NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

ده غلط حضرتك و مفاجأة بقي النظرة ديه هي نفسها الي بتكون لي الست الي اختارت حياة مختلفة بس من الجانب الاخر
هرجع و اكرر الست هي الوحيدة الي ليها اختيار حياتها و هدفها و قرارها ده يحترم ايا كان ايه هو
بس بعيدا عن المقارنة و زى ما قلنا اى اختيار يحترم

لكن انتى شايفة دورها الاهم فين

بس بعيدا عن المقارنهتفية و زى ما قلنا اى اختيار يحترم

لكن انتى شايفة دورها الاهم فين
حضرتك بتقولي مفيش مقارنه بس بعدها بي سطر مين اهم 😂🙆🏻‍♀️
بالراحه كده هل كل الستات تصلح انها تكون ام؟
لا طبعا الا مكناش شوفنا المهازل الي بتطلع في العيال الي بتتولد ، في ستات عندها القدرة انها تأدي الدور ده علي اكمل وجه و ستات تانية لا زي الرجالة مش كلهم يصلحوا يكونوا ابهات
طيب نفترض ان كل ستات قعدت تربي لما مرات حضرتك كده تيجي تتعب ولا تولد هتاخدها و تجري علي مين؟
ببساطة شديدة كل ست المفروض تختار الحياة الي هي هتقدر تنجح فيها الي فعلا هتفيدنا في حياتنا
في رأيك الشخصي تكون دكتورة ناجحة ولا تكون ام فاشلة؟

• أتفق
التفاعلات: LEGEND KYSER
جوابا علي سؤالك في رأي الشخصي الدورين مهمين و الاهم ان البني ادم ميضحكش علي نفسه و يختار دور يفشل فيه و يخلي كل الي حواليه يدفعوا تمن ده

حضرتك بتقولي مفيش مقارنه بس بعدها بي سطر مين اهم 😂🙆🏻‍♀️
بالراحه كده هل كل الستات تصلح انها تكون ام؟
لا طبعا الا مكناش شوفنا المهازل الي بتطلع في العيال الي بتتولد ، في ستات عندها القدرة انها تأدي الدور ده علي اكمل وجه و ستات تانية لا زي الرجالة مش كلهم يصلحوا يكونوا ابهات
طيب نفترض ان كل ستات قعدت تربي لما مرات حضرتك كده تيجي تتعب ولا تولد هتاخدها و تجري علي مين؟
ببساطة شديدة كل ست المفروض تختار الحياة الي هي هتقدر تنجح فيها الي فعلا هتفيدنا في حياتنا
في رأيك الشخصي تكون دكتورة ناجحة ولا تكون ام فاشلة؟
بس هى فى الاساس لازم تكون ام .. اسباب الفشل فى كدة تعالجها او تتجنبها
و على فكرة انتى رديتى على سؤالك هى فشلت عشان احنا بعدنا و اهملنا فى الدور الاساسى فبقى جيل بيسلم جيل الفشل للاسف
ده غير انه لأ طبعا فى ادوار مهمة كمان غير الاسرة بس اهمهم الاسرة
بس ده ميمنعش انك تفكيرك كويس
لكن لو حكلمك مهنيا بقى كشغل الكلام حيطول ..

نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
جوابا علي سؤالك في رأي الشخصي الدورين مهمين و الاهم ان البني ادم ميضحكش علي نفسه و يختار دور يفشل فيه و يخلي كل الي حواليه يدفعوا تمن ده
ما هو فى ادوار مينفعش يفشل فيها

بس هى فى الاساس لازم تكون ام .. اسباب الفشل فى كدة تعالجها او تتجنبها
و على فكرة انتى رديتى على سؤالك هى فشلت عشان الستلت احنا بعدنا و اهملنا فى الدور الاساسى فبقى جيل بيسلم جيل الفشل للاسف
ده غير انه لأ طبعا فى ادوار مهمة كمان غير الاسرة بس اهمهم الاسرة
بس ده ميمنعش انك تفكيرك كويس
لكن لو حكلمك مهنيا بقى كشغل الكلام حيطول ..
الشخص الفاشل مش بيدور علي اسباب فشله ولا بيعالجها لانه لو عمل كده مش هيكون فاشل اصلا
الفاشل هو الي مش مدرك انه فاشل
المهازل الي احنا فيها مش سببه شغل الست بس سببه زوجين مش قايمين بي واجبهم صح لان التربيه مش دور ام بس و ده اغلب الرجاله بتنساه مش فاهمه ازاي
معاك ان الاهم للاسرة بس للي يكون عنده المقدرة انه يربي و يعلم جيل كويس لو هيخلفوا و مش هيربوا و كلامي للزوجين يبقي ميخلفوش احنا مش ناقصين
مهنياً الست لازم تشتغل و فكرة الاعتمادية في الوقت الي احنا فيه ديه هتكلفها كتير
شوف حضرتك حتي و انا مختلفة في نقطة الشغل برضو مبقللش من اي واحدة حابة عكس كده

الشخص الفاشل مش بيدور علي اسباب فشله ولا بيعالجها لانه لو عمل كده مش هيكون فاشل اصلا
الفاشل هو الي مش مدرك انه فاشل
المهازل الي احنا فيها مش سببه شغل الست بس سببه زوجين مش قايمين بي واجبهم صح لان التربيه مش دور ام بس و ده اغلب الرجاله بتنساه مش فاهمه ازاي
معاك ان الاهم للاسرة بس للي يكون عنده المقدرة انه يربي و يعلم جيل كويس لو هيخلفوا و مش هيربوا و كلامي للزوجين يبقي ميخلفوش احنا مش ناقصين
مهنياً الست لازم تشتغل و فكرة الاعتمادية في الوقت الي احنا فيه ديه هتكلفها كتير
شوف حضرتك حتي و انا مختلفة في نقطة الشغل برضو مبقللش من اي واحدة حابة عكس كده
طيب كلامك حلو
اولا انا مش ضد فكرة الشغل و لا انت شريكتى تشتغل و هو حاجة حلوة و امان للست مش حناقشك فى كدة متفقين و لاسباب كتيرة

بالنسبة لدور الراجل .. هو ده لب الموضوع يعنى فى الفيديو البنت بتقول للراجل اعمل دورك عشان انا التفت لدورى الاهم و هو ده الى بنتكلم فيه لازم كل واحد يعمل دوره على اكمل وجه

انا عارف طبعا انك مش بتقللى من اختيار حد و ده واضح جدا ليا يا ياسمين 🙂🙂

و انا مش مختلف معاكى و مش عايز ان احنا نقارن بين ست بتشتغل و ست بيت

لكن كل الى بقوله ان البنت لازم تبقى عارفة ان دورها الاهم هو بيتها .. مش معنى انها قعدت فى البيت ده فشل بالعكس ده نجاح لو عملت الدور صح و اعظم من اى نجاح اخر لان الدور عظيم
احنا مش مختلفين على فكرة .. لان كلامك حلو و صح

بس انا كل الى حبيت اوصله ان دور البنت كأم و زوجة مهم جدا
لكن لو حنتكلم كشغل احنا كلنا تروس فى كيانات مش كلنا رواد اعمال يعنى هو وسيلة ليس اكثر الشغل

لكن هى الحياة بساطتها او الى كانت المفرزض تكونه ان الراجل هو الى يتعب و يكد و الست تكون فى بيتها معين له و تربى نشأ جميل

الحياة اختلفت ليه بقى دى قصة طويلة

• أتفق
التفاعلات: ابو اسكندر السندباد
هذه ظاهر لاحظتها منتشرة بين الصبايا الامريكيات بمدينة شيكاغو واقبالهم على الزواج من الشباب الجاليات العربية...
ده الى دايما بقوله الغرب بعد ما صدر لنا العوار بدأ يتجه للصح

• بيضحكني
التفاعلات: huwaida1988
  • بيضحكني
انا مش ضدك و شايفة دور الام مهم جدا في سحياتنا
لاكن مقصدي ان كل ست ليها حق الاختيار مش اكتر لانها إنسانة عندها اهداف و طموحات و اهداف

حاسة اننا هنفضل نلف في نفس الدائرة بصراحة 😂😂

• بيضحكني
لاكن مقصدي ان كل ست ليها حق الاختيار مش اكتر لانها إنسانة عندها اهداف و طموحات و اهداف

انا هنجت و عمالة اعيد نفس الكلام 😂

اكيد مجرد رأى شخصي ووجهة نظر سديدة فى كلامها ، فى ستات زيها كتير اوى و فى ستات بتاعت فرعونى وفى بتاعت مبيحبكيش رضوى الشربينى
الحريم اشكال والوان وعقول
بس كله متوقف علينا احنا كرجالة
هى وغيرها يلزمهم الثقة والاحترام والامان اجتماعى ومادى وشوية دلع من اللى اتمنع
وهوا يعيش سي سيد

• أتفق

لأ مش حنلف و لا حاجة انتى جبتى الخلاصة 😅😅
هى فى الاخر اهواء شخصية مش بنشةف الاصح ايه و نعمله 😅😅
هى نظرتنا مختلفة بس
البنات شايفة الشغل نجاح مش مجرد وسيلة عرفتى بقى ليه بنختلف 😅

اكيد مجرد رأى شخصي ووجهة نظر سديدة فى كلامها ، فى ستات زيها كتير اوى و فى ستات بتاعت فرعونى وفى بتاعت مبيحبكيش رضوى الشربينى
الحريم اشكال والوان وعقول
بس كله متوقف علينا احنا كرجالة
هى وغيرها يلزمهم الثقة والاحترام والامان اجتماعى ومادى وشوية دلع من اللى اتمنع
وهوا يعيش سي سيد
تختلف الاراء بقى . وزى ما قلت هى نظرتنا للامور مختلفة
الستات مش عارفة تفرق بين النجاح الحقيقى و بين الرغبات

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%