NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

ختان الذكور واجب وهو سطحي، اي يزيل غطاء القلفة، ويحرر راس القضيب مما يجعله يتقوى ويتجنب كثير من الامراض.. اما ختان البنات فهو جريمة وتخلف، لانه يحرم البنت عندما تكبر من المتعة ويحول دون بلوغها هزة الجماع.. تبقى مجرد ماكينة تلد بدون متعة او احساس

انا مختونه ... بس بنات اخواتي ممنوع ممنوع حد يلمسهم وانا الي رفضت ده واخواتي وافقوا رأي طبعا لأنهم سالوني انا وكده .

مع العلم ختاني مش مآثر عليا في الجنس اوكي

• عجبني
  • نار ياحبيبي نار
التفاعلات: رسام المشاعر، الصقر_الجارح و momo2020v
  • عجبني
  • طب!
التفاعلات: Ahmedsamir11, رسام المشاعر, الصقر_الجارح و شخص آخر

لا حياء في العلم كلما بنسمعها كتير اوي ولكن قليل ما يفهم معناها .....

تمهيد

طبعا الحياء هنا وملاصق للعلم لأن أي كلام يذكر تحت مظله العلم فهو كلام جرئ... واظن أننا جيل عاش الحياء من الصغر واظن أنه بداء في المرحلة الإعدادية منذ حصة العلوم وخاصة درس
( التكاثر الجنسي)
ومعرفة اشكال الاعضاء ومما تتكون ستوب ✋

ومن هنا ابداء موضوعي

(( الختان للذكور والإناث))

• كيف يتم الختان ( الطهارة )
    • لماذا يتم الختان ( الطهارة )
    • الفرق بين الماضي والحاضر من حيث الفهم والحجج .
    • هل ختان الإناث له علاقة بالبرود الجنسي ..

كل هذا واكثر هحاول اوضحة من خلال منظوري ومن خلال معاصرتي بين الجيل القديم والحديث .

ختان الذكور الطهارة بالبلد :

طبعا الكلام فية سطور معدوة بيتم تخدير المنطقة ويوضع مشبك حول الحشفة وبيتم قطع الجلد الزيادة وبيربط راس القضيب وانتهت العملية بنجاح ... القضيب ( الزب ) بقى شكلة اجمل وكمان مفيش مشاكل في مجري البول ولا هتصاب بالأمراض الفطرية بسرعة وكمان لما تكبر بتماس الجنس بشكل مرضي عن عدم الطهارة بيبقى الانتصاب ضعيف ( كلامي يحمل الخطأ والصواب). انتهي الملف الخاص بالرجل .

أساس الموضوع بقى ( الإناث)

كيف يتم الختان الطهارة ؟؟

الطهارة للإناث ؛ اولا من أوخر التسعينات وبقيت مجرمة بنص قانوني بلص رفض الدين لها .
ولكن كيف تتم / الطهارة أو الختان بيحصل گ الاتي اولا الدكتور أو الداية بتزيل. الشفرات الخارجية أو جزء منها و لو البظر ( الزنبور ) كبير بعض الشيء كان بيتم قطعة لحد ما يساوي شفرات المهبل ( الكس ) وبكدة بقيت مختونه أو مطاهرة .

لماذا يتم الختان ( الطهارة ) ؟؟

للإناث/ اولا عشان الشكل الجميل ... ولكن السبب الأساسي هو عشان يتم تحجيم الشهوة عندنا في سن البلوغ والبنت تبقى على عزريتها حتى الزواج .. هل الكلام دة صح او غلط ... دة يدخلنا النقطة التاني.

الفرق بين الماضي والحاضر من حيث الفهم والحجج !!!!

التفكير زمان : ايام زمان كان التفكير في أن البنت لو مش تم الطهارة لها اول ما تبلغ مع اي احتكاك أنها بتهيج والا ثارة عندها عالية وممكن تمارس الجنس من فرط الشهوة قبل الزواج عشان كدة كان بيتم الطهارة لحد أوخر التسعينات وبالفعل خرج قانون بتجريم الفعل ووضع نص عقاب له حسب القانون المصري .. واقفل الملف على كدة .

التفكير حاليا : هل فعلا تم الغاء الطهارة في مصر بشكل نهائي... احب اقولك أيوة تم بشكل عام واتمنع الكلام حتى في العام عن الموضوع .... ولكن .
معلومة من رودي الطهارة للاسف موجودة بس بمسميات تاني بشكل شيك ومقبول تحت مسمي عمليات تجميلية لشكل المهبل ( الكس ) أيوة زي ما سمعت البنت او المدام مش فارقة السن بتلاقي الشفرات كبيرة أو البظر كبير طبعا اي دكتور بتعمل عميلة الطهارة تحت مسمي تجميلية !

دة ميمنعش أن في حالات كتير الدكتور المعالج بينصح بالطهارة لو الشكل للمهبل مش ظريف ودة طبيب معالج وليس تجميلي اوكي يعني دة اكتر حد فاهم كا تشخيص مش مراضاه العميلة .

هل ختان الإناث له علاقة بالبرود الجنسي ؟؟

بصراحة مش نظرية عامة بمعني انا مختمونه بصراحة ( مطاهرة ) ومع ذلك مفيش اي مشكلة معيا من ناحية الجنس يعني مع الشريك كويسة جدا ومع نفسي بيحصل إثارة وشوق للحميمية.

ولكن في غيري كتير بيحصل عندهم برود هل بسبب الطهارة ؟؟ بصراحة مش هقدر اجاوب على النقطة دي لاني مش دكتورة ولا تعمقت اوي في النقطة دي !!

اسفة على الإطالة وطبعا كلامي يحمل الخطأ والصواب لو عندك اضافه احب اقرأها في الكومنتات لأن بدأت كلامي وانهيت ( لا حياء في العلم )

Roody
ده جهل وتخلف ختان الاناث ايش هتقطع زنبورها او شفرات كسها مش فاهم ليش كده ممكن الذكر اه يتختن عادي بس البت لا وانا اصلا ولد ومش مختن ما بالك البت

• بيضحكني
  • عجبني
التفاعلات: momo2020v و مجنونة مطرقعة
ده جهل وتخلف ختان الاناث ايش هتقطع زنبورها او شفرات كسها مش فاهم ليش كده ممكن الذكر اه يتختن عادي بس البت لا وانا اصلا ولد ومش مختن ما بالك البت

اهدي شوي ده نقاش عادي جدا 🤭🤭

الموضوع انت صح وعندك حق ... بس زمان ايامي مصر كلها كانت بتختن على فكره ... الوقت القانون نفسه بقى يعاقب عليها .

الا لو الدكتور قال إن الحاله لازم ختان بتبقى اسمها (( عمليه تجميليه ))

اهدي شوي ده نقاش عادي جدا 🤭🤭

الموضوع انت صح وعندك حق ... بس زمان ايامي مصر كلها كانت بتختن على فكره ... الوقت القانون نفسه بقى يعاقب عليها .

الا لو الدكتور قال إن الحاله لازم ختان بتبقى اسمها (( عمليه تجميليه ))
بصراحة الموضوع ده جهل زرت موريتانيا والبنات كلهم بيتختنوا هناك
حلو اوي مافيش اشي في البت تقدر تقطعه لو كده شو رايهم نختن البزاز وقطعهم من اصلهم
اه الحالات الطبيبة ممكن غيرها لا
بس ذكرتني بموضوع الختان مش عارف كيف هعلمها🥲

• عجبني
التفاعلات: مجنونة مطرقعة
بصراحة الموضوع ده جهل زرت موريتانيا والبنات كلهم بيتختنوا هناك
حلو اوي مافيش اشي في البت تقدر تقطعه لو كده شو رايهم نختن البزاز وقطعهم من اصلهم
اه الحالات الطبيبة ممكن غيرها لا
بس ذكرتني بموضوع الختان مش عارف كيف هعلمها🥲

بالمناسبه انا مختونه ومش مآثر عليا

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
  • بيضحكني
ايش قطعو بجد

لاء مشطوفه فقط ... كل حاجه موجوده بس مفيش بروز عن الجسم فاهم ولا مش واصل لك معني الطهارة (( الختان ))

لاء مشطوفه فقط ... كل حاجه موجوده بس مفيش بروز عن الجسم فاهم ولا مش واصل لك معني الطهارة (( الختان ))
اه فهمت كيف
انا ولد وعندي الجلد بغطي الراس ومش مطهر😂

• بيضحكني
اه فهمت كيف
انا ولد وعندي الجلد بغطي الراس ومش مطهر😂

امممم مآثر معاك في حاجه ؟؟

سوال للمعرفه

امممم مآثر معاك في حاجه ؟؟

سوال للمعرفه
لا لما انتصب الجلد بيرجع لوراء عادي وعندي ميزة انو الراس حساس اوي مش زي المختن راسه بيحتك بالبوكسر وينخدش انا العكس الراس مختفي
عادي يا قلبي اسألي لي بدك اياه في اي وقت بدك اياه

• أتفق
لا لما انتصب الجلد بيرجع لوراء عادي وعندي ميزة انو الراس حساس اوي مش زي المختن راسه بيحتك بالبوكسر وينخدش انا العكس الراس مختفي
عادي يا قلبي اسألي لي بدك اياه في اي وقت بدك اياه

يعني الافضل المختون ولا لاء بالنسبه ليكم

• عجبني
التفاعلات: momo2020v
يعني الافضل المختون ولا لاء بالنسبه ليكم
الصحي المختون احتمال سرطان القضيب اقل من المش مختون اكبر وكمان النظافة انا بقدر ارجع الجلد وانظف عادي في البعض عمره مااشاف راسه بس جنسيا احنى افضل بالمتعة والشهوة

• عجبني
التفاعلات: مجنونة مطرقعة و momo2020v
  • عجبني
هو الختان للست لازم يكون تحت إشراف الطبيب بيكون صح
أما للراجل الختان أصح وبيمنع تكون ميكروبات علي الحشفه تحت الجلد الي بيغطي الرأس
بس معرفش الست بتحبه إيه لأنه نادر جدا في مصر الي مش مختون

• أتفق
ختان كامل ولا جزءي
مفيش حاجه اسمها كامل ولا جزء .

المفروض أنه شطف مش قص ولا قطع ... عكس ما الناس فاهمه .

• عجبني
التفاعلات: الصقر_الجارح
  • عجبني

لا حياء في العلم كلما بنسمعها كتير اوي ولكن قليل ما يفهم معناها .....

تمهيد

طبعا الحياء هنا وملاصق للعلم لأن أي كلام يذكر تحت مظله العلم فهو كلام جرئ... واظن أننا جيل عاش الحياء من الصغر واظن أنه بداء في المرحلة الإعدادية منذ حصة العلوم وخاصة درس
( التكاثر الجنسي)
ومعرفة اشكال الاعضاء ومما تتكون ستوب ✋

ومن هنا ابداء موضوعي

(( الختان للذكور والإناث))

• كيف يتم الختان ( الطهارة )
    • لماذا يتم الختان ( الطهارة )
    • الفرق بين الماضي والحاضر من حيث الفهم والحجج .
    • هل ختان الإناث له علاقة بالبرود الجنسي ..

كل هذا واكثر هحاول اوضحة من خلال منظوري ومن خلال معاصرتي بين الجيل القديم والحديث .

ختان الذكور الطهارة بالبلد :

طبعا الكلام فية سطور معدوة بيتم تخدير المنطقة ويوضع مشبك حول الحشفة وبيتم قطع الجلد الزيادة وبيربط راس القضيب وانتهت العملية بنجاح ... القضيب ( الزب ) بقى شكلة اجمل وكمان مفيش مشاكل في مجري البول ولا هتصاب بالأمراض الفطرية بسرعة وكمان لما تكبر بتماس الجنس بشكل مرضي عن عدم الطهارة بيبقى الانتصاب ضعيف ( كلامي يحمل الخطأ والصواب). انتهي الملف الخاص بالرجل .

أساس الموضوع بقى ( الإناث)

كيف يتم الختان الطهارة ؟؟

الطهارة للإناث ؛ اولا من أوخر التسعينات وبقيت مجرمة بنص قانوني بلص رفض الدين لها .
ولكن كيف تتم / الطهارة أو الختان بيحصل گ الاتي اولا الدكتور أو الداية بتزيل. الشفرات الخارجية أو جزء منها و لو البظر ( الزنبور ) كبير بعض الشيء كان بيتم قطعة لحد ما يساوي شفرات المهبل ( الكس ) وبكدة بقيت مختونه أو مطاهرة .

لماذا يتم الختان ( الطهارة ) ؟؟

للإناث/ اولا عشان الشكل الجميل ... ولكن السبب الأساسي هو عشان يتم تحجيم الشهوة عندنا في سن البلوغ والبنت تبقى على عزريتها حتى الزواج .. هل الكلام دة صح او غلط ... دة يدخلنا النقطة التاني.

الفرق بين الماضي والحاضر من حيث الفهم والحجج !!!!

التفكير زمان : ايام زمان كان التفكير في أن البنت لو مش تم الطهارة لها اول ما تبلغ مع اي احتكاك أنها بتهيج والا ثارة عندها عالية وممكن تمارس الجنس من فرط الشهوة قبل الزواج عشان كدة كان بيتم الطهارة لحد أوخر التسعينات وبالفعل خرج قانون بتجريم الفعل ووضع نص عقاب له حسب القانون المصري .. واقفل الملف على كدة .

التفكير حاليا : هل فعلا تم الغاء الطهارة في مصر بشكل نهائي... احب اقولك أيوة تم بشكل عام واتمنع الكلام حتى في العام عن الموضوع .... ولكن .
معلومة من رودي الطهارة للاسف موجودة بس بمسميات تاني بشكل شيك ومقبول تحت مسمي عمليات تجميلية لشكل المهبل ( الكس ) أيوة زي ما سمعت البنت او المدام مش فارقة السن بتلاقي الشفرات كبيرة أو البظر كبير طبعا اي دكتور بتعمل عميلة الطهارة تحت مسمي تجميلية !

دة ميمنعش أن في حالات كتير الدكتور المعالج بينصح بالطهارة لو الشكل للمهبل مش ظريف ودة طبيب معالج وليس تجميلي اوكي يعني دة اكتر حد فاهم كا تشخيص مش مراضاه العميلة .

هل ختان الإناث له علاقة بالبرود الجنسي ؟؟

بصراحة مش نظرية عامة بمعني انا مختمونه بصراحة ( مطاهرة ) ومع ذلك مفيش اي مشكلة معيا من ناحية الجنس يعني مع الشريك كويسة جدا ومع نفسي بيحصل إثارة وشوق للحميمية.

ولكن في غيري كتير بيحصل عندهم برود هل بسبب الطهارة ؟؟ بصراحة مش هقدر اجاوب على النقطة دي لاني مش دكتورة ولا تعمقت اوي في النقطة دي !!

اسفة على الإطالة وطبعا كلامي يحمل الخطأ والصواب لو عندك اضافه احب اقرأها في الكومنتات لأن بدأت كلامي وانهيت ( لا حياء في العلم )

Roody
بصي يا رودي انا ضد ختان الاناث شكلا وموضوعا لانه بيعمل برود جنسي للست وخرب بيوت كتير لانه بيتم بتر جزء مهم وهو البظر يعني بالبلدي الزنبور وده فيه ملايين النهايات العصبيه لجسم الانثي يعني احنا كده بنحكم عليها بالاعدام

• عجبني
الختان للست مو حلو خاااااااااالص دي عاده قديمه ولازم نتخلص منها

• عجبني

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%