NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

علشان هي مش بسيطة
العلاقات الإنسانية من اكثر الحاجات المعقدة
عمرها ما كانت معادلة
انا كويس الي قدامي هيكون كويس
الدنيا معقدة اوي
مش مهم اللي قدامي

المهم انا وضميري قدام **** هل انا أخطأت ولا لا

ظلمت فلان ولا لا ؟

اذيته ولا لا ؟

غير كدة اللي يزعل يتفلق

• عجبني
التفاعلات: Yasmin55
فكك من وجع الدماغ دا الوحده منسيانى الدنيا بالى فيها صحيح هكون ضحيت بحجات كتير مقابل الوحده بس كسبت راحه
لا ديه مش اكتر من comfort zone
لو مطلعتش منها بي مزاجك الدنيا هتجرك منها غصب عنك
بس طبعا الي يريحك اعمله

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
لو ده مريحك اشطا
لاكن بالنسبالي مش طول الوقت بشوفه مناسب الصراحة
اصل طول ما انتي بتخاولي تقنعي حد بحاجه او تدخلي معاه نقاش او اي حاجه وهو دماغه دي شبه الحمير يبقي الناقش معاه عقيم ملوش لازمه

طول الوقت الناس بتتكلم عن الصراحة و كرهها للكذب و قد ايه الناس مخادعة و كل الكلام الي بتحبوه
لاكن اما بتبقي فعلا صادق معاهم بحقيقتك و تبدأ تفرض حدودك و من الاول علشان متتأذيش ولا تأذي الي حواليك و تكون واضح في اختياراتك يبدأوا يعيطوا و يتعاملوا انك شخص مفتري

طب ليه ؟ الناس عاوزة ايه بجد علشان مهما عملت مش كفاية بصراحة
الناس بتنافق يتكلمو بالقيم والمبدأ الحميدية ويعملو عكس ده واول ما اى شخص هيحط حدود فى التعامل مع اللى قدامه هيقلب عليه ويطلع فيه العيوب كلها دى بقت الطبيعة دلوقتى

لا دي نظريه طويله المهم لو بصينا ع قطيع بقر هنلاقي
ان كل البقر الي لونهم طبيعي بيتخانقو وكل واحد عايز يبان والطيب الي بيحاول يفهم بينداس بس لو لقينا بقره بلون بنفسجي هي الي هتثير انتباهنا مهما كان خناقه الباقي حتي لو ولعو ف بعض

طب ما انا اتعاملت بالاسلوب الي كنت عاوزة الي حواليا يعاملوني بيه (الوضوح ) و محدش رضي
الوضوح حلو

بس الوضوح ليه شروط ماروحش اقول لحد انت تخين شبه البرميل واقول ده وضوح

مقولش لحد انت انسان مقرف واقول ده وضوح

دي مجرد أمثلة ليس إلا

كل حاجة ليها حدود وليها شروط علشان تطلع صح

• أتفق
التفاعلات: Adam Afndena
الوضوح حلو

بس الوضوح ليه شروط ماروحش اقول لحد انت تخين شبه البرميل واقول ده وضوح

مقولش لحد انت انسان مقرف واقول ده وضوح

دي مجرد أمثلة ليس إلا

كل حاجة ليها حدود وليها شروط علشان تطلع صح
مظنش ان ده الي قولته ولا الي بتكلم فيه
انا بتكلم في الوضوح و الصراحة و ليست الوقاحة

طول الوقت الناس بتتكلم عن الصراحة و كرهها للكذب و قد ايه الناس مخادعة و كل الكلام الي بتحبوه
لاكن اما بتبقي فعلا صادق معاهم بحقيقتك و تبدأ تفرض حدودك و من الاول علشان متتأذيش ولا تأذي الي حواليك و تكون واضح في اختياراتك يبدأوا يعيطوا و يتعاملوا انك شخص مفتري

الناس عايزه الضحك عليها

لا ديه مش اكتر من comfort zone
لو مطلعتش منها بي مزاجك الدنيا هتجرك منها غصب عنك
بس طبعا الي يريحك اعمله
هى راحه بجد هروب من الواقع القذرر

أحسنتي واضيف حب نفسك كمان

مظنش ان ده الي قولته ولا الي بتكلم فيه
انا بتكلم في الوضوح و الصراحة و ليست الوقاحة
تمام

اللي يزعل من الوضوح يتفلق طالما قولناه بشكل راقي وشكل شيك وبدون وقاحة

ده كل اللي عندي الحقيقة

• أتفق
التفاعلات: Yasmin55
الناس عايزه الضحك عليها
ماشي حلو بس ميبقاش علي حسابي انا شخصيا
ما لو الحاجة تخصني امثل ليه و وضوحي هيوفر تعب و معاناة لينا كلنا

أحسنتي واضيف حب نفسك كمان
هو ده سؤال عامة بس اشطا

جملة حب نفسك ديه جملة معناها عميق جدا و مش بالسهولة ديه محتاجين يوم من اوله نتناقش فيه

ماشي حلو بس ميبقاش علي حسابي انا شخصيا
ما لو الحاجة تخصني امثل ليه و وضوحي هيوفر تعب و معاناة لينا كلنا
ارضاء الناس غاية لا تدرك

• عجبني
التفاعلات: ناقد بناء

الناس عاوزه الوهم والغش في كل حاجه يعيشو حياتهم كلها ب اكتر من 100 وش صعب تلاقي حد في الزمن دا صادق وصريح 100٪100 لازم تلاقي نقطه غيره وحقد علي الي قدامك

• عجبني
التفاعلات: ناقد بناء
لا دي نظريه طويله المهم لو بصينا ع قطيع بقر هنلاقي
ان كل البقر الي لونهم طبيعي بيتخانقو وكل واحد عايز يبان والطيب الي بيحاول يفهم بينداس بس لو لقينا بقره بلون بنفسجي هي الي هتثير انتباهنا مهما كان خناقه الباقي حتي لو ولعو ف بعض
مكسوفة اقولك اعمل ايه في الاخر ؟ او ايه الهدف اصلا من محاولة و كدة كدة مش عاجب ولا راضي حد ،و الناس ديه مالهم بجد مش انت قولتوا خليكم واضحين

• عجبني
التفاعلات: بيكهام الاسمرر
ارضاء الناس غاية لا تدرك
اهم من إرضاء الناس هو ارضاء النفس يابيكو لو كل واحد رضي بنفسو وتقبل عيبو وحاول يغيرها مش هتلاقي كدب وخداع ولا نفاق

• عجبني
التفاعلات: Señora Abeer و ناقد بناء
الناس بتنافق يتكلمو بالقيم والمبدأ الحميدية ويعملو عكس ده واول ما اى شخص هيحط حدود فى التعامل مع اللى قدامه هيقلب عليه ويطلع فيه العيوب كلها دى بقت الطبيعة دلوقتى
بصراحة عندك حق
بس انا دماغي مش مستحملة ده و مش عارفة اتأقلم مع وضع زي كدة لو الحاجة تخصني

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%