NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

تجربة برنامج قهوة نسوانجى الحلقة الاخيرة

مش بحب ادخل فنقاش وجدال فمواضيع لأنى من أصحاب فكره لا هقنعك ولا هتقنعنى
كل حد وليه وجهت نظر فحاجه معينه بطريقه مختلفه تتفق معاها أو مع جزء منها أو تختلف فا فالاخر بيفضل رأى كل حد مقتنع بدماغه وبس، فا معنديش تعليق محدد فالموضوع الصراحه على نقطه معينه👍
مش جدال ..

هو نقاش نسمع بعض ممكن أقتنع بوجهة نظرك وتكون مفيده ليا ..

الأمر متوقف علي المشاركين في الحوار وهل السعي بينهم لخلق بيئة مناسبة نخرج منها بإستفادة ولا مجرد جدال ومنافسة لفرض رأي معين ..

الفرق هيفضل كبير بين الجدال والنقاش وفي رأيي بيعتمد علي المشاركين فيه وكمان بشكل كبير علي القائمين عليه لأنه في إمكانهم إدارة الحوار بشكل صحي ومفيد ..

• أتفق
التفاعلات: M A L E F I C E N T
مش جدال ..

هو نقاش نسمع بعض ممكن أقتنع بوجهة نظرك وتكون مفيده ليا ..

الأمر متوقف علي المشاركين في الحوار وهل السعي بينهم لخلق بيئة مناسبة نخرج منها بإستفادة ولا مجرد جدال ومنافسة لفرض رأي معين ..

الفرق هيفضل كبير بين الجدال والنقاش وفي رأيي بيعتمد علي المشاركين فيه وكمان بشكل كبير علي القائمين عليه لأنه في إمكانهم إدارة الحوار بشكل صحي ومفيد ..
فاهمه قصدك اكيد وكلامك
لاكن فالغالب بيبقى النقاش فى محاولات للاقناع أو طرف بيدخل فكلام وسط نقاش وبيتحول من نقاش لفرض رأى،
باخدها من بابها ومن قصيرها احسن عشان كده مبفضلش اتناقش فحاجات عارفه الردود عليها اللى ممكن تتقال وفالاخر لا بتغير رأى حد ولا بتفيد, ده اقتناعى الشخصى 👍

• عجبني
التفاعلات: Dr Yousef
فاهمه قصدك اكيد وكلامك
لاكن فالغالب بيبقى النقاش فى محاولات للاقناع أو طرف بيدخل فكلام وسط نقاش وبيتحول من نقاش لفرض رأى،
باخدها من بابها ومن قصيرها احسن عشان كده مبفضلش اتناقش فحاجات عارفه الردود عليها اللى ممكن تتقال وفالاخر لا بتغير رأى حد ولا بتفيد, ده اقتناعى الشخصى 👍
حضرتك من الناس المؤثرة وفي متابعين كتير ليكي ..

مينفعش إحنا ننسحب من الساحة ..

في مجموعة شايف إنها قادرة علي التأثير لابد يكون ليها دور ..

• بيضحكني
فاهمه قصدك اكيد وكلامك
أنا فاهم الأذي اللي بيحصل وبيوصل لفين مش عايز أقولك أن إتعرضت ليه الأيام اللي فاتت لمجرد أن ضد أشياء أراها عبثية ..

لكن أنا مش برد الغلط بالمثل ، مش من خصالي ..

والأذي اللي حصل هيأثر عليا وهو أثر بالفعل ، لكن هل دا معناه نسكت ، أكيد لأ ..

• عجبني
حضرتك من الناس المؤثرة وفي متابعين كتير ليكي ..

مينفعش إحنا ننسحب من الساحة ..

في مجموعة شايف إنها قادرة علي التأثير لابد يكون ليها دور ..
ميرسى لذوقك 🌹 🌹
ماهو انا رأى لنفسى لان لو قلت هيبقى فى كتير شايفين النقطه دى أنه بحاول افرض رأى أو فكره معينه لحاجه، فالاخر مش يفيد الا الكلام اللى ليه فايده ومنفعه لاكن رأى شخصى فتصرفاتى مثلا اكيد متفيدش حد فحاجه

• عجبني
التفاعلات: Dr Yousef
أنا فاهم الأذي اللي بيحصل وبيوصل لفين مش عايز أقولك أن إتعرضت ليه الأيام اللي فاتت لمجرد أن ضد أشياء أراها عبثية ..

لكن أنا مش برد الغلط بالمثل ، مش من خصالي ..

والأذي اللي حصل هيأثر عليا وهو أثر بالفعل ، لكن هل دا معناه نسكت ، أكيد لأ ..
المنطق هنا مختلف لسبب
مش هترد بالمثل اوك معاك، بس مش هتبقى مقتنع فا مش هتهاجم كلامى بالعكس هيبقى مجاملات فحدود المعقول عشان متحرجنيش ولا انك ضدى، فالاخر هوة لا فيدتك فحاجه ولا اقنعتك وبالمثل لا هكون استفدت حاجه ولا برضو هقنع . فاهم قصدى اكيد، ببص للآخر واخر الموضوع فين وعارفه النتيجه 🤣 🤣 🤣

المنطق هنا مختلف لسبب
مش هترد بالمثل اوك معاك، بس مش هتبقى مقتنع فا مش هتهاجم كلامى بالعكس هيبقى مجاملات فحدود المعقول عشان متحرجنيش ولا انك ضدى، فالاخر هوة لا فيدتك فحاجه ولا اقنعتك وبالمثل لا هكون استفدت حاجه ولا برضو هقنع . فاهم قصدى اكيد، ببص للآخر واخر الموضوع فين وعارفه النتيجه 🤣 🤣 🤣
لأ أنا برد علي الكلام والنقاش ..

لكن الهجوم المفهوم أسبابه معتقدش الكلام وقتها هيبقي ليه قيمة فبمتنع عن الرد ..

لكن اللي بكلم حضرتك عليه مش حديث شخص مع أخر ..

أنا بتكلم عن خلق حوار يسع عدد بديره مجموعة تمتلك من الوعي الكافي لإدارته ..

• عجبني
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
حلقه ممتعه وجميله ونقاشات راقيه
ابدعتم جميعا ⚘⚘❤❤

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%