك وقبول لذاتك اولا فطوريها وتاخدها باخيتارك لما تريدين ومش منتظره حكم احد

ثالثا اغفل الكثير من الزملاء ومش بس مؤيد او معارض ومش بس برضه الكلمه الحسنه ولكن انه دوما باب التوبه مفتوح لاخر نفس وسهل بالاستغفار بنيه صادقه (مش بتكلم كشيخ ولا بتكلم كمبرر او ناصح ولكن مبدأ وضع للرد فقط علي نقطه محدده) ولن اخوض في امثله كثيره لانه كدا هاضطر اجيب احاديث من تابه توبه لو وزعت علي الارض لكفاتهم الخ مش مجالها هتا .. لكن مش في ناس بتغير من الاحسن للاسوء ومش ناس ترجع للاحسن يوما ما فالمفروض لانكلق احكام عامه ونهائيه محدش يعرف حسابه ازاي ونش مطالبين بدا ومنهي عنه وقيل نصح بكلمه طيبه

رابعا اول الحلول نعرف اننا بشر ونفوس وعقول وروح مش زراير ومفيش اخسن ولا اسوء علي طول او بمقياس واحد ولكن في قبول وتعامل مع افكار ومشاعر بتاعتك فتقبل الاخرين ومن ثم يتم التعامل وفقا للموقف فمثلارغم اثاره مريم للموضوع حساس ولكن نظرتنا مختلفه وقد تختلف لاحقا مين يعرف خاصه راجعو كثير من اراء الدينيه الي بتقول البكاره مش غشاء وربنا لم يضع فيك علامه والقصه مختلفه لعمقها مش بسيطه او سطحيه كدا ولن اتحدث فيها او اقع فيها ولكن رد لمن حابب يبحث لوحده

خامسا اؤيد مريم الغشاء ليس مقياس للشرف لانه زي ما قال life selector تعرف مختلف ففي ليه مجال كبير يتوسع لدرجه في امريكا التهرب من الضرائب جريمه مخله بالشرف بنص القانون واعتقد قانون مصر في حاجات كدا ووجوده او عدم وجوده باي سبب كان مش مقياس ولكن المقياس في راي يوم ما عرفتك واتفقنا وبقي في قبول (حته تعرف الماضي او لا ما ستره الخالق او يصارح بيه فيها اقوال برضه وتعتمد علي الشخصين ونضوجهم فليست كلهم واحد والطرف الي مقرر يصارح يقبل اي رد فعل ويعرف انه ةعترافه دليل قوة ووضح ويمكن اعتراف بتوبه انه هيلتزم معاك فقط وعفي عما سلف ولك حق تقبل او لا ولن اتحدث عن التاريخ لحالات ومجدت ازاي لاحقا منعا لربطها برضه بالدين ولكنك كلكم تعرف معظمها وبعضها اتعمل افلام كمان ونمجدها) ...

سادسا لاحظت اخر تعليق لعدد من الزملاء واختلاف اتمني لا يفسد للود قضيه ودا اختلاف صحي لو اخدنها من باب صح مش مزايده او قلبت عداوه فتعريف الاغتصاب والتعامل معاه نفسي او قانوني اختلف بعد اكتشافات كتيره جسديه ونفسيه ويبدا من انهو جزء تحرش لاعتداء كامل وله ٨ او ٩ حلول ولو كان بسهوله المتكلم مكنش بقت ازمه ولا اعلم برضه من يصدر حكم عن الرحمه والخروج منها فين من بعض القصص والاحاديث الي تنفي كلامه وقت الفعل فقط اعتبر نفسك كذا ليفتح باب مراجعه النفس والا لو اغلقت زي ما شرحت وهتدخلنا في قصه ايهما اكثر ذنبا الكدب ولا زنا وسرق بنصوص مش مجالها هنا للاسف وبعتذر للادارة للمره الالف لاثاره عناوين فقط تقول ليس راي واحد ولا حكم واحد وكل قصه مختلفه وكل حساب له كتابه ظختلف وكل ميزان مختلف قد يعفو بشرب ماء لكلب او هره دا حتي لو فعلها وهو يعلم بحرمتها وكامل ارادته والي مكنش في حاجه اسمها حكم المضر وحكم النيه ققصه من خرج بعد ما قتل كتير وحكم الدفع بشبهه وهو اولي مش هاقول مرض

سابعا الموضوع دا صعب يحسم او يبقي في طرف غالب لانه مش عام ومش ملموم كل ابعاده بس مش هاقدر اطول او اكمل كله في بوست واحد واتمني نقرا ونبحث ونستوعب ونقدر للغير زي ما مقدرين انكم غلطانين وقد يوم تبطل وعارف قد اتعرض لهجوم او اعتراضات او بلاغات او رسائل خاصه:giggle::coffee:😇 وللجميع حق يقول رايه سواء عجبني ولا لا كما هو الحال بارائكم فاتمني لا يصل الخلاف لغط بس

• عجبني
التفاعلات: Ghada Ahmed
بصي يا مريم ورغم مقلل شويه تعليق علي العام بقالي فتره ولكن حابب اوضح شويه نقاط

اولا اكيد لاحظتي من الردود اختلافات كتيره وحتي لو حد ايد او عارض لكل واحد سببه المختلف ودا دليل الموضوع فيها عوامل ومتغيرات كتيره بعضها نفسي بعضها جسدي بعضها عقائدي بعضها خبره

ثانيا ورغم مش عارف قصتك بالضبط ولكن واضح ليها ابعاد مش الكل مستوعبه ولكن من بعض التعليقات لزملاء هنا بان انك قدرت تستوعبي نفسك وتوقفتي من ٧ شهور باين وبدات تنظمي حياتك لنفسك ودي اهم نقطه حبك وقبول لذاتك اولا فطوريها وتاخدها باخيتارك لما تريدين ومش منتظره حكم احد

ثالثا اغفل الكثير من الزملاء ومش بس مؤيد او معارض ومش بس برضه الكلمه الحسنه ولكن انه دوما باب التوبه مفتوح لاخر نفس وسهل بالاستغفار بنيه صادقه (مش بتكلم كشيخ ولا بتكلم كمبرر او ناصح ولكن مبدأ وضع للرد فقط علي نقطه محدده) ولن اخوض في امثله كثيره لانه كدا هاضطر اجيب احاديث من تابه توبه لو وزعت علي الارض لكفاتهم الخ مش مجالها هتا .. لكن مش في ناس بتغير من الاحسن للاسوء ومش ناس ترجع للاحسن يوما ما فالمفروض لانكلق احكام عامه ونهائيه محدش يعرف حسابه ازاي ونش مطالبين بدا ومنهي عنه وقيل نصح بكلمه طيبه

رابعا اول الحلول نعرف اننا بشر ونفوس وعقول وروح مش زراير ومفيش اخسن ولا اسوء علي طول او بمقياس واحد ولكن في قبول وتعامل مع افكار ومشاعر بتاعتك فتقبل الاخرين ومن ثم يتم التعامل وفقا للموقف فمثلارغم اثاره مريم للموضوع حساس ولكن نظرتنا مختلفه وقد تختلف لاحقا مين يعرف خاصه راجعو كثير من اراء الدينيه الي بتقول البكاره مش غشاء وربنا لم يضع فيك علامه والقصه مختلفه لعمقها مش بسيطه او سطحيه كدا ولن اتحدث فيها او اقع فيها ولكن رد لمن حابب يبحث لوحده

خامسا اؤيد مريم الغشاء ليس مقياس للشرف لانه زي ما قال life selector تعرف مختلف ففي ليه مجال كبير يتوسع لدرجه في امريكا التهرب من الضرائب جريمه مخله بالشرف بنص القانون واعتقد قانون مصر في حاجات كدا ووجوده او عدم وجوده باي سبب كان مش مقياس ولكن المقياس في راي يوم ما عرفتك واتفقنا وبقي في قبول (حته تعرف الماضي او لا ما ستره الخالق او يصارح بيه فيها اقوال برضه وتعتمد علي الشخصين ونضوجهم فليست كلهم واحد والطرف الي مقرر يصارح يقبل اي رد فعل ويعرف انه ةعترافه دليل قوة ووضح ويمكن اعتراف بتوبه انه هيلتزم معاك فقط وعفي عما سلف ولك حق تقبل او لا ولن اتحدث عن التاريخ لحالات ومجدت ازاي لاحقا منعا لربطها برضه بالدين ولكنك كلكم تعرف معظمها وبعضها اتعمل افلام كمان ونمجدها) ...

سادسا لاحظت اخر تعليق لعدد من الزملاء واختلاف اتمني لا يفسد للود قضيه ودا اختلاف صحي لو اخدنها من باب صح مش مزايده او قلبت عداوه فتعريف ال****** والتعامل معاه نفسي او قانوني اختلف بعد اكتشافات كتيره جسديه ونفسيه ويبدا من انهو جزء تحرش لاعتداء كامل وله ٨ او ٩ حلول ولو كان بسهوله المتكلم مكنش بقت ازمه ولا اعلم برضه من يصدر حكم عن الرحمه والخروج منها فين من بعض القصص والاحاديث الي تنفي كلامه وقت الفعل فقط اعتبر نفسك كذا ليفتح باب مراجعه النفس والا لو اغلقت زي ما شرحت وهتدخلنا في قصه ايهما اكثر ذنبا الكدب ولا زنا وسرق بنصوص مش مجالها هنا للاسف وبعتذر للادارة للمره الالف لاثاره عناوين فقط تقول ليس راي واحد ولا حكم واحد وكل قصه مختلفه وكل حساب له كتابه ظختلف وكل ميزان مختلف قد يعفو بشرب ماء لكلب او هره دا حتي لو فعلها وهو يعلم بحرمتها وكامل ارادته والي مكنش في حاجه اسمها حكم المضر وحكم النيه ققصه من خرج بعد ما قتل كتير وحكم الدفع بشبهه وهو اولي مش هاقول مرض

سابعا الموضوع دا صعب يحسم او يبقي في طرف غالب لانه مش عام ومش ملموم كل ابعاده بس مش هاقدر اطول او اكمل كله في بوست واحد واتمني نقرا ونبحث ونستوعب ونقدر للغير زي ما مقدرين انكم غلطانين وقد يوم تبطل وعارف قد اتعرض لهجوم او اعتراضات او بلاغات او رسائل خاصه:giggle::coffee:😇 وللجميع حق يقول رايه سواء عجبني ولا لا كما هو الحال بارائكم فاتمني لا يصل الخلاف لغط بس
كليم سليم وجميل ميه في الميه

• أتفق
لأ انتي مكنتيش مقتنعه بأسمه فانا حبيت اوضحلك بس
بجد انت مش لاقيه اى كلام تقوليه
راجعى نفسك تانى

كليم سليم وجميل ميه في الميه
لأ لو ع الكلام كتير وكتير جدا كمان

انا اسف لو طويل شويه رغم حاولت اختصر جدا والم اغلب النقاط وان كان لسه هناك الكثير بس مش مجاله .. ولن اعمق الخلاف بس ان سمحت لي عارف انك متقبله اراء الاخرين وعارفه وفاهمه نفسك ومالكه قصتك بابعاد لا نعلمها وعندك علم ودراسه لجزء منها لم يطلع عليه الكثيرين فان سمحت لي بنصيحه حاسس ردودك عصبيه شويه واتمني تستفيد من الاراء الايجابيه وما يصلح فقط من بعض السلبيه الي قد يكون فيها حل مناسب لك وسك السطور مش شرط كلها فتوسعي مداركك وتتحكم في رد فعلك

انا قولت كده برضه لما أسرق او اقتل فده ملوش علاقه انى كويس أو لا اهم حاجه تعاملى مع الناس وأسلوبى معاهم ده اللى الناس تحكم بيه مش انى بسرق او اقتل

• عجبني
انا قولت كده برضه لما أسرق او اقتل فده ملوش علاقه انى كويس أو لا اهم حاجه تعاملى مع الناس وأسلوبى معاهم ده اللى الناس تحكم بيه مش انى بسرق او اقتل
لأ طبعا لأن السرقه والقتل انت بتضر غيرك

انا اسف لو طويل شويه رغم حاولت اختصر جدا والم اغلب النقاط وان كان لسه هناك الكثير بس مش مجاله .. ولن اعمق الخلاف بس ان سمحت لي عارف انك متقبله اراء الاخرين وعارفه وفاهمه نفسك ومالكه قصتك بابعاد لا نعلمها وعندك علم ودراسه لجزء منها لم يطلع عليه الكثيرين فان سمحت لي بنصيحه حاسس ردودك عصبيه شويه واتمني تستفيد من الاراء الايجابيه وما يصلح فقط من بعض السلبيه الي قد يكون فيها حل مناسب لك وسك السطور مش شرط كلها فتوسعي مداركك وتتحكم في رد فعلك
ولا يهمك بس كلامك سليم

• أتفق
لأ طبعا لأن السرقه والقتل انت بتضر غيرك
شوفى بس عشان عارف هتقولوا بقى شيوخ ووعاظ والكلام ده
انا لا ملتزم ولا حاجه بس الغلط معروف وواضح الغشاء فى حد ذاته ليس دليل على الشرف او عدمه وانما طريقة فقدانه يعنى إذا كان رياضه او ولاده من غيره أو ما شابه ذلك فهو مش مقياس ابدا إنما واحده بقى تنام مع حد من غير جواز وتيجى تقول انا شريفه وده مش مقياس يبقى كلام فارغ ومحاولة تبرير
مع إن ممكن نفس الست دى بعد كل ده تتوب فعلا ومتعملش كده تانى وتبقى جزمتها افضل من الكل وتبقى شريفه فعلا
لكن انك تبررى الزنا بقى ده اكبر من الزنا فى حد ذاته
متحاوليش تقنعى نفسك بس او بمعنى اصح متحاوليش تضحكى على نفسك انك تمام كده ومبتعمليش غلط
اعترفى بالغلط وندعى أننا نتوب عنه ومنعملوش تانى
اى كلام زياده عن كده بقى انتى حرة
بس بقولها فى وشك انتى مش مقتنعه وعارفه أننا الصح حتى لو حاولتى تظهرى العكس قدامنا وتثيرى الجدل فى كلام مفروغ منه

شوفى بس عشان عارف هتقولوا بقى شيوخ ووعاظ والكلام ده
انا لا ملتزم ولا حاجه بس الغلط معروف وواضح الغشاء فى حد ذاته ليس دليل على الشرف او عدمه وانما طريقة فقدانه يعنى إذا كان رياضه او ولاده من غيره أو ما شابه ذلك فهو مش مقياس ابدا إنما واحده بقى تنام مع حد من غير جواز وتيجى تقول انا شريفه وده مش مقياس يبقى كلام فارغ ومحاولة تبرير
مع إن ممكن نفس الست دى بعد كل ده تتوب فعلا ومتعملش كده تانى وتبقى جزمتها افضل من الكل وتبقى شريفه فعلا
لكن انك تبررى الزنا بقى ده اكبر من الزنا فى حد ذاته
متحاوليش تقنعى نفسك بس او بمعنى اصح متحاوليش تضحكى على نفسك انك تمام كده ومبتعمليش غلط
اعترفى بالغلط وندعى أننا نتوب عنه ومنعملوش تانى
اى كلام زياده عن كده بقى انتى حرة
بس بقولها فى وشك انتى مش مقتنعه وعارفه أننا الصح حتى لو حاولتى تظهرى العكس قدامنا وتثيرى الجدل فى كلام مفروغ منه
وهو انت اتكلمت عن الغشاء ولا ع السرقه والقتل

وهو انت اتكلمت عن الغشاء ولا ع السرقه والقتل
لا انا كنت بضرب مثال تهكمى بس معناه ان اى واحد بقى يبرر لنفسه الغلط ايا كان الغلط اللى بيعمله

لا انا كنت بضرب مثال تهكمى بس معناه ان اى واحد بقى يبرر لنفسه الغلط ايا كان الغلط اللى بيعمله
بس المثال اتقلب عليك تقريبا

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%